Surfer SEO review

Ben jij op zoek naar een manier om op pagina 1 in Google te komen?

Surfer SEO is een bekende en veelgebruikte SEO tool die het meeste giswerk uit jouw SEO strategie haalt. Volg de aanwijzingen van de softwaren, om eenvoudig hoger in Google te scoren.

Want met Surfer SEO light jouw SEO strategie gewoon voor het oprapen!

SurferSEO

Data gedreven SEO

Om belangrijke beslissingen te nemen wil je zoveel mogelijk data verzamalen. Of je nu jouw bedrijf wilt laten groeien, of jouw marketing campagne aanpassen. Dat doe je niet door zomaar door een beetje te gissen.

En dat geldt hetzelfde als met SEO. Er zijn op de dag van vandaag zoveel tools op het internet te vinden, die jou helpen met je online marketing, dat het dom zou zijn hier geen gebruik van te maken. En dan heb ik het niet alleen voor het vinden van bepaalde onderwerpen in SEMrush of Ahrefs, maar ook over het optimaliseren van je content.

Want het is 1 ding om te weten waarop je gevonden wilt worden (zoekwoorden), en het is iets anders om jouw content te optimaliseren om hoog te scoren. En aangezien Google laat zien welke webpagina’s ze waardeert, zou je daar uit moeten kunnen opmaken wat Google wil zien.

En op die manier zijn On-Page SEO tools ontstaan zoals Surfer SEO. Na een paar leuke gesprekken met Michal, werd ik enkele jaren geleden uitgenodigd de software eens goed uit te testen. Daar heb ik ook een blog over geschreven op hun website: https://surferseo.com/blog/surferstory-marco-logmans/

Michal Suski is de eigenaar van Surfer, en het bedrijf is officieel gevestigd in Polen. Wat begon als een handig hulpje voor zijn werkzaamheden als marketeer, werd al snel duidelijk dat meer mensen het nut van zijn software inzagen, en toen is Surfer ontstaan.

Allereerst: Wat zijn jouw goals?

Je zou iemand voor gek verklaren als hij een huis zou gaan bouwen zonder bouwtekening, of een auto zonder een bouwontwerp. Maar waarom zou je dat dan wel doen met een website, of met een webpagina?

Helaas gebeurt dat maar al teveel. Maar hoe zou het zijn, als Google jou een bouwtekening zou kunnen laten zien? En wat als Google deze tekening nu recht voor je ogen zou laten tonen? Zou jij het opmerken? Domme vraag toch?
Zou jij dan nog steeds lekker doorgaan met wat te typen, zonder naar deze bouwtekening te kijken?

(1) Kijk naar je concurrenten!

De zoekresultaten van pagina 1 in Google zijn de bouwtekening! Wil jij ook op pagina 1 komen, dan moet jouw pagina overeenkomen met die van de concurrenten. Want wist je, Google waardeert die pagina’s niet voor niets.

Bekijk de concurrenten eens, en kijk hoeveel woorden ze in hun tekst gebruiken, hoeveel backlinks ze hebben en welke kopteksten ze gebruiken. En natuurlijk welke zoekwoorden zij gebruiken! Dan kom je er achter dat er een correlatie te zien is!

Om nog een stap verder te gaan, zou je al hun kopteksten en titels eens moeten opschrijven. Dan kun je zien welke onderwerpen jij ook zou toe kan voegen.

Maar dat kost tijd!

Al dit onderzoek kost enorm veel tijd. Maar heb jij dat ervoor over? Nee toch?
Surfer is precies de tool die dat uit handen neemt. Surfer SEO bekijkt tientallen onderdelen op de pagina’s die nu ranken, en laat zien welke gegevens correleren. Het enige wat jij hoeft te doen, is die data omzetten in een nieuwe webpagina!

Hoe gebruik ik Surfer SEO?

Stel dat ik gevonden wil worden op “Autorijschool Rotterdam”

Dan vul ik eerst het onderwerp in “autorijschool rotterdam” en kies natuurlijk voor Netherlands..

Nu gaat de software alle concurrenten bekijken en controleren op tientallen SEO factoren.

Dan zie ik in het dashboard welke onderdelen het sterkst correleren. Want hoe vaker de concurrenten een SEO onderdeel gebruiken op hun pagina, hoe sterker de correlatie. Denk bijvoorbeeld maar aan Zoekwoord in de titel. Vaak hebben de concurrenten precies dat zoekwoorde in de titel. Dan correleert die heel sterk met rankings.

