hoger komen in google komen

Hoger in Google komen

Wil je hoger in Google komen? Dan heb je te maken met SEO. Er zijn genoeg websites die hoog in Google scoren, maar er verder een potje van maken. Toch krijgt Google voldoende positieve signalen om deze pagina’s zo hoog te laten scoren. Laten we kijken hoe jij zelf je website kan optimaliseren om hoger te komen.

Met deze tips scoor je hoger in Google, zonder dure tools

Hier zijn veel praktische tips om je website te optimaliseren voor hogere posities in Google. Vergeet niet dat een Hier zijn alle tips om hoger in Google te scoren even op een rijtje:

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

(1) Website Quickscan

Zou het slim zijn om een huis te bouwen op zand? Dit bekende Bijbelse gezegde heeft veel waarheid in zich. Als je goede posities in Google wilt krijgen moet je beginnen bij een goede basis. Je kan niet bouwen op een website die zo lek is als een zinkend schip. Veel partijen die SEO aanbieden slaan dit stuk over en beginnen gelijk met het toevoegen van nieuwe content.

Echt zonde.

Wil jij een stap voor je concurrentie hebben? Begin dan eerst met het oplossen van de problemen op jouw website. Met een SEO Quickscan, of zoals ik het liever noem, een SEO analyse, want zo ‘quick’ is het niet, vind je problemen op je site die de vindbaarheid negatief kunnen beïnvloeden.

Hier volgen de 5 meest bekende problemen die ik tegenkomen. Als jij deze in orde hebt, loop je al 5 stappen voor op de concurrentie. Wil je meer weten hoe je dit precies doet, lees dan ons blog over Screaming Frog.

  1. Bekijk of er geen pagina’s per ongeluk op No-Index staan
  2. Onderzoek of je geen last heb van keyword kannibalisatie
  3. Controleer of er 404 errors op je site te vinden zijn (en of er backlinks zijn naar pagina’s zijn die niet meer bestaan)
  4. Jouw website moet goed werken op mobiel, denk vooral aan de snelheid!
  5. Heb een SSL certificaat, en zie of al jouw pagina’s goed worden doorverwezen van http naar https.

(2) Quick Wins met On-Page SEO

De snelste winst die je kan behalen is door het optimaliseren van pagina’s die al langere tijd bestaan.

  1. Zoek in Google Search Console naar zoekwoorden bij een pagina, waarbij je gemiddeld op plek 7-10 staat. Het optimaliseren van pagina’s die onderaan pagina 1 staan kunnen snel tot meer bezoekers leiden als deze hoger scoort. Zoek dus eerst eens naar dit soort pagina’s en herschrijf de content, en optimaliseer de kopteksten, en eventueel de titel. Mocht je op plek 30 staan voor een zoekwoord, dan kan het veel langer duren voor je uberhaupt in de top 10 komt.
  2. Gebruik PageOptimizer Pro of de gratis versie van Surfer SEO om te zien hoe je voor dat zoekwoord snel kan scoren. En concentreer je dan op de sterkste SEO signalen: H1, H2, Titel, Body tekst.

(3) Voeg relevante woorden, zinnen en LSI zoekwoorden toe

Als je weet waar je voor wilt ranken in Google, kun je redelijk eenvoudig met wat trucs voor nog veel meer zoekwoorden hoog in Google gevonden worden. Vooral wanneer je goed rankt voor een belangrijk zoekwoord, zal Google vanzelf jouw pagina met meerdere zoekwoorden gaan associëren. En dat werkt niet als je nog niet goed scoort met je site.

Apart, maar zo werkt het.

Wat belangrijk is aan relevante en semantische woorden is simpelweg de relevantie tussen deze woorden voor de zoekmachines. Je kunt hier denken aan synoniemen, maar je moet ook nog een stukje verder kijken. Je moet namelijk even bij de buren over de schutting kijken.

Welke woorden gebruiken zij op hun pagina. Welke woorden komen voor bij meerdere concurrenten?

Als je niet precies weet welke dit zijn kun je ook een gratis account aanmaken bij SurferSEO, en een analyse laten uitvoeren op je zoekwoord. Onder de grafiek kun je op het tabblad Similar Keywords klikken. Daar krijg je een lijst met allerlei termen die relevant zijn voor jouw zoekwoord. Dit is een goed begin om relevanter te zijn en hoger in Google te komen.

hoger in Google door toevoegen similar keywords

Deze woorden kun je toevoegen aan je content, maar je kunt ze ook gebruiken als kopteksten! Een koptekst heeft namelijk een sterker signaal dan hetzelfde woord in paragraaf tekst op je pagina. Het optimaliseren van kopteksten is 1 van de snelste manieren om de vindbaarheid te verbeteren.

LSI zoekwoorden zijn woorden die automatisch naar voren komen in een gesprek over het onderwerp. Als je bijvoorbeeld over SEO praat zul je ook woorden gebruiken als website, pagina, zoekwoorden, etc. Deze woorden zijn geen synoniemen, maar zijn wel belangrijk voor zoekmachines om te begrijpen waar de tekst over gaat. En daardoor weet Google beter waar de tekst om gaat.

Extra Pro Tip: als Wikipedia een pagina heeft over jouw onderwerp, bekijk dan de links die in de tekst staan. Onderstaand voorbeeld gaat over SEO (Search Engine Optimization). Als je hoger in de zoekresultaten wilt komen zijn dit de woorden die je toe kan voegen.

