Surfer SEO review | Binnen no-time in de top van Google | Rankify!

Ben je geen SEO expert, maar wil je toch leren om hoog in Google te scoren?

Dan is Surfer SEO waar je naar op zoek bent.

Surfer SEO is een een van de beste SEO tools die het voor iedereen makkelijker maakt om hoog in Google te scoren. Volg simpelweg de aanwijzingen die Surfer geeft, en groei in Google.

SurferSEO

Wat is Surfer SEO

Of je nu je bedrijf wilt laten groeien, of je marketing campagne wilt aanpassen, het liefst werk je met betrouwbare data.

Maar SEO kan heel erg diep gaan, met veel technische aspecten etc.

Maar soms hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn, als je maar de juiste software gebruikt om bepaalde beslissingen te maken.

Dan heb ik het niet alleen voor het kiezen van bepaalde zoekwoorden of backlinks in SEMrush of Ahrefs.

Nee, ik heb het over Surfer SEO die jou helpt met het optimaliseren van jouw content, om zo hoger te scoren in Google. En daar heb je minder ‘backlinks’ voor nodig, en je hoeft eigenlijk alleen maar de aanwijzingen te volgen.

Oke, Oke.. bijna dan.

Want je moet wel weten met welke zoekwoorden je gevonden wilt worden.

Maar het is 1 ding om te weten waarop je gevonden wilt worden (zoekwoorden), en het is iets anders om de content zo te optimaliseren dat je hoog in Google kan scoren!

…..

Door deze vraag zijn On-Page SEO tools zoals Surfer SEO ontstaan. Na een paar gesprekken met Michal werd ik enkele jaren geleden uitgenodigd de software eens goed uit te testen. Daar heb ik toendertijd ook een blog over geschreven op hun website: https://surferseo.com/blog/surferstory-marco-logmans/

Even in het kort: Michal Suski is de eigenaar van Surfer, en het bedrijf is officieel gevestigd in Polen. Wat begon als een handig hulpje voor zijn werkzaamheden als marketeer, werd al snel duidelijk dat meer mensen het nut van zijn software inzagen, en toen is Surfer SEO ontstaan.

Voor je begint met Surfer SEO: Wat zijn eigenlijk je goals?

Hoe tof zou het zijn, als Google jouw hele SEO strategie zou bekend maken om hoger te scoren? Maar waar wil je op gevonden worden. Wat zijn jouw goals?

Als je een nieuwe website hebt, en gevonden wilt worden op het woordje Iphone… good luck. Dat gaat je niet lukken.

Je moet dus realistisch zijn, en beginnen bij de ‘makkelijkere zoekwoorden’. En dan heb ik het eigenlijk over zoekwoorden met een laag zoekvolume, en waar niet veel andere websites voor geoptimaliseerd zijn.

Maar als je weet waar je over wilt schrijven… hoe weet je dan dat je het ‘goed’ doet?

Zou het handig zijn om daar hulp bij te krijgen?

Zou jij kunnen geloven dat Google dat eigenlijk al doet?

(1) Kijk naar je concurrenten!

Als je de zoekresultaten bekijkt in Google heb je de strategie! Wil jij namelijk op pagina 1 terecht komen, dan moet jouw pagina overeenkomen met die van de concurrenten, en het liefst nog beter dan dat. Want weet je, die webpagina’s in de top 10 staan daar niet voor niets.

Begin bijvoorbeeld eens met het bekijken van hun tekst, wat hun titel is, en welke kopteksten ze gebruiken. Want daar staan waarschijnlijk woorden tussen die jij ook zou moeten gebruiken.

Als je het handmatig zou willen doen, kun je alle kopteksten van de concurrenten in een overzicht zetten, om zo te zien of er een correlatie bestaat. Zo weet jij precies welke kopteksten en teksten je zou moeten gebruiken.

Eigenlijk best simpel toch?

Maar dat kost teveel tijd!

Zoiets kost inderdaad veel te veel tijd.

Maar de vraag is: als je op pagina 1 wilt komen, heb je dat er dan niet voor over?

….

Surfer SEO is dan eigenlijk precies de tool die je dan nodig hebt. Want deze software doet al dit werk voor je, en bekijkt alle concurrenten, en laat dan in een mooi overzicht zien welke woorden, woordcombinaties, en kopteksten correleren met de hoge posities.

Je hoeft dan alleen nog maar Surfer te volgen met zijn optimalisatie suggesties, om zo meer kans te maken om in de top 10 van Google te komen.

