Nummer 1 in Google?

Er kan er maar 1 de winnaar zijn

nummer-1-in-google

14 Redenen waarom het onmogelijk is om altijd en overal op de eerste positie te komen, en te blijven.

Iedereen wil wel op nummer 1 in Google komen, toch? Wij (Rankify en andere SEO specialisten) krijgen regelmatig de vraag; ik wil op #1 komen, hoeveel kost dat? Een van de eerste vragen die ik dan stel is: voor welk zoekwoord/keyword of zin en met welke pagina? Meestal komen er dan wat onzinnige antwoorden over websites en een scala aan algemene zoekwoorden.

Om voor eens en altijd een antwoord klaar te hebben hieronder 14 redenen.

Reden 1: Het is locatie afhankelijk

Veel zoekresultaten in Google (en Bing) zijn regio- en plaatsgebonden! Wanneer jij in Rotterdam Zuid naar "autogarage" zoekt, dan zal Google al gauw doorhebben dat jij in een bepaalde regio zit en de relevante garages in de buurt laten zien. Dus op #1 staan in jouw buurt betekent nog niet dat je ook op #1 staat in een andere buurt, plaats of regio. Google laat steeds vaker lokale zoekresultaten zien, omdat ze steeds beter de intentie van de zoekwoorden begrijpt.

Reden 2: Je krijgt gepersonaliseerde zoekresultaten

Ten tweede werkt Google met gepersonaliseerde zoekresultaten. Dit betekent dat websites die je al eerder hebt bezocht nu automatisch iets hoger in de zoekresultaten komen. Dit is een handig hulpmiddel van de zoekmachine, maar de resultaten kunnen/zullen dus per gebruiker verschillen. Tip: om geen gepersonaliseerde zoekresultaten te laten zien kun je je browser openen in incognito modus / privémodus.

Reden 3: Er is verschil tussen lange en korte zoektermen

Zoekwoord, zoekterm of een hele zin? Het is veel eenvoudiger om op langere zoektermen bovenaan te komen. Hoe minder woorden de zoekopdracht bevat, hoe moeilijker het wordt. Wil je bovenaan komen op bijvoorbeeld: "de lekkerste bosbessentaart zonder bosbessen" zal redelijk eenvoudig zijn. Maar een veel kortere zoekterm als: "bosbessentaart" is veel lastiger. Het gaat niet zozeer om een mooie tekst, want Content is geen King.

Reden 4: Het verschilt per apparaat

Ten vierde is het apparaat dat je gebruikt ook van invloed. Google "probeert" nu alle websites te crawlen met een mobiele browser, en er is meestal een verschil tussen de resultaten op een mobiele telefoon en een desktop. Een belangrijk element hier is dat de mobiele telefoon een stuk langzamer is om gegevens te verwerken. En Google houdt daar veel rekening mee.  Dus op #1 staan op een desktop computer betekent niet automatisch ook nummer 1 op de mobiele telefoon!

Reden 5: De datum of tijdstip

Ten vijfde is ook de datum of tijdstip van invloed op de zoekresultaten! Denk bijvoorbeeld maar aan nieuwsartikelen! Wanneer je over een bepaald onderwerp hebt geschreven en het wordt na enkele maanden opeens een hot nieuwstopic, dan heb je kans dat de zoekresultaten zelfs kunnen verschillen van uur tot uur. En dan hebben we het niet eens over seizoensgebonden producten en diensten zoals zomer, winter of kerst. Zoek maar eens op kerstartikelen in de zomer, en dan voor dezelfde artikelen in de winter. Of op een bekend persoon, voor en na een schandaal! De zoekmachines zijn altijd in beweging.

Reden 6: Branche

Ten zesde zijn er onderwerpen waarmee je nooit op nummer 1 zou "mogen" komen. Medische websites worden namelijk extra in de gaten gehouden en soms wordt er zelfs handmatig ingegrepen door medewerkers van Google! Je zou namelijk niet willen dat Pietje Knor de varkensboer jou gaat vertellen hoe bepaalde medicijnen werken. Geen varkensboer dus die jou medisch advies geeft over je huidproblemen.

Reden 7: Jouw concurrenten zitten niet met hun armen over elkaar

Er kan er echt maar 1 de winnaar zijn, niet 2, niet 3, maar 1! Als je een bedrijf hebt waar er nog tientallen ,of zelfs honderden van bestaan, moet je er niet gek van opkijken dat het lastig is om bovenaan te komen!
De concurrentie zit waarschijnlijk ook niet stil met hun armen over elkaar. Het is erg naïef om te denken dat niemand met dit Google verhaal bezig is. Iedereen wil hoger in Google komen...toch? Dus je bent niet snel de enige.

