Website gezakt in Google

Dan ben je waarschijnlijk op zoek naar een oplossing. En die hoop ik voor je te hebben.

Google rolt regelmatig updates uit voor hun zoek algoritme. En sommige Algoritme updates zetten de hele SEO wereld even op de kop. Het kan zelfs zo erg zijn, dan het jouw bedrijf de kop kan kosten. Dat is geen grapje. Is jouw website gezakt in de zoekresultaten? En wil je weten hoe je weer terug naar boven kan komen?  Snel jullie posities terugkrijgen?

Gebruik de juiste data om te zien wat er is misgegaan!

Waar moet je precies beginnen?

Ik werk met SEO software die honderden ranking factoren controleert voor een bepaalde zoekopdracht. Deze software berekent vervolgens de correlatie die bestaat tussen de ranking factoren en de posities in Google.

Deze software geeft je daarna een top 100 met meest belangrijke ranking factoren! Dat is toch precies wat je bedoelt?

Tijdens SEO campagnes gebruik ik deze software om de website te optimaliseren en om achteraf te kijken welke veranderingen er zijn geweest bij een Algoritme update. In 2018 werd bijvoorbeeld uit deze data duidelijk, dat het hebben van een privacy policy invloed heeft gehad op een groot aantal zoekwoorden. Dit werd namelijk aangeduid als een ‘strong ranking factor’.

Websites kregen 70% minder bezoekers na een grote update!

Google updates zijn niet leuk.
Sinds 2017 of 2018 staat de SEO wereld elk jaar even helemaal op zijn kop. De veranderingen in Google zijn soms niet mals en sommige bedrijven waren in grote moeilijkheden gekomen. Minder zichtbaarheid in Google = minder bezoekers = minder inkomsten.

Soms worden de updates uitgerold zonder aankondiging (zoals in augustus 2018) en soms met aankondiging zoals in september 2019. Of de mobile first indexing van 2020.

Als je zelf geen zakkers hebt ervaren bij de updates, dan kan het ook een week later zijn geweest! De grote algo updates beginnen namelijk (meestal) in Amerika en rollen dan pas uit naar servers over de rest van de wereld!

Het volgende overzicht komt van MarieHaynes, een flinke terugloop tot wel 50+% van een website met miljoenen bezoekers. Searchengineland heeft het augustus algoritme topic uitvoerig beschreven.

gezakt in google

Hoe weet je of je bent geraakt door een Google update?

Als je zelf je google posities controleert met een rank tracker, en Google Analytics, dan zal dit zichtbaar geweest zijn. Zeker als het jou geraakt heeft.

Zoals je hierboven ziet zul je dit in je rapportage eenvoudig terugzien. Je merkt het dan ook aan je telefoontjes, en het aantal bestelling dat is gedaald. En soms worden de updates tijdens vakanties uitgerold zodat het lastiger kan zijn als je niet ‘hard bent geraakt’.

Hou daarom je data in de gaten! Altijd!

Hoe kun je zelf de problemen oplossen?

Dit is de moeilijkere vraag. Elke update is namelijk anders. Elke Google update tast andere factoren aan.
Eerst moet je weten of er daadwerkelijk een update is geweest. Als tweede wil je zien welke concurrenten er hebben gewonnen na deze update. Voor je aan de slag gaat om je site te gaan veranderen is het aan te bevelen eerst even te wachten. Soms wordt de update weer teruggedraaid!

Google medewerkers zoals John Mueller en Gary Illyes zeggen dat je niets aan schommelingen in de zoekresulaten kan doen. Dat is natuurlijk onzin. Het zou toch stom zijn dat ze jou gewoon even een paar stapjes terug laten zetten omdat ze er gewoon zin in hebben en jij er niets aan kan doen.

Op dat moment is het verstandig om correlatie software te gebruiken, zoals Cora SEO Software. Deze laat zien wat het verschil is qua sterkte van ranking factoren van de tijd voor de update en de factoren na de update.

Soms laten deze hele interessante dingen zien. 1 van deze dingen was in de grote update van 2018 bijvoorbeeld dat het hebben van een privacy policy flink was gestegen in de correlatie met rankings! Een echte privacy policy kan dan opeens je rankings verbeteren. Klinkt als een sprookje. Toch is het waar.

Hulp nodig?

Een voorbeeld van 1 van onze klanten.
Een bedrijf klopte bij ons aan in september 2018. Hun rankings waren naar de knoppen gegaan de maand ervoor. Wat ga je dan doen? Na een diepgaande SEO analyse kwam ik met een lijst van 50 problemen. Die moesten eerst opgelost worden voor we gaan optimaliseren. In 3 maanden tijd hebben we samen flink wat werk verricht. Binnen 3 maanden liepen de resultaten weer op, 50% meer vertoningen en 40% meer bezoekers met de voorgaande periode.

Benieuwd naar dat resultaat? Lees dan de gehele webshop seo case study.

Hebben jullie ook last van dalende rankings? Minder omzet?

Neem contact op zodat we zo snel mogelijk jullie posities terugkrijgen en hoger in Google komen.

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

frankwatching-logos
emerce-logo
marketingfacts-logo

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.