Met onderstaande software kun jij gratis je zoekwoorden onderzoek doen. Want goed online vindbaar zijn, begint wel met het kiezen van de juiste zoekwoorden.
Deze blog gaat jou helpen om gratis zoekwoorden onderzoek te doen, met 5 tools.
Eerst onderzoeken, dan pas optimaliseren!
Voordat je gaat beginnen met je zoekwoorden onderzoek moet je onthouden dat dit alleen het onderzoeken is van mogelijke zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Dus niet andersom.
Blijf de volgende punten in de gaten houden tijdens je onderzoek:
- Welke soort zoekresultaten zijn er nu op pagina 1 voor dat zoekwoord? (is er een featured snippet, staan er video’s, hoeveel advertenties)
- Wie zijn precies jouw concurrenten voor dat zoekwoord?
- Past jouw pagina goed tussen de zoekresultaten op pagina 1?
- Is het wel nuttig om jouw content op pagina 1 te krijgen, past het dus bij de rest van de artikelen, en is het beter dan de concurrentie?
- Hoe moeilijk is het om hoog te scoren?
- Weet je voldoende over het onderwerp?
- Heb je voldoende tijd voor het topic onderzoek, en het artikel te schrijven?
Het is aan te raden om eerst zoekwoorden op te schrijven door te brainstormen. Er zijn natuurlijk genoeg tools die jou straks bij dit onderzoek helpen.
“Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.“
Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!
Als blogs schrijven niet je dagelijkse bezigheid is, kun je vast uit de voeten met de volgende gratis zoekwoorden tools.
Stel jezelf deze vraag: Waarom?
Stel jezelf deze vraag eerlijk. Waarom wil jij voor een bepaald zoekwoord vindbaar zijn? Wees eerlijk. Is het alleen om wat informatie te delen? Een passie? Is het een onderdeel van jouw Sales Funnel om meer klanten te krijgen? Is het om jouw eigen kennis up-to-date te houden?
Dat kunnen prima redenen zijn om zelf vindbaar te worden voor dat zoekwoord, toch?
Nog een andere reden kan zijn dat jouw concurrent daar ook vindbaar op is!?
Maar vergeet dit niet:
Een nieuw artikel schrijven kost tijd en als je het laat schrijven, kost het ook geld. Dus stel jezelf deze vraag:
Met welk doel schrijf ik het artikel?
De volgende vraag is misschien nog wel belangrijker: wat is de intentie van het zoekwoord precies? Dit betekent: wat is de ‘reden’ dat mensen hier naar zoeken.
Even een voorbeeld:
Stel dat je een webshop hebt voor grote maat heren schoenen. Dan zul je meer succes hebben om te scoren op “grote maat heren schoenen” dan voor een generieke zoekopdracht zoals “heren schoenen“.
Voor (heren schoenen) zul het je heel veel geld gaan kosten om hoger in Google te komen. Met het gevolg dat je waarschijnlijk niet eens jouw ‘grote maten’ kan verkopen, want de mensen zochten er niet naar.
Pro TIP: probeer je meer te concentreren op specifieke zoekopdrachten in plaats van algemene zoekopdrachten. Ten eerste is dat veel makkelijker daar op te scoren en ten tweede heb je meer kans op conversies.
Verderop komen we nog wel even terug op deze vraag.
1- Begin eens met brainstormen voor zoektermen en topics
Verzin eerst wat het hoofd onderwerp moet zijn voor de pagina. (Je moet echt maar 1 onderwerp per pagina kiezen, dus niet: schoenen en slippers)
Open je favoriete spreadsheet software zoals Microsoft Excel of Google sheets (deze laatste heeft mijn voorkeur). Maar een vel papier of een ouderwets kladblok is natuurlijk ook helemaal goed. Begin nu met wat woorden of zinnen op te schrijven over het onderwerp. Pas als je vast loopt ga je gebruik maken van software en tools.
