Content is King?

Zucht…

Nee, content is geen king.. Verre van dat! Autoriteit is King. En dat kun je door middel van SEO bereiken, of heel veel uitgeven aan marketing campagnes… toch? Laat me dit uitleggen, want dit kan een verkeerd leven gaan lijden.

CONTENT IS KING (1)

SEO teksten schrijven brengt je hoger in Google?

Als je jezelf gaat verdiepen in SEO, omdat je wilt gaan beginnen met een blog, dan herken je dit vast wel.

Ze staan op de tribune en roepen het je toe.

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

De SEO wereld staat vol met leuzen, en 1 van de bekendste en meest gebruikte is wel deze: Content is King. En wat ze dan eigenlijk bedoelen te zeggen is mij nog een beetje een raadsel! Want wat zij bedoelen en wat er in werkelijkheid gebeurt in de zoekresultaten zijn 2 totaal verschillende dingen!

Wat is het probleem?

Het begon bij het bekijken van verschillende SEO vacatures.

Waar vragen de online marketing bureaus en internetbureaus eigenlijk naar?

Wat me toen opviel is dat veel partijen vragen om een SEO specialist met deze vereisten: schudt eenvoudig SEO teksten uit zijn mouw.

Om te janken.

Maar wat ze precies bedoelen? Mooie teksten schrijven met een paar zoekwoorden in de tekst en een paar mooie plaatsjes? En die dan bovenaan naar Google gaan? zucht…
traan…

Wat is trouwens een SEO tekstschrijver anyhow!

De grote frustratie ontrafelt

Als SEO specialist die in aanraking is gekomen met single variable testing is de spreuk “Content is King” gelijk de kliko ingegaan.

Want… iedereen praat er over, maar weten niet waarom iets rankt of juist niet. Ze denken dat Google houd van mooie teksten en foutloze zinnen die weglezen als poëzie.. en niet te vergeten de typfouten met de d’s en t’s.

Teksten die zo lekker lopen dat mensen er achteraan hollen. Pun intended.

Waarom denkt men dat dit werkt? Antwoord: Omdat ze op pagina 1 staan met hun mooie tekst over: Hoe maak je de lekkerste groene aardbeien taart. Zoekvolume: 0

Teksten schrijven doen ze voor hun klanten

Ben jij ook benieuwd wat goede SEO content is?

Stel dat je een nieuwe website wilt en komt een bekende club tegen die “ook SEO in hun arsenaal heeft zitten”. Mooi denk je, die moet ik hebben, want ik wil hoger in Google komen, en als zij websites bouwen en mij bovenaan zetten, is dat 2 vliegen in 1 klap. En maandelijks betaal je honderden euro’s voor een paar nieuwe “SEO teksten”.

Maar is dat wel SEO?

Zelf geef ik vaak het voorbeeld dat Google niets anders is als een grote rekenmachine. Hij telt een aantal dingen bij elkaar op, en vermenigvuldigt sommige uitkomsten met elkaar, en rangschikt de pagina’s die in aanmerking komen voor de zoekopdracht in volgorde van het aantal punten. That’s it!

Om het eenvoudig te houden praten we over 3 dingen: de pagina, de bezoeker en de signalen van buiten de website. (Je kunt hier denken aan Trust, Traffic en Topic. Of de 3B’s Bezoeker, Boodschap en Betrouwbaarheid) Al met al overlappen ze wel een beetje in de volgende onderdelen:

  1. De signalen van buiten de website:
    1. Lang geleden gebruikte Google voornamelijk het aantal backlinks die naar een website of webpagina verwezen om te beslissen welke de belangrijkste is en bovenaan kan zetten. Oftewel Trust. Dus, des te meer backlinks je hebt des te hoger je kan komen. Denk je dat dat nog zo werkt? Ik kan je vertellen dat signalen van buiten de website nog steeds heel belangrijk zijn, maar die meer te maken moeten hebben met ‘branding en relevantie‘ dan met het “aantal.”
      Hoe kun je die meten?
      Of kijken Yandex, Baidu, Bing en Google gewoon naar ‘mooie SEO teksten’?
  2. De gebruikers:
    1. Stel dat je op zoek bent naar “groene appels” en je typt “Groene Appels” in en je ziet daar 10 resultaten staan. Je klikt op een willekeurig zoekresultaat die een titel heeft over Groene Appels maar tot je verbazing staat de pagina vol met informatie over groene peren. Wat doe je dan?Dan ga je vervolgens terug naar de zoekresultaten en klik je op een andere pagina die je hopelijk wel informatie kan geven over groene appels. En als iedereen dat doet, krijgt Google een signaal door, dat waarschijnlijk de pagina over groene peren daar niet hoort te staan. Deze pagina zal dan langzamerhand vanzelf verdwijnen, ook al is je tekst nog zo mooi geschreven. Dit is een typisch voorbeeld van niet optimale User-Intent. Hoe verbeter je dat? Mooiere teksten schrijven? Hoe kun je de bezoeker beïnvloeden om naar jouw website te gaan, en niet meer terug te gaan naar Google?
  3. De pagina zelf:
    1. Ik maak zelf ook nog steeds af en toe de fout om over ‘website’ te praten, terwijl het altijd een webpagina is die Google rankt. ELKE pagina moet apart geoptimaliseerd zijn voor een bepaald onderwerp. Niet losse pagina’s op een vergelijkbaar woord! Ik kom ze nog regelmatig tegen: domein.nl/tweedehands-computers/ en nog een pagina met domein.nl/2ehands-computers/ en dan nog een met /2e-hands-computers/ en als laats nog eentje met domein.nl/gebruikte-computers-tweede-hands/. Elke pagina met dezelfde mooi geschreven inhoud, meestal gekopieerd en geplakt en met hier een daar wat kleine veranderingen. Van alle 3 genoemde is de pagina waar je zelf de meeste macht op uit kan oefenen. Gebruik deze dan optimaal in jouw voordeel.

