Wat is een NoFollow link?

Ben jij ook zo verdiept in SEO dat je graag wilt weten wat een Nofollow link is? Dan ben je hier aan het juiste adres. Ik help jou beter te begrijpen wat nofollow links zijn en hoe je ze kunt vinden.

Wat zijn nofollow backlinks? 

In het kort zijn nofollow links instructies aan zoekmachines om de link niet te volgen naar de gelinkte pagina. Je kunt dit doen voor pagina’s die op je eigen site staan waardoor je spreekt over een nofollow link.

Maar het wordt vooral gebruikt voor websites waar je naar verwijst die niet van jou zijn, waardoor je spreekt over nofollow backlinks. Hiermee zegt de website eigenaar eigenlijk dat hij/zij niet met de website geassocieerd wilt worden, of dat ze er geen waarde aan door wilt geven. 

Het kan dus zijn dat je bepaalde pagina’s op je site hebt die je niet wilt dat zoekmachines vinden of indexeren. In dat geval kun je de link dus op nofollow zetten.

Elke link die jij maakt naar een andere site geeft met die link een bepaalde waarde door aan de gelinkte site. Als je geen waarde door wilt geven aan die site moet je dus die link op nofollow zetten. 

Waarom zijn er nofollow links?

Toen mensen er lang geleden achter kwamen dat het aantal backlinks gebruikt werd om een website bovenaan Google te krijgen, gingen ze massaal backlinks aanmaken op andere websites.


En 1 van de makkelijkste manieren was door een reactie achter te laten onderaan een blog op een andere website. Op die manier kregen websites honderden backlinks waardoor ze konden groeien in de zoekmachines. 

Natuurlijk was dat niet de bedoeling, waardoor Google in 2005 de nofollow tag in het leven riep. 

Op die manier probeerde Google te kunnen onderscheiden welke links er organisch werden toegevoegd en welke er werden toegevoegd door bezoekers. 

Daarnaast wilde Google dezelfde richtlijnen hanteren voor affiliate websites. Websites met een affiliate programma kregen door het affiliate programma honderden of wel duizenden backlinks. En Google wilde die graag tegengaan door het gebruik van de nofollow tag. 

De nofollow tag vanaf maart 2020

Vanaf maart 2020 gebruikt Google de nofollow tag voornamelijk als een indicatie. Ze beslissen zelf of ze de link gaan volgen of niet. Dit komt voornamelijk doordat er nu 2 nieuwe tags zijn toegevoegd aan hun systeem, namelijk voor User Generated Content rel=”ugc” en Gesponsorde content. rel=”sponsored”.

Hoe herken je een nofollow link? rel=”nofollow”: 

In de HTML code

Een nofollow link kun je herkennen aan de rel=”nofollow” tag in de HTML code van de link. Dit kun je eenvoudig doen door de broncode te bekijken van de pagina waar de link op staat. Als voorbeeld geven we deze link in de tekst: 

Een normale backlink ziet er zo uit:

Ga naar de website van de <a href=”https://nos.nl”>NOS </a>toe.

Een nofollow backlink ziet er zo uit:

Ga naar de website van de <a href=”https://nos.nl” rel=”nofollow”>NOS </a>toe.

Je kunt deze code bekijken in de broncode van de pagina, en dat doe je door de volgende stappen: 

  1. Klik met rechtermuisknop ergens op de pagina
  2. Klik op Paginabron Weergeven (of gebruik de toetscombinatie Ctrl+U)
  3. Zoek naar de link  (een snellere manier is om te zoeken naar het woordje nofollow)
  4. Kijk of er rel=”nofollow” achter de URL in de link staat

Er is echter nog een manier om een link nofollow te maken en dat is door in de broncode een robots tag toe te voegen. Dit wordt in de header van de pagina gezet en niet bij de link. Dan lijkt het of de link gewoon gevolgd kan worden, maar dat is het niet. Dit kun je zien in de volgende afbeelding: 

Met een Firefox of Chrome Extension

Een makkelijkere manier om te kijken of een uitgaande link op nofollow staat is door een Chrome of Firefox extension te gebruiken. 

De plugin die ik zelf gebruik (en ook beter vind werken dan de andere SEO plugins) is Minion SEO.

https://chrome.google.com/webstore/detail/seo-minion/giihipjfimkajhlcilipnjeohabimjhi

AFBEELDING MINION SEO

seo minion voor google chrome

Zodra deze is geïnstalleerd krijg je bovenin de balk een icoontje. Om te controleren of een uitgaande link op nofollow staat klik je eenvoudig op het icoontje. Er verschijnt een scherm. 

Bij dit scherm zie je dat alle uitgaande links op nofollow staan door de robots tag. 

Als daar gewoon volgbaar Ja staat kun je alsnog kijken of de links op de pagina op nofollow staan door te klikken op Markeer Alles Links. 

En kies dan voor Alle + Nofollow. 

Je ziet dan een overzicht met zowel interne links als uitgaande links die op nofollow staan. Je ziet dat de link naar de NOS op nofollow staat door de gekleurde tekst. 

Wanneer een nofollow gebruiken

Je mag zelf weten wanneer je een link op nofollow zet, maar als je de regels van Google wilt volgen raden ze het volgende aan. Gebruik een nofollow tag:

  • Als de link verwijst naar een website waar jij geen waarde aan door wilt geven
  • Als de link verwijst naar een website waar jij niet geassocieerd mee wilt worden
  • Als de link verwijst naar een website waar jij voordeel aan hebt, bijvoorbeeld doordat de link verwijst naar een product waar jij commissie over krijgt.
  • Als de link verwijst naar een website bestaat in een artikel dat geschreven is door iemand anders.
  • Als de link is aangemaakt door een gebruiker en niet door de beheerder van de website. Denk hier bijvoorbeeld aan commentaar onder een blog.

Je moet echter niet denken dat nofollow links totaal geen waarde voor Google of SEO hebben. Dat hebben ze wel, maar niet zoals je zou denken. Lees daarom het gelinkte artikel.

Zin om jullie website te optimaliseren?

Internet links en backlinks zijn allebei heel belangrijk voor de vindbaarheid. Het juist gebruik van een follow of een nofollow backlink is dus ontzettend belangrijk. Weet jij niet wat je moet doen of heb je hulp nodig?

Neem contact op of laat je gegeven achter.

Veelgestelde vragen

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.