Google January Core update 2020! Hou je website in de gaten!

Heb jij wel eens last gehad van ranking dalingen? En weet je hoe dat komt? Misschien kwam het wel door een Google update. Op 13 januari 2020 kondigde Google een grote Core Algorithm update aan. Zo een update kan grote gevolgen hebben op jouw vindbaarheid in Google. 

Hou je website rankings dus in de gaten!

Een van onze klanten heeft tijdens deze update het aantal bezoekers zien verdubbelen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Wat zijn Core Algorithm updates precies?


Google is continu bezig met het optimaliseren van hun eigen zoekmachine. Daardoor is het niet ongebruikelijk dat er dagelijks kleine updates worden uitgevoerd. In veel gevallen zijn het ‘tweaks’, oftewel kleine aanpassingen die meestal heel specifiek zijn. Dit kan met het indexeren te maken hebben, maar ook met de layout, crawlen of rankings. 

Een Core Algorithm Update kun je vergelijken met een nieuwe versie van Android. Deze vergelijking gaat misschien niet helemaal op, maar voor mensen die niet weten wat een Core Algoritme Update is, zal dit duidelijker zijn. Het is iets in de kern van de zoekmachine dat een update ontvangt. Het lijkt op een update van Android 8 naar Android 9. 

Zo een algoritme update zijn bedoeld om de basis van het algoritme te optimaliseren. Het gaat dan niet meer om 1 specifiek programma, website of tool, maar eigenlijk om de werking van het systeem zelf. 

Websites kunnen hier zeker wat van merken en daarom heeft Google besloten om bij Core Algoritme Updates een aankondiging te doen

Bij kleine updates wordt geen aankondiging gedaan.

Hoe kun je weten dat er zo een update is?


Elke grote core update wordt tegenwoordig van te voren aangekondigd. De plek waar je het eerst hoort van de update is op Twitter. Volg @searchliaison om als eerst het nieuws over deze updates te ontvangen. 

Als je geen zin hebt om een Twitter account te maken, of te volgen, kun je ook over deze updates lezen in de SEO Facebook groepen en Reddit SEO groepen. Er is altijd wel iemand die zo een aankondiging deelt. 

Op die manier ben je altijd verzekerd van het laatste nieuws.

Als Google een update uitrolt die niet ‘groot’ genoeg is om aangekondigd te worden kun je altijd nog gebruik maken van de Google Temperatuurmeters.

Veel ranking trackers houden namelijk zelf de posities bij en elke dag geven ze schommelingen aan van de zoekresultaten. Wanneer een hele grote groep zoekwoorden een grote schommeling ziet, weet je eigenlijk dat er iets aan de hand is. Dit geven ze dan weer in een soort grafiek. Deze grafieken of SEO temperatuurmeters zijn voor iedereen toegankelijk en je hebt er geen account voor nodig. 

Wanneer je gezakt bent in Google zijn dit mooie tools om even na te gaan of er rond de tijd van de daling ook een update is geweest. Veel van deze tools geven ook aan wanneer er een Core Algoritme Update is uitgerold met een symbooltje zoals SEMrush. 

Hieronder zie je de Google Serp Fluctuations van de 2020 January Core Algorithm Update: 

Serpmetrics: https://serpmetrics.com/flux/

Rankranger: https://www.rankranger.com/rank-risk-index

Semrush: https://www.semrush.com/sensor/?category=&db=US

Serpwoo: https://www.serpwoo.com/stats/volatility/

Mozcast: https://moz.com/mozcast/

Op het moment van schrijven heeft Moz nog geen data voor 14 januari, alleen 13 januari, waar je de eerste schommelingen al ziet. 

Welke gevolgen kan dit hebben voor jouw website?


Op de blog van Google omschrijven ze zelf wat een core algoritme ongeveer inhoud. Ze melden daarbij dat het mogelijk is dat websites een daling in hun zoekposities zien, maar het is ook mogelijk dat je juist een stijging in je posities ziet. Het kan dus beide kanten opgaan en dat is logisch. 

Als jij namelijk op positie 6 staat en de website van zoekresultaat 4 wordt geraakt, dan kun je dus een plekje hoger komen. 

Dit betekent dus niet dat jouw website ‘beter’ is geworden, het betekent alleen dat de website van de concurrent is geraakt. 

Hier is de screenshot van de blog: 

Wachten of actie ondernemen?


Lees de laatste zin van bovenstaande screenshot eens. “There might not be anything to fix at all”. 

Eigenlijk is er altijd wel iets te verbeteren aan je site. Het eerste wat je kan doen is de forums en facebook groups in de gaten houden om te zien of er wat duidelijkheid over de update is. Helaas is het vaak een opeenstapeling van allerlei theorieën en moet je zelf onderzoek gaan doen. 

Het beste is om data te gebruiken uit Google Search Console or je Rank Tracker Hier kun je beginnen met het bekijken van bepaalde dalingen of stijgingen. 

Nu zeggen ze toch dat je op de content moet concentreren. Hmmm wat is het nu, wel of geen actie ondernemen?

Vaak hoor je dat er enkele weken of maanden na zo een grote Core Algorithm Update weer een nieuwe update volgt die meer lijkt op het terugdraaien van de vorige update dan een nieuwe update. Sommige websites zien daarom eerst een flinke daling bij de ene update terwijl ze alleen maar stijgingen zien bij de daaropvolgende update. De posities in de zoekresultaten keren dan soms weer terug als van ouds. 

Het lijkt dus alsof sommige van deze updates later gewoon weer worden teruggedraaid. 

Wellicht is het daarom verstandig om eerst af te wachten voor je wat gaat ondernemen. Gebruik die tijd om de mogelijkheden te onderzoeken waardoor het kwam. Dit is ook een goed moment om weer eens een diepgaande analyse van je website te doen om te zien of je nog wat dingen op kunt schonen. 

Zo kwam ik er in 2018 achter dat er juist een probleem was ontstaan met een WordPress plugin en geen algoritme update. Het is daarom verstandig op zo een moment weer eens stil te staan bij de ‘kwaliteit’ van je website. 

Wanneer je Cora SEO hebt kun je Cora Diff gebruiken om alle ranking factoren te vergelijken met de factoren voor de update en de factoren na de update. 

In het verleden zijn hier duidelijke conclusies uitgehaald toen bijvoorbeeld de AVG in werking trad. Dieper ga ik hier niet op in. 

Geen zin om telkens achter de updates aan te rennen?


Neem dan even contact op zodat wij het SEO traject over kunnen nemen! 

Je kunt ook je gegevens hieronder achter laten. 

Veelgestelde vragen

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

frankwatching-logos
emerce-logo
marketingfacts-logo

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

SEO Software deals voor Black Friday en Cyber Monday

30-90% OFF