Je ziet dat het onderwerp SEO is, en dat er veel woorden een aparte link hebben. Dit zijn onderwerpen die ‘verbonden’ zijn met SEO, en daardoor relevant/semantisch zijn.

Zie de woorden: zichtbaarheid, website verkeer, webpagina, website, backlinks etc. Gebruik deze woorden in je tekst om zoekmachines te helpen jouw inhoud beter te begrijpen. Daarnaast kun je nog Google Trends gebruiken om hoger te scoren. Lees daarvoor ons blog: 5 manieren om Google Trends te gebruiken voor jouw SEO

Toch wil ik nog 1 tip geven over LSI/NLP, en dat is de woorden die Google laat zien bij Google Afbeeldingen. Bovenaan de foto’s staan allemaal woord wolkjes. Die woorden hebben te maken met het onderwerp, wlke worden bepaald door Google.. En niet door mij, of jou. Gebruik daarom juist deze woorden wanneer je hoger in Google wilt ranken.

(4) Concentreer op de beantwoording van de zoekopdracht, op verschillende manieren!

Een pro tip die ik je hier ga geven is er één die ik niet graag weggeef.

Maar, hier volgt ie toch.

Allereerst moet je altijd even zoeken in Google op dat zoekwoord en zien welke soorten zoekresultaten er worden getoond. Hier moet je denken aan een YouTube video, Afbeeldingen carousel, Featured Snippets etc. Wat je dan moet doen is het volgende: concentreer je op die dingen en probeer ze over te nemen! Stel dat er veel afbeeldingen worden getoond, dan kun je je daar op richten. Wordt er een video getoond

SEO voor afbeeldingen

Als er afbeeldingen worden getoond in de zoekresultaten, concentreer je ook op SEO voor afbeeldingen (Image SEO).

  1. Optimaliseer de bestandsnaam van de afbeelding. Dus in plaats van IMG0187.jpg kun je er beter van maken: zoekmachine.jpg.
  2. Gebruik een herkenbare foto. Uit testen is namelijk gebleken dat de inhoud van een afbeelding invloed heeft op de vindbaarheid van de pagina. Dus als je een afbeelding gebruikt van een Computer, gebruik er dan 1 die goed te herkennen is door een zoekmachine. Dit kan jouw website dus hoger in Google krijgen.
  3. Voeg de afbeelding toe aan je pagina omringd door teksten met het onderwerp. Als je pagina is opgedeeld in verschillende paragrafen, en 1 van de paragrafen gaat over desktop computers. Voeg dan daar de afbeelding van een desktop computer toe.
  4. Gebruik een duidelijke en omschrijvende Image Alt. Dit is een alternatieve tekst voor de afbeelding. Deze wordt gebruikt door screenreaders, voor blinde mensen. Maar een Image Alt is ook een ranking factor. Het hebben van een goed omschreven Image Alt kan dus positief uitpakken voor de vindbaarheid van zowel de afbeelding als de pagina.
  5. Extra tip: Het kan handig zijn om jouw website in de afbeelding te verwerken met een watermerk. Zodra mensen zoeken valt jouw afbeelding misschien meer op, en maak je meer kans op een klik.

Featured Snippet

Bij sommige zoekopdrachten zie je bovenaan de zoekresultaten een stuk tekst uitgelicht, met daarnaast een afbeelding. Deze afbeelding wordt vaak van een andere website getoond. Dus als jij je afbeeldingen geoptimaliseerd hebt, maak je kans om hier getoond te worden.

Zo een stuk tekst wordt echter een Featured Snippet genoemd.

Een featured snippet overnemen is niet altijd even eenvoudig. Het is helemaal afhankelijk van de pagina waar deze nu vandaan wordt gehaald. Maar hier toch een paar tips om de Featured Snippet over te nemen:

  1. Je moet dus de pagina bezoeken die nu als Featured Snippet wordt gebruikt. Bekijk waar de inhoud van de Featured Snippet wordt getoond op de pagina.
  2. In veel gevallen komt het zoekwoord in een koptekst naar voren.
  3. Probeer dus de zoekopdracht te beantwoorden met een losse paragraaf in je tekst van ongeveer 40-50 woorden.
  4. Vul dit antwoord met semantische en relevante woorden.
  5. Een extra PRO tip: Bekijk welke woorden er dikgedrukt staan in de zoekresultaten, en gebruik die! Houd deze geheim, zodat jij je concurrentie voor blijft.

Als je nog meer wilt weten hierover. Lees dan het blog: Hoe krijg ik een featured snippet?

YouTube

Je zult het regelmatig zien dat er YouTube video’s worden weergegeven boven de organische zoekresultaten. Dit geeft jou dus een kans om deze video te vervangen met jouw video.

Maar hoe doe je dat precies?

Hier zijn enkele tips om dit te doen.

