Hoe word je SEO specialist in 7 stappen?

De cijfers liegen er niet om. De vraag naar SEO en SEO specialisten groeit nog steeds. Google trends laat een flinke stijging voor het aantal zoekopdrachten voor SEO en SEO specialist over de laatste 15 jaar. 

Het gebruik van de zoekmachine is zo enorm toegenomen, dat je wel iemand nodig hebt die zich heeft gespecialiseerd in SEO om goed vindbaar te worden.

Hier zie je de interesse voor beide woorden in de loop der tijd:

SEO:

SEO specialist:

Als je al weet welke soorten specialisten er zijn, scroll dan naar beneden.

  1. Bouw je eerste website
  2. Volg YouTube kanalen en Blogs om SEO te leren
  3. Verdiep je in software
  4. Oefening baart kunst
  5. Volg training
  6. Werk voor een bureau of laat je inhuren door een klant
  7. Doe wat je wil

Voor we verder gaan, wat is een SEO specialist eigenlijk?


De 7 verschillende expertises

In Amerika wordt er een beetje om gelachen. In het Engels heeft Specialist een diepere betekenis dan in het Nederlands. Hier spreken we al gauw over een specialist als tegenstelling van generalist. Een ander woord voor SEO specialist dat je ook veel voorbij ziet komen is overigens SEO expert. 

Volgens het gratis Van Dale woordenboek betekent het woordje expert: deskundige.
Een deskundige is iemand met kennis van zaken. 

In principe is een SEO specialist dus iemand die zich specifiek met zoekmachine optimalisatie bezig houdt en niet met online marketing in het algemeen. 

Er zijn ook verschillende soorten specialisten binnen deze groep

De SEO tekstschrijvers

Allereerst is het heel belangrijk om te weten dat een SEO tekstschrijver geen SEO specialist is. Verre van dat. In veel gevallen worden SEO tekstschrijvers ingehuurd om teksten te gebruiken om bezoekers te triggeren een product of dienst te nemen. In principe is dat dus een hele verkeerde benaming. Je spreekt dat eigenlijk over een copywriter of conversie optimalisatie.

Een copywriter die weet hoe On-Page SEO werkt, kan dus super handig zijn voor het optimaliseren van websites, maar SEO gaat veel verder dan ‘mooie teksten’ schrijven. 

Als je een SEO tekstschrijver wilt worden zou ik je aanbevelen enkel Copywriting boeken te kopen. Om te weten welke boeken je kunt kopen verwijs ik je naar de copywritersclub website: 

De On-page SEO experts

Alles wat je op een website kan doen heeft eigenlijk te maken met On-Page SEO. In engere zin zijn On-Page SEO specialisten bezig met het analyseren van concurrerende webpagina’s voor een bepaald zoekwoord. Met deze gegevens optimaliseer je de inhoud van een pagina tot ze concurrerend genoeg zijn om in de top van de zoekresultaten te komen. 

In sommige gevallen is het optimaliseren van de inhoud al voldoende om concurrerend genoeg te zijn. 

Ik beschouw mezelf vooral als een On-Page SEO specialist, en je kunt daar ook de snelste resultaten mee zien. Je hebt daarnaast ook volledige controle over wat je doet, omdat je veel minder afhankelijk bent van derde partijen. 

Een On-page specialist kan zich ook bezighouden met de technische kanten van websites zoals de structuur, gestructureerde data etc. Als je on-page SEO wilt leren kun je bij mij een training volgen, of een online training volgen die ik zelf heb gevolgd. Deze is overigens wel in het Engels, maar gaat zo diep dat het 100% waard is de training te volgen. Je leert hoe je zelf SEO kan doen, en welke benodigdheden je moet hebben.

De Off-page SEO specialisten

Dit is zelfs een bedrijfsmodel. Een bedrijf die 100% bezig is met het optimaliseren van Off-page SEO. Je kunt hier denken aan PR, brand management en Linkbuilding. Linkbuilding is overigens 1 van de meest tijdrovende onderdelen van SEO. Het kost tijd om relaties op te bouwen met webmasters (website eigenaren) en collega online marketing bureaus, om te weten waar je een backlink vandaan kunt krijgen. 

Niet iedere backlink is namelijk even belangrijk of even sterk. Backlinks van startpagina’s kunnen handig zijn om je een duwtje in de rug te geven, maar goede backlinks kun je niet zomaar even bouwen. 

