Blog beginnen? Ik schreef 100 blogs in 100 dagen. De uitkomsten zijn bedroevend

zoekwoorden onderzoek

Jij vraagt je misschien af of het zin heeft om veel te gaan bloggen. Elke dag 1 blog schrijven voor een paar maanden lang. Voor je hier aan gaat beginnen zou ik deze blog tips voor beginners even doorlezen.

Van 18 november 2019 tot 8 april 2020 heb ik dat precies gedaan, elke werkdag 1 blog schrijven met een gemiddelde van 1000 woorden per blog. En het resultaat is bedroevend. 

Allereerst de data als bewijs: 

Wat zou jij verwachten als je meer dan 100.000 woorden aan je website toevoegt? Zou jij blij zijn met een groei van 13 organische bezoekers per dag naar 23 organische bezoekers per dag? 

Tijdens mijn 100-dagen challenge heb ik niet alleen het aantal woorden per blog bijgehouden, maar ook het aantal uur dat ik per blog ben bezig geweest.

Na 100 blogs te schrijven zonder voorbereidend onderzoek kom ik niet verder dan het volgende:

Aantal blogs geschreven: 100 

Aantal woorden: 103.865 woorden 

Aantal uur: 165 uur en 42 minuten

Gemiddeld aantal woorden per blog: 1038 woorden

Gemiddeld aantal uur per blog: 1 uur 41 minuten

Aantal bezoekers vanuit Google 28 dagen voor aanvang: 380 

Aantal bezoekers vanuit Google 28 dagen tot stoppen 100 blogs: 698

Wat is wel en wat is niet meegerekend. 

Het is belangrijk om te weten wat ik wel en niet meegerekend heb. Anders kun je de data niet goed interpreteren. Allereerst heb ik niet de tijd opgenomen die ik nodig had om een nieuw onderwerp te verzinnen of te vinden. Dat is zelfs niet meegerekend.

De timer is aangegaan zodra ik het onderwerp had gekozen en weer uitgezet zodra de pagina in Google Search Console was toegevoegd voor indexatie. Alles wat daartussen valt is dus meegenomen in de tijd. Dit is inclusief het bekijken van eventuele subtopics voor de pagina, de inhoud uploaden naar WordPress en de blog publiceren. 

Dit moet jij dus niet doen: de ingrediënten tot falen

Voor de challenge heb ik mijzelf de volgende regels opgelegd. Gewoon om zo snel mogelijk die blogs te kunnen schrijven, die relevant zijn, maar zonder al teveel onderzoek. Ingrediënten genoeg voor een flop, behalve de laatste. Die zou misschien nog nuttig kunnen zijn.

  • Schrijf alleen over onderwerpen die gerelateerd zijn aan SEO
  • Begin met schrijven zodra je een nieuw onderwerp hebt
  • Doe geen onderzoek naar concurrentie en zoekwoorden (behalve af en toe even kijken naar een zinsvolgorde)
  • Probeer zo snel mogelijk een nieuw onderwerp te bedenken
  • Probeer zo min mogelijk nacontrole te doen van je tekst
  • Probeer het aantal woorden per blog rond 1000 te houden

De challenge voor mij was voornamelijk uren maken en het proces optimaliseren. Een van de nadelen is dan natuurlijk het SEO gedeelte. En dat is een beetje apart, want alles moest toch SEO gerelateerd zijn en ik ben toch een SEO specialist? 

Zonder SEO optimalisatie?

Niet helemaal zonder SEO. Ik heb in ieder geval wel altijd aan de SEO basics gedacht.