Kom je er niet uit, kijk dan hier:
- De websites van jouw concurrentie
- Wikipedia: zoek naar jouw onderwerp en lees de tekst door
- Bekijk een paar online forums die over het onderwerp gaan
- Vergeet niet dat er voor elk onderwerp wel een Facebook groep bestaat, en anders heb je Reddit nog
- Bekijk de vragen die gesteld zijn op Quora
- Gebruik een website zoals synoniemen.net voor een lijst met synoniemen voor misschien nieuwe invalshoeken.
Je zal misschien denken dat dit tools zijn, maar dit zijn nog niet de tools die ik bedoel.
Waarom beginnen met een handmatig onderzoek?
PRO TIP: Het bovenstaande lijst houdt jezelf alleen maar bezig. Handmatig onderzoeken heeft ook nog een bijkomend voordeel waar weinig mensen over spreken. In forums spreekt men vaak over de laatste nieuwtjes or producten, die keyword tools nog niet laten zien.
Tijdens dit onderzoek vindt je altijd wel iets interessants om over te schrijven. Zeker als je daar gewoon goed de tijd voor neemt. En daarom is zelf onderzoeken zo belangrijk, maar helaas is het soms lastig uit te leggen aan de klant, wanneer je er voor betaalt wordt.
Nu je weet wat ongeveer het onderwerp is ga je eerst even spieken. Lees de tekst van de concurrenten eens even helemaal door. Alle 10 zoekresultaten op pagina 1. Je kan er versteld van staan waar de concurrentie allemaal over schrijft.
Extra: op deze manier krijg je ook een idee hoe jouw concurrentie het doet qua SEO. Dat is ook niet onbelangrijk om te weten.
2- Zet nu pas de gratis keyword tools in
Heb je het eerste stuk echt gelezen?
Je hoef niet alles handmatig te doen, maar zoals ik al zei is het ontzettend handig. Je kunt er veel van leren in plaats van gelijk naar een keyword tool te gaan. Als je leest wat de concurrentie doet kan het jouw kennis ook vergroten. Niemand is te oud om te leren.
Zoekwoorden software halen veel giswerk uit jouw zoekwoorden onderzoek weg. Gebruiken hun data om keuzes te maken. Ze geven je de zoekvolume (aantal keer dat er per maand op dat zoekwoord wordt gezocht) en vaak ook de moeilijkheidsgraad om te scoren.
Met de volgende tools kun je in korte tijd heel veel zoekwoord ideeën krijgen.
5 Gratis tools voor jouw zoekwoorden onderzoek:
- Google Ads zoekwoordplanner (gratis)
- Google Search Console (gratis)
- Ubersuggest (gratis)
- Yoast suggest (gratis)
- Bing Webmaster Tools Keyword Research (gratis)
(1) Google zoekwoordplanner (gratis voor Google Ads gebruikers)
Hoe gebruik je de keywordplanner?
De Google zoekwoorden planner zit ingebouwd in Google Ads. Daarom heb je wel een Gmail account nodig. Meld jezelf hier aan voor Google Ads.
Onthoud dat Google Ads voornamelijk gebruikt wordt voor adverteerders waardoor er best veel zoektermen niet in voor komen. Vooral niet als het een vraag is, of de zoekterm meerdere woorden bevat.
Deze Google keyword planner gebruiken we om relevante zoektermen te vinden voor het zoekwoorden onderzoek. Stel dat je wilt gaan schrijven over Grote maat herenschoenen, dan geeft Google allerlei variaties van dat zoekwoord. Google laat bijvoorbeeld zien hoeveel keer op dat zoekwoord wordt gezocht, en het geeft ook woorden die verband hebben met het zoekwoord.
Er is ook een nadeel.
Je krijgt namelijk geen volledige data te zien met complete getallen. Ze laat namelijk afgeronde getallen zien als je geen lopende advertenties hebt. In plaats van een zoekvolume van 580 laat ze nu 100-1000 zien. Dus ergens tussen 100 en 1000.
Niet heel duidelijk dus.
Wil je specifieke getallen zien, dan heb je een actieve Advertentie campagne nodig van een paar euro per dag. Dan zie je wel alle getallen. En als je het zelfs opzet kun je er ook nog eens van leren welke zoekwoorden ook echt converteren.