  1. Als er geen YouTube video’s zichtbaar zijn op pagina 1, bekijk dan even pagina 2-5 om te zien of ze daar wel te zien zijn. Zo ja, maak je dan maar geen druk, en concentreer je op een ander zoekwoord, want als ze niet hoger in Google staan dan jouw website, dan heeft het weinig zin.
  2. Als er een video of verschillende video’s zichtbaar zijn, moet je ook de video in YouTube even bekijken
    1. Welke Titel gebruikt deze
    2. Welk omschrijving wordt er gebruikt
    3. Wordt de video misschien op een website gebruikt?
    4. Welke Keywords gebruikt de video. Bonus PRO TIP
      1. Ga naar de video, bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=SEQBi9LtZjQ
      2. Klik met je rechtermuisknop en kies voor View Page Source (bekijk broncode) of gebruik de toetscombinatie: Ctrl+U
      3. Zoek naar het woord: keywords
      4. Zie precies welke keywords die ze hebben gebruikt.
      5. Brian Dean heeft hier dus: seo checklist, seo tips, seo for beginners, how to rank in google, seo tutorial, search engine optimization, seo 2020 gebruikt!

(5) Val meer op in Google en verminder je bouncerate met deze 21 tips

Opvallen in zoekmachines helpt om meer bezoekers te krijgen. Maar dan houdt het niet op, want de bezoekers moeten niet weer gelijk teruggaan naar de zoekmachine en vervolgens naar de concurrent gaan. Je wilt dus dat ze op jouw zoekresultaat klikken. En hoe zou je dat kunnen verbeteren?

Misschien door op te vallen?

Wanneer mensen naar een pagina vol tekst kijken zullen hun ogen eerder op dingen vallen die uitsteken zoals afbeeldingen, emoji’s maar ook getallen.

Verhoog je CTR

Als je meer wilt opvallen in de zoekresultaten zul je zeker wat aan deze hints hebben. Je kunt ze toepassen in zowel de titel als in de meta omschrijving!

Dit heeft eigenlijk pas echt nut als je op de eerste pagina staat, want dan kun je misschien meer bezoekers ontvangen dan de pagina’s die hoger in Google staan!

  1. Gebruik getallen.
    1. Wanneer je een pagina vol tekst hebt zullen je ogen al snel naar dingen zoeken die opvallen. Getallen zoals in een jaar vallen dan sneller op, en zullen meer aandacht krijgen.
  2. Gebruik symbolen en speciale tekens
    1. Symbolen en speciale tekens vallen ook sneller op in een scherm vol met tekst. Speciale tekens zoals ( + – | $ @ & vallen veel meer op dan normale tekst.
  3. Gebruik hoofdletters
    1. Soms wordt dit ook overdreven, maar een zin met woorden die allemaal met een hoofdletter beginnen kunnen beter opvallen dan een normale zin met allemaal kleine letters.
  4. Gebruik een duidelijke call to action
    1. Misschien valt een duidelijke call-to-action niet direct op bij het eerste gezicht, maar zodra iemand alle titels bekijkt dan kan een duidelijke Call-to-action wel de trigger zijn om op jouw zoekresultaat te klikken.
  5. Gebruik emoji’s en iconen
    1. Met veel zoekwoorden werkt dit niet. Waarschijnlijk omdat ze ‘misbruikt’ zijn, maar voor sommige zoekwoorden worden ze nog steeds getoond. Emoji’s en icoontjes in de titel worden vaker verwijdert door Google dan in de Meta omschrijving. Probeer ze eens toe te voegen, laat je pagina crawlen door Google en wacht een paar dagen als hij nog niet direct verschijnt.
  6. Overtuig de bezoeker met USP’s
    1. Vooral wanneer iemand voor een product zoekt kunnen USP’s het verschil maken. Vooral in combinatie met symbolen of emoji’s kunnen dit een doorslaggevende factor zijn om meer klikken te ontvangen. Denk bijvoorbeeld aan: Gratis verzenden. Gratis retourneren binnen 30 dagen,, 24-uur bezorging, 90 dagen bedenktijd, Achteraf betalen, Niet goed, geld terug,
  7. Gebruik Schema voor de sterretjes in de zoekresultaten (reviews)
    1. Met gebruik van gestructureerde data in je pagina kun je bepaalde features triggeren in de zoekresultaten. Als webshop kun je niet zonder deze structured data (schema). zodat je precies kan laten zien hoeveel sterretjes een product heeft, maar ook de prijs kun je laten zien. Je kan hiervoor een Schema plugin gebruiken in WordPress.

PRO tip: Omdat al deze tips alleen maar nuttig zijn als je op de eerste pagina staat, raad ik je aan om eerst te optimaliseren voor je zoekwoord in de Titel en Meta omschrijving en pas later te optimaliseren voor een hogere CTR. (Click-through Rate) Het kan namelijk zijn dat je door de CTR optimalisatie in de titels niet genoeg concurreert met de zoekresultaten op pagina 1

Verlaag je bounce percentage door de aandacht vast te houden

Zodra je de klik hebt ontvangen moet je ze ook proberen ‘vast te houden’ of in ieder geval hun vraag zo te beantwoorden dat ze niet meer verder hoeven te zoeken.

Het gaat dan niet zozeer om de bouncepercentage die je in Google Analytics ziet! Het gaat erom dat de bezoeker niet terugkeert naar de zoekresultaten en naar de concurrentie gaat! Hieronder dus enkele handige tips.