Hoe gebruik je de Content editor in Surfer SEO?

ps. de volgende screenshots kunnen iets afwijken van de huidige Surfer SEO dashboards, want die wijzigen enkele keren per jaar.

Stel dat je gevonden wilt worden op “how to clean airpods

Dan vul je eerst het onderwerp in en kies je het land/taal waar je gevonden wilt worden (we kiezen hier USA). Vervolgens vul je de URL in, waar jij gevonden mee wilt worden.

……

Nu gaat Surfer alle concurrenten bezoeken en controleren op tientallen SEO factoren.

In het volgende dashboard zie je nu de tekst aan de linkerkant, en een overzicht met woorden aan de rechterkant.

Die ziet er dan ongeveer zo uit

Hier zie je welke woorden je moet gebruiken in je content, en hoe vaak. Bovenaan kun je ook kiezen voor Headings, zo dat je precies weet welke woorden in de headings terug moeten komen. Want hoe vaker de concurrenten een woord gebruiken op hun pagina, hoe sterker de correlatie.

Daarboven zie ik hoe lang mijn pagina ongeveer zou moeten worden om te ranken op pagina 1 in Google.

Al deze data wordt dus gewoon direct uit Google gehaald. Of nog beter gezegd: van de concurrenten.

Google laat eigenlijk gewoon zien wat je moet doen om met jouw pagina in de top 10 te komen. En het grote voordeel hieraan is dat jij hier volledige controle over hebt.

Jij kan zelf de content toevoegen die Surfer aangeeft om te gebruiken, en ook op de manier hoe.

Ik begin persoonlijk altijd met de belangrijkste onderdelen. Dus de onderdelen die het sterkst correleren. Daarna kijk ik pas naar de minder sterk correlerende onderdelen. Surfer SEO helpt jou een handje om hoog te scoren in Google.

Gebruik dezelfde trefwoorden die anderen ook gebruiken!

Plan van aanpak

Zou je willen weten hoe je dit moet gaan aanpakken?

Naast het herschrijven van je tekst in Content editor, kun je ook de content editor toegang delen met iemand anders. Dit is uitermate handig als je (externe) tekstschrijvers hebt die helpen.

Die hoe je simpelweg alleen de link te geven naar de content editor van jouw specifieke zoekopdracht, en zij kunnen aan de slag.

Nog enkele tips over het gebruik van Surfer:

  1. Je kunt Surfer al inzetten tijdens je onderzoek met hun Audit functie. Dan weet je al gauw genoeg hoelang je content moet zijn om competitief genoeg te zijn voor de top 10. Dan kun je beter beslissen welke onderwerpen je wel of niet wilt gaan behandelen.
  2. Tijdens het optimaliseren kun je de tool continue gebruiken om je tekst te analyseren om te zien hoever je al gevorderd bent. Je hoeft dus niet eerst alles klaar te hebben voor je weer gaat kijken of alles goed staat. Met de gratis versie van Surfer SEO kun je 3 analyse per dag doen (al is dat heel beperkt)
  3. Combineer ook data van Surfer SEO met data van een backlinks tools, zoals SEMrush, Moz of Ahrefs, om te weten hoeveel backlinks je nodig hebt om nog hoger te komen in Google. Deze backlink functie zit trouwens ook al ingebouwd in Surfer tegenwoordig, maar als SEO specialist kun je eigenlijk niet zonder software die gericht is op meerdere manieren van SEO. Maar in principe zou je met alleen Surfer SEO al heel verder kunnen komen dan wanneer je alleen Ahrefs aanschaft zonder SEO kennis.
  4. Als je op pagina 1 staat, verbeter dan bijvoorbeeld niet alles in 1 keer, maar doe 1 factor per keer. Wacht dan een week voor je verder gaat. Het kan zijn dat een aanpassing negatieve gevolgen heeft. Dan weet je nog precies wat je gedaan hebt. Als je de hele pagina aanpast, weet je niet wat er goed of juist niet goed ging.
  5. Super Bonus tip: Google heeft een algoritme die aangepast content even kan laten zakken in de SERPS en pas na maximaal 21 dagen op de juiste plaats zet. Dit zullen ze met grote waarschijnlijkheid doen om SEO-ers op het verkeerde been te zetten! Na een aanpassing gewoon even wachten!!!

Surfer SEO Prijzen

Er is een gratis versie die beperkt is tot 3 credits per dag. De betaalde versie begint bij $59 per maand (of $49 als je per jaar betaalt).

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Emerce logo
Marketingfacts logo
Marco

100% SEO

Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.