Wat is een Canonical URL?

Het komt vaak voor dat een bepaalde pagina gebruik maakt van verschillende URL’s. Dit zie je vooral vaak voorkomen bij webwinkels met producten die in verschillende categorieen passen. Dit maakt het moeilijk voor zoekmachines om de juiste URL te kiezen voor dat product. En daarom is een Canonical URL bedacht.

De canonical URL eigenlijk niet anders dan aanwijzen welke URL je wilt gebruiken voor een bepaalde pagina. Je kunt het vergelijken met een ‘officieel adres’ . Op deze manier vertel je eigenlijk aan de zoekmachine om de pagina te indexeren met die URL, en niet de andere waarmee hetzelfde product/pagina getoond wordt.

Stel dat je er geen Canonical URL zou zin, dan zou het zomaar kunnen zijn dat je 1 product met 3 of 4 verschillende URL’s wordt geindexeerd, wat ten koste gaat van de vindaarbaarheid in Google.

Hoe laat je weten aan een zoekmachine welke URL de Canonical is?

De canonical tag is te vinden in de HTML van je pagina, en is dus onzichtbaar voor de website bezoeker. Om hem te kunnen zien, moet je even naar de broncode kijken (Ctrl+U op Desktop). Vergeet niet dat de Canonical URL ook andere benamingen heeft, zoals ‘rel canonical’, ‘canonieke url’ of gewoonweg een ‘canonical tag’, maar allemaal dezelfde code hebben in de HTML

Het stukje tekst ziet er als volgt uit:

<link rel=”canonical” href=”https://rankify.nl/blog/wat-is-een-canonical-url/” />

Canonical tag in de html van de webpagina

Alle zoekmachines kijken eerst naar de broncode van de pagina, voordat ze naar de inhoud kijken. Het missen van een duidelijke canonical tag kan dus negatieve gevolgen hebben voor de pagina, en een foute canonical URL al helemaal. Daarom is het heel belangrijk om te weten wat het is, en hoe het zou moeten staan.

Let op! Wanneer je een canonical instelt geef je dus aan dat de pagina in de canonical tag precies de pagina is die je zou willen laten zien in de zoekresultaten. Wanneer je hier een foutje maakt, kan het zijn dat niet de juiste pagina wordt geïndexeerd! Let goed op wat je daar invult. Elke WordPress SEO plugin doet dit automatisch al voor je, maar je moet wel even controleren of ze de juiste pakken.

Daarom is het ook zo gevaarlijk om maar lukraak een plugin te installeren die de URLs kunnen aanpassen, waaronder ook de canonical URL.

De canonical tag is extra belangrijk voor webshops

Bij webshops is het uitermate belangrijk om aan te geven welke URL’s er gebruikt moeten worden voor producten. Het kan namelijk zijn dat je meerdere opties hebt voor hetzelfde product. Denk aan een maat of een kleur etc. In de meeste gevallen zal er dan door de website software iets achter de URL geplakt worden, zoals: winkel.nl/schoen/?=kleur-rood. Wanneer er geen canonical staat ingesteld, zou elke kleur (en maat) geindexeerd kunnen worden. En Google is daar niet bepaald een voorstander van, om 10 pagina’s te indexeren met dezelfde inhoud.

Waarom?

Wanneer je 1 jas hebt, die wordt geïndexeerd met elke combinatie van kleur en maat, is het voor zoekmachines soms onduidelijk welke van deze nu getoond moet worden bij een bepaalde zoekopdracht! In dat geval kun je beter 1 van die jassen (met duidelijke, geoptimaliseerde omschrijving) gebruiken als de canonieke. Een voordeel is dat je dan geen last hebt van teveel Duplicate content op je website. Je consolideert dus beide URL’s in 1 sterkere URL zoals Google het mooi verwoord.

WordPress Categorieën

Een ander voorbeeld waar het vaak wordt toegepast is het pagineren van categorieen. Stel dat je een overzicht hebt van al je damesschoenen, met onderin pagina 1, pagina 2, pagina 3 etc.

Dan is in de meeste gevallen de pagina hetzelfde qua inhoud, behalve de schoenen die er op staan. In dat geval is het handiger om de eerste pagina te laten indexeren door Google, en op pagina 2 en pagina 3 een canonical tag toe te voegen met de URL van de eerste pagina.

Zo iets duidelijker?

Beter voor je vindbaarheid

Een ander leuk voordeel van de Canonical Tag is dat Google de waardes van de verschillende URL’s samenvoegt. Stel dat elke verwijzing van een andere website naar die van jou 1 punt oplevert. En dat je 3 verschillende URL’s hebt van 1 product, waarvan 1 canonical is, en de andere 2 hun eigen URL hebben. Dan zou de canonical URL maar 1 punt krijgen, omdat er maar 1 backlink naar verwijst. Maar omdat je op de andere 2 pagina’s een canonical URL hebt ingevuld, stuur je die waarde dus door naar de correcte URL, en verdien je ineens 3 punten, inplaats van 1.

Dit werkt een beetje hetzelfde als een 301 redirect, maar blijven de pagina’s zichtbaar! Super handig dus.

Cross domain canonicals

Wellicht is dit minder belangrijk voor de meeste mensen. Maar een canonical URL is niet alleen handig voor je eigen website, het kan namelijk ook gebruikt worden door de URL te gebruiken van een andere website!

De manier waarop dat gedaan wordt is dus de URL in te vullen van de website waar het originele artikel op geplaatst is. Stel dat je bijvoorbeeld een artikel deelt op meerdere websites, dan zouden die websites eigenlijk de Canonical URL in moeten stellen met de URL van jouw website!

Google en canonicals

Google helpt, maar niet altijd.

Alhoewel Google de canonicals kan zien in de broncode, en zal (proberen te) accepteren, is het nog geen garantie dat ze er ook daadwerkelijk gehoor aan geeft.

Waarom niet?

Je kunt je misschien wel voorstellen dat bepaalde websites hier misbruik van willen maken. In dat geval zouden ze dus een spam website kunnen opzetten en al hun pagina’s doorverwijzen naar jouw website, met alle gevolgen van dien. En om eerlijk te zijn kan dit nog werken ook. Dus het geeft geen garantie dat Google ze daadwerkelijk ook accepteert.

Google heeft aangegeven dat ze ook de content vergelijkt tussen de pagina’s. Stel dat je blog schrijft over rode laarzen, en een canonical hebt naar een wachmachine. In dat geval zal Google de canonical hopelijk negeren.

Ik zou zeggen, test het eens uit, en bekijk of er veranderingen zijn in de zoekresultaten na het toepassen van zo een tag.

Succes!

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Emerce logo
Marketingfacts logo