Nummer 1 in Google? 14 redenen waarom dat vaak onmogelijk is!

Ja, er kan er maar 1 de winnaar zijn! Hier heb je 14 redenen waarom je niet altijd op nummer 1 kan komen, of kunt blijven.

14 Redenen waarom het lastig is

Denk je dat iedereen wel op nummer 1 in Google komen?

Dat is eigenlijk gelijk ook het antwoord op je vraag. Je bent namelijk niet alleen op het internet, en er is echt maar 1 nummer 1 positie.

Ik krijg regelmatig de vraag; ik wil op #1 komen; hoeveel kost dat? Een van de eerste wedervragen die ik dan stel is: voor welk zoekwoord en met welke pagina? Meestal komen er dan wat onsamenhangende antwoorden over websites en een scala aan algemene zoektermen. Om hier voor eens en altijd een antwoord voor klaar te hebben zijn hieronder mijn 14 redenen.

Reden 1: De zoekresultaten zijn locatie afhankelijk

Veel zoekresultaten in Google (en Bing) zijn regio- of plaatsgebonden! Wanneer je in Rotterdam Zuid naar “online marketing bureau” zoekt, dan zal Google al gauw doorhebben dat jij in een bepaalde regio zit en de relevante bureaus in die buurt laten zien.

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Dus op #1 staan in jouw buurt betekent nog niet dat je ook op #1 staat in een andere buurt. Google laat steeds vaker lokale zoekresultaten zien, omdat Google steeds beter de intentie van de zoekwoorden begrijpt.

Het wordt daarom ontzettend lastig om een bedrijf met maar 1 locatie op meerdere locaties in de top te krijgen.

Reden 2: Gepersonaliseerde zoekresultaten

Ten tweede werkt Google met gepersonaliseerde zoekresultaten. Dit betekent dat webpagina’s die je al eerder hebt bezocht nu automatisch iets hoger in de zoekresultaten komen. Dit is een handig hulpmiddel van de zoekmachine maar helaas zullen de resultaten daarom per gebruiker kunnen verschillen.

Tip: om geen gepersonaliseerde zoekresultaten te laten zien kun je je browser openen in incognito modus / privémodus. Lees op de Google Support pagina meer over privé zoeken.

Reden 3: Er is verschil tussen lange en korte zoektermen

Zoekwoord, zoekterm of een hele zin?

Het is veel eenvoudiger om voor een lange zoektermen bovenaan te komen. Hoe minder woorden de zoekopdracht bevat, hoe moeilijker het wordt. Wil jij bovenaan komen met: “de lekkerste bosbessentaart zonder bosbessen“, dan zal dat redelijk eenvoudig zijn. Maar met een veel kortere zoekterm als: “bosbessentaart” wordt het al lastiger. Hoe meer pagina’s er zijn geschreven over een bepaald onderwerp, hoe lastiger het kan zijn om hoog te scoren.

Reden 4: De zoekresultaten kunnen verschillen per apparaat

Ten vierde is het apparaat dat je gebruikt ook van invloed op de zoekresultaten, alhoewel Google nu alle websites probeert te crawlen met een mobiele browser. Toch blijft er een (klein) verschil tussen de desktop en mobiele resultaten, en voornamelijk met de speciale zoekresultaten zoals een foto, video, lyric, etc.

Een belangrijke factor is dat de mobiele telefoon een stuk langzamer is om gegevens te verwerken, maar ook omdat mobiele telefoons vaker een langzamere internetverbinding hebben. Google houdt daar rekening mee.  Dus op #1 staan op een desktop computer betekent niet automatisch ook nummer 1 op de mobiele telefoon! En visa versa.

Reden 5: Zoekresultaten zijn afhankelijk van datum of zelfs tijdstip

Ten vijfde is ook de datum of tijdstip van invloed op de zoekresultaten! Dan moet je maar eens aan het nieuws denken.

Als je over een bepaald onderwerp hebt geschreven dat nog niet zo populair is, kan het mogelijk zijn om hoog te scoren. Maar als er opeens iets gaande is over dat onderwerp, kunnen de zoekresultaten gevuld worden met nieuwsartikelen. En deze nieuwsartikelen kunnen ook nog eens verschillen van uur to uur, en van minuut tot minuut. Dan heb ik het niet eens over seizoensgebonden producten en diensten zoals zomer, winter of kerst.

Al deze dingen hebben invloed op de zoekresultaten, waardoor ze veel kunnen veranderen.

Zoek maar eens op een specifiek kerstartikel in de zomer, en dan hetzelfde in de winter! Of op een bekend persoon, voor en na een schandaal of overlijden! De zoekmachines zijn altijd in beweging!

Reden 6: In sommige branches is het gewoon (zo goed als) onmogelijk

Ten zesde zijn er onderwerpen waarmee je nooit op nummer 1 zou “mogen” komen. Medische zoekopdrachten worden bijvoorbeeld extra in de gaten gehouden en soms wordt er zelfs handmatig ingegrepen door een medewerker van Google! Je zou namelijk niet willen dat Pietje Knor de varkensboer jou gaat vertellen hoe bepaalde medicijnen werken.

Binnen Google wordt hier met name het E E A T principe en YMYL gehanteerd. Die staat voor Experience, Expertise, Authority, Trustworthiness, en de andere Your Money Your Life. Lees daarover meer in de Semrush blog over de EAT en YMYL guidelines.