  1. Beantwoord de vraag dusdanig dat de zoeker niet meer naar een andere website hoeft te gaan. Dit lijkt een open deur. Probeer de vraag dusdanig dat ze alles hebben wat ze wilden weten.
  2. Verwerk afbeeldingen en video’s in je webpagina.
    1. Het toevoegen van afbeeldingen en video’s vergroot de kans dat de bezoeker langer op je site blijft, en daardoor ook minder snel teruggaat naar de zoekresultaten.
  3. Gebruik voldoende paragrafen met witte ruimtes en plak niet alles aan elkaar vast.
    1. 1 hele lange lap met tekst werkt vaak averechts. Zodra iemand een grote lap tekst ziet hebben ze vaak geen zin om nog maar te beginnen met lezen.
  4. Maak gebruik van subkopjes zoals H2, H3, H4 etc.
    1. Zoals hierboven al staat, is het voor het oog veel beter om witte ruimtes te zien en blokjes met tekst. Kopteksten helpen hierbij om lange teksten op te breken in kleinere segmenten. Zo kan een lezer zich sneller oriënteren en de tekst begrijpen zonder alles in 1 keer door te lezen.
  5. Gebruik bullet points (opsommingspunten en opsommingstekens) en genummerde lijsten.
    1. Net zoals het gebruik van witte ruimtes en kopteksten helpen bullet points en lijsten met nummers. Dit zijn vaak opsommingen van belangrijke punten. Hierdoor kun je dus snel veel informatie doorgeven zonder dat ze de hele tekst hoeven door te lezen.
  6. Gebruik vetgedrukte woorden
    1. Al heb je losse paragrafen en kopteksten, dan nog kun je meer aandacht vragen (en daardoor meer concentratie op de tekst) voor bepaalde stukken tekst.
  7. Maak gebruik van een inhoudsopgave
    1. Wanneer je een lange tekst hebt, zoals deze, dan kun je gebruik maken van een inhoudsopgave bovenaan de pagina. Dit helpt de bezoeker even te concentreren op de inhoud van de tekst. Gebruik daarom ook leuke en goede teksten.
  8. Maak gebruik van interne links middels hyperlinks en knoppen
    1. Google kan niet precies zien vanaf de zoekmachine hoeveel pagina’s een bezoeker bezoekt, maar ze kan wel zien dat de bezoeker terugkeert naar de zoekmachine of niet. Ik zou dan aanbevelen om interne links te gebruiken waardoor ze naar andere gedeelten op de website gaan en daardoor de kans verkleinen alsnog terug te gaan naar de zoekresultaten.
  9. Gebruik een popup waar de bezoeker actie kan ondernemen.
    1. Een popup valt eigenlijk altijd op. Je kan de popup gebruiken om een email adres achter te laten, maar ook om de bezoeker naar een andere pagina te laten gaan. Handig dus om in ieder geval de bounce percentage in Analytics te verlagen.
  10. Gebruik recente datums
    1. Veel blogs laten de datum zien van de laatste wijziging. Hoe langer die geleden is des te eerder de bezoeker weg gaat. Let er maar eens op wanneer je zoekt. Je zult zien dat je een blog van 3 jaar geleden sneller verlaat dan een blog waar de datum van vorige week was!
  11. Versnel je website
    1. Snellere websites hebben een lagere bounce percentage. Je ziet namelijk gelijk de pagina waar je voor kwam. Hoe langer je moet wachten op een pagina des te eerder je terugkeert. Dit is vooral belangrijk voor op mobiele telefoons. Lees ook: https://rankify.nl/blog/wordpress-caching-plugin-belangrijk-voor-seo/
  12. Voeg reviews toe
    1. In een webshop is het belangrijk om reviews te hebben. Niet alleen om mensen te overtuigen het product te kopen, maar ook om ze langer op de site te houden.
  13. Gebruik upsells / cross sells
    1. Webshops kunnen gebruikers langer op de site houden door vergelijkbare producten te tonen. Dit kunnen crosssells zijn, upsells of gewoon vergelijkbare producten.
  14. Optimaliseer je navigatie
    1. Het hebben van duidelijke navigatie helpt de bezoeker naar andere pagina’s te lijden. Denk hier bijvoorbeeld aan het gebruik van breadcrumbs / broodkruimels, sticky navigatie aan de zijkant en nog meer.

(6) Gebruik Schema Markup op je website om hoger in Google te komen

Sinds enkele jaren hebben website eigenaren meer invloed op de manier waarop hun webpagina’s worden getoond. Denk bijvoorbeeld aan de sterretjes die je soms in de zoekresultaten ziet. De manier waarmee deze dingen worden getoond hebben te maken met gestructureerde data die in de broncode van de pagina staat.

Google raadt zelf het gebruik van gestructureerde data in het JSON-LD formaat (JavaScript Object Notation for Linked Data).

Deze tekst of script kun je niet zien op de pagina zelf, maar wordt wel door de zoekmachines gezien en gelezen.