Hoe groter de autoriteit van een website is, des te moeilijker je daar een backlinks van kunt krijgen. 

Wil je jezelf toch gaan verdiepen in linkbuilding, begin dan met een eigen beheerde website en niet die van een klant. 

De technisch SEO expert

Elke website is uniek, en een technisch SEO specialist is eigenlijk bijna een developer. Hij of zij houdt zich voornamelijk bezig met de technische kant van de website inclusief het begrijpen van de server logs, CSS, HTML, Javascript, website snelheid, HTTP requests, webhosting instellingen, AMP, structured data etc. 

Iets wat je niet zomaar moet vergeten is dat vooral bij de technische kanten van een website verschillende specialisaties zijn. Sommigen zijn gespecialiseerd in snelheid optimalisatie, sommigen in AMP, en anderen weer met webhosting server instellingen. De technische kant van SEO kan zo ontzettend diep gaan, dat je eigenlijk niet zozeer meer over een SEO deskundig praat, maar over een …. deskundige. Vul maar in wat je daar wilt, html, css, structured data, amp, server etc.  

Zodra je met WordPress aan de gang gaat hoef je jezelf meestal wat minder druk te maken over deze dingen. Een goed WordPress thema voor SEO, de juiste plugins en snelle hosting nemen het grootste gedeelte van deze problemen weg. 

De Black Hat SEO

Hoger komen in Google heeft alles te maken met backlinks en content. Hoe meer goede backlinks je ontvangt voor een bepaalde pagina, hoe hoger deze pagina kan scoren. Dat zijn de basics. 

Maar hoe kom je aan al die backlinks? 

Er zijn mensen die zich voornamelijk bezighouden met ‘Black hat SEO’. In principe ben je al snel geen echte white hat SEO meer als je jezelf bezig gaat houden met backlinks. Toch zijn er groep mensen die keihard bezig zijn om op wat voor manier dan ook maar aan backlinks te komen. 

Dit doen ze bijvoorbeeld door allerlei tools en manieren te gebruiken om automatisch backlinks te maken. Dit kunnen ze bijvoorbeeld doen door automatische content te posten op forums. Maar ze doen dit ook door het gebruik maken van lekken in websites. Op deze manier injecteren ze backlinks op een website zonder dat de eigenaar hier vanaf weet. 

Het is absoluut niet aan te raden om dit soort praktijken te volgen als dit een bron van inkomsten is. En de meeste bedrijven willen helemaal niet dat jij dit voor hun doet. Het kan een website namelijk flink in de problemen brengen als Google erachter komt. 

De lokale SEO specialist

Ik weet nog goed toen ik lang geleden eens zocht met Google naar de Action in Goes. Op dat moment was Google nog niet zo erg goed in het begrijpen van locaties en termen, waardoor het onmogelijk was om de winkel te vinden. Deze 2 woorden hebben namelijk ook een Engelse betekenis, en op dat moment kwamen alleen maar Engelse websites naar voren. 

Maar dat is inmiddels alweer 15 jaar geleden denk ik. 

Nu begrijpt Google steeds beter wat een lokaal zoekresultaat moet zijn. Zo laten zoekopdrachten voor diensten en namen soms duidelijk de lokale zoekresultaten zien. 

Als je aan local SEO denkt, moet je automatisch ook aan Google Mijn Bedrijf denken. Google Mijn Bedrijf is als het ware een bedrijvenregister waar jij je eigen bedrijfsprofiel kan beheren. 

Om lokaal goed vindbaar te zijn heb je met andere ranking factoren te maken. De basis is hetzelfde, maar de details niet. Je krijgt dan te maken met postcodes, herkenningspunten, plaatsnamen, telefoonnummers, lokale verwijzingen etc. 

Hier heb je ook speciale trainingen voor. Als je op zoek bent naar een goede Local SEO training, neem even contact op. Werk je voor een bureau in mijn buurt, dan mag je zelf verder zoeken, LOL.

Freelance SEO specialist

Wil je werken voor een bedrijf? Dan zul je merken dat de meeste vacatures niet voor echte SEO specialisten zijn maar merendeels voor tekstschrijvers. Al is het belangrijk om je in 1 ding te specialiseren, het volgende probleem is dan een baan te vinden. 

