Pas op! De nieuwe linktypes rel=”sponsored” en rel=”ugc” gaan bijna live!

Op 1 maart 2020 is het eindelijk zo ver. Google gaat iets veranderen aan het beoordelen van backlinks. Althans, als je hun blog mag geloven. Nieuwe attributen komen om de hoek kijken, namelijk rel=”sponsored” en rel=”ugc”.

Waarom gaan er dingen veranderen?


Als je hoger wilt komen in Google heb je backlinks nodig. Althans, in de meeste gevallen, want soms heeft een zoekwoord zo weinig concurrentie dat het zelfs mogelijk is om hoger te komen zonder backlinks. 

Sinds mensen jaren geleden in de gaten kregen dat backlinks goed zijn voor de vindbaarheid in Google, probeerde men op allerlei manieren er zoveel mogelijk te krijgen. Een backlink gaf immers waarde door aan de website waar naartoe verwezen werd. Een van de eenvoudigste manieren om backlinks te krijgen was het toevoegen van commentaar op blogs. Op die manier kon je als het ware punten verdienen voor jouw website. Dit resulteerde helaas  in een ontzettend grote hoeveelheid spam! 

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!


En toen was het hek van de dam.

 

Maar hoe probeerde Google dat op te lossen? 

Met rel=”nofollow” 

In 2005 maakte Google het rel=”nofollow” link attribuut bekend. Hiermee kunnen website eigenaren aangeven dat hyperlinks die werden toegevoegd door bezoekers geen waarde mochten doorgeven aan hun gelinkte website. Ook kun je dit linktype gebruiken voor websites die je wel noemt, maar juist bijvoorbeeld iets negatiefs over hebt geschreven. Zo probeerde Google het kaf van het koren te scheiden. 

Maar niet iedereen was hier blij mee. Er waren zelfs websites die alle uitgaande links gingen blokkeren met het rel=’nofollow’ attribuut zodat contributeurs aan bepaalde artikelen niet de eer kregen die ze zouden moeten verdienen. 

Nu, 15 jaar later heeft Google besloten een nieuwe manier toe te passen, namelijk 2 nieuwe link types; rel=”sponsored” en rel=”ugc”. 

Rel=”sponsored”

Sinds het ontstaan van de nofollow tag is het wereldwijde web flink gegroeid maar ook geevolueerd. Google maakte daarom in 2019 bekend dat ze 2 compleet nieuwe link types gingen toevoegen, waaronder deze:  rel=”sponsored”. 

Met dit linktype kunnen website eigenaren aangeven dat de link een vorm van ‘sponsoring’ is. Je moet hier bijvoorbeeld denken aan advertenties of aan links die gekoppeld zijn aan een affiliate programma. Google wil dus zien dat de link bedoeld is om iets te verdienen of waarmee een wederdienst wordt bewezen. Dit zijn volgens Google een vorm van sponsoring.

Rel=”ugc”

Met dit nieuwe link attribuut wil Google kunnen zien dat de link geplaatst is door een gebruiker en niet door de website eigenaar. UGC staat voor User Generated Content, dus content dat door gebruikers is toegevoegd. 

Een goed voorbeeld is dus het commentaar bij een blog. Zo kunnen alle uitgaande links in je blog commentaar automatisch worden omgezet naar UGC. Je kunt ook denken aan forums of websites zoals Quora. Plaatsen waar gebruikers hun eigen content, inclusief links kunnen toevoegen.

Hoe zien de links er uit?


Als je de nieuwe linktypes bekijk in html, dan zien ze er als volgt uit. 

  • <a href=”https://www.example.com/” rel=”nofollow“>mijn website</a> 
  • <a href=”https://www.example.com/” rel=”sponsored“>mijn website</a> 
  • <a href=”https://www.example.com/” rel=”ugc“>mijn website</a> 


Op deze manier zal Google gaan kijken wat ze ermee doen. Deze linktypes zijn geen definitieve aanwijzing voor de linktype, maar een hint. Ook nofollow links kunnen nog waarde hebben! Lees daarom ons vorige blog maar eens!

Wat moet jij nu doen? 


Relax, je hoeft je helemaal niet druk te maken. Als je op dit moment honderden nofollow links gebruikt voor je advertenties of sponsored links, dan hoef je heus niet je hele website overhoop te gaan halen om al je links aan te gaan passen want je zult er geen penalty van krijgen. 

Als je toch deze nieuwe regels wilt gaan volgen, raad ik je aan dit linktype toe te gaan passen op al je nieuwe pagina’s, en de oude laten voor wat ze zijn. 

Google is redelijk goed in het herkennen van Spam! 

Als je veel links hebt in je blog commentaar zou ik even de website van jouw CMS in de gaten houden om te zien of zij niet automatisch alle comments als User Generated Content aan gaan zien. Ik verwacht dat WordPress dit wel gaat doen, waardoor jij hier niet achteraan hoeft te gaan. 

Op het moment van schrijven zijn deze linktypes nog niet ‘actief’, waardoor je ook niet kunt weten waarom ze beter of slechter zouden zijn dan een nofollow link. 

Nog een paar laatste woorden over deze linktypes


Op 1 maart 2020 gaan deze nieuwe linktypes van kracht. Het is nog te vroeg om ze te gaan testen op waarde. 

En wat vooral niet vergeten moet worden, dan deze linktypes een ‘hint’ zijn voor Google. Het kan dus makkelijk zijn dat ze jouw link-attribuut compleet negeren. Dat is niet wat ik ervan denk, maar wat Google er zelf van zegt. 

Hulp nodig bij het optimaliseren van jullie website? 

Neem contact op, of laat je gegevens achter. 

Veelgestelde vragen

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.

Laat een reactie achter