Reden 8: De gevreesde Google updates

Als achtste zijn er nog de zoekmachines zelf die regelmatig updates uitrollen. Deze updates kunnen bepaalde factoren zowel meer als minder waarde geven. Een goed voorbeeld is het gebruik van https (SSL certificaat) dat sinds april 2018 nog meer waarde heeft gekregen. En denk eens aan de 1 augustus 2018 Google algoritme update, toen bijna de hele SEO wereld even op zijn kop stond. Ook al sta je op nummer 1, dat betekent niet dat je daar ook voor de volgende 10 jaar blijft staan! En sindsdien Google bijna dagelijks updates uitrolt zul je er nooit zeker van kunnen zijn op #1 te komen of te blijven.

Reden 9: A/B testen: Google Dance

Soms is het voor Google niet helemaal duidelijk welke pagina's ze moet laten zien in de resultaten, en soms willen ze iemand anders ook een kansje geven. Fair toch?
Google test welke websites er op welke posities horen, dit noemen ze ook wel een soort a/b testen. Ze doen dit door af en toe een pagina hoger te zetten en dan de signalen te meten en te vergelijken met de andere websites in de resultaten. Dit op en neer gaan in de zoekresultaten wordt ook wel eens de Google Dance genoemd. Zodra Google duidelijk(er) kunnen zien welke website de sterkste positieve (gebruikers/kwaliteits)signalen hebben, zullen de verschuivingen een beetje tot rust komen!

Reden 10: Door fouten of aanpassingen

Als laatste noem ik nog de down-time van servers, fouten van website brouwers (oh sorry, het zijn bouwers),  en gewoonweg menselijke fouten zoals: het per ongeluk instellen van een no-index op pagina`s, het verwijderen van een pagina etc. Dit komt vaker voor dan je misschien denkt. Door "even een WordPress plugin te verwijderen" of "te updaten" bijvoorbeeld. Een ander bekend moment dat er veranderingen komen is een domein migratie of verhuizing.

Reden 11: De betekenis van de zoekopdracht verandert

Een bekend fenomeen is dat de bedoeling/betekenis van het woord verandert. Denk bijvoorbeeld aan het zoekwoord: president van Amerika. Toen je in 2016 zocht, zou je een pagina over Obama verwachten, emaar in 2018 over Trump. Dus als jij een mooi artikel hebt geschreven over de president van Amerika die nog over Obama gaat, moet je niet denken dat die nu nog op #1 staat nadat Trump president is geworden.
Hoe meer Google "leert" over een bepaald onderwerp hoe "beter" ze kan onderscheiden wat de zoeker bedoelt. En dit kan zoals voordelig als nadelig zijn in jouw/uw geval. Zelfs in 2018 is nog steeds 15% van alle dagelijkse zoekopdrachten nieuw voor Google... dus die zoekopdrachten zullen in de loop der tijd andere zoekresultaten kunnen tonen.

Reden 12: De taal van de browser/zoekmachine

Als iemand op vakantie komt naar Nederland, en met de zoekmachine in zijn eigen taal zoekt, zullen de resultaten er anders uitzien dan wanneer je met de Nederlandse Google zoekt. Het verschilt al merkbaar als je met Google.com zoekt in plaats van Google.nl. TIP: Het is trouwens interessant om eens te zoeken vanuit Amerika naar een Nederlands zoekwoord om te zien waar je dan staat! Ik ga hier even niet verder op in, maar dit is een tipje van de sluier als men wat meer into SEO is.

Reden 13: (Te) nieuwe website?

Ben jij net begonnen met een nieuwe website? Hoe lang het domein al actief is op het internet heeft ook invloed op de zoekresultaten. Om bovenaan te komen met een nieuwe website zal over het algemeen veel langer duren met in vergelijking met een lang bestaande website met dezelfde hoeveelheid werk. Daarom kun je geen garantie geven om binnen X tijd op nummer 1 in Google te staan, of ooit komen te staan.

Reden 14: Rankify werkt voor jouw concurrent

En als laats kan het allemaal verspilde moeite zijn.. Je weet nooit of Rankify werkzaam is voor jouw concurrent... LOL

Wil jij gewoon hoger komen in Google zonder loze beloften?

Neem dan contact op, want Rankify weet als geen ander welke ranking factoren er nu eigenlijk toe doen!

Laat je gegevens achter zodat we z.s.m. contact met je opnemen.

Invalid Email

Lees de Privacy Policy hier.

Marco

Auteur: Marco Logmans

SEO Specialist
Vanaf 2015 bevangen met SEO, en sinds 2017 eigenaar van SEO Bureau Rankify. Het bureau dat sterk gefocust is op data-gedreven SEO.