Vandaar dat je ook als Freelance SEO specialist aan de slag kunt. Je schrijft jezelf in bij het KVK, en wordt lid bij freelancer.nl en bijvoorbeeld hoofdkraan.nl. Het probleem is dat je als echte SEO specialist daar niet veel werk uit gaat halen omdat de meeste opdrachtgevers een laag budget hebben. Ze gaan niet voor niets op zoek naar een freelancer en niet naar een marketing bureau. 

Hoe wordt ik SEO specialist in 7 stappen?


Dat is niet echt een vraag die mij bezig heeft gehouden. In 2015 kwam ik in aanraking met SEO en het heeft mij sindsdien niet meer losgelaten. 

Het begon allemaal met wat standaard dingen te lezen zoals het SEO e-book van IMU.nl. Maar daarna ging ik verder kijken naar YouTube filmpjes en het bouwen van mijn eerste websites. 

Hoe kun jij dus SEO specialist worden? 

Door het te doen! 

1- Bouw zelf een website met WordPress

Ik zou je aanbevelen om te beginnen met het maken van een eigen website. Zelf heb ik enkele jaren geleden mijn eerste WordPress website gemaakt door een tutorial te volgen van Tyler Moore op YouTube. 

De reden waarom ik WordPress aanbeveel is dat ongeveer 50% van alle website op het internet met WordPress zijn gemaakt. Je kunt eenvoudig websites in elkaar zetten en het kost veel minder tijd dan het leren van PHP of andere code talen.


Ik ga gelijk even een waarschuwing geven: koop niet jouw domeinnaam via Hostgator en koop daar ook geen Hosting. Een van mijn eerste websites was in het Engels en heb werkelijk zijn advies opgevolgd. Big mistake! Nooit hosting bij hostgator nemen! 

Hier is zijn laatste WordPress video tutorial. Ik heb er toen veel van geleerd en daarom beveel ik het aan. Ik heb niet deze tutorial gevolgd, maar ik verwacht dat het in de loop der jaren wel is verbeterd. Zo niet, laat het mij weten. 

Als je hosting een domeinnaam en hosting in Nederland wilt nemen, ga dan bijvoorbeeld naar Vimexx.nl, of Neostrada.nl. Voor ongeveer 3 euro per maand heb  jij een website om te oefenen. Kies gewoon de goedkoopste shared hosting om mee te beginnen. Je moet dit puur en alleen zien als een speeltuin, en niet om jouw onderneming mee op te bouwen.

2- Verdiep je in SEO YouTube kanalen en lees veel SEO blogs

Om de basis te begrijpen van SEO zou ik je aanbevelen veel te lezen. In het begin zul je overladen worden met informatie waarvan je 90% niet kunt onthouden. Later zul je merken dat je 90% van die informatie ook niet nodig hebt. 

Het is verstandig om wat meer te leren over zoekmachines in het algemeen. Begin daarom maar eens bij Google zelf: https://www.google.com/search/howsearchworks/ .

Begin daarna met wat dingen verder uit te zoeken. Een goed begin is de SEO blog van Rankify. Zoek een topic op waar je meer over wilt weten en lees jezelf in. Een goed artikel om mee te beginnen is: SEO voor dummies. Hoe meer je leest, hoe meer je zult begrijpen hoe het allemaal in elkaar steekt. Gebruik bij elke vraag even Google om te zien wat er over geschreven is. Stel het niet uit. Zo kwam ik bijvoorbeeld op het idee om te schrijven over “Hoe kun je meerdere pagina’s in 1 keer laten indexeren door Google. Stel vragen, en blijf leren.

Een andere blog die je kunt volgen is deze: https://moz.com/blog 

Ik focus me nu even helemaal op het SEO gedeelte, maar als ik eerlijk mag zijn is algemene kennis van marketing ook ontzettend belangrijk. Je kunt op die manier klanten of websites extra helpen. 

3- Verdiep je in de verschillende (Google) software 

Het hebben van een stukje basiskennis omtrent SEO is belangrijk, maar wat ook ontzettend belangrijk is om te weten hoe je bepaalde software kunt gebruiken. 

Het aantal tools die je voor SEO kunt toepassen is werkelijk waar oneindig. 

Mijn advies is dus om te beginnen met het begrijpen van Google Analytics en Google Search Console. 