Let op: Nog een nadeel van deze tool is dat het alleen zoektermen laat zien waarop je kan adverteren. Google is geen liefdadigheidsinstantie, en wil ook geld verdienen. Ze laten dus alleen zoekwoorden zien waar zij geld aan kunnen verdienen. Dit is dus gelijk een super groot nadeel voor je onderzoek! Zo mis je allerlei lange vragen of zinnen die de Keywordplanner niet laat zien.
Stappenplan:
Ga naar https://ads.google.com/ en log in.
Ga vervolgens naar Tools-Zoekwoordplanner.
Let op: Als je voor het eerst inlogt moet je je betalingsgegevens invullen en een campagne starten. Volg die stappen gewoon, en zet de campagne vervolgens op Pauze.. dan kun je gewoon de tools gebruiken. Maar je moet even door die opstartprocedures heen.
Vervolgens klik je op Nieuwe zoekwoorden vinden. Als voorbeeld neem ik hier even online marketing. Een bekend zoekwoord wanneer je je bezig houdt met SEO! We zijn hier om online beter vindbaar te worden, vandaar dat ons keyword nu even ‘online marketing’ is.
Vervolgens kun je de zoektermen ook op zoekvolume sorteren om je zoekwoorden onderzoek extra overzichtelijk te houden. Dit betekent dat de meest gezochte woorden bovenaan komen, en waarschijnlijk ook het meest interessants voor je zijn. Vervolgens kun je deze hele lijst ook nog eens downloaden om in de spreadsheet te openen.
PRO TIP:
De kolom met CPC (cost per click) geeft een soort indicatie van de waarde van een woord. Want de woorden met een hogere CPC zijn hoogstwaarschijnlijk ook de woorden die het meest opbrengen voor de adverteerders! Ze kosten niet voor niets zoveel omdat adverteerders ook bereid zijn voor zo een klik te betalen! Dit betekent NIET dat het ook altijd moeilijker is om hoger in de zoekresultaten te ranken! Al is die correlatie er zeker wel.
(2) Google Search Console: een gratis goudmijn
Als je website al langere tijd bestaat en je al aardig wat content op je website hebt staan is het ook een super tool om ideeën te krijgen. Het is een ware goudmijn voor SEO.
Het kan voorkomen dat er ergens een woord of zin in de tekst staat die Google heeft opgepikt en die in de zoekresultaten heeft laten zien. Deze kun je dus gebruiken voor nieuwe ideeën, of optimaliseren van de huidige content. Hier heb ik al veel ideeën uit gekregen.
Doe als volgt:
1. Ga naar https://search.google.com/search-console?
2. Ga naar Prestaties, klik op Filter, en vul een zoekopdracht in. De lijst met zoekopdrachten zal dan alle termen en zinnen laten zien waarop jouw website ooit getoond is. Vergeet overigens niet de DATUM even op 6 maanden of 12 maanden te zetten om NOG meer ideeën te krijgen.
Deze lijst kun je vervolgens weer bij je eerdere lijst toevoegen aan je spreadsheet.
Maar je kan nog een stap verder gaan, en dan bekijken op welke zoekwoorden een bepaalde pagina gevonden wordt, hier zie je vaak synoniemen en andere relevante zoekwoorden. Eigenlijk nog beter dan hierboven.
- Ga naar Prestaties
- Ga naar het tabblad Pagina’s
- Kies de pagina
- Klik vervolgens op Zoekopdrachten
Dan zie je precies de zoekwoorden voor die pagina. Super handig.
(3) Ubersuggest (beperkt gratis)
Hoe gebruik je Ubersuggest?
Dit kan nog een veel beter alternatief zijn voor de Zoekwoordplanner van Google. Waarom? Omdat je Ubersuggest direct kunt gebruiken zonder dat je eerst allerlei gegevens hoeft in te vullen, en een advertentiebudget moet aanslaan.
En als laatst werkt het ook nog eens beter omdat je geen afgeronde getallen (die je krijgt bij een account zonder lopend Google Ads campagnes) specifieke getallen krijgt, dus geen zoekvolume van 10-100 of 100-1000, maar simpelweg van 510 of 1480!
