Waarom krijg ik constant minder bezoekers op mijn website?

waarom krijg ik contast minder bezoekers op mijn site

Sommige websites krijgen steeds minder bezoekers. Je zult je dan misschien afvragen: Waarom blijft het aantal bezoekers dalen? Wanneer het geleidelijk vermindert hoeft het helemaal niet met de kwaliteit van je content te maken te hebben. 

Het verliezen van het aantal bezoekers kan volgens John Mueller meerdere redenen hebben. In deze video geeft hij enkele redenen, die we hier even gaan bespreken

Backlinks en content hoeven niet het probleem te zijn

Volgens John Mueller hoeven backlinks en de content niet het probleem te zijn van de vermindering. Deze kunnen zeker invloed hebben op het aantal bezoekers naar je site doordat jouw content minder goed presteert in de zoekresultaten, maar er zijn ook genoeg andere redenen waarom het aantal bezoekers geleidelijk kan verminderen. 

DIt is een voorbeeld waar de website steeds minder bezoekers krijgt. Nu aan mij de taak om dit te verhelpen. 

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

1- Things in the Ecosystem have changed

Wat hiermee precies bedoelt wordt is niet duidelijk op te maken uit zijn antwoord. Volgens mij heeft het te maken met het internet in zijn geheel. Op welke manieren websites en zoekmachines veranderen in de loop der tijd. Het kan ook te maken hebben met de koppelingen tussen verschillende diensten en aanbieders van het internet. Denk bijvoorbeeld aan de snelheid van apparaten en internetverbindingen. 

2- Algorithms are changing

Het is duidelijk genoeg dat aanpassingen in het algoritme van Google flinke schommelingen teweeg kunnen brengen, ten goede maar ook zeker ten slechte. Bij weinig van deze Google updates kun je weten wat er precies veranderd is. 

Dat is niet verwonderlijk toch?

Elk jaar worden er een aantal grote updates uitgerold die sommige websites flink kunnen benadelen. Het gevolg kan zelfs zijn dat bepaalde bedrijven ten onder gaan door deze aanpassingen. Toch hebben echte bedrijven die veel met SEO bezig zijn, op een nette manier, meer kans om hoger te ranken na een update dan wanneer websites bezig zijn met dubieuze praktijken. 

Voor een SEO specialist is het ook niet duidelijk welke veranderingen er door de laatste Google update zijn ontstaan. Lees trouwens ook onze blog: welke dingen zijn er veranderd na de Google update

Een goed voorbeeld is de Featured Snippet update van januari 2020 waarbij geen organisch zoekresultaat wordt vertoond als je een Featured Snippet hebt. 

3- Users are searching in different ways

Het is duidelijk dat er een groot verschil is in het soort zoekopdrachten van enkele jaren geleden en nu. Vroeger, toen de zoekmachines nog niet zo slim waren, moest er op een andere manier gezocht worden. Het ging toen nog meer om zoekwoorden (keywords), terwijl het tegenwoordig meer om de betekenis gaat. Het gedrag van de zoekers worden hierdoor dus ook beïnvloed. 

Daarom kun je ook wijzigingen verwachten. 

Tegenwoordig kun je namelijk vragen intypen en antwoorden verwachten, terwijl je vroeger eigenlijk het antwoord in moest typen om een antwoord te krijgen. Nu kun je bijvoorbeeld intypen: wanneer begint de winter. Enkele jaren geleden moest je nog bijvoorbeeld zoeken op : eerste dag winter. 

Maar je kunt ook denken aan het gebruik van verschillende apparaten. Persoonlijk vind ik het helemaal niet handig om op een mobiel apparaat te typen, waardoor een zoekopdracht vaak veel korter is dan op een desktop computer. Zodra ik een gewoon toetsenbord heb zal ook de manier van zoeken veranderen. 

En wat denk je van voice search? In plaats van typen kun je tegenwoordig ook gewoon een zoekopdracht inspreken. Deze manier van zoeken zal in de loop der tijd ook steeds populairder worden. En dat betekent dat Google daar ok op in moet spelen. Als SEO specialist dien je daar wel meer en meer mee rekening te houden. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat Google steeds meer gaat kijken naar entiteiten ipv zoekwoorden an-sich. 

4- Users expecting different kind of content in the search results

Als laatste noemde hij dat gebruikers misschien zitten te wachten op andere content. In principe heb je evergreen content en content dat veel aan veranderingen onderhevig is. 

Het is soms veel interessanter om zoveel mogelijk evergreen content te hebben omdat je dan veel minder werk aan optimaliseren hebt. Informatie voor bepaalde onderwerpen zal in de loop der tijd wel kunnen veranderen, waardoor ook evergreen content wel een een update kan gebruiken.

Daarom is het up-to-date houden van je content erg belangrijk. 

Het komt ook steeds meer voor dat bepaalde zoekopdrachten video’s laten zien. Soms gebruiken mensen Google simpelweg om een video te vinden, terwijl ze toch gewoon de standaard zoekmachine gebruiken en niet YouTube. Bepaalde zoekopdrachten krijgen dus video’s bovenaan de zoekresultaten omdat mensen misschien liever een uitleg zien in videoformaat dan tekstformaat. 

Als jij dus veel content hebt over een bepaald onderwerp waar veel informatie en afbeeldingen nodig zijn kan het inderdaad voor mensen makkelijker zijn om video’s te bekijken. 

Het aantal bezoekers naar de site kan daardoor verminderen! 

Hoe kun je deze trend van achteruitgang tegengaan?

John Mueller geeft zelf een antwoord hierop: 

QUOTE: Look at the website as an overall. Where to make significant improvements. Try to become more relevant or significantly more relevant. 

Hij zegt dus eigenlijk dat je meer relevant moet zijn met je content. Dit kan dus betekenen dat je inderdaad je content aan moet passen aan de zoekopdracht. 

Mijn tips:

Ik zou aanbevelen om ook Google trends te gebruiken voor jouw SEO zodat je kunt kijken of bepaalde onderwerpen misschien minder zoekvolume krijgen in de loop der tijd. Hier kun je dus uit opmaken dat het aantal bezoeker naar je website ook kan verminderen. 

Zelf zou ik ook beginnen met het optimaliseren van bestaande content en toevoegen van nieuwe content. Bekijk hiervoor altijd de concurrentie voor het belangrijkste zoekwoord van de pagina en begin dan met on-page SEO, nadat je een grondige analyse van je site hebt uitgevoerd. 

Tijdens de analyse moet je goed kijken naar de volgende onderdelen: Indexatie problemen, redirects, verloren backlinks, orphan pages etc. Ga in ieder geval niet kijken naar de kleurtjes van de Yoast SEO plugin, of de tips die zeggen dat WordPress page builders zoals Elementor slecht voor SEO zijn.

Hulp nodig omdat jouw bezoekersaantallen zijn verminderd?

Is jouw website gemaakt met WordPress? Lees dan zeker ook onze WordPress SEO tips eens goed door. Als je zelf je vingers niet wilt branden, neem dan even contact op. Het is in veel gevallen niet aan de oppervlakte te zien. We gaan je helpen er weer helemaal bovenop te komen!

Veelgestelde vragen

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.