SEO voor Webwinkel: Case Study

Deze klant ontving 105% meer bezoekers 4 maanden na aanvang SEO traject.

Hieronder vind je hoe we tot dit resultaat zijn gekomen in 3 verschillende fases van optimalisatie over een periode van 4 maanden. #seo-recovery

com

Update: bekijk ook onze nieuwe SEO voor fitness website case study met bijna 1000% groei in 8 maanden.

Een van onze klanten is minder vindbaar, kunnen jullie eens kijken?

Onze blog over de Google Update van augustus stond nog niet zo lang online toen Rankify werd benaderd door een collega internet marketeer. Een klant met een WordPress website had zijn posities in Google zien verdampen.

Kun je eens kijken...

De eerste call...

Een korte analyse

Rankify kreeg de vraag om als SEO Specialist even te kijken naar een Nederlandse webshop om te zien of er wat dingen opvielen waardoor de website minder vindbaar was geworden. 

Tijdens de korte analyse bleek al snel dat er wat dingetjes mis waren, waaronder het bekende Yoast probleem. (lees de blog over het probleem).
Dit konden we dus snel terugkoppelen naar onze vakgenoot, maar het kwaad was al geschied. De collega marketeers gingen het probleem gelijk oplossen!

In onderstaande screenshot uit Google Search Console kun je goed de stijging van vertoningen en het aantal klikken zien die door het Yoast probleem werden veroorzaakt, vanaf ongeveer 7 maart (zie de oranje pijl). Met daarna gelijk weer een continue langzame daling. De korte analyse werd in augustus uitgevoerd, en de diepgaande analyse werd begin september uitgevoerd, toen we echt begonnen met het SEO traject. (zie groene pijl).

Het belangrijkste zoekwoord voor de website was inmiddels naar pagina 6 gezakt.

case-study-yoast-probleem-SEO-analyse

Toch een diepgaande SEO analyse...

5 uur later.

Natuurlijk was er geen direct zichtbaar effect door deze aanpassing aan de Yoast SEO tool, maar er werd toch gevraagd om eens dieper te duiken, want de website ging al langer bergafwaarts. Dat bleek dus inderdaad het geval te zijn en werd het nog duidelijker dat het om een veel dieper liggend probleem ging. Of beter gezegd een opeenstapeling van problemen.  

In september 2018 heeft Rankify de diepgaande SEO analyse uitgevoerd, welke ongeveer 5 uur duurde, en daarbij werden er tientallen problemen gevonden, die zeer omvangrijk werden omdat er zoveel pagina's door werden beïnvloed. De opvolgende maanden werd er nog dieper op pagina niveau gekeken voor het optimaliseren, met name in fase 2 en 3.

De tools die we hebben gebruikt bij het SEO traject van begin tot eind zijn de volgende:

  • Screaming Frog: Een onmisbare tool voor een SEO analyse. De belangrijkste tool om de problemen te localiseren. 
  • Website Auditor: Een soortgelijke tool, maar iets minder 'diepgaand' en iets meer visueel.
  • Serpstat: Nog een analytische tool, en daarbij ook te gebruiken voor backlink onderzoek, keyword onderzoek. Een soort all-in-one SEO tool.
  • Ahrefs: All-in-one SEO tool, maar werd vooral gebruikt voor keyword onderzoek.
  • Google Analytics: Overzichtelijk zien waar de bezoekers naar toe gaan, welke pagina's er geen bezoekers krijgen etc.
  • Google Search Console: Onmisbaar in elk SEO traject! De plaats om low-hanging fruit te vinden. Maar ook de plaats om keyword kannibalisatie te ontdekken en daarmee uit te roeien.
  • Surfer SEO: On-page software met super handige functies!
  • PageOptimizer.pro: De meest effectieve en tegelijk ook meest betaalbare on-page SEO tool die er bestaat!
  • Cora SEO: De echte on-page SEO nerd software.

Google keyword planner staat niet in de lijst omdat de betreffende website in een branche verkeerd waar geen advertenties voor mogen worden vertoond, waardoor er geen data te zien is!