En het mooiste is nog, dat Ubersuggest gewoon de keyword planner gebruikt voor zijn data! Dus daarmee sla je 2 vliegen in 1 klap.
Er zitten helaas nog wel een paar addertjes onder het gras als het gaat om Ubersuggest, maar daar kom ik straks nog wel even op terug.
Dit is hoe je ubersuggest kan gebruiken:
- Ga naar https://app.neilpatel.com/nl/ubersuggest/
- Vul een zoekwoord in
- Kies het juiste land
- Klik op zoeken
De tool gaat even zoeken en laat dan een overzicht zien met zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw onderwerp. Zie onderstaande afbeelding maar als voorbeeld. Hier zie je wat de gemiddelde maandelijkse zoekvolume is, en daarbij zie je ook het zoekvolume per maand. Dit is super handig om je dan ook snel kan zien of het woord de ene maand niet vaker wordt gezocht dat een ander maand. Stel dat je Kerst cadeaus verkoopt, dan zal het gemiddelde zoekvolume VEEL lager liggen dan de daadwerkelijke zoekvolume in november en december. Dit is gelijk een pro tip.
Aan de linker zijde heb je nog meer opties, en wanneer je kiest voor zoekwoord ideeën, krijg je een uitermate handig overzicht met allerlei termen die gerelateerd zijn aan jouw zoekterm. In de meeste gevallen zijn dit termen die direct verband hebben met jouw onderwerp.
Straks komen we even terug op een ander soort woorden, namelijk LSI (wat eigenlijk niet de juiste benaming is) of gerelateerde termen die naar voren komen als je over een bepaald onderwerp spreekt.
Lees daar verderop over..
Het handige van keyword ideeën is dat je ook hier weer eenvoudig de lijst kunt downloaden en toevoegen aan je spreadsheet voor je zoekwoorden onderzoek!
Kom er achter waar jouw concurrent op gevonden wordt
Er is nog 1 tool beschikbaar binnen Ubersuggest die helemaal top is! Je kan namelijk een domeinnaam invullen van een concurrent en een hele lijst aan zoekwoorden vinden waar jouw concurrent op dit moment op gevonden wordt! Normaal gesproken zit deze mogelijkheid alleen in betaalbare tools zoals Ahrefs, Semrush, SkypFu, Moz etc!
Maar die tools kosten je al gauw 100 euro per maand.
En ubersuggest biedt deze functie nu helemaal gratis, maar beperkt, aan! Daarom is dit toch een van de beste gratis zoekwoorden tools in de SEO wereld.
Verkeersanalyse – Keywords
De tool waar we het over hebben heet simpelweg keywords. De Engelse benaming van zoekwoorden/zoektermen. Zie de onderstaande afbeelding waar je ze kan vinden. Zodra je deze lijst hebt kun je ook die weer downloaden en aan je Spreadsheet toevoegen!
Als de lijst duizenden zoekwoorden heeft kun je misschien een beetje lang zijn, dan kun je ze altijd nog even filteren op zoekvolume!
(4) Yoast Suggest (Handig voor long-tail keywords)
Nu eens een Nederlandse tool voor nog meer ideeën!
Dacht je dat je eindelijk alle tools wel gehad had, komt er toch nog 1 Nederlandse tool om de hoek kijken voor je zoekwoorden onderzoek. Jawel, er bestaan echt SEO tools van Nederlandse bodem.
Yoast Suggest werkt eigenlijk een beetje zoals Ubersuggest. Allebei suggesten ze zoekwoorden. Yoast kijkt ipv naar de zoekwoorden uit de zoekwoordplanner naar de zoekwoorden in de automatische aanvulling van Google zelf, zoals in deze afbeelding. De woorden die dan naar voren komen zijn vaak longtail keywords, waarover we eerder geschreven hebben. (long tail zoekwoorden)
Zowel woorden die Na het zoekwoord komen, als zoekwoorden die Voor het zoekwoord verschijnen, worden opgenomen in Yoast Suggest. Je kan Yoast Suggest hier gebruiken. Er zijn ook andere varianten, maar die zijn meestal Engelstalig zoals keyword.io en keywordtool.io
De lijst die je dan krijgt kan ook ontzettende lang zijn, en het handige van Yoast Suggest (eigenlijk net zoals elke andere tool hier genoemd) kun je exporteren!
