seo voor dummies, hoe beginnen met SEO?

SEO voor dummies: Gratis stappenplan speciaal voor jou

Je hebt een website en je hebt gehoord dat je met SEO beter vindbaar kan worden in Google. Maar hoe ga je dan precies te werk? Wat is SEO en wat kun jij zelf doen om jouw website te optimaliseren?

Wat is SEO?

SEO is 1 onderdeel van het hele online marketing gebeuren. Letterlijk betekent het Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Je probeert dus jouw website zo te optimaliseren dat de zoekmachines deze website hoog in de zoekresultaten gaan tonen. 

Je moet dus aan de slag met jouw website verbeteren voor zoekmachines en bezoekers.

Vergeet voor even de aardig bedoelde tips van marketeers dat je alleen maar voor ‘bezoekers’ moet schrijven, want als je geen bezoekers hebt kun je er ook niet voor schrijven! 

Begin met de SEO basis (Standaard SEO voor beginners)

SEO is een lange termijn strategie. Als je een nieuwe website hebt gebouwd en goed vindbaar wilt worden, dan moet je niet opgeven binnen 6 maanden!

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Als je begint met SEO zul je veel nieuwe dingen horen en leren. Maar wees gerust, want hoe meer kennis je krijgt, des te makkelijker en sneller het proces zal gaan. SEO onder de knie krijgen kost enige tijd en moeite, maar eigenlijk kan iedereen het leren, dus ook jij.  

  1. Breid je website uit met meer pagina’s 
  2. Optimaliseer elke pagina die je hebt
  3. Probeer bezoekers en backlinks te ontvangen/maken/krijgen

Voeg meer pagina’s toe aan je website.

Het eenvoudigste dat je kunt doen om meer bezoeker te krijgen is je website verder uit te breiden met meer pagina’s. Maar er zijn dingen waar je aan moet denken voor je een nieuwe pagina gaat toevoegen. De aller belangrijkste is wel dat je maar 1 onderwerp gebruikt per pagina, en dat het onderwerp te maken heeft met jouw website. 

1A- Zijn mensen geïnteresseerd in het onderwerp waar je over je wilt gaan schrijven?

1B- Welke woorden gebruiken ze precies als ze naar jouw onderwerp zouden zoeken in Google?

1C- Hoe moet de pagina eruit komen te zien?

1A-Is het onderwerp wel interessant?

Voor je gaat beginnen met het schrijven van een nieuwe pagina kun je het beste even wat onderzoek doen. Het zou namelijk zonde zijn van je tijd als niemand het wil lezen.

Zijn mensen wel geïnteresseerd in het onderwerp? Gaat het onderwerp misschien over jou, over je product of dienst, of wil je mensen helpen een probleem op te lossen, door jouw kennis te delen. Ik moet eerlijk zeggen dat mensen meestal niet zo geinteresserd zijn in jou of je dienst. Ze willen liever lezen hoe ze hun probleem kunnen oplossen, maar het kan ook zijn dat ze gewoon even wat willen lezen voor vermaak. Natuurlijk is er een uizondering, want als je een influencer bent, willen sommige mensen misschien juist wel van alles over jouw lezen, maar dat is niet de normale gang van zaken.

Als je wilt weten of jouw onderwerp interessant genoeg is, kun je gewoon even Google raadplegen. Als je dan ziet dat er helemaal niets over te vinden is heb je of een goudmijn gevonden, of een onderwerp dat niemand interesseert. En in de meeste gevallen is het het laatste. Maar mocht er nog niets over geschreven zijn, kan het natuurlijk wel een kans zijn om gelijk hoog te scoren en wellicht je eerste bezoeker te krijgen.

Maar een betere manier is om eerst een zoekwoorden onderzoek te doen. Want dan kun je leren welke onderwerpen er interessant zijn, en ook niet onbelangrijk, welke zoekwoorden daarbij horen.

1B- Welke woorden moet je dus gebruiken? 

Om te bekijken welke zoektermen mensen eigenlijk gebruiken als ze zoeken naar jouw onderwerp kun je software gebruiken. Sommige zijn gratis, en dat is vaak genoeg om van start te gaan.

