Wat is CTR? En wat kun je ermee berekenen?

wat is ctr

Hoog scoren in Google heeft veel voordelen. Hoe hoger je rankt, des te hoger je CTR wordt. Maar wat is CTR, en wat kun je ermee? 

CTR staat voor Click-through Rate, en het is de verhouding tussen gebruikers die op een specifieke link klikken en het totale aantal zoekopdrachten (oftewel Vertoningen). Hoe hoger je scoort, des te hoger dit percentage is. In het Nederlands wordt deze term soms vertaald met Klikfrequentie. 

Waar is CTR van afhankelijk?


Sinds jaar en dag worden de zoekresultaten gedomineerd door advertenties en allerlei andere schermpjes in de zoekresultaten. Hierbij kun je denken aan de Google Maps, Knowledge panels, Google Shopping, YouTube video’s, Afbeeldingen, People Also Ask,  Featured Snippets etc. 

Hoe meer van dit soort resultaten worden getoond voor een bepaalde zoekopdracht des te lager de CTR voor de organische zoekresultaten zijn. 

Je kunt dus zeggen dat Google de zoekopdracht probeert te beantwoorden met zoveel mogelijk opties, en daarmee minder mensen naar websites stuurt. Dit gaat natuurlijk ten koste van de bedrijven die voor deze zoekopdracht goed gevonden willen worden.

Waar kun je CTR voor gebruiken?


Allereerst kun je het gebruiken om te meten of het aanpassen van een Titel positief of negatief resultaat oplevert. Stel dat je op de 3e positie staat in de zoekresultaten voor een bepaald zoekwoord en je er alles aan hebt gedaan om hoger te scoren, maar het lukt je gewoon niet.

Omdat je al goed scoort kun je kijken of je toch meer klikken kunt krijgen door de Titel aan te passen. In veel gevallen worden clickbait titels sneller aangeklikt dan ‘normale’ titels, en titels met speciale tekens, jaargetallen etc. 

De CTR is terug te vinden in Google Search Console, maar je mag, en kunt niet de Gemiddelde CTR score gebruiken van je website! Je moet altijd op zoekwoord- en paginaniveau kijken! Altijd!

Trouwens, zonder Search Console kun je geen SEO doen. 

Just deal with it! 

Zodra je een zoekwoord en pagina hebt geselecteerd, vergeet dan niet ook nog eens het Land in te stellen, en eventueel het apparaat (desktop of mobiel) zodat je geen verkeerde CTR percentage ziet.

Veel zoekopdrachten worden ook in het buitenland vertoond, waar ze misschien helemaal niet goed scoort. Dit gaat wel ten koste van de gemiddelde CTR voor deze zoekopdracht. 

Alleen op dat niveau is CTR een betrouwbaar datapunt! Anders niet. De gemiddelde CTR voor de hele website heeft weinig waarde. Per dag kun je voor honderden of duizenden nieuwe zoekopdrachten getoont worden, terwijl je geen kliks krijgt, waardoor de CTR misschien wel zakt, terwijl het aantal klikken stijgt! 

Bereken de ‘mogelijke’ opbrengsten van de pagina met het aantal conversies


Tijdens een analyse maken we wel eens een overzicht met mogelijke opbrengsten voor een bepaald zoekwoord afhankelijk van de posities in de zoekresultaten. 

In de berekening nemen we dan het volgende mee: 

    1. Het zoekvolume voor het zoekwoord
    2. De gemiddelde CTR % per positie in de zoekresultaten, aan de hand van deze gegevens (https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/)
    3. Het aantal klikken die de pagina dan kan verwachten
    4. Het gemiddelde conversie percentage van de pagina
    5. De waarde van een conversie
    6. De totale inkomsten voor een bepaalde positie in de zoekresultaten. 

Hulp nodig om jouw CTR te verhogen?


Neem contact op om te zien wat wij voor jou kunnen betekenen! 

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.
Scroll naar top