Hoe krijg ik een featured snippet? De 2020 handleiding.

De eerste positie in Google krijgen is geweldig, maar de 0 positie krijgen is ook geweldig, of misschien niet?. De 0-positie wordt ook wel de Featured Snippet genoemd. In principe is het niet meer als een kort antwoord op de zoekopdracht die uitgelicht wordt boven de organische zoekresultaten.

Zie de afbeelding:

How to do SEO: featured snippet

Als je met SEO bezig bent zul je ze vast wel tegengekomen zijn.

Maar hoe krijg je er zelf een?

Wat zijn de gemiddelde rank posities voor Featured Snippets?


Volgens een korte studie van ongeveer 2 miljoen zoekresultaten kwam Ahrefs enkele jaren geleden met dit  overzicht. 

Je ziet dat de meeste Featured Snippets eigenlijk een stukje tekst zijn van de best rankende websites voor die zoekopdracht. Dus hoe hoger je in Google verschijnt, des te meer kans je maakt om in de Featured Snippet te komen. 

Maar 1 van de interessante gegevens die je hier uit kunt nemen is dat je met een 3e or 4e posities OOK in een Featured Snippet kan komen! 

Dit is dus super om te weten als je gewoon niet hoger dan plek 3 kan komen. Je kunt dan altijd nog proberen om de Featured Snippet over te nemen van de concurrent.

Welke kansen liggen er voor jou?


Ik neem je even mee in mijn gedachtegang. 

Je kunt met een lagere positie dan jouw concurrentie prima kans maken in de 0-positie te komen. 

Laat dat even tot je doordringen.

Als eerst: Wanneer jij aan het opboksen bent tegen de grote jongens in jouw branche, kun je ze nog steeds verslaan door boven hen te komen staan. Focus je daarom misschien eerst om de Featured Snippet over te nemen!

Het andere wat belangrijk is om te weten, dat veel Featured Snippets ook een afbeelding gebruiken, die niet altijd van dezelfde website komen als het stukje uitgenomen tekst. Zie het volgende voorbeeld: 

De afbeelding komt van een heel andere website. Je kunt dus ook proberen de afbeelding over te nemen. En het leuke is dat dit soms veel eenvoudiger gaat dan je denkt! 

De featured afbeelding overnemen

Om de Featured Afbeelding over te nemen hoef je soms alleen maar de bestandsnaam aan te passen en een Image Alt toe te voegen met het juiste zoekwoord! 

In bovenstaand voorbeeld van de Link Cloaking Featured Snippet heeft deze partij een bestandsnaam gekozen met: Link-Cloaking-Example.jpg en een Alt tekst met “Link Cloaking Example”. Op die manier werd de afbeelding gekoppeld aan de zoekopdracht. Ook al stond die website lager dan de website met Featured Snippet.

Als laatst wil ik je er nog op wijzen dat dit misschien wel de beste manier is om een grotere concurrent te verslaan. In veel gevallen zijn grote concurrenten niet zozeer bezig met detailwerk! Dit geeft jou dus de mogelijkheid om hun Featured Snippet over te nemen. 

Als jij zelf je Google Posities controleert zul je misschien niet de Featured Snippets bijhouden voor je zoekopdrachten. Dan weet je bijna zeker dat grote partijen daar helemaal niet bij stil staan. Daarom geeft dit jou de kans om beter gevonden te worden! 

De nadelen van Featured Snippets?


Wat ga jij doen als je het antwoord op je zoekopdracht hebt gekregen? 

Precies, dan hoef je niet verder te lezen op de website.

Google probeert de zoekers een antwoord voor te schotelen door informatie van een website te stelen en aan de zoeker te zien. In principe is het stelen, want ze pakken tekst van jouw website en laten het zien. 

Natuurlijk hebben ze zich daar nu voor ingedekt om jou als website eigenaar de optie te geven om NIET voor featured snippet weergegeven te laten worden. Dit is de ‘nosnippet’ robot meta tag. 

Zoekers zullen dus zeker niet altijd naar jouw website gaan, waardoor ook de CTR (click-through rate) lager kan worden. 

Hoe neem je een Featured Snippet over?


Doe wat de concurrentie doet. 

Dat is eigenlijk het antwoord in het kort. 

Er zijn dan 3 dingen belangrijk om aandacht aan te geven: 

  1. Welk type FS (Featured Snippet) wordt weergegeven
  2. Welke woorden worden dikgedrukt
  3. Hoe ziet de opmaak van de pagina er uit die wordt getoond in de Featured Snippet. 

De eerste twee zijn nog het makkelijkst, omdat je die al kan zien in de zoekresultaten. 

Er zijn op dit moment verschillende Featured Snippets. De meest bekende zijn de Lijstjes met punten (zowel een 1-2-3 optelsom als de bullet points), de tabellen en simpelweg paragraaf tekst.

De derde is iets lastiger, want je kan op het verkeerde been gezet worden, want het is namelijk niet altijd even duidelijk. 

Een paar tips waar je naar moet kijken: 

  1. Waar staat de tekst in de pagina
  2. Welke koptekst wordt er gebruikt (h2-h4)
  3. Als het een tabel is, welke headertekst wordt er gebruikt
  4. Is de code die gebruikt wordt schoon?

Met deze informatie kun je zelf een poging wagen om de Featured Snippet over te nemen. 

Volg de opmaak van de huidige FS, en optimaliseer het antwoord. Bekijk welke woorden er worden gebruikt en neem hier ook LSI keywords of semantische zoekwoorden in mee.

Zo kun je de concurrentie verslaan! 

Enkele bonus tips: 


Met een goed werkende website heb je meer kans goede posities te halen. Daarom is het verstandig altijd te beginnen met een goede basis voordat je jezelf gaat bezig houden met toevoegen of optimaliseren van je content. 

Deze punten zijn onderdeel van een diepgaande SEO analyse, voordat je SEO gaat beginnen. Deze kunnen meehelpen aan het overnemen van de Featured Snippet. \

  1. Controleer of alle redirects werken, van HTTP naar HTTPS, van non-www naar www etc. en dat het SSL certificaat goed werkt.
  2. Controleer of de juiste zoekwoorden worden gebruikt in de titel, url, meta description
  3. Controleer of de links die verwijzen naar de pagina’s duidelijk contextueel zijn
  4. Controleer of de namen van de afbeeldingen op de website omschrijvend zijn met een duidelijke Image Alt.
  5. Of de website mobiel vriendelijke is
  6. Of de website snel genoeg laadt. 

Hulp nodig?


Hulp nodig bij het optimaliseren van je website zodat je meer kans hebt om een Featured Snippet over te nemen? Neem even contact op. Bel 0187-820187 of email: info@rankify.nl. Je kunt ook je gegevens hieronder achter laten. 

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.