Google is een stuk complexer dan je denkt, maar het is ook nog steeds ‘dommer’ dan je denkt!

 “Correlation is no causation”. Dat is waar, maar het interessante is wel dat Google redelijk goed laat zien wat ze waardeert! En je op die manier een kijkje kan nemen in de keuken van Google.

Waarom ik dit vertel?  Nou, stel dat Google echt een soort rekenmachine is, en geen poëzie lezer. Zou je dan misschien kunnen “zien” welke signalen er worden gebruikt voor het rangschikken van de zoekresultaten? Dan zou er dus een correlatie moeten zijn tussen de zoekresultaten op pagina 1, die niet overeen komen met de data van de zoekresultaten op bijvoorbeeld pagina 4.

Stel nou eens voor dat je software zou hebben die honderden mogelijke ranking factoren kan vergelijken voor een bepaalde zoekopdracht, en dan kan zien welke factoren correleren! Dat zou handig zijn  ;–)

Wat zijn nu eigenlijk ranking factoren?

Denk nogmaals aan de rekenmachine van hierboven. Wat moet je dan berekenen? Misschien moet je dan denken aan ranking factoren zoals:

  1. Schrijft als poëzie (maar hoe bereken je dat?)
  2. Aantal typefouten (zou kunnen)
  3. Aantal woorden per zin (zou je kunnen tellen)
  4. Aantal mooie SEO woorden (grapje)

Laten we nu een andere manier bekijken. De manier van testen.  Ik hoop dat je ondertussen wel een beetje kunt aanvoelen dat er bepaalde dingen zijn die Google moet kunnen ‘meten’. Maar hoe test je zelf zoiets? Correlatie heeft hier zeker iets mee te maken, maar er is nog iets beter, en dat is simpelweg testen!

Ik probeer eens een andere benadering:  Stel dat je een hypothese maakt: De Kopregel 1 (H1) is een ranking factor. En ik maak 5 nieuwe pagina’s met ongeveer dezelfde inhoud, en op 1 van die pagina’s zet je een bepaald zoekwoord in de H1. Bijvoorbeeld: “beste hardloopschoenen”. Je laat alle 5 pagina’s indexeren, en je wacht tot je ziet welke van de 5 het hoogst staat. Als uitkomst zie je dat heel toevallig de pagina waar jij de zoekterm “beste hardloopschoenen” in de H1 hebt gezet bovenaan staat.

Maar wat moet je dan doen? Wachten? Herhalen. En dan het liefst met andere pagina’s, ander domein en een andere zoekterm. Als je de test herhaalt, en telkens komt de pagina bovenaan waar de zoekterm in de H1 staat, dan kun je er redelijk zeker van zijn, dat de H1 een ranking factor is. Sommige onderdelen duren een tijdje voor ze verschuiven. Daarom kan het langer duren om te scoren voor een alternatieve keyword. Dit zie je regelmatig aan websites, die na enkele maanden ook gaan ranken op termen die op de pagina voorkomen, maar daar niet op gefocust zijn.

WAARSCHUWING: Testen is meer dan dat, maar daar ga ik nu niet te diep op in. Want waarom zou je testen als je gewoon mooie teksten kan schrijven, want: Content is King. zucht…

Het bewijs dat content is king onzin is

Een goede vriend en collega, had een tijdje terug meegedaan met een 30-dagen SEO competitie. Hij gebruikte hiervoor de uitkomst van meer dan 200 testen die gedaan werden om te zien welke onderdelen, dus positieve signalen, nodig zijn om te ranken.

Weet je hoeveelste hij werd na dag 30? 5e! (en niemand stond op de 1e pagina in Google).

Totdat… De pagina 2 weken later op #1 stond in de zoekresultaten, boven gevestigde bedrijven in die stad. En hoe? Met een pagina vol met Lorem Ipsum! Lees die zin nog maar een keer! Een pagina vol met Lorem Ipsum.  Dat lijkt op dit: dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo. Daar was dus geen zin aan vast te knopen.

En hoe? Met keywords op de juiste plaats en nog wat dingetjes. Search engine journal schrijver Roger kon het niet begrijpen, en kwam met totaal verkeerde conclusies. Een interessant gegeven is dat 6 uur na het plaatsen van dit artikel op SEJ heel toevallig de website met lorem ipsum werd gedeïndexed door Google.

Content is King toch? 

zucht..

Wil jij als MKB-er gewoon hoger komen zonder “Mooie SEO Teksten”?

Neem dan contact op, want Rankify weet als geen ander welke ranking factoren nu eigenlijk er toe doen!

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.

Laat een reactie achter