Hiermee kun je aan de zoekmachines beter laten weten waar de inhoud over gaat. Er zijn misschien wel honderden verschillende types Schema die je toe kunt voegen, maar Google accepteert er maar enkele tientallen, met onder andere: Article, Book, Breadcrumb, Course, Critic review, Event, Recipe, How-To, FAQ etc. Alle bekende kun je hier vinden:  https://developers.google.com/search/docs/data-types/article

In WordPress werken tegenwoordig veel plugins al met Schema. Yoast, Rankmath en SEOpress hebben schema ingebouwd voor een aantal Schema types, terwijl ze ook gebruikt worden voor de rest van je SEO. Rankmath is waarschijnlijk de nummer 1 van het rijtje. Rankmath is gratis, en heeft ongeveer 10 verschillende Schema opties ingebouwd. Super handig!
https://wordpress.org/plugins/seo-by-rank-math/

Je hebt ook gespecialiseerde WordPress plugins die 100% op schema zijn gefocust met o.a. WP SEO, Schema, Schema- all in one schema rich snippets en WPSchema. Deze tools zijn gefocust op schema, waardoor je veel meer opties hebt dan de gratis WordPress SEO plugins. Lees ook ons blog: Hoe voeg je Schema markup toe aan je WordPress site.

(7) Optimaliseer de laadsnelheid van je website

Sinds juli 2018 is Google heel serieus bezig met een sneller web. Zo waren ze druk bezig met het promoten van AMP technologie. Hierbij werd de inhoud van een pagina zo klein en simpel mogelijk gemaakt, zodat de pagina ontzettend snel laadde op een mobiele telefoon. Maar inmiddels is dit flink achterhaald en is de hype echt helemaal over. Om hogerop te komen in de zoekresultaten van google is een responsive design vaak al prima, en hoef je gaan AMP te gebruiken.

Scoren in Google met deze gratis WordPress plugins

Alhoewel geen manier om je website sneller te maken, kan ik deze gewoon niet missen als het om optimaliseren van je WordPress site gaat. Een van de beste plugins met de meest geavanceerde opties voor SEO in WordPress is Rankmath.

En het is nog gratis ook.

Met Rankmath kun je eenvoudig je Titels optimaliseren, meta description, OG-data, Schema, redirects en nog veel meer. Vergeet Yoast SEO, en gebruik liever Rankmath. Het is een van de meest geavanceerde (gratis) SEO tools die er bestaat!
Oh, en verdiep je natuurlijk ook in de SEO score die een tool geeft, want de meeste scores zijn gewoon onzin.

Maak je WordPress website echt sneller!

Een van de manieren om jouw WordPress website hoger in Google te krijgen is door je snelheid te verbeteren met een caching plugin. Een caching plugin maakt als het ware een ‘foto’ van jouw pagina en laat deze aan de bezoeker zien. Normaal gesproken zal WordPress bij elke bezoeker de informatie uit een database halen en dan pas aan de bezoeker laten zien. Dit kost meer tijd en daarbij ook meer server verwerkingen. Een caching plugin kan dus een heleboel tijd winnen en de server minder belasten. Er zijn ontzettend veel WordPress Caching plugins die je hierbij kunnen helpen.

WP Fastest Cache

Het is altijd aan te raden om te beginnen met een gratis, simpele caching plugin zoals WP Fastest Cache. Deze plugin zal de snelheid van je website aanzienlijk verbeteren zonder dat je bang hoeft te zijn dat je de website verknalt. Mocht je toch meer geavanceerde instellingen willen, kun je altijd nog overstappen naar de PRO versie. Mocht je het echt gratis willen houden, kijk dan ook eens naar W3 cache… deze is erg geavanceerd, maar moet je wel meer kennis hebben.

Wees wel bedacht dat je website kapot kan gaan. Dus het is verstandig om te weten hoe je bij de bestanden van de webstie kan komen dmv FTP of rechtstreeks via de portal van de webhosting.

Daarom is het altijd aan te raden een backup te draaien voor je iets gaat optimaliseren. Mocht er iets fout gaan, dan kun je de naam van de map van de caching plugin wijzigen zodat de plugin niet meer werkt.
https://nl.wordpress.org/plugins/wp-fastest-cache/

Swift Performance

Als je serieus bezig wilt gaan, kun je ook kijken naar dit caching monster.

Je moet echt een backup hebben voor je met deze tool aan de gang gaat. Het is zo geavanceerd dat je al snel iets ‘teveel’ aanpast en de website eruit knikkert. Daarom is het alleen aan te raden als je echt de laatste druppeltjes snelheid er uit wil halen. Er zit trouwens ook een ingebouwde afbeelding-optimizer in, die de afbeeldingen verkleint en zelfs kan omzetten naar Webp formaat. Het Webp formaat kan in sommigen gevallen nog stuk kleinere afbeeldingen maken dan .jpg. Hoe kleiner het bestandsformaat de afbeeldingen zijn, des te sneller de pagina laadt.

ShortPixel

Afbeeldingen vertragen de pagina om te laden. Dus het optimaliseren van je afbeeldingen is belangrijk voor SEO, maar ook voor je snelheid. Het gaat er niet om hoe groot de afbeelding wordt weergegeven, maar het gaat vooral om het bestandsformaat. Hoe kleiner het bestandsformaat des te beter. Het is gratis voor 100 afbeeldingen per maand!

1 manier om dit te realiseren is door middel van een plugin, genaamd Shortpixel. Er zijn meerdere plugins die dit doen, maar Shortpixel blijkt 1 van de beste plugins te zijn voor dit werk. Daarnaast kan Shortpixel ook als CDN gebruikt worden, zodat er minder ‘belasting’ op je server komt. De afbeeldingen worden dus vanaf een andere server geladen, en niet vanaf die van jouw.