De SEO basics: 

  1. Genoeg tekst per pagina en mijn uitgangspunt was 1000 woorden als gemiddelde te houden over 100 blogs. 
  2. Gebruik van logische volgorde van kopteksten H1-H4
  3. Zoekwoorden op de belangrijkste plaatsen zoals in de titel, meta omschrijving, H1 en in de tekst. 
  4. Afbeeldingen toegevoegd die minimaal een duidelijke bestandsnaam hebben, rond of onder 100kb qua bestandsgrootte. 
  5. Interne links toegevoegd naar eerder geschreven blogs.
  6. Blogs gedeeld via SocialBee naar Facebook, Twitter, LinkedIn en Google Mijn Bedrijf

Veel van bovenstaande dingen zijn basis onderdelen van SEO en zit automatisch in het proces. Daardoor kostte dit niet veel extra tijd. 

Welke blogtips heb ik voor jou?

1 Splits je blog als de zoekintentie verandert

Tijdens het schrijven over een onderwerp kun je opeens een goed idee krijgen dat gerelateerd is aan je onderwerp. Je kunt er dan voor kiezen om dit aan de pagina toe te voegen, maar je kunt er ook voor kiezen om dit in een aparte pagina te verwerken. De intentie van je onderwerp is dan belangrijk. 

Het belangrijkste dat je dan in de gaten moet houden is dit: 

  1. Is er genoeg over te vertellen?
  2. Heeft het nieuwe onderwerp zoekvolume?
  3. Wie zijn de concurrenten voor dat zoekwoord?

Laat ik even een voorbeeld geven. 

Als titel en onderwerp van een blog had ik het volgende gekozen: wat is een nofollow link? 

Tijdens het schrijven kreeg ik het idee om ook te schrijven over de manier waarop je een nofollow link kunt maken in WordPress. Nu kon ik kiezen om dit aan de blog toe te voegen, of als nieuw blog te gebruiken. 

De titel van de nieuwe blog zou dan worden: Hoe maak je een nofollow link in WordPress?

Ik had dus kunnen kiezen om deze vraag te behandelen in de blog die ik aan het schrijven was, maar dan had ik een probleem gehad. De titel was namelijk nog steeds: Wat is een nofollow link? Als iemand op zoek was naar het maken van een nofollow link, en die titel had gezien in de zoekresultaten, had die niet geklikt op het zoekresultaat. 

De intentie van de titel kwam namelijk niet overeen met de zoekopdracht. 

De zoeker wilde namelijk weten HOE die iets kon doen, en niet Wat het was. 

2 – Maak gebruik van een tekstverwerker met automatische opslag 

Tijdens mijn 100 dagen challenge heb ik ervoor gekozen om eerst de tekst te typen in een tekstverwerker en daarna pas te uploaden naar de site. 

Dit zijn de voordelen: 

  1. Je kunt beter concentreren op je tekst
  2. Je hoeft nog niet aan de layout te denken
  3. Je hebt een backup van je teksten
  4. Je hebt automatische spelling correctie 
  5. Je kunt in Google documenten de inhoudsopgave bekijken terwijl je typt om het overzicht te behouden
  6. Als je Google Documenten gebruikt wordt de tekst automatisch opgeslagen terwijl je typt (handig als je per ongeluk je scherm sluit)

Het nadeel van dit is dat je wellicht wat meer tijd kwijt bent door alles later te uploaden naar de site. Je zult dan nog de pagina moeten opmaken en aanpassen aan jouw blog structuur. 

Dit is ook de reden dat ik ben overgestapt van Beaver Builder naar Gutenberg. Wanneer je tekst kopieert naar Gutenberg, zal de tool alle tekst automatisch splitsen in blokken. Je kunt dan eenvoudiger je tekst bewerken en afbeeldingen toevoegen. 

Helaas is de laadsnelheid van Gutenberg ten opzichte van Beaver Builder wel langzamer. Maar ik wilde zo snel mogelijk klaar zijn met elke blog. lol. 

3 – Stappenplan blog beginnen: Tips voor nieuwe onderwerpen

Je wilt een blog maken, en je zult jezelf de volgende vraag kunnen stellen: Een blog beginnen, waarover? Pas dan op voor een paar valkuilen als je op zoek gaat naar nieuwe onderwerpen. 