Als je met klanten aan het werk gaat zou ik ook aanbevelen om Google Docs, Spreadsheets etc onder de knie te krijgen. Dit helpt jou om sneller dingen te kunnen uitvoeren. Sheets zijn ontzettend handig om te gebruiken voor zoekwoorden onderzoek.. Hoe meer trucs je leert voor spreadsheets (of excel) hoe sneller je kunt werken. Daarnaast is het gebruik van Google producten ook ontzettend handig omdat je ze heel eenvoudig kunt delen met anderen. 

Zodra je dit goed onder de knie hebt zou ik gaan kijken naar online SEO tools. Ik zou aanbevelen om te beginnen met wat gratis accounts aan te maken bij Surfer SEO, Moz en SEMrush, en misschien Ubersuggest.

Al deze tools hebben een learning curve. Ze werken allemaal weer net iets anders, waardoor het tijd en moeite kost om hier beter mee om te leren gaan. 

4- Practice

Begin bijvoorbeeld met je eigen zoekwoorden onderzoek. Je zult hiervoor tools nodig hebben die je als het goed is een beetje hebt gebruikt. 

Nu kun je de zoekwoorden omzetten in een tekst voor je eigen website. Ik beveel je aan om te beginnen met het schrijven van een blog met weinig competitie. Daarna pas 

Op die manier heb je de meeste kans iets te zien van je inspanningen. Vergeet n

5- Volg training

Ik heb dit expres niet als eerste stap gekozen. Het is namelijk belangrijk om de basis van een website te begrijpen en hoe je dingen aan moet passen. Ook is het handig om wat basiskennis te hebben van SEO voor je training gaat volgen. 

Bekijk het zo: stel dat je op vakantie gaat naar Spanje, maar nog nooit Spaans hebt gehoord. Je gaat een cursus Spaans volgen voor 1 week. Aan het eind van die week zul je zoveel nieuwe dingen hebben gehoord dat het nog te lastig is om een normaal gesprek te houden. Het kost veel meer moeite om nieuwe zaken te onthouden als je geen basiskennis hebt. 

Zodra je wat kennis hebt over SEO kun je een training gaan volgen. Op die manier kun je veel beter onthouden wat er was onderwezen. Het is daarom verstandig om de training pas na enkele maanden te volgen.

Je hebt trouwens allerlei cursussen die je kunt volgen, maar je kan ook mijn 1-op-1 training volgen zodat je alles kunt vragen wat je wilt en op jouw snelheid. 

6- Werk voor een bureau/ laat je als SEO specialist inhuren door klanten

Zodra je de basiskennis goed onder de knie hebt kun je gaan kijken of je kunt gaan werken bij een SEO bureau of een Online Marketing Bureau. Daar zul je in aanraking komen met SLP’s en optimalisatie op een gestructureerde manier toe te passen. 

Daarnaast leer je nog beter met tools om te gaan en je leert met verschillende invalshoeken te kijken naar zoekmachine optimalisatie. 

Bij veel bureaus zul je niet alleen met SEO bezig gehouden worden, dus je leert ook andere dingen die je weer goed van pas kunnen komen. Als het goed is leer je dan de verschillende types van SEO, waardoor je een betere keuze kan maken met wat je nu eigenlijk het leukst vindt.

Het bureau is uiteindelijk verantwoordelijk voor jouw werk. Als je geen goede training krijgt zal dit terug te zien zijn in de kwaliteit van je werk. Het is daarom aan een bureau om jou zoveel mogelijk bij te brengen zodat jij het beste werk kan leveren. 

Als je alleen voor een bureau wilt werken om ervaring op te doen, is dat erg nuttig. 

Maar je kunt ook langzaamaan beginnen met het helpen van bedrijven. Ik zou wel aanbevelen dit alleen te doen als je zeker weet dat wat jij hebt geleerd ook daadwerkelijk werkt. 

7- Doe wat je echt wil

Met al deze ervaring kun je zelf kiezen wat je nu eigenlijk wilt doen. Wil je local SEO doen, wil je vooral teksten schrijven, het technische gedeelte of juist met webwinkels werken. Dit zijn allemaal specialismen waarvan je niet zo snel kunt zeggen dat het  bij je past zonder het te doen. Het kost tijd en ervaring om te kunnen kiezen wat jouw volgende stap is. 

Wil je verder praten? Neem dan even contact op, of laat je gegevens achter.

Veelgestelde vragen

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.