Hoe krijg ik mijn website hoger in de zoekresultaten? Die vraag stelde ik mijzelf ook af, alweer bijna 10 jaar geleden. Vraag jij je af waarom sommige websites hoger staan dan die van jouw?
Dan ga ik je een geheimpje vertellen, en het is Page Optimizer Pro.
Wat zit er achter het verhaal van Page Optimizer?
De sterkste On Page SEO signalen zijn verwerkt in deze tool
Page Optimizer Pro is een van de beste SEO tools, en ook 1 van de meest betaalbare! Het is rond 2018 ontwikkeld voor mensen zoals jij, die zelf SEO willen doen, maar niet de centen hebben voor duurdere tools zoals Market Muse, of Clear scope.
En het gezicht achter deze tools is de legendarische SEO-er Kyle Roof. Kyle Roof is enorm bekend in de SEO wereld, en elke grote SEO podcast heeft hem wel te gast gehad. Bijna elke SEO-er die buiten de landsgrenzen kijkt zal hem wel een keer gezien, gehoord of over hem gelezen hebben.
“Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.“
Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!
Al jaren houdt hij zich bezig met het begrijpen van het Google algoritme, en hoe ze bepaalde SEO onderdelen waardeert. Hij heeft onderzoek gedaan naar verschillende SEO signalen. Dan moet je denken: als ik de titel aanpas met een zoekwoord, zou dat verschil maken in de zoekresultaten? En als ik het zoekwoord in een H1 zet, zou dat nog uitmaken?
Na veel onderzoek en testen kan hij met grote waarschijnlijkheid (of zekerheid) zeggen welke signalen er zwaarder wegen voor Google. Dit is super cool!
Door continu te testen kun je een patroon ontdekken en alle positieve signalen kun je weer toepassen op jouw website. Ook al kunnen deze signalen verschillen met de tijd, (omdat Google weer eens een update heeft uitgevoerd) blijven sommige signalen toch altijd sterk.
Hij heeft zo ontdekt welke deze zijn, en heeft daar een Tool voor laten bouwen. Deze tool heet Page Optimizer PRO en ik had het voorrecht in 2018 nauw betrokken te mogen zijn bij de lancering van de software o.a. door workshops te organiseren in Nederland. Zie ook de Engelse versie van deze review van Page Optimizer Pro.
Wat doet deze SEO tool niet?
He, ik heb de aanpassingen gisteren gedaan, maar ik sta nog steeds niet op #1! De tool werkt niet!
Ho, ho ho. Even rustig aan! Het is geen magie.
Natuurlijk wil je precies weten wat je moet doen om hoger te komen. En Page Optimizer helpt je om precies te zien welke van deze sterke signalen jij kan optimaliseren op jouw website (ON-PAGE SEO).
Dit zijn misschien wel de bekende signalen, maar er zijn nog veel meer signalen die niet zijn meegenomen, maar wel die zwaar wegen. Je moet dus van tevoren al een gedegen zoekwoorden onderzoek hebben gedaan met welke tool dan maar ook. Als je nog niet zover bent om de juiste zoekwoorden te kiezen, lees dan ook de volgende blogs zeker even door:
De tool is echter geen magische staf of glazen bol, ook is het geen kopie van Google Rankbrain.
Om bijvoorbeeld off-page signalen te analyseren heb je andere tools nodig. Met off-page signalen bedoelen we het aantal backlinks, welke backlinks, welke social media signalen etc. Je moet dus al zoekwoorden onderzoek hebben gedaan om hiermee aan de slag te gaan. Gelijk even een tip, lees mijn KWFinder review eens door, zodat je niet dezelfde fout maakt als ik.
Welke SEO factoren/signalen controleert deze tool?
Alleen de sterkste signalen gelden
PageOptimizer PRO kijkt voornamelijk naar de sterkste signalen waar de keywords kunnen voorkomen. Het vergelijkt die met die van de concurrenten. Welke concurrenten dat zijn, kun je zelf kiezen. En dat is belangrijk.
De tool analyseert niet alleen de keywords die jij op hebt gegeven, oftewel “Exact Match Keywords” maar ook de variaties. Dit zijn de afgeleide zoekwoorden. Als je bijvoorbeeld zou kijken naar het zoekwoord: beste voetbaltrainer, dan zal Google zelf ook gerelateerde zoektermen weergeven. Zoals “voetbalcoaches”, “trainers”, “best betaalde voetbaltrainers” etc. Dit zijn dan de variaties.