Het is makkelijk om afgeleid te worden tijdens je zoektocht naar nieuwe onderwerpen. Als je Facebook groepen langs gaat om te kijken voor onderwerpen kun je er opeens achter komen dat je alleen maar aan het lezen bent geweest. Dit viel mij op tijdens mijn dagelijkse rondje. Je bent dan niet kritisch meer bezig met het zoeken naar onderwerpen maar wordt te snel afgeleid door ‘interessante dingen’ die je ziet of leest. 

Het is daarom van groot belang om jezelf telkens te overtuigen om alleen naar woorden te kijken en niet naar teksten. Ik bedoel hiermee te zeggen dat je niet in een leesmodus terecht moet komen. 

Je kunt bijvoorbeeld een vraag in een Facebook groep pakken en bij de belangrijkste woorden even stilstaan. Wellicht kom je dan op een interessant onderwerp, terwijl dat helemaal niet werd behandeld in de tekst die je las.

Enkele manieren die ik gebruikte om aan nieuwe onderwerpen te komen terwijl ik aan het rondkijken was op fora en in Facebook groepen. 

  • Gebruik Wat vragen voor het onderwerp: Wat is een nofollow link
  • Gebruik Hoe vragen (dit zijn vaak onderwerpen met een andere intentie dan Wat)
  • De beste van / top 10 / meest voorkomende
  • De verschillen van
  • Review schrijven over een product of dienst

1 probleem hiermee is echter dat je vaak dezelfde soort blogs produceert. Wat is dit, wat is dat, wat zijn dit, wat zijn dat. Dat is nu niet echt iets waar mensen vaak voor terugkomen naar je blog! 

Daarnaast is het ook nog een lastig om voor gevonden te worden in Google. Dit soort vragen zijn namelijk al tientallen keren gesteld en beantwoord, waardoor de concurrentie veel sterker is. 

Dus ja, je kunt Wat vragen gebruiken voor content en inhoud, maar het wordt lastiger voor die zoektermen te ranken. 

4- Beperk je bronnen voor onderwerpen

Hoe beter je een omgeving kent, des te sneller je iets kan vinden. Dat geldt ook voor de online wereld. Als je op zoek gaat naar nieuwe onderwerpen of inspiratie voor je blog, dan kun je tijd winnen door dezelfde bronnen te bezoeken. 

Als je nog geen goede bronnen hebt, probeer die dan eerst te zoeken. De meest interessante zijn voor mij de Facebook groepen, forums, reddit, quora etc. 

Mijn bronnen waren de volgende: 

  • YouTube SEO kanalen
  • Authority Hacker podcast
  • SEO Facebook groepen
  • Quora
  • Google Webmaster Help Forum
  • Answer the public
  • Google Search Console
  • Mails en telefoontjes van klanten
  • Vragen van collega ondernemers
  • Google trends
  • Mijn SEO analyse template

Beslis daarom welke bronnen je wilt gebruiken en focus daar een beetje op. Het beste kun je kiezen voor bronnen die dagelijks geupdate worden met nieuwe vragen en onderwerpen. 

bovenste gedeelte google trends

5- Trending topics brengen de meeste bezoekers naar je blog 

Doe jezelf een plezier en houdt alle nieuws in de gaten binnen jouw branche. Waarom zou je vragen? Ten eerste omdat het belangrijk kan zijn voor jouw kennis, en ten tweede kun je dat Omdat nieuwswaardige artikelen de meeste kans maken op bezoekers. (Trending topics)

Dat is niet zo heel gek, omdat er nog geen of weinig concurrentie is! 

Mijn aanpak tijdens de 100 dagen challenge was om elke dag 1 blog te schrijven.

