SEO voor dummies: Gratis stappenplan speciaal voor jou

seo voor dummies, hoe beginnen met SEO?

Je hebt een website en je hebt gehoord dat je met SEO beter vindbaar kan worden in Google. Maar hoe ga je dan precies te werk? Wat is SEO en wat kun jij zelf doen om jouw website te optimaliseren?

Wat is SEO in het kort?

SEO is een klein onderdeel van online marketing. SEO staat letterlijk voor Search Engine Optimization. In het Nederlands spreken we over zoekmachine optimalisatie. Je probeert jouw website zo te optimaliseren dat de zoekmachines jouw website hoog in de zoekresultaten kunnen tonen. 

Je moet dus aan de slag met jouw website en die verbeteren voor de zoekmachines. Vergeet de aardig bedoelde tips van marketeers dat je alleen voor ‘bezoekers’ moet schrijven, want als je geen bezoekers hebt kun je er ook niet voor schrijven! 

Begin met de SEO basis (Standaard SEO voor beginners)

SEO is een lange termijn strategie. Als je een nieuwe website hebt gemaakt en daarmee goed vindbaar wilt worden, dan moet je niet opgeven binnen 6 maanden. 

Als je begint met SEO zul je veel nieuwe dingen leren en uitproberen. Hoe meer kennis je krijgt, des te makkelijker en sneller het proces zal gaan. Het is belangrijk om dit goed te begrijpen. SEO onder de knie krijgen kost tijd en moeite. Maar iedereen die het wil leren kan het leren, dus ook jij.  

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Ik ga enkele basis onderdelen van SEO aan je uitleggen om te laten zien waar je aan moet denken zonder al te technisch te worden. 

  1. Breid je website uit met meer pagina’s 
  2. Optimaliseer elke pagina die je maakt
  3. Probeer bezoekers en backlinks te ontvangen/maken/krijgen

Voeg meer pagina’s toe aan je website.

Het eenvoudigste wat je kunt doen is je website uitbreiden met meer pagina’s. Er zijn enkele dingen waar je aan moet denken voor je een nieuwe pagina gaat toevoegen. De aller belangrijkste is dat je 1 onderwerp gebruikt per pagina. 

1A- Zijn mensen geïnteresseerd in het onderwerp waar je over gaat schrijven?

1B- Welke woorden gebruiken ze als ze zouden zoeken in Google?

1C- In welke vorm willen mensen de tekst lezen?

1A-Interesse

Voor je gaat beginnen met het schrijven van een nieuwe pagina kun je het beste even wat onderzoek doen. Zijn mensen wel geïnteresseerd in het onderwerp? Gaat de nieuwe pagina over jou, over jouw product of dienst, of help je juist mensen ergens mee. Bijvoorbeeld door ze kennis bij te brengen over iets. Over het algemeen zijn de meeste mensen niet zo geïnteresseerd in jou of jouw product, maar willen ze er zelf iets uithalen. Of vermaak of kennis. Een van de weinig uitzonderingen kunnen zijn dat je een influencer bent, maar dan hoef je deze blog niet te lezen omdat je dan genoeg geld hebt om jouw SEO uit te besteden

1 manier om te kijken of mensen geïnteresseerd zijn is door gewoon even jouw onderwerp in Google in te typen. Als niemand over dat onderwerp een pagina heeft geschreven, kun je er eigenlijk vanuit gaan dat er weinig interesse in is. Hoe meer mensen er over praten, hoe meer mensen er ook naar zoeken. 

Een andere manier hoe je weet of mensen interesse hebben is door een zoekwoorden onderzoek te doen. Met een zoekwoorden onderzoek bekijk je welke woorden mensen gebruiken als ze zoeken. 

1B- Woorden 

Om te bekijken welke zoektermen mensen eigenlijk gebruiken als ze zoeken naar jouw onderwerp kun je software gebruiken. Sommige zijn gratis, en dat is prima om mee te beginnen.

Begin met googlen. 

De eerste tip die ik je hier mee wil geven is om de website van de concurrentie te kijken. Zoek op jouw onderwerp en bekijk alle titels van de concurrenten. Gebruiken zij dezelfde woorden als jou? Bezoek ook de concurrenten om te zien welke andere woorden ze gebruiken in hun tekst. Het kan zijn dat ze andere woorden gebruiken. 

Gebruik (gratis) software

Met de woorden die je nu hebt gevonden kun je gaan kijken of mensen daar ook eigenlijk wel op zoeken. Je kunt dit zien door te kijken naar het maandelijkse zoekvolume. Maandelijkse zoekvolume is het aantal keer dat mensen op dat woord zoeken per maand. Hoe hoger het zoekvolume des te meer mensen er op zoeken. 

Wat ik wil aanbevelen om mee te beginnen is te kijken naar zoekwoorden met een laag zoekvolume. Als je nog maar net begint met SEO is het heel moeilijk om goed vindbaar te worden voor zoekwoorden met een hoog zoekvolume. 

Om nog meer ideeën te krijgen kun je gebruik maken van de gratis tool Yoast Google Suggest: https://yoast.com/suggest/ Vul daar je zoekwoord in en bekijk welke woorden er interessant kunnen zijn. 

Je moet dus nu gaan kijken of mensen er wel op zoeken. Ga naar https://app.neilpatel.com/nl/ubersuggest/ en vul daar je zoekwoord in. Zie als voorbeeld kies ik voor het zoekwoord: tandarts worden. Op dat onderwerp wordt ongeveer 260 keer per maand gezocht. Maar als je Google bekijkt voor dat zoekwoord zul je zien dat de websites die bovenaan staan bekend en groot zijn. Het is daarom beter voor een zoekwoord te gaan met een kleiner zoekvolume. Bijvoorbeeld tandartsassistent worden of tandarts worden met vmbo.


