Website gezakt in Google?

Dan ben je waarschijnlijk op zoek naar een oplossing. En die hoop ik voor je te hebben.

Google updates zijn algoritme met grote regelmaat, maar sommige Algoritme updates zetten de wereld even op de kop. Het kan jouw bedrijf de kop om draaien. Dat is geen geintje. Is jouw of uw website gezakt in de zoekresultaten? En wil je weten hoe je weer terug naar boven kan komen? 

gezakt-in-google

Gebruik de juiste data om te zien wat er is misgegaan!

Begin bij het begin. Ik werk met SEO software die honderden ranking factoren controleert voor een bepaalde zoekopdracht. Deze software berekent vervolgens de correlatie die bestaat tussen de ranking factoren en de posities in Google.

Zo heb je een top 100 met de meest belangrijke ranking factoren! Wat wil je nog meer?

Ik draai deze software tijdens een SEO campagne om de website te optimaliseren en om achteraf te kijken welke veranderingen er zijn geweest bij een Algoritme update. Vorig jaar werd bijvoorbeeld duidelijk uit deze data, dat het hebben van een privacy policy invloed heeft gehad op een groot aantal zoekwoorden.

Websites kregen 70% minder bezoekers na een grote update!

Google updates zijn niet leuk.
Vorig jaar stond de SEO wereld even helemaal op zijn kop. Er was veel paniek ontstaan naar een grote Google update. En de resultaten waren niet mals. Bedrijven waren in grote moeilijkheden gekomen. Minder zichtbaarheid in Google = minder bezoekers = minder inkomsten.

Elk jaar gooit Google enkele van deze grote Algoritme updates de deur uit. Soms zonder aankondiging (zoals in augustus 2018) en soms met aankondiging zoals in september 2019. Deze updates hebben vaak grote gevolgen.

Als je zelf geen zakkers hebt ervaren bij de updates, dan kan het ook een week later zijn geweest! De grote algo updates beginnen namelijk (meestal) in Amerika en rollen dan pas uit naar servers over de rest van de wereld!

Het volgende overzicht komt van MarieHaynes, een flinke terugloop tot wel 50+% van een website met miljoenen bezoekers. Searchengineland heeft het augustus algoritme topic uitvoerig beschreven.

gezakt in google

Hoe weet je of je bent geraakt door een Google update?

Als je zelf je gegevens in de gaten houdt zoals rank tracking en Google Analytics, dan zal dit zichtbaar geweest zijn. Zeker als het jezelf geraakt heeft.

Zoals je hierboven ziet zul je dit in je rapportage eenvoudig terugzien. Je merkt het dan ook aan je telefoontjes, en het aantal bestelling dat is gedaald. En soms worden de updates tijdens vakanties uitgerold zodat het lastiger kan zijn als je niet 'hard bent geraakt'.

Hou daarom je data in de gaten! Altijd!

Hoe kun je zelf de problemen oplossen?

Dit is de moeilijkere vraag. Elke update is namelijk anders. Elke Google update tast andere factoren aan.
Eerst moet je weten of er daadwerkelijk een update is geweest. Als tweede wil je zien welke concurrenten er hebben gewonnen na deze update. Voor je aan de slag gaat om je site te gaan veranderen is het aan te bevelen eerst even te wachten. Soms wordt de update weer teruggedraaid!

Google medewerkers zoals John Mueller en Gary Illyes zeggen dat je niets aan schommelingen in de zoekresulaten kan doen. Dat is natuurlijk onzin. Het zou toch stom zijn dat ze jou gewoon even een paar stapjes terug laten zetten omdat ze er gewoon zin in hebben en jij er niets aan kan doen.

Op dat moment is het verstandig om correlatie software te gebruiken, zoals Cora SEO Software. Deze laat zien wat het verschil is qua sterkte van ranking factoren van de tijd voor de update en de factoren na de update.

Soms laten deze hele interessante dingen zien. 1 van deze dingen was in de grote update van 2018 bijvoorbeeld dat het hebben van een privacy policy flink was gestegen in de correlatie met rankings! Een echte privacy policy kan dan opeens je rankings verbeteren. Klinkt als een sprookje. Toch is het waar.

Wil je het laten verhelpen?

Een voorbeeld van 1 van onze klanten.
Een bedrijf klopte bij ons aan in september 2018. Hun rankings waren naar de knoppen gegaan de maand ervoor. Wat ga je dan doen? Na een diepgaande SEO analyse kwamen wij met ongeveer 50 groten en kleine problemen in hun website. Die moesten eerst opgelost worden voor we gaan optimaliseren.

In 3 maanden tijd hebben we samen flink wat werk verricht. Rankify trad al snel op als SEO consultant. Binnen 3 maanden liepen de resultaten weer op, 50% meer vertoningen en 40% meer bezoekers met de voorgaande periode. Dat is niet niks.
Vergelijk je alleen de maand voor de aanvang (de website op het diepste punt) dan was het verschil nog veel groter.

Benieuwd naar het resultaat? Lees dan de gehele webshop seo case study.

Hebben jullie ook last van dalende rankings? Minder omzet?

Neem contact op zodat we zo snel mogelijk jullie posities terugkrijgen en hoger in Google komen.

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Gezakt in Google?

Wij helpen je weer omhoog!

Benieuwd hoe? Laat een berichtje achter

Scroll naar top