Om aan nieuwe onderwerpen te komen heb ik vaak gekozen voor Wat vragen. Wat is dit, en wat is dat. Maar het probleem bij dit soort blogs is de hevige concurrentie. Deze Wat vragen bestaan al zo lang dat er al veel blogs over bestaan. En dat komt niet ten goede van jouw vindbaarheid. En dat is ook gelijk het probleem met mijn aanpak. Voor SEO had deze aanpak weinig waarde! 

Ik zeg niet dat het helemaal geen waarde heeft. Daar lees je straks meer over. 

Nieuwswaardige onderwerpen zijn daarentegen vaak de beste en snelste manier om bezoekers te krijgen. Dat is niet alleen in de SEO industrie, maar in elke branche. Het komt voornamelijk doordat er nog zo weinig concurrentie is voor dat onderwerp. Het is niet voor niets iets nieuws.

Een goed voorbeeld voor mijn blog was het nieuws dat Amazon.nl ook producten ging verkopen en begon met het Nederlandse Affiliate programma. Daar heb ik toen over geschreven en daar komen nu de meeste mensen door op mijn blog. Juist omdat het nieuwswaardig was maakte ik kans er op gevonden te worden. Deze blog krijgt meer bezoekers dan 50 blogs bij elkaar.

Wat je ook gaat doen met jouw blog, probeer zeker het nieuws in de gaten te houden en daarover te schrijven. Daarmee maak je veel meer kans op bezoekers dan de veelgestelde vragen van Wat en Hoe. 

Als jij een fotografie blog wilt gaan schrijven, focus dan niet teveel op Hoe een camera werkt, Wat een diafragma is, maar schrijf eerder over nieuwswaardige onderwerpen. Zoals de laatste camera of lens. 

6 – Voeg content toe voor backlinks

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen zijn de wat en hoe onderwerpen al ruimschoots behandeld op andere blogs. En hoe lager jij in de zoekresultaten van Google staat, des te minder kans je maakt op een backlink. 

Een van de sterkste signalen voor Google om een pagina hoog in de zoekresultaten te krijgen zijn backlinks. Een backlink is een verwijzing op 1 website naar een andere website. Omdat dit zo een sterk signaal is, moet je dit ook nemen in je strategie. 

1- Blog/onderwerpen die backlinks kunnen verdienen. 

Als je gaat schrijven over een onderwerp, probeer dan te bedenken of de content zo interessant is dat iemand er naar toe zou willen linken. Een paar bekende manieren zijn statistieken, interviews en controverse.

In de meeste gevallen gaat het dan over de informatie oftewel de content. Content die sneller gedeeld wordt heeft Wat goed werkt is om te gebruiken zijn statistieken en interviews. Dan hoef je zelf geen backlinks te maken, je kan ze op die manier wel sneller krijgen. 

2- Gebruik jouw content om zelf backlinks te maken

Als je toch kiest om Wat is en Wat zijn vragen te gebruiken, kan het de moeite waard zijn om zelf naar te linken vanaf andere websites. Denk bijvoorbeeld eens aan forums, Facebook groepen, Reddit en Quora. Op deze platformen worden vaak vragen gesteld die jij kan beantwoorden met daarbij een backlink naar jouw website. Dit is een prima manier om bezoekers en backlinks te krijgen voor jouw site. Het kost wel wat meer tijd, maar tijdrovend is linkbuilding sowieso. Zo kun je eenvoudig jouw blog bekendmaken.

7 – Bepaal wat het doel is van jouw blog

Al vroeg na het starten van mijn 100 dagen challenge kreeg ik allerlei ideeën waar ik de blogs nog meer voor kon gebruiken. Vandaar dat ik eerder zei dat ze niet 100% zinloos zijn, maar nog steeds goed kunnen zijn voor SEO. 

