Wat is een redirect, en hoe werkt dat in WordPress?

redirects

Redirect betekenis


Verhuisd! 

Jouw brief komt wel aan op het juiste adres, maar het huis is leeg en de bewoners zijn verhuisd. Wat nu? 

De oude bewoners hadden een verhuisservice bij de post kunnen gebruiken die de post met het oude adres automatisch doorstuurt naar het nieuwe adres. De sorteermachines zullen inkomende post van het oude adres automatisch voorzien van het nieuwe adres. Op die manier krijg je alle post toch binnen op het juiste, nieuwe adres.

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Zo gebeurt dat ook op het internet.  

Op dezelfde manier werkt een redirect eigenlijk ook op het internet. Een redirect is niets meer dan een verhuisservice die aangeeft waar de juiste pagina te vinden is. Zo een redirect instellen in WordPress is een fluitje van een cent, en het kan ook nog eens gratis!

Waarom is een redirect instellen zo belangrijk voor een website?


In Jip en Janneke taal:

Zoekmachines zoals Google gebruiken een soort punten systeem. Hoe meer ‘punten’ een bepaalde pagina krijgt, des te hoger deze in de zoekmachines getoond kan worden. Een pagina bevindt zich echter op een (internet) adres, bijvoorbeeld: https://jouw-website.nl/mooie-auto/

Hoe hoger een pagina in de zoekmachines getoond wordt, des te meer bezoekers je kan krijgen. Het aantal bezoekers op jouw website is belangrijk, toch?

Wanneer je een pagina per ongeluk, of doelbewust verwijderd, komen bezoekers die naar dat adres gaan op een lege pagina terecht. Zo een pagina wordt een 404 pagina genoemd, oftewel een 404-error. Als je bij Zalando op een pagina terecht komt die niet (meer) bestaat, krijg je de volgende melding te zien:

zalando 404 pagina

Het moge nu wel duidelijk zijn dat een doorverwijzing naar de juiste pagina belangrijk is voor bezoekers.

Maar er is nog iets.

De punten die een pagina opbouwt in de zoekmachines gaan ook verloren zonder doorverwijzing. Wil je de punten doorgeven aan een gerelateerde of betere pagina, dan moet je een redirect gebruiken. De punten die de oude pagina had opgebouwd kun je nu doorgeven aan een andere pagina. De nieuwe pagina heeft daardoor meer kans om hoog in de zoekresultaten te komen!

Let OP: Je hoeft een pagina op jouw website niet altijd door te verwijzen naar een andere pagina op dezelfde site, maar je kan hem ook door laten verwijzen naar een heel andere website. Handig als je bijvoorbeeld een website wilt opsplitsen!

Wil je meer weten over de verschillende types redirects, verwijs ik je door naar ons andere blog: HTTP Status Codes.

Deze vraag is erg belangrijk: Hoe weet je nu of er een pagina bestaat die doorverwezen moet worden?

Deze vraag is misschien nog veel belangrijker dan de manier HOE je een pagina doorverwijst. Er zijn namelijk meerdere manieren om een pagina door te verwijzen, maar het kan veel nuttiger zijn om ‘oude adressen’ op te sporen en door te sturen, waarvan je het bestaan helemaal bent vergeten. Want die ‘oude adressen’ kunnen waarde voor de zoekmachines hebben die nu verloren gaat. Het zou zelfs de reden kunnen zijn dat je minder bezoekers naar je website krijgt.

Je moet dus op zoek gaan naar 404 errors.

Je kunt hier verschillende gratis tools voor gebruiken, enkele van deze zijn:

  • https://www.brokenlinkcheck.com/ (website die dit gratis voor je doet!)
  • Screaming Frog (een website spider) die de website analyseert op zoek naar problemen.
  • Website Auditor (ook een website spider)

Zelf gebruik ik Screaming Frog hiervoor. Als je een kleine website hebt, kun je de gratis versie gebruiken, anders is de betaalde versie ongeveer 150 pond per jaar (de software komt uit de VK). Deze tool is overigens een must-have voor SEO professionals.

De ‘waarde’ van een pagina hangt af van een aantal factoren. Allereerst kun je in Google Analytics en Google Search Console kijken hoe vaak de URL van de pagina wordt gezien (vertoningen) of bezocht (klikken). Een andere manier om te zien hoe waardevol een pagina was is te kijken hoeveel backlinks er naartoe verwijzen. Des te meer belangrijke websites verwijzen naar de pagina des te meer waarde de kapotte pagina zou kunnen ontvangen.

Aan de hand hiervan kun je beslissen of je er een 301 redirect van maakt.

Hoe stel je een redirect in met een gratis WordPress Plugin?


Redirection


Dat redirects een onderdeel zijn voor jouw WordPress SEO strategie, moge duidelijk zijn.

Wat we dus willen doen is een 301 redirect maken. Een 301 redirect stuurt namelijk punten door van het ‘oude adres’ naar het ‘nieuwe adres’. Zo een 301 redirect instellen in WordPress is heel eenvoudig te doen met een gratis plugin.