Na het exporteren kun je hem vervolgens in de spreadsheet toevoegen om ze door te spitten. Helaas zijn er verder geen gegevens beschikbaar zoals zoekvolume of moeilijkheid om in de zoekresultaten te scoren!
- Vul je zoekwoord in
- Selecteer de juiste taal
- Zet een vinkje bij Output a CSV als je de lijst wilt downloaden!
- Klik op Submit
(5) Bing Keyword Research
Keyword research met Bing webmaster tools (het ondergeschoven kindje)
Dit is 1 van de minst bekende bronnen voor je zoekwoorden, maar zeker geen verkeerde om ook mee te nemen in je zoekwoorden onderzoek. Bing is toch nog steeds een belangrijke maar kleine speler in de zoekmachine wereld, en je kunt er daarom maar beter gebruik van maken. Vooral sinds Bing ChatGPT heeft ingebouwd.
Want, het is gratis!
Alhoewel ze nog lang niet zo groot en omvangrijk is als Google kan ze nog steeds prima als gratis zoekwoorden onderzoek tool gebruikt worden en als onderdeel van je SEO arsenaal gebruikt worden.
Eigenlijk moet je jezelf naar mijn idee zowiezo altijd voor Bing Webmaster aanmelden als je serieus met SEO bezig wil zijn, of online marketing in het algemeen. Want nog steeds wordt gemiddeld 5-10% van alle zoekopdrachten gedaan via Bing.
En waarom zou je 5-10% van je bezoekers links laten liggen als ze gratis binnen kunnen komen?
Kleine moeite door jezelf even aan te melden en je website te koppelen aan Bing Webmasters. Daarna even je Sitemaps doorgeven en klaar is kees.
Meer ideeën krijgen met Bing Keyword Tool
Log in op je Bing Webmasters account: https://www.bing.com/toolbox/webmaster
- Ga aan de linkerzijde naar Diagnostic & Tools, en kies Keyword Research
- Typ het zoekwoord waar je meer zoekwoord ideeen van zou willen ontvangen
- Vergeet niet om het land in te stellen
- Stel ook de taal in om de juiste zoekwoorden te vinden, dit is vooral belangrijk voor woorden die ze ook in het buitenlands gebruiken
- Selecteer 6 maanden om nog meer data te ontvangen
- En klik vervolgens op SEARCH
Nu je de hele lijst met zoekwoorden ziet kun je ze ook even op zoekvolume sorteren. Dit doe je door boven de kolommen op het woordje: Appeared in Search te klikken.
Zodra je daar op klikt zal de lijst zich op volgorde van grote zoekvolume naar lage zoekvolume sorteren.
Vergeet niet deze lijst ook weer te exporteren (downloaden) om ze vervolgens ook weer in je spreadsheet toe te voegen. Op dit moment moet je echt een hele waslijst aan zoekwoorden moeten hebben in je lijst.
PRO TIP:
Het is grappig om te horen, maar Bing heeft ook een backlink optie in hun arsenaal. Hier kun je zien welke backlinks jouw concurrenten hebben. Dit zou Google nooit doen! Maar Bing wel dus.
Even volhouden, we zijn bijna klaar met het zoekwoorden onderzoek. Nu nog de zoekvolumes!
Zodra je de lijsten in je excel sheet hebt staan, kun je gaan beginnen met strepen en highlighten. Wat ik zelf altijd aanraad om de hele lijst met mogelijke zoekwoorden nogmaals door Google Ads zoekwoordplanner te halen om te zien wat het maandelijkse zoekvolume is!
- Ga naar ads.google.com
- Ga naar Zoekwoordplanner
Selecteer vervolgens Zoekvolume en Prognose bekijken, zoals je in bovenstaand afbeelding kan zien. Voeg daarna al je zoekwoorden die interessant zijn toe. Je kan hier ook eventueel een hele lijst uploaden vanuit een bestand! Het enige probleem is dat je dat in een bepaald formaat moet doen, en even de lijst kopiëren en plakken gaat meestal sneller!