Ik raad echter niet aan om dezelfde strategie te gebruiken. Maar leer van mijn ‘fouten’ en doe het volgende: 

  1. Is de content of het onderwerp waarover ik schrijf link waardig?
  2. Wordt de nieuwe pagina een onderdeel van een content silo?
  3. Kan ik de content eventueel later gebruiken voor iets anders, bijvoorbeeld voor email subscribers
  4. Is de content of het onderwerp goed genoeg om als bron te gebruiken voor een gastblog

Wat wil je precies bereiken met je blog? Wil je geld verdienen met je blog? Wil je gewoon een gratis blog beginnen en kijken waar het schip strand? 

Wat zijn de conclusies van bloggen zonder voorbereidend plan of onderzoek: 

Zonder plan, zoekwoorden onderzoek en concurrentie onderzoek heeft bloggen heel weinig zin. 

Wanneer zou het zinvol kunnen zijn/ voordelen kunnen hebben om gewoon flink te gaan bloggen: 

  • Als je genoeg tijd hebt, en niet afhankelijk van inkomsten 
  • Als je je blog gewoon uit wilt breiden die al voldoende bezoekers heeft
  • Je (nogmaals) wilt verdiepen in bepaalde onderwerpen. (Vaak leer je toch weer iets nieuws)
  • Je beter / sneller wilt worden in schrijven 
  • Als je concentreert op trending topics kun je snel meer bezoekers krijgen, zonder langdurig zoekwoorden onderzoek, zonder langdurige concurrentie onderzoek
  • Als je de blogs gaat gebruiken voor backlinks bouwen, SEO testen of supporting pages. 
  • Data wilt verzamelen om berekeningen te maken. Bijvoorbeeld als je wilt weten hoeveel tijd je gemiddeld kwijt bent aan 1000 woorden typen. Of hoeveel woorden je binnen een uur gemiddeld kan typen. 
  • Als je zoekwoorden data wilt verzamelen in Google Search Console 

Zinloos: 

  • Als je denkt dat je gewoon veel content moet toevoegen om hoog te scoren
  • Als je (snel) meer bezoekers wilt krijgen
  • Als je veel bezoekers wilt krijgen
  • Als je moet betalen voor dit soort blogs
  • Als elke blog niet alleen tijd maar ook geld kost
  • Als je blogt voor een bedrijf met weinig bezoekers (en het daardoor geld kost)

Is het dan compleet zinloos geweest?

Nee, SEO is een langetermijnaanpak. Het aantal bezoeker stijgt nog met de week, maar dat betekent niet dat je bloggen niet op een veel betere manier aan kan pakken. In die 165 uur had ik veel beter op een klein aantal blogs kunnen concentreren met voldoende zoekvolume en daardoor veel meer bezoekers te krijgen. 

Blog maken tips in het kort: 

Naast alle bovenstaande tips nog even in het kort een opsomming: 

  1. Ga niet lukraak bloggen als je meer bezoekers wilt krijgen. Zonde van je tijd.
  2. Houd het nieuws in de gaten binnen jouw branche. Niet alleen voor jouw vakkennis maar zeker als bron voor nieuwe onderwerpen.
  3. Doe zoekwoordenonderzoek voor je een nieuwe blog begint. Kijk naar de volume en concurrentie.  Bekijk ook de huidige layout van de zoekresultaten om te zien of je wel kans maakt op een goede positie. Het kan zijn dat je optimaliseert voor een zero-click-search.
  4. Update bestaande blogs om sneller hoger te komen. Oude blogs kunnen namelijk sneller hoger scoren dan nieuwe blogs omdat Google ze al ‘waarde’ heeft gegeven.
  5. Verspreid onderwerpen over meerdere blogs als de intentie van de zoekopdracht verandert.
  6. Beslis waar je de nieuwe blog voor wilt gebruiken. In een silo, als landingspagina, of voor vermaak van lezers. 

Succes met het uitvoeren van jouw blog. Dit artikel is ook te vinden op Emerce.

Hulp nodig bij jouw SEO of optimalisatie van jouw blog?

Neem dan even contact op, of laat je gegevens achter.

Veelgestelde vragen

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.