Wat is data gedreven SEO? Al het andere is crap!

Steek even je duim in de lucht of nog beter, zuig even aan je duim, en je weet precies wat je moet doen. Deze pagina kan nog wel een paar plaatjes gebruiken. Die pagina vind ik veel te lang. En ik geloof echt dat de volgende blog een topper wordt want het is zo een interessant onderwerp dat het wel honderden mensen moet trekken. Echt, ik weet het (niet) zeker. 

Jammer dat je geen data gebruikt jongen! 

SEO toepassen zonder data is een slecht idee! 

In een e-mail die ik vandaag kreeg stond dit:

“I’m really enjoying your data-driven insights because I can see how this can be a valuable compliment to my intuition-based decision-making that I’ve used up until now.”

Wat is ‘Data driven SEO’?

Met Data-Driven SEO bedoelen we dat je gebruik maakt van strategie die gebaseerd is op data in plaats van op gevoel. Data gedreven SEO wordt dan de basis van de beslissingen die je moet maken omtrent optimalisatie punten voor een website. Je gebruikt data en je kennis van die data om te bepalen wat de volgende stappen zijn in het proces. 

Als je puur en alleen op intuïtie vertrouwt kom je nog wel eens bedrogen uit. 

Er zijn zoveel waardevolle bronnen met informatie dat je voldoende gegevens hebt om keuzes te maken. Bekijk maar eens de verschillende keyword research tools, linkbuilding tools, data in Google Analytics, data in Google Search console, Bing webmaster tools, de Google zoekresultaten zelf en natuurlijk je concurrenten. Data ligt voor het oprapen…. zou ik bijna willen zeggen. Helaas moet je wel weten naar welke data je moet kijken en hoe je daaruit conclusies moet trekken. 

Een SEO specialist is een data-gedreven persoon. Als je een SEO specialist in zou huren die puur op zijn of haar intuïtie vertrouwt, zou ik je aanraden er maar snel mee te stoppen. Het is nutteloos om hiermee in zee te gaan. 

Zoekwoorden onderzoek

Als je zoekwoorden gaat onderzoeken moet je eigenlijk wel met data werken. Je wilt toch weten hoeveel zoekvolume op een zoekwoord zit, hoeveel advertenties of andere bijzonderheden in de zoekresultaten worden getoond, wie de concurrenten zijn en hoeveel kans je maakt op dat zoekwoord gevonden te worden? 

Deze keuzes kun je niet maken puur en alleen op vertrouwen of leuke ideeën. 

De data moet uitwijzen of het slim is om voor een bepaald zoekwoord te gaan. Je moet kiezen op basis van meerdere gegevens zoals mogelijke CTR, aantal backlinks van de concurrentie en huidige zoekresultaten. 

Soms heeft Google Ads de data nog helemaal niet. Bekijk de volgende zoekopdracht maar eens. De data is uit Amerika overigens. 

Duidelijk veel zoekvolume op meerdere zoekwoorden in de afgelopen 3 maanden.
Sommige zoekwoorden hebben geen zoekvolume volgens Google Ads Keyword Planner. Zoekvolume wordt gemeten over 12 maanden terwijl er nu die piek pas is.

Hieronder zie je zoekvolume en CPC die ingeladen worden vanuit Keywords Everywhere. Deze staan gewoon op 0,

Ale je puur op de data van Keywords everywhere af zou gaan en een stuk wilt schrijven over de game changers dan zou je het misschien niet doen omdat er geen zoekvolume op zit… volgens de tool. 

Volgens Google Ads zou je denken om het woordje Netflix niet te gebruiken. 

Maar volgens Google Search Console data kun je zien dat er overal zoekvolume op zit en je meerdere zoekwoorden kunt targeten. 

Overige belangrijke elementen die te maken hebben met data gedreven zoekmachine optimalisatie zijn:

  • Bouncerate
  • Keyword placement in de tekst
  • Keyword density?
  • CTR in combinatie met positie
  • Time on site
  • Aantal (goede) backlinks
  • Aantal klikken vanaf Google
  • Huidige positie in de de zoekresultaten
  • Pagina snelheid
  • TTFB
  • Aantal conversies

Slechte data-gedreven SEO bestaat ook. Kennis + data = SEO 

Het begrijpen van de data is daarom essentieel. Stel dat je naar de dokter gaat omdat je ontzettend veel pijn hebt in je hoofd. De dokter kijkt naar de waarden van je bloed kijkt en denkt.. hmmmm ik vind dit wel een mooi getal, dit moet goed zijn. Je mag naar huis want er is niets aan de hand. En jij ligt nog te kramperen van de pijn. 

Zou jij dat advies accepteren? 

De basis van keuzes die je maakt voor zoekmachine optimalisatie zijn afhankelijk van meerdere factoren. Het gaat echt niet alleen om zoekvolume of keyword difficulty als je voor een zoekwoord kiest! In het ergste geval kies je namelijk voor een zoekwoord dat een “zero-click search” is. Zonde van je tijd om daarvoor te optimaliseren. 

Beslissingen omtrent zoekmachine optimalisatie hebben meer te maken met wiskunde dan met poëzie. 

Kennis van de statistieken is daarom essentieel. Kennis van zoekmachine optimalisatie in combinatie met data is een gouden combinatie. 

Wil je meer weten over SEO en voornamelijk over Backlinks, lees dan zeker de volgende artikelen eens door over backlinks.

Zin in data gedreven SEO?

Neem contact op of laat je gegevens achter!

Veelgestelde vragen

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

frankwatching-logos
emerce-logo
marketingfacts-logo

SEO Software deals voor Black Friday en Cyber Monday

30-90% OFF