A3 Lazy Load

Pagina’s laden standaard alle afbeeldingen op het moment dat een bezoeker binnenkomt. Het maakt niet uit of de afbeelding helemaal onderaan de pagina staan, of bovenaan. Alle afbeeldingen worden geladen zodra de bezoeker op de pagina komt. Je kunt je voorstellen dat dit best wat ‘verwerkingskracht’ kost voor de computer of browser om alle bestanden te laden.

1 manier voor een workaround is het gebuik maken van Image Lazy Loading. Een handige, en gratis plugin hiervoor is A3 Lazy Load. Afbeeldingen die je nog niet ziet worden nog niet geladen. Met een Lazy Loader wordt de afbeelding pas geladen zodra deze in het scherm verschijnt.

(8) Bouw waardevolle backlinks

Backlinks zijn inkomende links vanaf andere websites. Deze hyperlinks worden backlinks genoemd. In tegenstelling tot een hyperlink die van 1 pagina op jouw site naar een andere pagina op jouw site verwijst. Dan spreken we over een interne link.

inkomende link

Backlinks worden vaak als een ‘stem’ gezien bij verkiezingen. Hoe meer stemmen een kandidaat krijgt, des te meer kans hij of zij heeft ook verkozen te worden. Hetzelfde geld voor websites.

Hoe meer stemmen, hoe hoger de website kan komen te staan.

Maar het gaat dan niet zozeer om het aantal, maar vooral om de kwaliteit. 100 backlinks van ongerelateerde spam pagina’s zullen minder wegen dan een backlink van een gerenommeerde website. Backlinks vormden in het begin van Google zelfs de basis van vindbaarheid. Toen was het nog wel zo, hoe meer backlinks hoe beter. Het aantal links werd toen weergegeven met PageRank. (Vernoemd naar Larry Page, 1 van de oprichters van Google).

Ook al is het algoritme van Google dagelijks aan veranderingen onderhevig, backlinks zijn nog steeds 1 van de sterkste ranking factoren die er bestaan. Je kunt backlinks ook vergelijken met een punten systeem.

Welk soort backlinks zijn waardevol?

Zoals ik hierboven heb gezegd zijn niet alle backlinks even waardevol. Backlinks van spam sites en ongerelateerde sites kunnen zelfs een negatief effect op je vindbaarheid zijn. Als je hoger in Google wilt scoren moet je verder kijken dan je neus lang is. Toch blijft linkbuilding ontzettend belangrijk.

De website waar de link op staat is van belang, maar wat nog belangrijker is, hoeveel links de pagina hebben waar die backlink op staat. Hoe meer ‘waarde punten’ deze pagina heeft, des te ‘zwaarder’ de backlink weegt. Meestal kijken mensen naar de Domain Authority (DA), maar dat is sinds 2018 al niet het belangrijkste meetinstrument meer. PA (Page Authority) heeft inmiddels een sterkere correlatie met rankings dan DA.

Hier zou ik wel een link van willen:

Daarnaast is het belangrijk om te zien waar, en in welke vorm de link staat.

Een link in de reacties onderaan een blogpost wegen minder zwaar dan een textuele link in de body content. Dat neemt niet weg dat een reactie met link naar een website niet waardevol is. Een link die geen ankertekst gebruikt, maar bijvoorbeeld een afbeelding is, zegt ook niet zoveel over de pagina waar deze naartoe verwijst.

Links met een duidelijke ankertekst geeft dus veel meer waarde. Zie bijvoorbeeld deze wikipedia links. Allemaal hebben ze een duidelijke ankertekst.

Probeer wel altijd het type links te verdelen. Het is niet erg om 5 links te hebben uit reacties onder een blog, maar probeer ze als onderdeel van een veel breder backlinkprofiel te krijgen.

Welk soort backlinks zijn van toegevoegde waarde?

Hier een extra tip die je mee kan nemen in het bouwen van backlinks. Wees actief op forums en in social media groepen zoals op Reddit en Facebook. De links die je daar kan toevoegen zullen misschien niet direct een grote boost geven in Google, maar het levert wel meer bezoekers op. Ga dus op zoek naar forums en facebook groepen binnen jouw branche!

Dit werkt echt!

Zie hier een thread die ik zelf heb gestart op een website, die super diepgaand is, en zelfs een Sticky heeft gekregen. Een half miljoen mensen heeft deze thread gezien. En daar staan links in naar mijn website. Meer dan 2000 bezoekers zijn via die thread naar mijn site gekomen, en wie weet hoeveel links het heeft opgeleverd.

hoger-in-google-is-easy

Want al die backlinks bouw je toch om hoger in Google te komen, en meer bezoekers te krijgen?

”Waarom probeer je dan ook niet meer bezoekers te krijgen buiten Google om?”

Ook al zijn sommige van deze backlinks no-follow (welke weinig waarde doorgeven) toch zijn ze nuttig omdat je meer bezoekers krijgt. Ik zie voor sommige sites dat er wel honderden bezoekers binnenkomen via forums en zelfs coupon sites.

Acht websites waar je makkelijk backlinks kan maken, krijgen en onder controle houden.

Als eerst kunnen we wel alle social media kanalen noemen. Facebook, Instagram, Reddit, LinkedIn, Tumblr, Twitter maar ook YouTube en Vimeo geven de mogelijkheid eenvoudig links toe te voegen naar jouw website. Het voordeel van deze plaatsen (dus niet in groepen etc) is dat jij zelf de controle hebt over de links. In groepen of op forums kunnen jouw backlinks verwijdert worden.

