HTTP-status codes: En wat ze voor jouw SEO betekenen.

 

Http codes helpen jou als gebruiker of website eigenaar te begrijpen wat er precies aan de hand is met een pagina. Hieronder staan de meest bekende errors en codes die je tegen kan komen en welke ook belangrijk zijn voor SEO. Je zult de meeste zelf niet zomaar tegenkomen, behalve de bekende 404 error en soms zelfs een 501 error.

Wil je zelf kijken welke code een pagina doet, dan kun je dit bijvoorbeeld controleren op http://tools.seobook.com/server-header-checker/

HTTP codes betekenis:

Om sommige codes te kunnen bekijken heb je een Debug tool nodig. Deze zit standaard in Chrome en Firefox ingebouwd. Om de Debug Tool te gebruiken in Chrome, doe je het volgende:

  1. Klik met je rechtermuisknop ergens op de pagina die je wilt bekijken.
  2. Kies in het menu dat tevoorschijn komt op Inspect (in de Engelse versie) of gebruik de toetscombinatie: Ctrl+Shift+i
  3. Ga naar het Tabblad Netwerk (Network) in de bovenste balk van dit venster
  4. Druk op F5 om de pagina weer te geven
  5. Nu verschijnt er een lijst met gegevens die je kunt bekijken, in de meeste gevallen zie je onder het kopje Status veel 200 codes en enkele andere codes. Zie het screenshot als voorbeeld.

Screenshot HTTP codes in Chrome

Wat is een 200? (Alles is goedgegaan)

  • Dit betekent dat de http aanvraag goed is gegaan, en dat de pagina kan geladen worden.Wanneer je een URL in de browser typt en je krijgt een pagina te zien, dan zal dit uiteindelijk een 200-code bevatten. (er kunnen voorafgaand nog wel reactie codes in de achtergrond te zien zijn zoals een 301 of 302 status code)

Wat is een 301? (Permanente doorverwijzing)

  • Dit betekent dat de pagina waar je naartoe wilde gaan permanent wordt doorverwezen naar een andere pagina. In de meeste gevallen betekent dat de pagina waar de link oorspronkelijk naartoe verwees niet meer bestaat, maar dit hoeft zeker niet zo te zijn. Het gebeurt ook dat dit met opzet of juist per ongeluk gebeurt.
  • Een veel voorkomend praktijk voorbeeld is wanneer een website is geupgrade van http naar https. Wanneer je het oude http://google.nl bijvoorbeeld in zou typen, dan zou je automatisch doorverwezen moeten worden (door de 301 code) naar https://google.nl
  • Belangrijk hier te weten dat Google NIET meer de orginele pagina zal indexeren. Zoekmachine kijken alleen nog maar naar de inhoud van de pagina waar naartoe verwezen wordt. De oorspronkelijke pagina zal dus geleidelijk aan uit de zoekresultaten verwijdert worden.
  • Aandacht:
  • Wanneer je op je website links hebt staan naar andere pagina`s op je website met een 301 dan is het beter die op te lossen door de link te wijzigen naar de juiste, nieuwe URL.  Hoe meer 301`s je op je website hebt, hoe rommeliger het wordt.
  • Uitgaande links naar andere websites die een 301 krijgen hebben niet veel invloed op jouw site, maar meer op de ontvangende website.
  • Gebruik vooral een 301 code als je ziet dat er nog verkeer (bezoekers) of externe links naar deze web pagina komen, terwijl jezelf die pagina niet meer wil gebruiken, of niet meer gebruikt.
  • Het allerbeste is wanneer er links van andere websites nog naar jouw pagina worden verwezen die met een 301 worden doorgestuurd, dan kun je dit persoonlijk navragen bij die website beheerders om de link aan te passen naar de nieuwe URL van de pagina die je wil laten zien.
  • Bij het gebruik van een 301 verlies je een klein gedeelte van de pagerank van de orginele pagina. Zie hiervoor de uitleg van Matt Cutts

Wanneer gebruik je een 301 redirect?

  • Gebruik 301 verwijzingen alleen als je de inhoud van een (de vorige) URL niet meer wil laten zien aan bezoekers, en ook niet meer door zoekmachines gevonden laten worden.
  • Gebruik 301 wanneer je verandert van domein naam, en er nog verkeer of links direct naar de oude website gaan
  • Gebuik ze wanneer je de URL structuur van je website wilt aanpassen.
  • Of wanneer je omschakelt van http naar https of www naar een URL structuur zonder www etc.

Wat is een 302? (Tijdelijke doorverwijzing)

  • In tegenstelling tot de 301 is de 302 een Tijdelijke Verwijzing van de pagina. Dit wordt opgepakt door zoekmachines al tijdelijk, waardoor ze de inhoud van de pagina waar naartoe verwezen wordt Zien ALSOF het bij de orginele pagina hoort.  In de zoekresultaten wordt de inhoud dus toegewezen aan de orginele URL. Dit helpt dus aanzienlijk voor tijdelijke aanpassingen op de site.
  • Probeer daarom goed te begrijpen wat de impact zal zijn als je een 302 of een 301 gaat gebruiken.