Maar begin met Googlen

De eerste tip die ik je hier mee wil geven is om de website van de concurrentie te bekijken. Zoek eerst naar het onderwerp in Google en bekijk alle pagina’s van de concurrenten in de top 10. Gebruiken zij dezelfde woorden als die jij wilde gebruiken voor dat onderwerp? Tip: gebruik woorden die de normale mens gebruikt, en geen vaktermen. Mensen zoeken niet naar ‘acute virale nasofaryngitis’, maar gewoon naar verkoudheid.

Gebruik (gratis) software

Met de verschillende ideeen die je nu hebt kun je gaan kijken hoe vaak hier naar wordt gezocht. Je kunt dit weten door te kijken naar het zoekvolume. Hoe hoger het zoekvolume des te meer mensen er naar zoeken. 

Tip: Wat ik je wil aanbevelen is om te beginnen met zoekwoorden met een laag zoekvolume. Want, als je nog maar net begint met SEO is het heel moeilijk om hoog te scoren voor zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Deze hebben vaker sterke concurrentie. Deze zoekvolumes kun je achterhalen in Google Ads Keyword planner. Gratis voor gebruik.

Als je nog meer ideeën wilt voor zoekwoorden, kun je ook eens kijken naar Yoast Google Suggest: https://yoast.com/suggest/ Vul je zoekwoord in en zie of er nog andere ideeen tevoorschijn komen.

Als je een lijstje met zoekwoorden hebt, ga je naar https://app.neilpatel.com/nl/ubersuggest/ om te kijken hoe vaak daar op wordt gezocht. Als voorbeeld kies ik voor het zoekwoord: tandarts worden. Op dat onderwerp wordt ongeveer 260 keer per maand gezocht volgens de afbeelding hieronder. Maar als je met dit zoekwoord zoekt in Google, zie je dat de websites die bovenaan staan enorm groot en bekend zijn. Het is daarom dan misschien beter om voor een zoekwoord te gaan met een lager zoekvolume. Bijvoorbeeld tandartsassistent worden of tandarts worden met vmbo.


1C-Vorm en layout bepalen

Het belangrijkste dat ik je hier wil meegeven is dat jouw pagina tussen de concurrent moet passen. Als de concurrerenten pagina’s met veel afbeeldingen hebben en 500 woorden, dan moet jij dus ook veel afbeeldingen toevoegen, en ongeveer 500 woorden. Het liefst zelfs net iets meer dan de concurrent, maar niet teveel! Ga in ieder geval geen pagina’s schrijven van 300 woorden als de concurrenten er allemaal 1000 hebben.

Pas op dat ook jouw intentie wel goed aansluit bij de zoekresultaten. Als je een onderwep hebt, waar alle zoekresultaten van webwinkels zijn met een categorie overzicht van producten, dan heeft het geen zin om een blog te schrijven over hetzelfde onderwerp. Wans als het niet aansluit bij de concurrentie, maak je weinig kans om goed te scoren. Google heeft namelijk gemerkt (gemeten) dat de meeste zoekers bij deze zoekopdracht dus producten willen zien, en geen blogs.  

2 Optimaliseer elke pagina die je maakt: standaard SEO Google tip.

Nu je weet welke woorden mensen gebruiken als ze op zoek zijn naar jouw onderwerp, kun je aan de slag. En onthoud dat je maar 1 onderwerp per pagina moet gebruiken. Natuurlijk kun je een pagina uitbreiden met meer informatie, maar probeer wel dicht bij het hoofdonderwerp te blijven.

In het geval dat je wilt schrijven over tandarts worden, ga dan niet praten over hoe je je tanden moet poetsen. Dat wordt te lastig!

Nu je weet wat het belangrijkste zoekwoord is voor jouw onderwerp, moet je dat zoekwoord terug laten komen op verschillende plekken op je pagina. Uit SEO testen is gebleken dat de volgende onderdelen op je pagina invloed hebben op je rankings. Voeg daarom het zoekwoord(en) toe in de volgende onderdelen van je pagina.