Als jij het kanaal in handen hebt, heb jij alle zeggenschap over de links. Je kiest dus zelf waar naartoe je link, en met welke ankertekst etc.

Laat deze kansen dus niet links liggen. Ook al ben je niet actief op deze kanalen, dan nog kun je ze gebruiken om jouw ‘merk’ te beschermen en backlinks te krijgen. Begin dus met het inrichten van je social media kanalen, en plaats daar backlinks op.

Hoe maak je zelf de meeste kans om backlinks te krijgen?

Backlinks ontvangen van mensen, zonder dat je er om vraagt of voor betaald is de beste white-hat manier om ze te krijgen. Volgens de Google guidelines mag je er niet om vragen, backlinks ruilen of er voor betalen. Maar er zijn dus wel enkele manieren om meer kans te maken op backlinks.

Hier volgen er een paar om te brainstormen.

  • Interview een bekend persoon in jouw branche
  • Review een nieuw product binnen jouw branche
  • Diepgaande analyse van een controversieel persoon of product binnen jouw branche
  • Visuele pagina’s zoals infographics voor iets binnen jouw branche.
  • Maak How-To guides. Dus een soort handleiding.

Nieuws gerelateerde topics en controversiële onderwerpen werken vaak heel goed om backlinks te krijgen.

Maar….

Al deze manieren zijn handig, maar ze werken niet als je geen bezoekers krijgt.

Je moet dus nog iets doen.

Daarom moet je altijd kijken of je bepaalde pagina’s niet kan delen met anderen. Dit werkt dus vooral goed op plaatsen waar veel mensen komen binnen jouw branche, zoals in facebook groepen en forums. Daar zien vaak tientallen of honderden mensen jouw topic en website. Omdat ze jouw blog of artikel hebben gezien zullen ze het ook eerder delen.

(9) Controleer je Google rankings en analyseer je bezoekers

Je hebt je website super geoptimaliseerd, en dan wat? Wat dat je van het bijhouden van je statistieken? Misschien wel handig toch? Nu komen Google Analytics en Google Search console van pas. Ik geef je een paar tips.

Google Analytics Algemeen:

Controleer het aantal bezoekers van jouw website over een langere periode.

Zo zie je of het aantal bezoekers groeit. Wanneer je alleen kijkt naar de afgelopen 30 dagen zul je minder snel een groei zien. Dit lijkt voor de hand liggend, maar is belangrijk om in de gaten te houden, vooral wanneer je SEO doet voor iemand anders, of voor een bedrijf.

Ga naar Doelgroep – Overzicht.

Extra Pro Tip: Een belangrijke tip hier is dat je ook annotaties kan toevoegen aan de tijdlijn. Dit zijn ze maar een kleine memo’s waarmee je aan kunt geven dat er iets is gebeurt.

Voorbeelden om toe te voegen:

  • Nieuwe backlink ontvangen
  • Nieuwe pagina toegevoegd
  • Advertentiecampagne gestart
  • Pagina geoptimaliseerd
  • Google update uitgerold

Zo doe je dat:

Controleer waar je referral (verwijzing) verkeer vandaan komt: (backlinks)

Een super handige manier om te zien of jij backlinks hebt ontvangen is bij Referral verkeer (verwijzingen). Zodra er verkeer door deze backlinks binnenkomen, kun je dit zien bij Verwijzingen.

Ga naar Acquisitie – Alle verkeer – Verwijzingen

Bonus tip: Als je hier een website tussen ziet staan die nog niet bekend voor jouw was, kun je zien wat er over jouw website gezegd wordt. Super handig om te weten dus.

Klik op de verwijzing (in het voorbeeld: Quora) om precies te zien op welke pagina ze naar jouw website linken. Klik vervolgens op het kleine icoontje achter de URL om de pagina te bekijken.

Google Analytics is zo ontzettend uitgebreid dat we hier wel een hele tutorial van kunnen maken. Maar deze tips zijn dus handig om in de gaten te houden.

Google Search Console


Belangrijke gegevens in Google Search Console zijn het aantal impressies, de CTR, en de posities.

Bij de Quick Wins tip heb ik al beschreven waar je Google Search console voor kunt gebruiken om nieuwe zoekwoorden te vinden. Maar nu gaan we kijken naar het controleren van de voortgang van jouw website.

Bekijk het aantal impressies, de CTR en Posities op Pagina niveau!

Dit is een super belangrijke tip.

Als jij alleen op Zoekwoord (keyword) niveau kijkt zie je echt maar een klein onderdeel van het hele plaatje. Een pagina optimaliseer je om meer bezoekers te krijgen en niet om de rankings van 1 zoekwoord te volgen. Dat klinkt controversieel. Zoekwoord posities volgen is handig, maar het is nog belangrijker om te zien hoe een pagina presteert die je hebt geoptimaliseerd.

 Dit is hoe je dat doet:

Bonus tip: Als je meerdere pagina’s optimaliseert in een categorie of folder kun je die eenvoudig controleren door de categorie URL in te vullen, en te kiezen voor URL’s met.

Je zult nu dus een verzicht met alle gegevens binnen die categorie of folder zien. Dit geeft een veel beter beeld van de prestatties van je site dan alleen op zoekwoord niveau.