Zodra ze geladen worden kun je kiezen voor Historische data, en de hele lijst weer downloaden en openen in een spreadsheet. Nu heb je ook de data die je hebt uit de andere tools in hetzelfde overzicht! Nu kun je gaan kiemen en uitkiezen welke de beste zoekwoorden zijn voor jou!
Nog 1 allerlaatste dingetje dan: vergeet je LSI keywords/NLP/entiteiten niet!
Maak in je spreadsheet nog 1 nieuw tabblad voor de LSI keywords. (Latent semantic indexing).
Officieel gezien zijn het geen echte “LSI keywords”, maar dit is nu eenmaal een term die er in de SEO wereld een beetje ingeslepen is, dus vandaar dat ik hem maar even gebruik.
Deze woorden zijn een onmisbaar onderdeel geworden binnen zoekmachine optimalisatie en daardoor voor jouw zoekwoorden onderzoek. LSI keywords zijn termen die automatisch naar voren kunnen komen als je over een bepaald onderwerp praat. Het zijn dus woorden die je vaak binnen een bepaalde context hoort.
Als je bijvoorbeeld een gesprek hebt over SEO, dan zijn er woorden die je waarschijnlijk zou noemen zoals: websites, WordPress, linkbuilding, 301, SEA etc.
Dit zijn dus de relevante en contextuele woorden die we hiermee bedoelen. We bedoelen dus geen synoniemen. Wanneer je veel over een bepaald onderwerp weet zul je automatisch deze woorden toevoegen in de tekst!
Daarom is het verstandig iemand over een onderwerp te laten schrijven die er ook veel verstand van heeft, dan komen die gerelateerde termen er automatisch in! Mensen zoals mij, die niet zo goed zijn in teksten schrijven en niet heel creatief zijn maar meer met data bezighouden zijn er gelukkig tools die je hierbij helpen.
Om simpelweg wat woorden te vinden die relevant zijn voor je tekst kun je bijvoorbeeld LSIgraph.com gebruiken of https://lsikeywords.com. Helaas zijn beiden niet super goed in het aanbrengen van nieuwe woorden, maar je kunt er wel weer 1 of 2 tussenuit pikken!
Daarnaast vind ik http://semantic-link.com/ wel een goede tool, die echt aparte woorden laat zien die zeker met het onderwerp te maken hebben! Het enige nadeel is echter dat deze alleen in het Engels is.
Zelf gebruik ik betaalde tools zoals Page Optimizer Pro en Cora SEO om aan de LSi woorden te komen. Beide tools zijn helaas niet gratis. Cora kijkt naar de top 100 posities voor een bepaald zoekwoord, en bekijkt welke woorden er telkens terugkomen op de pagina’s in de top zoekresultaten.
POP (page optimizer pro) bekijkt de pagina’s van je concurrenten die je zelf hebt opgegeven om te zien welke woorden het vaakst op al die pagina’s voorkomen, en laat deze in een overzichtje zien.
Ok, nu mag je bijna gaan beginnen met het schrijven van je pagina!
Goed gedaan, je hebt nu dus alles op een rijtje voor je zoekwoorden onderzoek. Maar wat zijn nu de beste woorden die je kunt gaan gebruiken. Voordat we gaan kijken naar de ‘moeilijkheidsgraad’ om hoog in Google te scoren wil ik eerst even je aandacht voor iets anders. De intentie van het zoekwoorden.
Je hoeft helemaal geen tekstschrijver in te huren om hoog te scoren, maar een copywriter kan zeker helpen bij de conversies.
Wat is de intentie achter de zoekopdracht?
Hartstikke mooi dat je bovenaan staat voor “zelf je ruitenwissers vervangen’, maar wat heb je er aan als je een autodealer bent?
Alhoewel er wel iets te zeggen valt voor het aantal rankings in de zoekresultaten moet je bij het kiezen van een zoekwoord even nagaan wat een zoeker precies zou willen vinden. De eenvoudigste en daarbij gelijk ook de beste manier is om gewoon even het woord te googlen. Zodra je de zoekresultaten voor je hebt kun je al een beetje zien wat Google denkt belangrijk te vinden.