Een van de factoren in het dahboard is body. Dit is het gedeelte tussen de header (waar het menu in staat) en de footer (waar meestal informatie staat over de website zoals social media kanalen etc).

Hier zie ik hoe lang mijn pagina ongeveer zou moeten worden om te ranken op pagina 1 in Google.

Ik zie hier ook het aantal woorden dat de concurrenten gemiddeld gebruiken. (tip, het is veel makkelijker om te kijken naar het aantal woorden dan naar het aantal karakters.

Al deze data wordt dus uit Google gehaald.

Google laat dus eigenlijk zien wat jij allemaal moet doen om in de top 10 te kunnen komen. En het grote voordeel hieraan is dat jij volledige controle hierover hebt.

Jij kan zelf tekst toevoegen die Surfer aangeeft om te gebruiken.

Als je weet hoe lang de tekst moet worden, ga je ook de andere onderdelen bekijken.

Ik begin persoonlijk altijd met de belangrijkste onderdelen. Dus de onderdelen die het sterkst correleren. Daarna kijk ik pas naar de minder sterk correlerende dingen. Surfer help ons een handje en gebruikt kleurtjes om aan te geven hoe sterk of hoe belangrijk een bepaald onderdeel is.

Gebruik dezelfde trefwoorden die anderen ook gebruiken!

Het is belangrijk om tijdens het optimaliseren al deze factoren in de gaten te houden. Het kan namelijk zijn dat je heel veel content gaat toevoegen, maar niet de juiste woorden gebruikt. En dat zou erg onhandig zijn. Zonde van je tijd.

De belangrijkste woorden vind je in Exact Match (dus precies het zoekwoord waarop jij gevonden wilt worden), variaties, partial match, en LSI woorden. Deze woorden hebben allemaal te maken met elkaar.

Al deze woorden kun je terugvinden onder: Popular Words, Popular Phrases, Common Words, en Common Phrase.

Ga dus niet zomaar wat bloggen!

Plan van aanpak

Zou je willen weten hoe je dit moet gaan aanpakken?

Dan heb ik goed nieuws voor je. Je kunt dit namelijk zien in de Audit functie. Hier krijg je een lijstje die jij moet optimaliseren om op de 1e pagina te komen.

Je kan eenvoudig zien welke, en hoeveel kopteksten er nodig zijn, door op het A knopje te drukken. Als voorbeeld hieronder laten we de #15 in de zoekresultaten zien. Bekijk, pas toe, en rank hoger!

Zie hier:

Nog enkele tips over het gebruik van Surfer:

  1. Je kan Surfer al inzetten tijdens je onderzoek. Dan weet je al gauw genoeg hoelang jouw content moet zijn om competitief genoeg te zijn voor de top 10. Dan kun je beter beslissen welke onderwerpen je wel of niet wilt gaan behandelen.
  2. Tijdens het optimaliseren kun je de tool continue gebruiken om jouw tekst te analyseren om te zien hoever je al gevorderd bent. Je hoeft dus niet eerst alles klaar te hebben voor je weer gaat kijken of alles goed staat. Met de gratis versie van Surfer SEO kun je 3 analyse per dag doen (al is dat heel beperkt)
  3. Combineer ook data van Sufer met data van een backlinks tools, zoals SEMrush, Moz of Ahrefs, om te weten hoeveel backlinks je waarschijnlijk nodig hebt om nog hoger te komen in Google. Deze functie zit trouwens ook al ingebouwd in Surfer tegenwoordig.
  4. Als je op pagina 1 staat, optimaliseer dan maar 1 factor per keer, en wacht dan een week voor je verder gaat. Het kan zijn dat een aanpassing negatieve gevolgen heeft. Dan weet je nog precies wat je gedaan hebt. Als je de hele pagina aanpast, weet je niet wat er goed of juist niet goed ging.
  5. Super Bonus tip: Google heeft een algoritme die aangepast content even kan laten zakken in de SERPS en pas na maximaal 21 dagen op de juiste plaats zet. Dit zullen ze met grote waarschijnlijkheid doen om SEO-ers op het verkeerde been te zetten! Na een aanpassing gewoon even wachten!!!

Surfer SEO Prijzen

Dit zijn de huidige prijzen voor Surfer SEO.

Er is een gratis versie die beperkt is tot 3 credits per dag. De betaalde versie begint bij $59 per maand (of $49 met 1 jaar vooruit betaling).

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Emerce logo
Marketingfacts logo