Wat ik zelf aan zou raden is om Google Data Studio te gaan gebruiken voor het rapporteren van de SEO voortgang. Hier kun je zelf een rapportage maken met de data die je zelf wilt zien.

Dit is 1 van de beste rapportages die je kunt maken.

en ook speciaal voor Webshops:

Wil je dat wij een SEO rapportage voor je maken? Neem even contact op via info@rankify.nl.

Gratis posities controleren in Google.

Ik heb hier ook een apart blog aan besteed, als je meer wilt lezen hierover: https://rankify.nl/blog/google-positie-checker/

Nightwatch Search Simulator

Wanneer je Google Chrome gebruikt kun je een Chrome Extension downloaden genaamd Nightwatch Search Simulator. Wanneer je zelf zou zoeken naar een zoekwoord op je computer maakt de browser gebruik van jouw locatie en browser geschiedenis. Daardoor worden dezoekresultaten beïnvloed.

Wanneer je deze plugin gebruikt, heb je hier geen last van!

Met deze extension kun je eenvoudig, gratis controleren waar jij te vinden bent voor een bepaald zoekwoord.

Zie hieronder het voorbeeld:

  1. Vul het zoekwoord in
  2. Kies het land
  3. Vul jouw domein in
  4. Kijk op welke positie je staat.
  5. Klik op Save

Alle zoekwoorden die je opslaat komen onder in beeld te staan. Zie afbeelding:

Zodra jij je zoekwoorden opslaat (dit gebeurt op jouw computer) kun je ze op een later tijdstip nogmaals controleren om te zien of er veranderingen zijn geweest.

Serp robot

Een andere gratis tool is Serp robot (voorheen Serplab)

  1. Ga naar: https://www.serprobot.com/
  2. Vul je regio in: Netherlands, en jouw domeinnaam (zonder www of https)
  3. En vervolgens de zoekwoorden die je wilt volgen.
  4. Laat de tool draaien.

Aan de rechterzijde verschijnen nu de resultaten.

Omdat dit een gratis tool is kun je de resultaten niet opslaan en zou je elke keer opnieuw de gegeven in moeten vullen. Ze hebben echter ook 1 van de meest goedkope oplossingen om jouw posities echt goed in de gaten te houden voor maar $5 per maand. Je kan dan 300 zoekopdrachten per dag uitvoeren. Dit is 1 van de meest betaalbare online rank trackers die er bestaat.

10- Google Maps

Als laatst heb je nog Google maps. Want Google maps is ontzettend belangrijk voor jouw lokale vindbaarheid. Het maakt dan niet niet jouw diensten door heel Nederland verzorgd of niet. Het hebben van een Google Mijn Bedrijf account is ontzettend belangrijk.

Zo kom je vaker tevoorschijn in de organische zoekresultaten.

BONUS – Google Search Console: de gouden hongingpot voor zoekwoorden

Als je begint met SEO raad ik je aan om te beginnen met het opzetten van een Google Analytics account en een Google Search Console account.

Google Search Console is een software van Google, die jouw precies laat zien wanneer een pagina getoond is voor een zoekwoord, en hoe vaak. Dus al wil je de duurste tools gaan gebruiken die er bestaan, je zou dom zijn om Google Search console links te laten liggen.

Dit is de enige tool die betrouwbare data vanuit Google laat zien.

Google Search Console gebruiken

  1. Open Google Search console hier: https://search.google.com/search-console/performance/search-analytics
  2. Klik op het tabblad Pagina, en klik vervolgens op 1 van pagina’s.
  3. Ga vervolgens naar het tabblad Zoekopdrachten.
    Hier staan al de termen waar deze pagina op gevonden werd. Het aantal Vertoningen komt overeen met zoekvolume zolang je op de 1e pagina in Google staat.

In dit overzicht zie je alle woorden waar mensen op gezocht hebben, waarbij Google dacht dat jouw pagina relevant was. Bekijk hier alle zoekwoorden waarvoor jij getoond bent. Staan er woorden tussen die je nog niet echt gebruikt hebt op je pagina, voeg deze dan toe. Het kan zijn dat je daardoor nog hoger komt te staan, en meer bezoekers ontvangt.

Hulp nodig om hoger in Google te komen?

Laat je gegevens hieronder achter zodat we z.s.m. contact met je op kunnen nemen. Jullie website hoger in Google krijgen is mijn passie!

Veelgestelde vragen:

1.In het kort: Hoe kom je hoger in Google?

Antwoord: Hoger in Google komen doe je door jouw website zo goed te optimaliseren dat bezoekers en zoekmachines er helemaal weg van zijn. Ze kunnen er niet meer omheen om jouw website hoog te laten scoren.

2. Kun je dit zelf doen?

Antwoord: Er is heel veel dat je zelf kan doen. Deze pagina geeft ontzettende veel hints en tips hoe je hoger kan scoren in Google.

3. Lukt het altijd om bovenaan in Google te komen?

Nee, er zijn teveel variabelen. In principe kun je het zo zeggen, dat hoe meer mensen zoeken op een woord hoe moeilijker het is om hoog te scoren. En misschien nog wel belangrijk is of het zoekwoord invloed heeft op het verdienen van geld. Die hebben vaak de sterkste concurrentie.

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.