Dus de precieze zoekwoorden en gerelateerde zoekwoorden worden gecontroleerd op de volgende plaatsen op de pagina.
- In de URL
- In de titel van de pagina (Meta Title, dus de titel die je in de zoekmachines ziet)
- Alle subkoppen apart, van H1 tot en met de H4.
- De subkopjes gecombineerd, de H2 met de H3, de H2 t/m de H6, en de H4 t/m de H6)
- In de ALT van de afbeeldingen (alternatieve tekst van de afbeelding)
- In de Paragraaf tekst (de leesbare tekst die wordt gezien als de tekst op de pagina)
- In de Anker tekst (keywords die een link bevatten naar een andere pagina)
- Keywords dik gedrukt (dus een keyword met vette letters)
- Keywords schuin gedrukt (dus woorden die schuin staan)
- HTML tags in de Header en Body van de webpagina.
- Aantal woorden op een pagina.
Een voorbeeld om te optimaliseren?
Zodra de software klaar is met het analyseren ontvang je een overzicht met de uitkomsten, welke je weer kunt downloaden en eventueel geven aan je tekstschrijver.
Bovenaan in de spreadsheet zie je het zoekwoord (keyword) dat je hebt opgegeven. Daaronder de URL die jij wilt optimaliseren en de variaties van het zoekwoord die Google aangeeft te relateren tot jouw zoekwoord. (Dit doet Google door de woorden VET te drukken in de zoekresultaten, welke je zelf kan zien als je op je eigen zoekwoord zoekt.) En daaronder komt de lijst met SEO factoren die worden gecontroleerd.
Zodra je blijft optimaliseren zie je ook de score omhoog of naar beneden gaan. Hier een voorbeeld voor Autorijschool eindhoven.
De 3 kleurtjes
Zoals je ziet worden er 3 kleuren gebruikt om de velden te highlighten. Op deze manier krijg je snel te zien welke er niet geoptimaliseerd hoeven te worden (groen), welke er over-geoptimaliseerd zijn (paars) en welke er onder geoptimaliseerd zijn (oranje).
Hoe moet je het aanpakken?
Kyle geeft aan om als eerst de Exact Match keywords te optimaliseren. Hier zullen de sterkste veranderingen snel mogelijk zijn. De exact match kunnen al gauw over- of onder de drempelwaardes liggen. De sterkte van de signalen zijn ook van boven naar beneden op de pagina geplaatst, vandaar dat je het best met de bovenste signalen als eerst aan de slag kan gaan. Een belangrijk gegeven is dat je vaker over de drempelwaardes bent gegaan met je Exact-Match zoekwoorden en vaak onder de drempelwaardes als het gaat om de Variaties.
Tips voor het optimaliseren met deze software tool:
- Ook al heb je nog geen pagina over het onderwerp waar je graag over zou willen schrijven kun je de tool toch al gebruiken om te zien HOEVEEL tekst je moet schrijven, waar de keywords moeten komen te staan etc.
- Zodra je de optimalisaties hebt toegepast kun je de tool nogmaals laten analyseren en om te zien hoever je al bent.
- Combineer de data van deze tool met de data van een off-page tool om ook te weten hoeveel backlinks je waarschijnlijk nodig hebt om nog hoger te komen in Google.
- Als je al op de eerste pagina staat optimaliseer 1 factoor per keer, en wacht enkele dagen of liefst zelfs 3 weken voor je de andere factoor aanpast.
- Super Bonus tip: Google heeft een algoritme die aangepast content even kan laten zakken in de SERPS en pas na maximaal 21 dagen op de juiste plaats zet. Dit zullen ze met grote waarschijnlijkheid doen om SEO-ers op het verkeerde been te zetten! Gewoon wachten dus na een aanpassing!!!
Geen tijd om zelf te optimaliseren? Of is het te moeilijk?
Websites optimaliseren is Rankify’s vak. Geen tijd of zin om je website te optimaliseren, dan is het misschien handig een SEO abonnement af te sluiten of een enkele pagina te optimaliseren! Voor elke website is er wel een oplossing!
POP Prijs en kortingscode
De Page Optimizer is nu beschikbaar vanaf $20 per maand. Dit is speciaal gedaan voor de kleinere partijen die geen groot budget hebben voor SEO tools. Een maandelijks abonnement zonder limiet is ook beschikbaar voor maar $39 per maand.
Ga direct naar de website en krijg 10 gratis credits.
Gebruik de volgende promo code: LGK4U0M8