Top 10 problemen die we vonden

De volgende problemen horen thuis in de top10 die we vonden op deze website. 

  1. Redirects van http naar https waren niet goed ingesteld
  2. Alle 404 errors gingen naar de Homepage
  3. Honderden onnodige, low quality pagina's werden geïndexeerd
  4. Indexatie verschillen Google en Bing
  5. Interne link structuur was niet optimaal
  6. Honderden lage kwaliteit backlinks
  7. URL structuur 
  8. Kopteksten (Headings) niet optimaal gebruikt
  9. Snelheid website was uitermate langzaam voor mobiele gebruikers en had veel onnodige errors
  10. Keyword kannibalisatie

We moesten dus enkele zeer belangrijke dingen rechttrekken voordat Google de website weer ging "vertrouwen". Een heleboel low-quality signalen waren waarschijnlijk bij Google binnengekomen, en dan heeft het toevoegen van tientallen low quality backlinks geen nut. Onze aanpak is zeer effectief geweest, waardoor de klikken, vertoningen en posities nog steeds aan het stijgen zijn! Zie hieronder het verschil, en we zijn nog steeds stijgende!

Overzicht van de afgelopen 16 maanden, van oktober 2017 tot en met januari 2019.
Groene pijl is datum diepgaande SEO analyse, en het begin van het SEO traject.

16 maanden overzicht

Onze 3 fases van optimalisatie


De optimalisatie van deze website werd in 3 fases uitgevoerd. Alhoewel dit een webwinkel was, de problemen kunnen bij elk soort website voor komen, en moeten daarom zeer serieus genomen worden.

Fase 1 - problemen oplossen op website niveau

Alhoewel de meesten hier niet het woordje optimaliseren willen gebruiken, gebruik ik het toch, omdat problemen verhelpen ook optimaliseren is.. Al is het de eerste fase van het traject! 

Na de analyse hadden we een lijst gemaakt met tientallen problemen die opgelost moesten worden. Hiervoor gebruikten we Google Spreadsheets waar we kolommen maakten met alle problemen, de omschrijving van elk probleem, wie het probleem op ging lossen, en een uitleg hoe je dat het beste kon doen. Daarbij werd uitvoerig overleg gepleegd met de klant om te kijken wie, welke problemen kon oplossen, en wat ieders rol was in het proces. Rankify's rol in deze samenwerking werd al snel vervuld als SEO consultant, en sprong hier en daar bij om te helpen met het optimaliseren van pagina's waar uitleggen langer duurde dan het oplossen zelf.

De eerste fase werd dus eerst ingevuld om alle problemen die de hele website beïnvloeden als eerst op te pakken. En dat waren o.a. de volgende verbeteringen:

  1. Instellen van de juiste redirects van http naar https!
  2. Het gebruik maken van Schema
  3. Instellen van een echte 404 pagina
  4. Pagina's uitsluiten van indexatie
  5. Het optimaal instellen van de Yoast SEO plugin.
  6. Het uitdunnen van het aantal onnodige WordPress plugins (of uitzetten).
  7. Het uitschakelen van ongebruikte lettertypes die wel geladen werden. 
  8. Snelheid optimaliseren
  9. Backlink onderzoek voor problematische links
  10. Het oplossen van de dubbele H1's op veel plaatsen van de site

Fase 2 - problemen oplossen op pagina niveau


 

Keyword kannibalisatie: de sluipmoordenaar

In de 2e fase gingen we ons concentreren de problemen oplossen die opgelost moesten worden op pagina niveau. Hierbij gingen we per pagina, onderdelen wijzigen/verwijderen/verbeteren. Uiteraard werd hier gekeken naar de belangrijkheid van de pagina, en op volgorde van waarde aangepast. 

Een van de allergrootste dingen die we hier konden scoren was het oplossen van keyword kannibalisatie. Hier werd gebruikgemaakt van handmatige controles van de zoekresultaten en concurrenten. Daarnaast werden de problemen opgelost met interne links, anker teksten etc. 