Google is behoorlijk slim in dat respect dat ze zoekresultaten probeert te laten zien die zoekers handig vinden. Die dus antwoord op hun vraag of probleem geven. Als je wilt weten of het zoekwoord juist populairder wordt, of minder populair, gebruik dan Google Trends. Als je niet weet wat dat is, lees dan ons blog: Wat is Google Trends?
Google daarom eens op het woord en bekijk de Titels en Meta omschrijvingen van de zoekresultaten. Je zoekwoorden onderzoek blijft dus niet puur en alleen bij de woorden, maar ook de betekenis er van, oftewel de intentie achter de zoekopdracht.
Als je zeker weet dat de zoekresultaten overeenkomen met wat e graag zou willen bereiken (met dat zoekwoord), dan kun je het zoekwoord even markeren in je spreadsheet!
Welk zoekwoord moet ik nu kiezen?
Wat ik nu aanraad is degene eens te controleren op moeilijkheid. Gebruik hier bijvoorbeeld KWfinder, Serpstat of Moz Keyword Explorer voor! Al deze tools hebben een gratis versie naast de betaalde versie.
De gratis versie laten je vaak maar een klein aantal zoekwoorden zien met een moeilijkheidsgetal zien. Daarmee kun je inschatten hoe moeilijk het is om voor te ranken.
Moz keyword explorer geeft je maandelijks 10 zoekopdrachten om te zien hoe moeilijk een zoekwoord is. Ga hier dus voorzichtig mee om, want 10 woorden is niet heel veel. Maar elke zoekopdracht spuugt wel een hele lijst met vergelijkbare zoekwoorden. Dit kunnen er wel 1000 zijn.
De overige tools laten gewoon een korter lijstje zien met zoekwoorden. Wat wel weer handig is aan Serpstat is dat je bijvoorbeeld een filter toe kan voegen of sorteren op een ander segment zodat je toch nog wat andere zoekwoorden kan bekijken.
Helaas gebruiken al deze tools een andere moeilijkheidschaal. Maar waar ik zelf vaak mee reken is de MOZ-moeilijkheidsgraad. Als deze beneden de 30 is, kun je verwachten dat je daar ongeveer 2-3 maanden voor nodig hebt om op de 2e pagina te komen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de autoriteit van je website en het aantal backlinks en media coverage je in de tussentijd zal krijgen.
Andere manieren om te controleren hoe lastig het is, om een zoekopdracht in Google uit te voeren met speciale Google Search Operators zoals “zoekwoord” (tussen aanhalingstekens) of intitle:jezoekwoord (waardoor alleen pagina’s worden gevonden die het zoekwoord in de Titel hebben staan. Als je meer wilt weten over deze Search Operators kun je voor nu even deze handleiding van Ahrefs volgen.
Hier heb je een stappenplan die je kunt volgen om te zien wat de intentie is, en hoe moeilijk het is.
- Zoek op het zoekwoord in Google of Bing
- Bekijk wie de concurrenten zijn (bezoek ook de pagina’s)
- Bekijk hoeveel content ze hebben. (Hoeveel woorden) Gebruik hier bijvoorbeeld Surfer SEO of Page Optimizer PRO voor. (lees de reviews hoe ze werken)
- Schat in hoe lang het duurt om op de 2e pagina te komen door het zoekwoord in Moz, Serpstat, Ubersuggest of een andere tool te zoeken.
- Controleer hoeveel backlinks de pagina’s hebben, die nu in de top 10 staan.
Kies dan een zoekwoord die het beste bij de intentie van de zoekopdracht past, en een niet al te hoge moeilijkheidsgraad heeft, en toch voldoende zoekvolume (zoals 20+). Dit is niet altijd makkelijk en kan wat tijd kosten.
En begin met het schrijven!
Vergeet niet de LSI en synoniemen toe te voegen in je tekst!
Succes!
ps. Lees ook de andere blogs over Hoger in Google komen, en de WordPress SEO blog om nog meer informatie te krijgen.