Google Mobile First Indexing voor alle websites! Oude website=probleem?

Google heeft het officieel bekend gemaakt: vanaf september 2020 gaat het hele web geïndexeerd worden via een mobiele browser. Websites die niet mobielvriendelijk zijn zullen hier de gevolgen van kunnen merken. 

Mobile First Indexing


Tot enkele jaren geleden gebruikte de Googlebot een desktop browser om het web rond te surfen op zoek naar nieuwe content. Vervolgens werd de website dus ‘bekeken’ als zijnde een desktop website. Alle content werd gecrawld en geïndexeerd die zichtbaar was op de ‘desktop versie’ van de website. Rankings waren dus afhankelijk van de werking van websites op desktop computers. 

Dit veranderde in 2016 toen Google aankondigde om te beginnen met het indexeren van pagina’s met een mobiele browser versie. Google kwam tot deze conclusie omdat ze zagen dat het aantal zoekopdrachten op mobiele apparaten de desktop apparaten inhaalde.

Er waren dus 2 verschillende bots aan het werk, 1 voor de desktop en 1 als mobiele smartphone user-agent.

Veel grote websites hadden in het verleden een aparte mobiele website ontwikkeld, bijvoorbeeld op een subdomein: m.example.com. Het grote nadeel van deze opzet is niet alleen het onderhoud, maar ook de inhoud van de site. 

m.websites werden vaak gebruikt om een simpele en meer minimalistische versie van de website te tonen die sneller laadde op mobiele apparaten. Veelal werden bepaalde onderdelen van de website weggelaten. Wanneer de mobiele user-agent op deze m. website terecht komt, zullen de rankings afhankelijk zijn van de inhoud op deze website en niet op de desktop website. Dus alle onderdelen die werden weggelaten op de site werden ook niet meegeteld voor rankings.

Tegenwoordig zijn de meeste websites responsive, en daardoor ook gewoon goed zichtbaar op een mobiel apparaat. Iedereen heeft tegenwoordig wel een smartphone waarmee heel snel en heel eenvoudig zoekopdrachten kunnen worden uitgevoerd en de meeste smartphones en mobiele verbindingen zijn tegenwoordig snel genoeg. 

Daarom is het gebruik van een aparte mobiele website een beetje achterhaald. In ieder geval voor de meeste websites. 

September 2020

In de afgelopen jaren werden steeds meer websites overgezet van de desktop Googlebot naar de mobiele robot. Zodra jouw site werd overgezet, kreeg je in Google Search Console een melding sinds wanneer jouw site met de mobiele bot werd gecrawld en geïndexeerd. 

Alle nieuwe websites die het afgelopen jaar gekoppeld werden aan Google Search Console werden dan automatisch ook aan de mobiele bot gekoppeld. Maar oude websites die al eerder waren gekoppeld werden nog steeds bezocht door de oude desktop user agent van Google. 

Helaas komt daar in september 2020 echt een einde aan. Het hele internet wordt vanaf dan met de mobiele Googlebot gecrawld en geïndexeerd. Dit betekent dat de rankings ook afhankelijk zullen zijn van wat de mobiele Googlebot kan zien. 

Dit kan grote gevolgen hebben voor sites die nog niet mobielvriendelijk zijn en daardoor lager gaan ranken in Google. Als je bovenaan in Google wil komen zou ik zo snel mogelijk maken dat je site mobielvriendelijk is. 

Waar moet je op letten 

  1. Als eerst moet je kijken of je website op een mobiel apparaat goed leesbaar en bruikbaar is. Hiervoor kun je Google’s mobile friendly tester gebruiken: https://search.google.com/test/mobile-friendly
  2. Controleer of de tekst, links en afbeeldingen op de mobiele site hetzelfde zijn als op de desktop site. Zelfs met een responsive website is het mogelijk dat delen worden uitgeschakeld voor de mobiele versie. Ik ben hier zelf al eens tegenaan gelopen waar na maanden pas duidelijk was dat bepaalde pagina’s gedeelten hadden die voor mobiele bezoekers onzichtbaar waren. 
  3. Check of alle structured data op zowel de mobiele site als op de desktop site zichtbaar is. 
  4. Bekijk of de tekst leesbaar is en of de afbeeldingen niet buiten het beeld vallen. 
  5. Als laatst kun je controleren of de mobiele versie snel genoeg is

Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw website?

Heb je hulp nodig om hoger in Google te scoren? Neem dan contact op of laat je gegevens achter.

Veelgestelde vragen over Mobile First Indexing

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.