Wanneer gebruik je een 302 redirect?

  • Gebruik een 302 als je bijvoorbeeld een pagina wil testen. Stel dat je een pagina wil laten beoordelen door bezoekers om te zien hoe ze op de pagina reageren. Dit kan dus gebruikt worden voor een A/B test.
  • Wanneer je gebruikers in bepaalde landen/talen of met bepaalde apparatuur door wilt sturen naar een andere pagina die optimaal voor hen werkt. Dit gebeurt dus veel bij internationale websites met meerdere talen.

Wat is een 307? (Tijdelijke doorverwijzing)

Wat is een 403? (Verboden toegang)

  • Excuses, maar jij hoort hier niet te zijn. Waarschijnlijk probeer je ergens te komen waar je niet mag komen.
  • Deze foutmelding wordt automatisch gegeven wanneer de website beheerder heeft ingesteld om geen toegang te geven aan bezoekers in bepaalde mappen of URL`s.

Wat is een 404? (Niet gevonden)

  • Not Found. Dit is de bekende foutmeldingscode die je ziet wanneer een pagina waar je naar toe wilde niet (meer) bestaat. De foutmelding wordt standaard ook in je scherm weergegeven, terwijl dit alleen de tekst is en niet de echte code.
  • Aandacht:
  • Maak een unieke 404 pagina voor jouw website! Dit is een kans om de bezoeker te behouden, omdat wanneer iemand op zo een zelfgemaakte 404 pagina komt toch nog verder kan gaan op jouw website. Zie bijvoorbeeld de 404 pagina van Zalando.
    Het kan namelijk net zo goed een fout van de website beheerder zijn, en niet van de gebruiker dat hij/zij op die pagina kwam. Alhoewel dat laatste vaker voorkomt denk ik 😉
  • Ook al komt Google op een 404 pagina van jou terecht door een bestaande link naar de pagina, dan zal GoogleBot later nog wel een paar keer terugkomen om te zien of de inhoud ondertussen niet is terug gekomen. Google zal dit wel telkens op een langere termijn doen zodat hij de Crawl Budget voor de site gebruikt voor bestaande pagina`s.

Voorbeel 404 pagina Zalando


Wat is een 410? (Voorgoed weg)

  • Terwijl een 404 kan wijzen op een tijdelijke verwijdering van een pagina is een 410 een permanente verwijdering van de pagina die ook niet meer terugkomt. Dit is dus een sterkere melding dan de 404.
  • Gebruik 410 als je zeker weten dat bepaalde pagina`s niet meer terugkomen, en ook niet kunnen worden doorgestuurd met een 301 naar een andere pagina die over (ongeveer) hetzelfde onderwerp gaan.

Wat is een 500? (Internal Server Error)

  • Deze internal server error is een algemene foutmelding wanneer er iets misgaat op de server waar de website op staat.
  • Wanneer je deze melding krijg op je server is het verstandig na te gaan bij de hosting partij wat hier de oorzaak van is.

Wat is een 502? (Bad Gateway)

  • Dit betekent dat een server een onjuiste reactie van een andere server krijgt op het internet.
  • De manier waarop de fout wordt weergegeven kan verschillen, zoals Error 502, Bad Gateway. 502 Service Temporarily Overloaded, 502 Proxy Error. HTTP Error 502 - Bad Gateway
  • Je kan als gebruiker van een website hier niets aan doen, dus moet dit op de server (aan de achterkant van de website) aangepast worden. Dit betekent dat niemand die pagina kan bezoeken en kan dus een groot probleem zijn of worden. Neem contact op met de website bouwer of misschien de hosting provider die hierbij kan helpen.

Wat is een 503? (Service Unavailable)

  • Deze foutmelding kun je beter maar niet zien. Het geeft de conditie weer van de webserver, welke op dit moment onbereikbaar is. Dit kan een gevolg zijn van overload, maar ook een gevolg van tijdelijk onderhoud of werkzaamheden.
  • Geen enkele bezoeker kan de website meer bereiken waardoor het voor bedrijven waar website bezoek belangrijk is, een dompel zijn. Je kunt hier klanten door wegschrikken of ze kijken daarom wel eventjes "bij de buren".

Bovenstaande http codes zijn allemaal zeer nuttig om te zien wat er nu eigenlijk precies gebeurt. Elke HTTP code heeft zo zijn eigen omschrijving. De 404 foutmelding zul je waarschijnlijk wel eens tegengekomen zijn. De 403 komt wel een stuk minder vaak voor. De 301 en 302 zijn normaal gesproken onzichtbare gegevens die je kunt zien wanneer je de Debugging Tool gebruik in Chrome.

Zo zijn er dus redelijk onschuldige foutmeldingen zoals een 403 of 404, en foutmeldingen waar er iets ernstigs aan de hand kan zijn zoals een 500.

Voor SEO kunnen de 301, 302, aangepaste 404 en 410 handig zijn op bepaalde momenten!

⇐ Terug naar het SEO Woordenboek