Website gezakt in Google in het begin van augustus 2018, juni 2019?

Google updates zijn algoritme met grote regelmaat, maar de Algoritme update van augustus 2018 en maart 2019 heeft veel stof doen opwaaien. Is jouw of uw website gezakt in rankings? En wil je weten hoe je weer terug naar boven kan komen? Of ben je naïef en denk je dat het allemaal met de zomervakantie te maken heeft?

gezakt-in-google

Gebruik onze data om te zien wat er is misgegaan!

Bij Rankify werken we met verschillende SEO software die honderden ranking factoren controleren voor een bepaalde zoekterm. Dit is correlatie software die bekijkt welke correlatie er bestaat voor een bepaalde mogelijke ranking factoor.

Voor onze klanten draaien we deze software tijdens de SEO campagne om de website te optimaliseren zodat we alleen de belangrijkste factoren aanpakken. Maar deze software heeft ook de optie om de factoren te vergelijken met eerdere data. Met deze vergelijking kunnen we precies zien welke factoren er veranderd zijn. Vorig jaar werd bijvoorbeeld duidelijk dat het hebben van een privacy policy flink was gestegen in deze lijst. Dit zou dus goed te maken kunnen hebben met de AVG wet.

En dat is nog maar 1 van de vele veranderingen die we kunnen meten met deze software.

70% minder bezoekers!

De SEO wereld stond op 1 augustus vorig jaar helemaal op zijn kop. Er was veel paniek in de SEO industrie  die veel klanten in narigheden zagen komen. Veel van hun posities in Google zagen ze verdampen, en daarbij ook hun omzet! Want minder bezoekers betekent ook minder klanten en minder omzet.

En helaas blijken zulke updates ook dit jaar flink in beweging. Zo blijken er grote updates uitgerold te zijn in maart 2019 en ook in juni 2019.

Als je geen zakker hebt ervaren op de datums van de updates, dan kan het ook een week later zijn! Alle grote algo updates beginnen namelijk meestal in Amerika, en rollen dan pas uit over de rest van de wereld!

Het volgende overzicht komt van MarieHaynes, een flinke terugloop tot wel 50+% van een website met miljoenen bezoekers. Searchengineland heeft het augustus algoritme topic uitvoerig gecovered.

gezakt in google

Wat is het probleem dan?


Wellicht heb je een bedrijf dat voor een groot deel bestaat door zijn online aanwezigheid.
Dit betekent ook dat je dan een vermindering van het aantal bezoekers en klanten gaat voelen in je portemonnee.

En dat zul je gaan voelen.

Ook als jouw bedrijf niet volledig afhankelijk is van haar online aanwezigheid, en je toch bent geraakt, zal dit tot gevolg hebben nog minder vindbaar te zijn, nog minder bezoekers en daardoor nog minder klanten, vooral op de lange termijn.

Hoe weet ik of ik ben geraakt door een update?

Voor een SEO die regelmatig zijn rankings en analytics (automatisch) controleert is het waarschijnlijk wel opgevallen dat er iets aan de hand was als er een (core of algo) update invloed heeft gehad op jouw/jullie website. Zoals je in de bovenstaande grafiek ziet, zul je dus merken dat er of minder bestellingen binnen komen, minder telefoontje, minder emails of je denkt naïef dat het gewoon de aankomende vakantie is!

Hoe los ik het op?

Dit is de moeilijkere vraag. Elke update is anders.
Allereerst moet je weten of er daadwerkelijk een update is geweest en wat Google er van zegt. Daarn wil je zien welke concurrenten er hebben gewonnen tijdens de update. In principe is het verstandig even af te wachten voor je wijzigingen gaat doorvoeren.

Google medewerkers zoals John Mueller en Gary Illyes zeggen dat je er niets aan kan doen, en dat is natuurlijk onzin. Het zou toch stom zijn dat ze jou gewoon even een paar stapjes terug laten zetten omdat ze er gewoon zin in hebben en jij er niets aan kan doen.
Op dat moment is het verstandiger om correlatie software te bekijken, zoals Cora SEO Software. Deze laat zien wat het verschil is qua sterkte van ranking factoren van de tijd voor de update en de factoren na de update.

Soms laten deze hele interessante dingen zien. 1 van deze dingen was in 2018 bijvoorbeeld dat het hebben van een privacy policy flink was gestegen in de correlatie met rankings!

Samen de problemen verhelpen? Of wil je volledige ontzorging?

Een klant die in september 2018 aanklopte omdat zijn rankings helemaal naar de knoppen waren gegaan de afgelopen maanden! Na een diepgaande SEO analyse kwamen we met een 50 tal grove en minde grove problemen die allemaal opgelost moesten worden voordat we ook maar enigszins konden beginnen aan het optimaliseren!

Na 3 maanden flink wat werk verricht te hebben, waarbij Rankify is opgetreden als SEO Coach heeft de klant 40% meer verkeer en wordt 50% vaker vertoond in de zoekresultaten in vergelijking met de 3 maanden daarvoor. Als men kijkt naar het verschil van afgelopen maand in vergelijking met de maand voor de SEO analyse, dan is het verschil nog groter.

Hieronder het resultaat, en bekijk de SEO case study.

Hebben jullie ook last van dalende rankings? Minder bezoekers?

Neem contact op zodat we zo snel mogelijk de posities terugkrijgen en hoger in Google komen. Ze komen niet vanzelf terug!

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Gezakt in Google?

Wij helpen je weer omhoog!

Benieuwd hoe? Laat een berichtje achter

Scroll naar top