5 manieren om Google Trends te gebruiken voor jouw SEO campagne

hoe gebruik je google trends voor seo

In onze vorige blog hebben we even kort stil gestaan wat Google Trends is. Maar hoe gaan we dit omzetten naar bruikbare informatie voor jouw SEO campagne of jouw volledig online marketing campagne? 

Google Trends is een hele handige tool voor je zoekwoorden onderzoek.

Gebruik Google Trends gebruiken voor nieuws in jouw branche

Hoe langer een product bestaat, des te moeilijker het kan zijn om daarvoor goed vindbaar te worden. De concurrentie heeft namelijk al 5 stappen op jou voor. Intussen hebben ze misschien al tientallen of honderden kwalitatief goede backlinks ontvangen waardoor ze heel moeilijk nog in te halen zijn. 

Met trends is dat anders, ten minste als het om iets nieuws gaat. 

Trends hoeven namelijk helemaal niets nieuws te zijn. Het kan zijn dat een recept uit de jaren ‘90 nu opeens weer populair wordt. Dit betekent dus niet dat de concurrentie ook minder sterk is. 

Probeer daarom niet elke trend op te vatten als iets nieuws! Hou dit aub goed in de gaten als je met trends aan de gang gaat voor zoekmachine optimalisatie! Het kan uiteraard wel gebruikt worden voor je content marketing.

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Trends kunnen een belangrijke bron zijn voor jouw content marketing. 

In de trends kun je wel veel interessante dingen halen als het gaat om content marketing. Content marketing is niet alleen het schrijven voor jezelf, maar ook voor geplaatst te worden op andere websites. Eigenlijk vooral dat laatste. 

Met content marketing kun je ook denken aan gastbloggen, maar het kan ook het delen van een whitepaper zijn, een social media post of een LinkedIn bijdrage. 

Als een topic ‘hot’ is, heb je meer kans dat mensen er op reageren en dat je misschien zelfs viraal gaat. Viraal gaan geeft jouw bedrijf meer aandacht, en hopelijk ook meer backlinks. 

Met een trending topic heb je meer kans op interactie met je doelgroep dan met een evergreen artikel.

Hoe gebruik je de informatie precies?

Allereerst is het misschien interessant om te weten of er in jouw branche een opwaartse of neerwaartse beweging gaande is. Dit doe je door allereerst door een langere periode te selecteren, bijvoorbeeld de afgelopen vijf jaar, of 2004-heden. Denk maar aan topics zoals eurovision, bitcoin of vegan. Die zullen duidelijke pieken en dalen laten zien. Hier ga ik verder op het zoekwoord recept.

Als je hier ziet dat de trend eigenlijk alleen maar afwaarts gaat, dan kun je daar je conclusies uit trekken. Het kan zijn dat jouw dienst minder in trek is, of de producten die je verkoopt. 

Je moet namelijk in de gaten houden dat de zoekopdrachten in 2004 ook een groot stuk lager was i.v.m. de opkomst van het internet. Tegenwoordig heeft bijna iedereen meerdere apparaten waarom het internet wordt afgezocht, waardoor het aantal zoekopdrachten ook ontzettend is gegroeid.  

Maar waar je de belangrijkste informatie uit haalt is bij gerelateerde zoekopdrachten onderaan de pagina. 

ALs je naar echte trending onderwerpen wilt kijken moet je wel de periode aanpassen naar de laatste 90, 30 of zelfs de afgelopen dag. Hoe langer de periode is, hoe minder ‘nieuwswaardig’ het onderwerp is. 

Bekijk hier de snelste stijgers. Zit daar iets tussen wat je kan gebruiken voor jouw website? 

AFGELOPEN 7 dagen

Maar als je kijkt naar de opdrachten van de afgelopen dag, dan zie je al gauw meer interessante informatie. 

AFGELOPEN dag

Ga overigens niet blind af op deze informatie, maar klik op de zoekopdracht om de details te zien. Het kan goed zijn, dat er maar even 1 moment van de dag een flink piek is geweest in de grafiek, terwijl daarvoor en daarna geen of super weinig zoekopdrachten waren. 

Hier een voorbeeld: dit was de grootste stijger op de dag van schrijven. Maar zoals je ziet was het even een piek en daarna niet veel. Het kan nog steeds een interessante bron van inspiratie zijn, maar het hoeft zeker niet te duiden op een echte trending topic. De populairste zoektermen zullen een duidelijkere grafiek laten zien.

Waar kun je de trends nog meer voor gebruiken?