Tijdens het traject werd meer en meer duidelijk dat er veel overlap was ontstaan tussen verschillende pagina's die waren toegevoegd door een eerder SEO bureau. Deze techniek heeft  in het verleden misschien wel gewerkt, maar Google is slimmer en kritischer geworden! John Mueller zegt regelmatig in de Google Webmaster Hangouts (die je als SEO-er echt niet mag missen) dat het samenvoegen van 3 minder goede pagina's naar 1 sterke pagina goed zal kunnen werken!

Het belangrijkste zoekwoord van de website was gezakt naar pagina 6

Laten we hier een paar algemene voorbeelden geven van hoe keywordkannibalisatie er uitziet om het idee beter te begrijpen. In ons geval was het niet zo 'overduidelijk' als in de volgende gevallen.

  • http://dewinkel.nl/2ehands-fiets-te-koop/
  • http://dewinkel.nl/tweedehands-fietsen-te-koop/
  • http://dewinkel.nl/2ehands-fietsen/
  • http://dewinkel.nl/gebruikte-fietsen-te-koop/

We bekeken de zoekresultaten in Google zelf, in combinatie met Search Console en onze Keyword Mapping.

We gebruikten hier voornamelijk de Google zoekresultaten zelf voor in combinatie van Google Search Console. Het handigs om Keyword Mapping te doen.

Praktisch gezien zal dus de volgende woorden maar 1 pagina hoeven: 2e hands fietsen te koop, tweedehands fietsen te koop, gebruikte fietsen te koop.

Combineer dus de aanwezige pagina's die met elkaar overeenkomen in 1 sterke pagina.

Fase 3 - on-page SEO (optimaliseren content)


 

Zodra de meeste problemen waren opgelost konden we pas beginnen met het optimaliseren van de inhoud! Laat het duidelijk zijn dat we in de hele periode geen enkele nieuwe pagina hebben toegevoegd, en alleen een dozijn pagina's hebben samengevoegd, en honderden pagina's uit de index hebben gehaald! 

Door het gebruik maken van het keyword onderzoek en het zoekwoorden overzicht uit onze Keyword Mapping (en Google Search Console) konden we gaan beginnen met het optimaliseren van de content.

Dit ging aan de hand van een zoekwoorden onderzoek in Search Console, Serpstat en Ahrefs. Zodra we wisten welke zoekwoorden we wilden gaan gebruiken voor de belangrijkste pagina's ging ik met PageOptimizer.Pro en Cora SEO aan de slag. Dit Ranking Recovery proces vergt meer SEO kennis dan de gemiddeld webbureau in huis heeft, maar heeft een overduidelijk positief effect op de zoekresultaten. 

Het resultaat mag er zijn:

Hieronder staan enkele screenshots met de maand voor de diepgaande analyse (augustus 2018) en januari 2019.

augustus-vs-januari-4

46% 

Meer omzet

augustus-vs-januari-2

117% meer vertoningen.

Een ruime verdubbeling van het aantal vertoningen van de website in de zoekresultaten.

117% 

Meer vertoningen

augustus-vs-januari-3

105% meer bezoekers

Een verdubbeling van het aantal bezoekers dat vanuit Google naar de website kwam.

105% 

Meer bezoekers

Marco: seo specialist

Marco Logmans

Eigenaar Rankify

Wil jij ook hoger in Google komen? Neem dan gelijk contact op! 

Wat zijn de key takeaways?

Wat zijn nu eigenlijk de key takeaways die jij hier uit kan meenemen?

  • Start elk SEO traject met een websiteanalyse.
  • Low quality signalen zijn een aanwijzing voor Google dat er iets mis is.
  • Keyword kannibalisatie bestaat echt!
  • Goede on-page SEO laat webpagina's nog verder stijgen
  • Toevoegen van nieuwe content is niet (altijd) nodig om meer bezoeker te krijgen.
    • We hebben 0 nieuwe pagina's toegevoegd.
    • Een dozijn pagina's samengevoegd
    • Honderden pagina's uit de index gehaald.
  • Het aantal backlinks is minder belangrijk dan de kwaliteit!
  • SEO is geen quick fix! 

Klaar om te groeien?

Betere rankings, meer bezoekers, meer conversies en hogere omzet.

Invalid Email
we-gaan-je-helpen