Wat is een NoFollow link?

wat is een nofollow backlink

Een nofollow link is een HTML-attribuut dat wordt toegevoegd aan een hyperlink om te voorkomen dat zoekmachines zoals Google de link volgen en de doelpagina indexeren voor zoekresultaten.

Wat zijn nofollow backlinks? 

Voor je jezelf gaat verdiepen, vergeet niet om het volgende artikel eens te lezen: Wat is een backlink?

Met een nofollow link geef je eigenlijk instructies aan zoekmachines om de link niet te volgen, en geen waarde mee te geven. Dit kun je doen voor links die naar je eigen website verwijzen, maar ook voor links die naar een andere website verwijst.

Maar het vaakst wordt een nofollow link gebruikt voor een link die verwijst naar een andere website. Dan spreekt men over een nofollow backlink. Hiermee zeg je eigenlijk dat je niet met de website geassocieerd wilt worden waarnaar je linkt, en dat je geen waarde door wilt geven.

Maar het kan ook zijn dat je bepaalde pagina’s op je website hebt staan, waarvan je niet wilt dat Google ze gaat indexeren. In dit geval kun je (naast het toevoegen van een noindex tag) ook de link op nofollow zetten.

Elke link die je maakt van jouw site naar een andere site geeft met die link een bepaalde waarde door aan de gelinkte site. Als je geen waarde door wilt geven aan die site moet je dus die link op nofollow zetten. 

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Waarom zijn er nofollow links?

Toen mensen er achter kwamen dat het backlinks gebruikt werden om een website bovenaan in Google te krijgen, gingen ze massaal backlinks aanmaken op andere websites. Een van de makkelijkste manieren was door een reactie achter te laten onderaan een blog, bijvoorbeeld. Op die manier kregen websites honderden backlinks waardoor ze konden groeien in de zoekmachines. 

Natuurlijk was dat niet de bedoeling, waardoor Google in 2005 de nofollow tag in het leven riep. 

Op die manier probeerde Google te kunnen onderscheiden welke links er organisch werden toegevoegd en welke er werden toegevoegd voor SEO doeleinden.  

Daarnaast wilde Google dezelfde richtlijnen hanteren voor affiliate websites. Websites met een affiliate programma kregen door het affiliate programma honderden of wel duizenden backlinks. En Google wilde die graag tegengaan door het gebruik van de nofollow tag. Wil je leren hoe je een nofollow tag kan toevoegen in WordPress? Lees dan dit artikel:

De nofollow tag vanaf maart 2020

Vanaf maart 2020 gebruikt Google de nofollow tag voornamelijk als een indicatie. Ze beslissen zelf of ze de link gaan volgen of niet. Dit komt voornamelijk doordat er nu 2 nieuwe tags zijn toegevoegd aan hun systeem, namelijk voor User Generated Content rel=”ugc” en Gesponsorde content. rel=”sponsored”.

Hoe herken je een nofollow link? rel=”nofollow”: 

In de HTML code

Een nofollow link kun je herkennen aan de rel=”nofollow” tag in de HTML code van de link. Dit kun je eenvoudig doen door de broncode te bekijken van de pagina waar de link op staat. Als voorbeeld geven we deze link in de tekst: 

Een normale backlink ziet er zo uit:

Ga naar de website van de <a href=”https://nos.nl”>NOS </a>toe.

Een nofollow backlink ziet er zo uit:

Ga naar de website van de <a href=”https://nos.nl” rel=”nofollow”>NOS </a>toe.

Je kunt deze code bekijken in de broncode van de pagina, en dat doe je door de volgende stappen: 

  1. Klik met rechtermuisknop ergens op de pagina
  2. Klik op Paginabron Weergeven (of gebruik de toetscombinatie Ctrl+U)
  3. Zoek naar de link  (een snellere manier is om te zoeken naar het woordje nofollow)
  4. Kijk of er rel=”nofollow” achter de URL in de link staat

Er is echter nog een manier om een link nofollow te maken en dat is door in de broncode een robots tag toe te voegen. Dit wordt in de header van de pagina gezet en niet bij de link. Dan lijkt het of de link gewoon gevolgd kan worden, maar dat is het niet. Dit kun je zien in de volgende afbeelding: 

Met een Firefox of Chrome Extension

Een makkelijkere manier om te kijken of een uitgaande link op nofollow staat is door een Chrome of Firefox extension te gebruiken.

Zodra deze is geïnstalleerd krijg je bovenin de balk een icoontje. Om te controleren of een uitgaande link op nofollow staat klik je eenvoudig op het icoontje. Er verschijnt een scherm. 

Wanneer een nofollow gebruiken

Je mag zelf weten wanneer je een link op nofollow zet, maar als je de regels van Google wilt volgen raden ze het volgende aan. Gebruik een nofollow tag:

  • Als de link verwijst naar een website waar jij geen waarde aan door wilt geven
  • Als de link verwijst naar een website waar jij niet geassocieerd mee wilt worden
  • Als de link verwijst naar een website waar jij voordeel aan hebt, bijvoorbeeld doordat de link verwijst naar een product waar jij commissie over krijgt.
  • Als de link verwijst naar een website bestaat in een artikel dat geschreven is door iemand anders.
  • Als de link is aangemaakt door een gebruiker en niet door de beheerder van de website. Denk hier bijvoorbeeld aan commentaar onder een blog.

Je moet echter niet denken dat nofollow links totaal geen waarde voor Google of SEO hebben. Dat hebben ze wel, maar niet zoals je zou denken. Lees daarom het gelinkte artikel.

Zin om jullie website te optimaliseren?

Interne links en backlinks zijn allebei heel belangrijk voor de vindbaarheid. Het juist gebruik van een follow of een nofollow backlink is dus ontzettend belangrijk. Weet jij niet wat je moet doen of heb je hulp nodig?

Neem contact op of laat je gegeven achter.

Veelgestelde vragen

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.