Google Ads

Je kunt de trends ook goed gebruiken voor je Google Ads advertentiebudget. Als je namelijk ziet dat in een bepaalde periode van het jaar de interesse in jouw zoekwoord flink stijgt, bijvoorbeeld als het seizoensgebonden is, dan kun je er ook van uit gaan dat de kosten per klik omhoog kunnen gaan. Er zullen meer concurrenten gaan adverteren op jouw zoekwoord. Je kunt dus een periode wat minder uitgeven om tijdens het hoogseizoen meer budget klaar te hebben liggen om te concurreren. 

Daarnaast kun je jezelf voorbereiden op het inkopen van voldoende voorraad. 

Affiliate Marketing

Als je jezelf wilt gaat verdiepen in affiliate marketing, en je nog niet weet of het verstandig is op een bepaalde branche te gaan richten, is Google Trends echt een belangrijke bron van informatie. Je kunt namelijk goed zien of jouw branche juist een piek heeft gehad, of in de lift zit. 

Stel dat je een oude video hebt bekeken op YouTube waar men spreekt over de inkomsten van Affiliate Marketing in de spinner branche.. weet je nog? De fidget spinners etc? 

Kijk, dit is de trendlijn voor Fidget Spinner in amerika. Je kunt zien dat je daar niet al teveel geld mee gaat verdienen, omdat ten eerste die markt helemaal verwaterd is, en ten tweede de concurrentie intussen al zo lang gevestigd is, dat het weinig nut heeft om hier nog veel uit te halen 

Natuurlijk kun je nog steeds voor zo een soort branche gaan als je weet dat er groep fanatiekelingen is overgebleven die jij kunt helpen met de nieuwste en leukste producten. 

YouTube video’s

In veel branches zijn YouTube video’s ook steeds populairder geworden. Denk maar eens aan outdoor producten. Er zijn miljoenen views voor filmpjes die gaan over een outdoor product. Misschien is de trendlijn van jouw zoekwoord op het web neerwaarts, maar zijn YouTube video’s juist gegroeid aan populariteit. 

Ik gebruikt hier ons voorbeeld maar weer even van de zoekterm recept. 

Je ziet dat dat het aantal zoekopdrachten in Google niet echt heel veel verandert is, maar dat de recepten op YouTube juist wel vaker worden bekeken. 

Eerst de zoekvolume voor het zoekwoord; recept in Google zoeken.


En nu het zoekwoord recept in YouTube.

Misschien is het in 2020 verstandig om je eens te verdiepen in het maken van recepten op YouTube, want daar lijkt de groei te zijn.

Ter afsluiting

Ik heb even stilgestaan bij de verschillende manieren waar je Google Trends voor kunt gebruiken. Het kan je zoveel nuttige informatie geven dat je belangrijke beslissingen kunt maken. Het kan dus zijn dat je er aan zit te denken om je bedrijf te verkopen. Als de trendlijn dalende is, is dat misschien een goed moment. 

Als je veel nieuwe content wilt schrijven kun je de data in de zoekmachine gebruiken om content te schrijven. In veel gevallen zijn het influencers, zowel van TV of internet die invloed hebben op het zoekgedrag. En zodra je een trending topic hebt gevonden kun je die gebruiken om jouw website meer bekendheid te verschaffen. 

Als laatste wil ik nog even zeggen dat je de grafieken ook kan vergelijken. Stel dat je 3 onderwerpen hebt waar je over wilt schrijven, dan kun je de grafieken vergelijken zonder ze 1 voor 1 te openen. Zo kun je ook denken aan keyword clusters.

Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw website?

Neem contact op, of laat je gegevens achter.

Veelgestelde vragen

  • Waarom is Google Trends belangrijk voor SEO?

    Het is een manier om aan nieuwe onderwerpen te komen. Je kunt ook zien of bepaalde niches populairder aan het worden zijn, of juist minder populair.

  • Kun je ook kijken welke topics er binnen YouTube hot zijn?

    Dat is het mooie aan Google Trends. Je kunt er voor kiezen om de resultaten te kiezen voor YouTube of Google Search.

  • Kun je ook vergelijken met andere woorden?

    Ja. Stel je voor dat je wilt weten welk soort eten er populairder wordt. Dan kun je gewoon 2 gerechten pakken en vergelijken. Je zult dan kunnen zien op welk gerecht het meest wordt gezocht tegenwoordig. Je kunt de zoekwoorden ook eventueel samen op een pagina terug laten komen zodat je een keyword cluster pakt.

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.

Laat een reactie achter