Op zoek naar blog onderwerpen? Deze 7 simpele tips werken echt!

Waarschijnlijk heb je ons blog al gelezen: Blog beginnen, dan weet je dat je niet zomaar lukraak moet gaat bloggen. Nieuwe onderwerpen bedenken voor een blog is soms erg lastig, vooral als je binnen 1 niche wilt blijven. Daarom zet ik een paar handige tips voor jou op een rijtje. Want soms is het allemaal niet zo moeilijk als het lijkt. 

Wat je niet moet vergeten dat bloggen weinig zin heeft als je niet net iets meer doet dan interessante onderwerpen verzinnen. Veel mensen zitten daar niet op te wachten. 

Als laatst ga ik daar nog even op in, want soms beperkt data je creativiteit en dat wil ik nu juist benadrukken in deze blog.  

Tip 1: Sta open voor nieuwe ideeën buiten je werkzaamheden

Beperk vooral je ideeën niet tot je werktijd. Tijdens je werk kun je interessante topics bedenken, maar vooral buiten je werk komen er soms handige en leuke ideeen. Dit klinkt misschien een beetje zweverig, maar het is in principe heel simpel. Je moet eigenlijk altijd een beetje aan het dromen zijn. Over zweverig gesproken. 

Ik ben vaak het minst creatief als ik creatief moet zijn. Als ik mezelf probeer te pushen om op een interessant topic te komen lukt het juist niet. Daarnaast lijken de meest interessante topics opeens binnen te komen. Juist op momenten dat ik niet zozeer met mijn werk bezig ben. 

Tip 2: Breid uit op een bestaande blog. 

Soms is het niet nodig om 1 blog in zijn geheel te wijden aan 1 onderwerp. Er valt soms gewoon op zoveel manieren over te schrijven dat het wellicht beter is om er meerdere blogs aan te wijden. 

De vragen die jij aan jezelf kan stellen over een bepaald onderwerp: 

  1. Wat zou handig zijn voor een beginner over dit onderwerp. Welke vragen hebben zij? 
  2. Kan ik een stappenplan bedenken over dit onderwerp?
  3. Kan ik een top 10 bedenken? 
  4. Heeft het onderwerp ook invloed op andere facetten binnen jouw branche? Kan ik daar iets over verzinnen?
  5. Zijn er alternatieve manieren?
  6. Zijn er bekende problemen of vragen rondom dit onderwerp die jij bent tegen gekomen? 

Tip 3: Gebruik onderwerpen die beginners hebben. 

Vergelijk elke branche of industrie waar jij over wilt schrijven als een piramide. In de top van de piramide is het aantal mensen het kleinst. Deze mensen hebben de meeste kennis al vergaard en hebben daarom minder vragen. Als ze vragen hebben zijn ze zo specialistisch, dat er weinig mensen naar zoeken. 

De onderste stenen van een piramide zijn de beginners in het vak. Daar worden de meeste vragen gesteld. Dit is ook de laag van de piramide waar dezelfde vragen meerdere keren voorbij komen. Het zoekvolume voor dit soort onderwerpen is daarmee ook veel hoger. Hoe meer mensen zoeken op een onderwerp des te meer bezoekers je kunt krijgen. 

Beginners vragen zijn daarom een goede bron van ideeën voor nieuwe onderwerpen. 

Tip 4: Gebruik Facebook groepen, Reddit, Quora en andere forums

Pas op voor je verder leest. Soms wordt je overspoelt met tekst dat je verblind wordt.

Dit kan namelijk net zo goed tijdverspilling zijn. Het is mij al meerdere keren opgevallen dat ik na 10-20 minuten rondkijken nog steeds geen echt onderwerp heb gevonden, maar wel veel informatie heb gelezen en daardoor in een soort ‘lees modus’ terecht ben gekomen. Ik ben dan niet meer kritisch denkend bezig over een bepaald onderwerp. 

Tips als je deze social media gaat gebruiken: 

  1. Begin bij beginners. Zoals ik hierboven al heb gezegd worden de meeste vragen gesteld door beginners. En die vragen worden ook veel vaker herhaald. Daarom is een algemene Facebook groep soms een betere bron voor ideeën dan een specialistische groep. Simpelweg omdat de meeste mensen daar de beginnersvragen stellen. Dus als het om SEO gaat kun je betere ideeën krijgen in een algemene groep zoals WordPress, SEO & internet questions dan een specialistische groep zoals SEO Signals Lab. Als je bijvoorbeeld op Tweakers een beginnersvraag stelt wordt je soms niet serieus beantwoord. Dat is ook de reden dat in specialistische FB groepen soms minder ‘beginners vragen’ worden gesteld. 
  2. Lees de vraag die je leest eens woord voor woord. Op dit moment zie ik een vraag voorbijkomen: Will there be a duplicate content penalty if a blog post is also available as a pdf.
    Bij die vraag kun je verschillende kanten opgaan. Je kunt dus denken aan een onderwerp over duplicate content, een penalty, iets met blogs of over een pdf laten indexeren. Als je snel deze zin leest zal hij misschien geen interessant onderwerp zijn om over te praten. Misschien veel te kort. Maar je kunt er wel andere onderwerpen uithalen. 
  3. Blijf alert. Je moet oppassen dus niet in een leesmodus terecht te komen. Blijf geconcentreerd lezen en kijken naar onderwerpen. Ga niet teveel antwoorden lezen op toevallige onderwerpen die jou interesseren. Laat je dus niet verleiden om dingen te gaan lezen die je aandacht trekken. 