1C-Vorm

Met de vorm bedoel ik te zetten de layout van de pagina en de lengte van de pagina. Als alle zoekresultaten pagina’s zijn met veel afbeeldingen en 500 woorden, dan kun jij het beste hetzelfde doen en veel afbeeldingen toevoegen met ongeveer 500 woorden. Liefst een beetje hoger dan het gemiddelde. Ga in ieder geval geen pagina’s aanmaken met 300 woorden als de concurrentie er 1000 hebben.  

Maar als alle website allemaal producten van webwinkels laten zien en jij zou daar een blog over willen schrijven, dan maak je weinig kans bovenaan te komen. Google heeft namelijk gemerkt (gemeten) dat de meeste mensen voor de zoekopdracht juist producten willen zien en geen lange teksten. 

Dit lijken op onbelangrijke SEO tips voor dummies, maar zelfs als full-time SEO specialist denk ik hier aan! 

Optimaliseer elke pagina die je maakt: standaard SEO google tip.

Nu je weet welke woorden de meeste mensen gebruiken voor jouw onderwerp kun je aan de slag. Probeer altijd in de gaten te houden dat je maar 1 onderwerp per pagina gebruikt. Natuurlijk kun je een pagina uitbreiden met meer informatie, maar probeer niet te ver af te wijken. 

In het geval dat je wilt schrijven over schoenen, probeer dan niet ook nog eens op sandalen gevonden te worden. Dat wordt te lastig! 

Het belangrijkste woord dat je hebt gevonden kun je het beste in de volgende plekken op de pagina zetten 

  1. In de titel
  2. in de url
  3. In de H1 kop
  4. In de tekst
  5. In de naam van een afbeelding

Als je bovenstaand lijstje volgt heb je de basis van optimalisatie te pakken. Als SEO dummie moet je nog wel even weten waar je dit precies moet invullen op jouw website. Er zijn teveel systemen om daar 1 voor 1 bij stil te staan. 

Probeer in ieder geval het belangrijkste zoekwoord dat je hebt gevonden te gebruiken in de Titel. Stel dat we nogmaals het voorgaande voorbeeld gebruiken: tandartsassistent worden.

Dan kun je de titel zoiets schrijven: 

Tandartsassistent worden binnen 6-maanden? Dit is de beste opleiding

De URL kan er dan zo uitzien: 

https://ditismijnwebsite.nl/tandartsassistent-worden/

Als een zoekwoord uit meerdere woorden bestaat, zet dan een min teken tussen de woorden zoals in dit voorbeeld. Gebruik geen liggend streepje en plak ze zeker niet aan elkaar. De URL is een hele belangrijke factor voor Google. Het is een sterk signaal voor jouw zoekwoord, dus zeker invullen. 

De H1 kop zou er dan zo uit kunnen zien:

Tandartsassistent worden binnen 6-maanden? Dit is de beste opleiding

Je ziet dat dit eigenlijk dezelfde is als de titel. Dat is helemaal niet verkeerd, en zelfs gewenst. 

Gebruik ook zeker je zoekwoorden in de tekst zelf en als bestandsnaam van een afbeelding die je aan de tekst toevoegt. De bestandsnaam kan beter ook geen rare tekens bevatten en liefst het zoekwoord op dezelfde wijze geschreven als de URL, dus met streepjes. In ons voorbeeld: tandartsassistent-worden.jpg

Bonus tip: 

Er is ontdekt tijdens SEO testen dat het belangrijk is om woorden toe te voegen die veel te maken hebben met het onderwerp. Woorden die relevant zijn aan het onderwerp dus. Denk aan synoniemen en andere woorden die dichtbij het onderwerp horen. In ons voorbeeld kun je denken aan bijvoorbeeld: tandartsen,tandheelkunde,tandartspraktijk,mondhygiëne,opleiding,cursus,preventie assistent,diploma,mondzorg, etc.

3- SEO optimalisatie door bezoekers en backlinks te ontvangen/maken/krijgen

Bezoekers krijgen is belangrijk, toch?. En zonder bezoekers kun je over het algemeen geen backlinks ontvangen. Backlinks zijn verwijzingen van andere websites naar jouw website toe. 

De snelste en eenvoudigste manier om aan backlinks te komen is door Social Media accounts voor je website aan te maken. Maak dus een Twitter, LinkedIn, YouTube en FaceBook account aan en zet er links naar je website toe. 

Daarnaast moet je proberen zoveel mogelijk mensen bekend te maken met je website. Dit kun je allereerst doen door jouw website te promoten via deze kanalen, maar als niemand die nog bezoekt kun je beter gebruik maken van je persoonlijke social media accounts. Deel af en toe een nieuwe pagina op je persoonlijke accounts en deel mensen uit om jouw nieuwe FB pagina te liken en liefst te delen. 

Zodra je al dit werk hebt verricht kun je al snel je eerste bezoekers verwachten. 

Benieuwd naar de volgende stappen om jouw vindbaarheid te verbeteren?

Als je deze dingen onder de knie hebt kun je jezelf nog verder verdiepen in SEO. Enkele handige artikelen die we hiervoor hebben zijn de volgende: 

Hulp nodig?

Neem contact op of laat je gegevens achter. 

Veelgestelde vragen

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Emerce logo
Marketingfacts logo
Marco

100% SEO

Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.