(PS, je kunt redirects op verschillende manieren doen, maar voor WordPress kun je eenvoudig deze gratis plugin gebruiken).

Allereerst download je de plugin: Redirection Je kan het hier doen: https://nl.wordpress.org/plugins/redirection/
Maar je kunt ook gewoon in de achterkant van jouw WordPress website de tool downloaden.

Installeer en activeer de plugin in je WordPress omgeving.

Zodra je de tool hebt gebruikt moet je hem nog even activeren.  Klik dus op Begin Configuratie:

Vervolgens krijg je 2 opties. Bewaak permalink veranderingen in WordPress berichten en pagina’s. Het is aanbevolen om deze in te schakelen. Zodra je de Permalink of URL van een pagina wijzigt, zal deze tool automatisch een redirect (verwijzing) inschakelen voor die pagina!

De 2e optie is Houd een logboek bij van alle omleidingen en 404 fouten. Deze moet je ook aanzetten om te zien of er mensen zijn die op kapotte pagina’s komen.  Zodra je deze activeert verschijnt de 3e optie: Sotre IP Information for redirects and 404 errors. Deze zou ik alleen aanzetten om te zien of de bezoekers ook echt bezoekers zijn en geen robots/crawlers.

Vergeet niet om het 404-log bij te houden zodat je kan zien op welke kapotte pagina’s bezoekers zijn terecht gekomen.

Zodra je een pagina ziet die doorverwezen moet worden, ga je met de muis boven de URL (zie 1) en er verschijnen enkele opties. Vervolgens kies je voor Verwijzing toevoegen.  Dan verschijnt er een scherm waar je de Doel URL (nieuw adres) in kan vullen. Vul hier het nieuwe adres in.

Een woord van waarschuwing:

Omdat de tool elke 404 error weergeeft, en dus niet alleen gebroken pagina’s, moet je goed kijken om welke URL’s het gaat. Herken je de URL niet, of is het een hele rare URL, dan is het mogelijk dat dit een computer robot is die op een gekke URL is terecht gekomen en geen gewone bezoeker.

Nadat je de plugin hebt geïnstalleerd kan het een tijdje duren voordat de log gevuld wordt. Als je een kleine website hebt zul je misschien 1 keer per maand kunnen kijken welke 404 errors er te zien zijn in de log, maar bij een grotere website is het misschien verstandig om dit 1 keer per week te controleren.

Bekijk altijd of de pagina echt heeft bestaan en of er misschien ergens op je website een interne link verwijst naar de gebroken pagina’s.

Handmatig een redirect instellen


Als voorbeeld gebruik we een oude pagina op Rankify.nl. De pagina heette /diensten/ nu hebben we een nieuwe pagina aangemaakt, die /seo-diensten/ heet. Ga naar: 1. Gereedschap — 2. Redirection.
Klik vervolgens op 3. Toevoegen
Bij 4 vul je de URL in van het oude adres (pas op dat je niet de hele URL pakt, maar alleen het adres achter de domeinnaam. Dus geen https://rankify.nl/diensten/ maar alleen achter de eerste schuine streep:  /diensten/.  Pas ook op dat je de slash (schuine streep) niet vergeet aan het eind van de URL.
Bij 5 vul je de URL in van het nieuwe adres (Vul hier WEL het hele adres in!)

Heb je hulp nodig om pagina’s te redirecten of kapotte pagina’s te vinden?


In veel gevallen is het nog onduidelijk waar je precies naar moet kijken en heb je het geduld er niet voor. In dat geval kun je gerust contact opnemen om even te bespreken over de optimale aanpak. Een gedegen SEO strategie bevat ook het oplossen van 404 errors.

Veelgestelde vragen over Redirects

In het kort: Wat is een redirect?

Met een redirect stuur je eigenlijk iemand door naar een ander adres. Zo kun je een bezoeker doorsturen van een oude pagina naar een nieuwe pagina. Met een 301-redirect geef je ook nog eens de waarde mee van de oude pagina, zodat de nieuwe pagina hoger in Google kan scoren. 

Hoe maak je een redirect in WordPress?

In WordPress heb je ontzettend veel mogelijkheden. De 301 redirect optie zit vaak ingebouwd in SEO plugins zoals SEOPress en Rankmath. Daarnaast heb je tal van WordPress plugins die hier speciaal voor ontwikkeld zijn. De bekenste is denk ik wel ‘redirection’. Lees alles in het blog… 

Kun je ook een fout maken met een redirect?

Zoals met alles kun je er zeker fouten mee maken. Sommigen mensen sturen alle bezoekers van 404-pagina’s met een redirect door naar de homepage. Dat is super slecht. Lees de rest in het blog…

Kun je ook een redirect instellen met Yoast SEO?

Dat kan alleen met de premium versie van de Yoast SEO plugin. De gratis versie heeft die helaas niet ingebouwd, zodat je alsnog een extra plugin moet installeren. Vandaar dat ik aanbeveel SEOpress of Rankmath te gebruiken. 
Ook heeft Yoast SEO wat problemen gehad in het verleden, waardoor ik hem steeds minder aanbeveel. 

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.

Laat een reactie achter