Wat is goede content? En wie beslist wat ‘goed’ is?

Google praat graag over goede content. In de Google Webmaster Hangouts, die elke 2 weken worden gehouden, kunnen mensen die met websites werken hun vragen stellen aan het Google team. John Mueller is degene die deze hangouts het vaakst host en de vragen beantwoord. 

Deze hangouts zijn soms heel informatief als het gaat om indexing, maar minder als het gaat om rankings. 

Zo hoor je hem vaak zeggen: make good and unique content that is compelling to your users. 

Maar de vraag rijst dan: Wat is goede content? Want als je bijvoorbeeld wilt gaan beginnen met een blog, dan moet je jezelf die vraag echt serieus even stellen.

Goede content volgens Google


In de Webmaster Guidelines vind je veel interessante informatie. Deze kun je hier vinden: : 

https://support.google.com/webmasters/answer/7451184?hl=en

Content moet interessant en bruikbaar zijn. 

Daarnaast geven ze aan dat mensen goede content kunnen herkennen als ze het lezen, en dan komt het: en zullen waarschijnlijk andere mensen naar de content verwijzen. Dit kan gedaan worden door blogs, social media, email, forums of op een andere manier. Ze bedoelen dus gewoon backlinks.

Hier begint mijn rant! 

Dit is een beetje het kip en ei verhaal. Al heb je de ‘beste’ en meest up-to-date informatie geschreven, als mensen het niet kunnen vinden in de zoekmachine zullen ze er ook niet naar linken. 

Dus, als je niet op de eerste pagina staat voor een bepaald zoekwoord kun je ook geen bezoekers krijgen en daarom ook geen backlinks. 

Weet wat je lezers willen lezen, en geef dit aan ze

Google heeft het hier over het gebruik van verschillende zoekwoorden, en daar sta ik helemaal achter. Hoe duidelijker het is voor Google waar de content over gaat, des te meer kans je maakt om goed gevonden te worden. Het gebruik van afkortingen, synoniemen, meervoudsvorm, enkelvoudsvorm, entities en Lsi keywords kunnen jouw vindbaarheid verbeteren! 

Maar is dit hoge kwaliteit content? 

Content is geen king!

In de laatste paragraaf hebben ze het over het maken van unieke, nieuwe diensten die niemand anders heeft. Maar dat heeft toch ook niet met ‘goede kwaliteit’ te maken? Handig is het zeker, en slim is het ook, maar ik kan hier niet uit opmaken wat kwalitatief goede content is. 

De hamvraag voor vandaag: Wie bepaalt wat goede content is? En hoe doet ze dat? 

Google is en blijft een computer. De meeste zoekresultaten op de 1e pagina komen overeen. Als jouw content niet aansluit op de inhoud van de andere pagina’s heb je heel veel kans niet getoond te worden in de top resultaten. 

Gebruik voldoende content = langer?

Als laatst wil ik nog even deze paragraaf belichten. Deze vind ik persoonlijk wel interessant omdat dit de enige echte verwijzing is naar Kwaliteit in het hele document. 

Hier geven ze een indicatie van wat high quality content is. Het moet volgens hen ten minste 1 van de volgende eigenschappen bezitten: 

  1. Het moet tijd hebben gekost om het artikel te schrijven
  2. Er moet voldoende moeite in het document gestoken zijn
  3. Er moet voldoende expertise uit blijken
  4. Er moet voldoende talent of vaardigheid uit zichtbaar worden

Dus daar heb je de ingrediënten voor hoge kwaliteit content

In principe kan ik me daar wel wat bij voorstellen, maar hoe ‘meten’ ze dat

Misschien moet je gewoon weer naar de concurrentie kijken. Het aanhalen van nieuwe inzichten binnen een onderwerp wordt heel lastig omdat Google deze informatie nog niet kan ‘begrijpen’. Ze kan niet lezen dat jouw informatie de meeste waardevolle is, ook al heb je goeie informatie. 

Soms staan pagina’s bovenaan in Google die afbeeldingen laten zien die niet meer van toepassing zijn. Ga maar eens zoeken op bepaalde software, en bekijk welke afbeeldingen er getoond worden in de topposities. Soms blijven deze pagina’s heel lang staan in de top. 

Alleen wanneer gebruikers voldoende blijven bouncen en naar een andere website gaan, kan ze ‘meten’ dat een zoekresultaat niet relevant meer is. Maar hier kunnen wel maanden overheen gaan. 

Google gebruikt dus zeker user behavior om te zien welke zoekresultaten goed zijn. 

Slechte Kwaliteit Pagina’s


Volgens bovenstaande afbeelding zijn lage kwaliteit pagina’s te herkennen aan onvoldoende inhoud. 

Betekent dit niet dat je toch je pagina’s langer moet maken om goed vindbaar te worden? Als je echt wilt weten hoe lang jouw content moet zijn, lees dan ook onze blog:

Hieruit blijkt dus dat je geen pagina’s op je site moet hebben die te weinig content hebben. Maar het is lastig om te weten hoe weinig, te weinig is. 

Gelukkig heb je altijd nog Google zelf waarmee je kunt zien hoeveel content jouw concurrentie gebruikt voor het onderwerp om in ieder geval niet te weinig content te hebben! Slim toch?

Dit kun je handmatig doen door een handige Chrome SEO extensie, of je kunt bijvoorbeeld Surfer SEO gebruiken. 

Waar je ook voor op moet passen is het aantal van deze pagina’s op je site. Ik kan me voorstellen dat een tiental pagina’s geen probleem hoeven te zijn, maar als de helft of nog meer van jouw pagina’s niet goed vindbaar zijn, wordt het lastiger. 

Google geeft zelf ook aan dat een groot aantal van deze pagina’s jouw hele website kunnen beïnvloeden.

Dat is overigens ook wel gebleken bij het probleem van 2 jaar geleden, waar Yoast SEO opeens alle afbeeldingen ging indexeren op een website als losstaande pagina’s. Dit resulteerde in een groot aantal pagina’s die werden geïndexeerd met weinig tot geen inhoud! Dit resulteerde in een verlies van 30% van mijn bezoekers. 

Ter afsluiting


Hoe goede content wordt gemeten blijft vaag. Wie beslist er nu wat goede content is? En kan het gezien worden aan het aantal woorden op je pagina? Aan het aantal afbeeldingen? Aan het mooie design? 

Gelukkig zijn er wel voldoende tips en ideeën om jouw content beter zichtbaar te krijgen. 

Je hebt namelijk backlinks nodig en goede on-page SEO. On-Page SEO heeft te maken met het gebruik van de zoekwoorden en de opbouw van de pagina. Deze kunnen weer afgeleid worden van de concurrentie. Jouw concurrenten staan namelijk niet voor niets in de top posities van Google! Deze pagina’s heeft Google hoog gewaardeerd dus wat zij doen, doen ze goed. En het enige wat jij dan nog hoeft te doen, is hetzelfde, en dan beter.

Veelgestelde vragen

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

frankwatching-logos
emerce-logo
marketingfacts-logo

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

SEO Software deals voor Black Friday en Cyber Monday

30-90% OFF