Tip 5: Vragen van klanten, familie en bekenden

Een interessante bron van ideeën is gewoon je inbox. Lees de e-mails nog eens door van jouw klanten of opdrachtgevers. Stellen ze vragen over een bepaald onderwerp. Begrijpen ze het niet heel erg goed? Zou het handig zijn een bepaald onderwerp eens uit te lichten op jouw website? 

Gebruik eens de zoekfunctie van je email client en zoek eens op een bepaald onderwerp. Soms kunnen emails een interessante bron zijn. Een andere manier is gesprekken met klanten over de telefoon, met familie of bekenden die niet erg thuis zijn in jouw branche. Vaak zijn er een heleboel vragen te stellen die jij je niet kan bedenken. 

Tip 6: Schrijf reviews

In veel branches is het wel mogelijk reviews te schrijven. Reviews over software, producten of diensten. Werk je veel met een bepaalde soort software, dan kan het handig zijn voor jouw lezers om daar meer over te weten te komen. 

Ook als het misschien niet helemaal binnen jouw branche valt, kan het een bron zijn van inspiratie. Denk bijvoorbeeld maar aan boekhoud software. Als jij zelf al eens bent gewisseld van boekhoudsoftware kun je misschien een review schrijven over: het beste boekhoudpakket voor zzp-ers.  (als je over zzp-ers schrijft). Of het beste boekhoudpakket voor SEO bureaus. Het hoeft dus niet altijd echt over jouw branche te gaan, het kan ook over iets buiten de branche zijn in combinatie met die van jouw. 

Om nog een voorbeeld te noemen: beste telefoonprovider voor marketing bedrijven. Dan zou je de voordelen van een bepaalde telefoonprovider kunnen toelichten. Wees gewoon creatief! 

Tip 7: Trending topics

Hier heb ik al eens eerder een heel blog aan gewijd: https://rankify.nl/blog/google-trends-gebruiken-voor-seo/

Daar leg ik uit dat je trends kunt gebruiken voor SEO. Want alle bovengenoemde ideeën hebben weinig zin als er niemand geïnteresseerd in is. Google trends is een perfecte plek om trending topics te vinden in jouw branche. Je hoeft simpelweg alleen een onderwerp in te vullen en te kijken welke onderwerpen er op dit moment populair zijn. Deze topics zijn niet alleen een bron van ideeën, het is ook een belangrijke bron voor SEO. 

bovenste gedeelte google trends

Bonus: Verlies SEO nooit uit het oog. 

In een volgende blog ga ik stilstaan bij de onzin van bloggen zonder een gedegen onderzoek. Het is namelijk onzinnig om veel te bloggen zonder verder te kijken. Schrijven van blogs doe je toch met een doel? Waarom doe je het precies? Wat wil je ermee bereiken?

Dit zijn cruciale vragen die belangrijk zijn voor goede content.

  1. Wie zijn de concurrenten voor jouw nieuwe blog (kwaliteit, sterkte)
  2. Hebben de concurrenten veel backlinks naar deze blogs
  3. Maak ik kans op een hoge positie in Google?
  4. Hoe vaak wordt op dit onderwerp gezocht
  5. Hoe lang moet de tekst worden
  6. Welke zoekwoorden moet ik gebruiken
  7. Waar moet ik de zoekwoorden gebruiken
  8. Hoe moet de pagina er ongeveer uit komen te zien
  9. Hoe lang duurt het om over dit onderwerp te schrijven

Het is dus een groot verschil met zomaar bloggen op een website die nog niet goed gevonden wordt en een blog schrijven voor een website die al veel bezoekers heeft en een grote volging op Facebook en andere social media. 

Blogs die je voor een bekende en drukbezochte website schrijft hoeft dus alleen maar interessant te zijn zonder al teveel te denken aan SEO om gelezen te worden. Maar een website met nog weinig bezoekers zal willekeurig schrijven over een bepaald onderwerp weinig tot geen nut hebben. 

Van essentieel belang is het dan om eerst een goed zoekwoorden onderzoek te doen naar een onderwerp voor je er lukraak over gaat schrijven. 

Hulp nodig 

Als je lastig aan onderwerpen kunt komen en een diepgaand zoekwoorden onderzoek wilt ontvangen om lekker door te gaan, laat het dan weten. Neem contact op of laat je gegevens achter.

Veelgestelde vragen

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

frankwatching-logos
emerce-logo
marketingfacts-logo