  1. In de titel
  2. in de url van de pagina
  3. In de H1 kop
  4. In de tekst zelf
  5. In de naam van een afbeelding

Als je het zoekwoord gebruikt op de plaatsen van bovenstaand lijstje, heb je de basis van On-Page SEO te pakken. Als SEO dummie moet je natuurlijk nog wel weten waar je deze dingen precies op je site in moet vullen, want dit verschilt nog eens per CMS software. 

Hier even uitgelegd.

Probeer het belangrijkste zoekwoord te gebruiken in de Titel. Stel dat we nogmaals het voorgaande voorbeeld gebruiken: tandartsassistent worden.

Dan zou dit de titel kunnen worden:

  • Tandartsassistent worden binnen 6 maanden? Dit is de beste opleiding

De URL zou dit kunnen worden:

  • https://ditismijnwebsite.nl/tandartsassistent-worden/

Tip: Als een zoekwoord uit meerdere woorden bestaat, zet dan een min teken tussen de woorden zoals in dit voorbeeld. Gebruik geen liggend streepje en plak ze zeker niet aan elkaar. De URL is namelijk een hele belangrijke SEO factor voor Google.

De H1 kop zou zo uit kunnen zien:

  • Tandartsassistent worden binnen 6-maanden? Dit is de beste opleiding

Je ziet dat dit eigenlijk dezelfde is als de titel, en dat is juist aan te raden, vooral nu Google vaak de H1 pakt inplaats van de titel. En als ze hetzelfde zijn, maakt het niet uit of ze de SEO titel of de H1 pakt.  

Gebruik ook zeker je zoekwoorden in de tekst zelf en als bestandsnaam van een afbeelding die je aan de tekst toevoegt. De bestandsnaam kan beter ook geen rare tekens bevatten en liefst het zoekwoord op dezelfde wijze geschreven als de URL, dus met streepjes. In ons voorbeeld: tandartsassistent-worden.jpg

Bonus tip: 

Er is tijdens SEO testen ontdekt dat het belangrijk is om verwante woorden toe te voegen die te maken hebben met het onderwerp. Je moet dan niet alleen denken aan synoniemen, meervoud, enkelvoud etc, maar juist aan woorden die vaak worden gebruikt als men over het onderwerp praat. In ons voorbeeld kun je denken aan woorden zoals: tandartsen,tandheelkunde,tandartspraktijk,mondhygiëne,opleiding,cursus,preventie assistent,diploma,mondzorg, etc. Want deze woorden liggen heel dicht bij het onderwerp.

3- SEO optimalisatie door bezoekers en backlinks te ontvangen/maken/krijgen

Bezoekers krijgen is belangrijk toch? Maar zonder bezoekers kun je over het algemeen geen backlinks ontvangen.

De snelste en eenvoudigste manier om aan backlinks te komen is door Social Media accounts voor je website aan te maken. Maak dus een X (Twitter), LinkedIn, YouTube en FaceBook account aan en zet er links naar je website toe. 

Daarnaast moet je proberen zoveel mogelijk mensen bekend te laten worden met je website. Dit kun je allereerst doen door jouw website te promoten via deze social media kanalen, maar als niemand die nog bezoekt kun je beter gebruik maken van je persoonlijke social media accounts. Deel af en toe een nieuwe pagina op je persoonlijke accounts en deel mensen uit om jouw nieuwe FB pagina te liken en liefst te delen. 

Maar je kunt ook denken aan forums, of gastbloggen.

Zodra je al dit hebt toegepast kun je je eerst bezoeker al snel op je site verwachten.

Benieuwd naar de volgende stappen om jouw vindbaarheid te verbeteren?

Als je deze dingen onder de knie hebt kun je jezelf nog verder verdiepen in SEO. Bekijk eens de volgende

Vragen

  • Is het mogelijk om SEO te leren?

    Jazeker. In deze blog leren we je de beginselen van SEO. Als je deze opvolgt maak je veel kans om hoger te scoren.

  • Kun je dit binnen 1 dag leren?

    Kun je Spaans binnen 1 dag leren? Kun je leren piano spelen binnen 1 dag? Het kost tijd, maar als je doorzet lukt het vast.

  • Wat is de belangrijkste les voor een beginnende SEOer?

    Volhouden. Dat is denk ik de belangrijkste les met alle dingen die je moet leren. Zet goals en werk jezelf daar naartoe.

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.