Nummer 1 in Google?

Er kan er maar 1 de winnaar zijn!

Nummer 1 in Google zijn lukt niet altijd, maar waarom eigenlijk niet? Hier vertel ik jou 14 redenen waarom jij niet op nummer 1 kan komen, of kan blijven.

nummer-1-in-google

14 Redenen waarom het onmogelijk is om altijd en overal op de eerste positie te komen, en te blijven.

Iedereen wil wel op nummer 1 in Google komen, toch? Dan is dat gelijk ook een goed antwoord op de vraag. Je bent namelijk niet alleen.

Wij (Rankify en andere SEO specialisten) krijgen regelmatig de vraag; ik wil op #1 komen, hoeveel kost dat? Een van de eerste wedervragen die ik dan stel is: voor welk zoekwoord en met welke pagina? Meestal komen er dan wat onsamenhangende antwoorden over websites en een scala aan algemene zoekwoorden.

Om voor eens en altijd een antwoord klaar te hebben hieronder de 14 redenen.

Reden 1: Het is locatie afhankelijk

Ten eerste zijn veel zoekresultaten in Google (en Bing) regio- en plaatsgebonden! Wanneer jij in Rotterdam Zuid naar "autogarage" zoekt, dan zal Google al gauw doorhebben dat jij in een bepaalde regio zit en de relevante garages in die buurt laten zien.

Dus op #1 staan in jouw buurt betekent nog niet dat je ook op #1 staat in een andere buurt, plaats of regio. Google laat steeds vaker lokale zoekresultaten zien, omdat Google steeds beter de intentie van de zoekwoorden begrijpt.

Reden 2: Je krijgt gepersonaliseerde zoekresultaten

Ten tweede werkt Google met gepersonaliseerde zoekresultaten. Dit betekent dat webpagina's die je al eerder hebt bezocht nu automatisch iets hoger in de zoekresultaten komen. Dit is een handig hulpmiddel van de zoekmachine.

Helaas zullen de resultaten daarom per gebruiker kunnen verschillen.
Tip: om geen gepersonaliseerde zoekresultaten te laten zien kun je je browser openen in incognito modus / privémodus. Lees op de Google Support pagina meer over privé zoeken.

Reden 3: Er is verschil tussen lange en korte zoektermen

Zoekwoord, zoekterm of een hele zin? Het is veel eenvoudiger om op langere zoektermen bovenaan te komen. Hoe minder woorden de zoekopdracht bevat, hoe moeilijker het wordt. Wil jij bovenaan komen met: "de lekkerste bosbessentaart zonder bosbessen", dan zal dat redelijk eenvoudig zijn. Maar met een veel kortere zoekterm als: "bosbessentaart" wordt het al lastiger.

Reden 4: Het verschilt per apparaat dat je gebruikt

Ten vierde is het apparaat dat je gebruikt ook van invloed. Google "probeert" nu alle websites te crawlen met een mobiele browser, toch blijft er meestal een verschil, tussen de resultaten op een mobiele telefoon en een desktop.

Een belangrijk element hier is dat de mobiele telefoon een stuk langzamer is om gegevens te verwerken. Maar ook omdat mobiele telefoons vaker een langzamere internetverbinding hebben via 3G of 4G. Google houdt daar rekening mee.  Dus op #1 staan op een desktop computer betekent niet automatisch ook nummer 1 op de mobiele telefoon!

Reden 5: De datum of tijdstip

Ten vijfde is ook de datum of tijdstip van invloed op de zoekresultaten! Denk bijvoorbeeld maar aan nieuwsartikelen!

Wanneer je over een bepaald onderwerp hebt geschreven en het wordt na enkele maanden opeens een hot nieuwstopic, dan heb je kans dat de zoekresultaten zelfs kunnen verschillen van uur tot uur. En dan hebben we het niet eens over seizoensgebonden producten en diensten zoals zomer, winter of kerst.

Zoek maar eens op kerstartikelen in de zomer, en dan voor dezelfde artikelen in de winter. Of op een bekend persoon, voor en na een schandaal! De zoekmachines zijn altijd in beweging.

Reden 6: Branche

Ten zesde zijn er onderwerpen waarmee je nooit op nummer 1 zou "mogen" komen. Medische websites worden namelijk extra in de gaten gehouden en soms wordt er zelfs handmatig ingegrepen door medewerkers van Google! Je zou namelijk niet willen dat Pietje Knor de varkensboer jou gaat vertellen hoe bepaalde medicijnen werken. Geen varkensboer dus die jou medisch advies mag geven over je huidproblemen.

Binnen Google wordt hier met name het E A T principe gehanteerd. Die staat voor Expertise, Authority, Trustworthiness. Lees de Semrush blog over de EAT en YMYL guidelines.