Reden 7: Jouw concurrenten willen ook op nummer 1 komen

Als er maar 1 nummer 1 positie is, dan kun je die niet samen delen met een concurrent. Er kan er echt maar 1 de winnaar zijn, Als je een bedrijf hebt waar er tientallen, of honderden van bestaan in een branche, moet je er niet gek van opkijken dat het lastig is om bovenaan te komen. Daarom kun je nooit garanderen om op nummer 1 te komen.

De concurrentie zit ook niet stil, en met hun armen over elkaar. Het is erg naïef om te denken dat niemand met dit Google verhaal bezig is. Iedereen wil een hogere positie in Google, toch?

Reden 8: De gevreesde Google algoritme updates

Dan heb je nog de zoekmachines zelf die regelmatig updates uitrollen. Deze updates kunnen bepaalde factoren zowel meer als minder waarde geven.

Denk eens aan de 1 augustus 2018 Google algoritme update, de januari 2020 Google update, of de maart 2024 update. De hele SEO wereld stond toen even op zijn kop. Ook al sta je vandaag op nummer 1, dan betekent dat niet dat je daar over 10 jaar nog steeds staat. En aangezien Google bijna dagelijks updates uitrolt zal je er nooit zeker van kunnen zijn op #1 te komen of te blijven. Hetzelfde geldt natuurlijk voor featured snippets. Als je een featured snippet kan krijgen, betekent dat ook niet dat je die over een maand nog steeds hebt.

Reden 9: A/B testen: De Google Dance

Soms is het voor Google niet helemaal duidelijk welke pagina’s ze moet laten zien in de resultaten, en soms willen ze iemand anders ook een kans geven.

Fair toch?

Google test soms welke websites er op welke posities horen, dit noemen ze ook wel a/b testen. Ze doen dit door af en toe een pagina hoger te zetten en dan de signalen te meten en te vergelijken met de andere websites in de zoekresultaten. Dit op- en neergaan in de zoekresultaten wordt ook wel eens de Google Dance genoemd.

Zodra Google duidelijk(er) kunnen zien welke website de sterkste positieve (gebruikers/kwaliteits)signalen hebben, zullen de verschuivingen een beetje tot rust komen!

Reden 10: Door eigen fouten of aanpassingen

De 10e reden is de down-time van servers, fouten van website brouwers (oh sorry, het zijn bouwers),  en gewoonweg menselijke fouten zoals: het per ongeluk instellen van een no-index op pagina`s, het verwijderen van een pagina etc. Dit komt veel vaker voor dan je misschien denkt. Door “even een WordPress plugin te verwijderen” of “te updaten” bijvoorbeeld.

Een ander bekend moment dat er veranderingen komen is een domein migratie of verhuizing, en natuurlijk het niet goed op orde hebben van de crawlability van de site. Al deze problemen kunnen enorme invloed hebben op de vindbaarheid.

Reden 11: De intentie van de zoekopdracht kan veranderen

Een bekend fenomeen is dat de bedoeling/betekenis/intentie van het woord verandert. Denk bijvoorbeeld aan het zoekwoord: “President van Amerika”. Toen je in 2015 zocht zou je pagina’s over Barack Obama zien, maar in 2024 is dat Biden… en vanaf 2025 waarschijnlijk weer Trump. Dus als jij een mooi artikel hebt geschreven over de president van Amerika die nog over Obama ging, moet je niet denken dat die nu nog op #1 staat. Deze pagina zal dus gezakt zijn in de zoekresultaten van Google en Bing.

Hoe meer Google “leert” over een bepaald onderwerp hoe “beter” ze kan onderscheiden wat de zoeker bedoelt. En dit kan zoals voordelig als nadelig zijn in jouw/uw geval. Zelfs vandaag de dag is nog steeds 15% van alle dagelijkse zoekopdrachten nieuw voor Google… dus die zoekopdrachten zullen in de loop der tijd andere zoekresultaten kunnen tonen.

Als tweede voorbeeld wil ik graag een biermerk gebruiken, dat begint met de letter C, en eindigt met orona. Als je daar op zocht in 2018 zul je hele andere zoekresultaten zien dan vandaag de dag.

Reden 12: De taal van de browser/zoekmachine

Als iemand op vakantie komt naar Nederland, en met de zoekmachine in zijn eigen taal zoekt, zullen de resultaten er anders uitzien dan wanneer je met de Nederlandse Google zoekt. Het verschilt al merkbaar als je met Google.com zoekt in plaats van Google.nl.

Het is trouwens interessant om eens te zoeken vanuit Amerika naar een Nederlands zoekwoord om te zien waar je dan staat! Ik ga hier even niet verder op in, maar dit is een tipje van de sluier als men wat meer into SEO is.

Reden 13: (Te) nieuwe website?

Ben jij net begonnen met een nieuwe website? Hoe lang het domein al actief is op het internet heeft ook invloed op de zoekresultaten. Om bovenaan te komen met een nieuwe website zal over het algemeen veel langer duren dan een lang bestaande website. Daarom kun je geen garantie geven om binnen X tijd op nummer 1 in Google te staan, of zelfs ooit komen te staan. Hoog in Google komen wordt juist een stuk moeilijker wanneer de website nog nieuw is. Als je onderzoeken bekijken die een correlatie proberen te vinden tussen de leeftijd van een website en de top zoekresultaten, zul je vaak zien dat die webpagina’s al jaren bestaan.

Reden 14: Rankify werkt voor jouw concurrent

En als laats kan het allemaal verspilde moeite zijn.. Je weet nooit of ik samenwerk met je concurrent :–)

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.