Indexatie problemen van jouw website zijn de cru van jouw vindbaarheid! Niet waar?

Een van de meest bekende problemen voor SEO zijn indexatie problemen. 5-6 van elke 10 websites die ik controleer heeft hier last van. Dat is ongeveer 50%. Deze problemen kunnen grote gevolgen hebben voor jouw posities in Google, Bing en andere zoekmachines. 

Hoger scoren door gewoon de basis van jouw website goed voor mekaar te hebben.


Hoger komen in Google begint met een goede basis. Heb je geen goede basis, dan zul je merken dat je voor belangrijke zoekwoorden niet gevonden wordt. 

Een goede basis begint allereerst met het laten indexeren van de nodige pagina’s

Niets meer, niets minder. 

Ga daarom even naar Google om te zien welke pagina’s er allemaal zijn geïndexeerd. 

Zoek op site:jouwdomein, bijvoorbeeld: site:rankify.nl 

Maar welke pagina’s wil je niet in de index hebben? 

Afbeeldingen

Ik verwijs nogmaals even naar een oud Yoast SEO probleem, waar afbeeldingen werden geïndexeerd als losse pagina’s. Dat was een verschrikkelijk probleem voor veel websites. Daarom moet je dat NIET doen. Zelfs 2-3 jaar later plukken websites hier nog steeds de zure vruchten van. 

Duizenden, tienduizenden websites zijn hierdoor geraakt, en duizenden hebben hier nog steeds problemen mee.

Zoek maar eens op bijvoorbeeld: img_1820 of img_1600 (of een ander afbeeldingsnummer, maar het gaat erom dat het afbeeldingsbestanden zijn in de index). 

Je zult duizenden websites tegenkomen waar je alleen een afbeelding ziet, met een header en footer en misschien nog een zijbalk, maar verder alleen de afbeelding. Dit zijn dus duidelijke indexatie problemen. En dat zijn alleen de websites die de orginele fotoafbeeldingsnaam hebben gebruikt. Hoeveel duizenden zullen er omschrijvende afbeeldingen hebben gebruikt?

Filters

Webshops gebruiken filters om de navigatie te verbeteren. Je kunt filteren op bijvoorbeeld prijs, grootte en kleur. Hier ontstaan vaak problemen. De filters vormen bepaalde URL’s, waardoor de zoekmachine de URL probeert te indexeren. 

Hier is een voorbeeld van zo een bekend probleem met filters. Het was een webshop met tuinaccessoires, waarbij de filters grootte van een tuinhuisje en de leverdatum werden geïndexeerd. Heel slecht. 

Authors, Tags, Archives

WordPress maakt automatisch URL’s aan voor Tags, Authors en Archieven. Het probleem is echter dat deze pagina’s geen unieke inhoud hebben. Veelal hebben ze een lijstje met blogs, die je ook via een andere manier kan vinden. Zoekmachines zien dit soort pagina’s als low content, en het vervuilt hun bibliotheek met websites. Allemaal uitzetten dus. 

Ander problemen met indexeren


Canonical Tags

Canonical tags geven aan welke URL de canonieke is. Dit betekent dat je meerdere URL versies kunt gebruiken om 1 pagina te laten zien. Denk bijvoorbeeld aan een product dat je verkoopt met meerdere kleuren, het kan zijn dat de kleuren een bepaalde string achter de URL plakken, maar dat je maar 1 URL wilt laten indexeren. 

Helaas gaat het nog wel eens fout met Canonical tags. Zo kwam ik deze grove fout tegen tijdens een SEO analyse voor een autoverkoper. Ze gebruikten een service van een websitebouwer waarmee de verkoper op hun platform de advertentie in moesten vullen. Vervolgens koppelden ze die met autotrader, autoscout of zulk soort websites om de advertenties te uploaden. Het probleem was echter dat de canonieke URL de URL was van het overzicht, bijvoorbeeld. autowinkel.nl/occasions/ en alle auto’s hadden dezelfde canonieke URL, namelijk autowinkel/occasions. Daardoor indexeerde Google niet alle URL’s en Bing indexeerde zelfs geen enkele auto! 

Dan loop je al gauw 5-10% van mogelijke kopers mis!

Resultaat


Zodra je weet welke pagina’s niet in de index horen, kun je ze uitsluiten voor indexatie. Begin met met filters, tags, authors, archives etc. En bekijk daarna de pagina’s zoals Hello World die standaard met WordPress wordt geleverd. 

Hulp nodig bij het oplossen van jouw indexatie problemen?

Neem even contact op, of laat je gegevens hieronder even achter. 

Veelgestelde vragen

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

frankwatching-logos
emerce-logo
marketingfacts-logo

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

SEO Software deals voor Black Friday en Cyber Monday

30-90% OFF