Reden 7: Jouw concurrenten zitten niet met hun armen over elkaar

Er kan er echt maar 1 de winnaar zijn, niet 2, niet 3, maar 1! Als je een bedrijf hebt waar er nog tientallen, of zelfs honderden van bestaan, moet je er niet gek van opkijken dat het lastig is om bovenaan te komen.

De concurrentie zit waarschijnlijk ook niet stil met hun armen over elkaar. Het is erg naïef om te denken dat niemand met dit Google verhaal bezig is. Iedereen wil een hogere positie in Google, toch? Dus je bent niet snel de enige.

Reden 8: De gevreesde Google updates

Als achtste zijn er nog de zoekmachines zelf die regelmatig updates uitrollen. Deze updates kunnen bepaalde factoren zowel meer als minder waarde geven. Een goed voorbeeld is het gebruik van https (SSL certificaat) dat sinds april 2018 nog meer waarde heeft gekregen.

En denk eens aan de 1 augustus 2018 Google algoritme update, toen bijna de hele SEO wereld even op zijn kop stond. Ook al sta je op nummer 1, dat betekent niet dat je daar ook voor de volgende 10 jaar blijft staan! En sindsdien Google bijna dagelijks updates uitrolt zul je er nooit zeker van kunnen zijn op #1 te komen of te blijven.

Reden 9: A/B testen: De Google Dance

Soms is het voor Google niet helemaal duidelijk welke pagina's ze moet laten zien in de resultaten, en soms willen ze iemand anders ook een kansje geven. Fair toch?

Google test soms welke websites er op welke posities horen, dit noemen ze ook wel een soort a/b testen. Ze doen dit door af en toe een pagina hoger te zetten en dan de signalen te meten en te vergelijken met de andere websites in de resultaten. Dit op- en neergaan in de zoekresultaten wordt ook wel eens de Google Dance genoemd.

Zodra Google duidelijk(er) kunnen zien welke website de sterkste positieve (gebruikers/kwaliteits)signalen hebben, zullen de verschuivingen een beetje tot rust komen!

Reden 10: Door fouten of aanpassingen

De 10e reden is de down-time van servers, fouten van website brouwers (oh sorry, het zijn bouwers),  en gewoonweg menselijke fouten zoals: het per ongeluk instellen van een no-index op pagina`s, het verwijderen van een pagina etc. Dit komt vaker voor dan je misschien denkt. Door "even een WordPress plugin te verwijderen" of "te updaten" bijvoorbeeld.

Een ander bekend moment dat er veranderingen komen is een domein migratie of verhuizing, en natuurlijk het niet goed op orde hebben van de crawlability van de site.

Reden 11: De betekenis van de zoekopdracht verandert

Een bekend fenomeen is dat de bedoeling/betekenis van het woord verandert. Denk bijvoorbeeld aan het zoekwoord: Barack Obama. Toen je in 2015 zocht, zou je pagina's over de President van Amerika tegenkomen. In 2019 zullen die pagina's niet meer bovenaan staan. Dus als jij een mooi artikel hebt geschreven over de president van Amerika die nog over Obama gaat, moet je niet denken dat die nu nog op #1 staat nadat Trump president is geworden.

Hoe meer Google "leert" over een bepaald onderwerp hoe "beter" ze kan onderscheiden wat de zoeker bedoelt. En dit kan zoals voordelig als nadelig zijn in jouw/uw geval. Zelfs vandaag de dag is nog steeds 15% van alle dagelijkse zoekopdrachten nieuw voor Google... dus die zoekopdrachten zullen in de loop der tijd andere zoekresultaten kunnen tonen.

Reden 12: De taal van de browser/zoekmachine

Als iemand op vakantie komt naar Nederland, en met de zoekmachine in zijn eigen taal zoekt, zullen de resultaten er anders uitzien dan wanneer je met de Nederlandse Google zoekt. Het verschilt al merkbaar als je met Google.com zoekt in plaats van Google.nl. TIP:

Het is trouwens interessant om eens te zoeken vanuit Amerika naar een Nederlands zoekwoord om te zien waar je dan staat! Ik ga hier even niet verder op in, maar dit is een tipje van de sluier als men wat meer into SEO is.

Reden 13: (Te) nieuwe website?

Ben jij net begonnen met een nieuwe website? Hoe lang het domein al actief is op het internet heeft ook invloed op de zoekresultaten. Om bovenaan te komen met een nieuwe website zal over het algemeen veel langer duren dan een lang bestaande website. Daarom kun je geen garantie geven om binnen X tijd op nummer 1 in Google te staan, of zelfs ooit komen te staan.

Reden 14: Rankify werkt voor jouw concurrent

En als laats kan het allemaal verspilde moeite zijn.. Je weet nooit of Rankify werkzaam is voor jouw concurrent... LOL

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.
Scroll naar top