Favicons hebben vanaf nu meer invloed op jouw SEO! De basics.

In de zoekresultaten zie je allerlei dingen op je afkomen. Plaatjes, video’s en tegenwoordig ook favicons. Als je geen favicon gebruikt heb je kans dat je een kleiner aantal mensen naar je website krijgt. 

Het is dus ontzettend jammer als je door zo iets kleins en simpels, bezoekers mist! 

Maak dat je een favicon op je site gebruikt om meer op te vallen in de zoekresultaten en daarmee meer bezoekers krijgt. 

Google meldt op twitter dan Favicons ook op desktop getoond gaan worden


Google is continu bezig met het ‘verbeteren’ van de zoekresultaten, maar ook zeker met hoe ze er uitzien. Zoals je misschien wel weet zijn ze daarom continu bezig met A/B testen. Zo testen ze welke opmaak of layout het beste werkt, en natuurlijk doen ze dit ook met het oog op de advertenties want daar komt hun geld vandaan

Hoe meer je opvalt in de zoekresultaten hoe hoger je CTR kan worden! En hoe hoger je CTR hoe meer bezoekers. En hoe meer bezoekers, hoe hoger de kans is dat iemand een klant wordt of aankoop doet!

Op 13 januari 2020 meldde Google via Twitter dat favicons vanaf heden ook getoond gaan worden bij Desktop zoekresultaten. Daarvoor werden ze alleen op mobiele zoekresultaten getoond. Deze update wordt nu uitgerold naar al hun servers. 

Op mobiele telefoon zagen we icoontjes al veel langer. Sinds dat google zich vooral ging richten op Mobiele zoekresultaten hebben we daar de meeste updates gezien. 

Of dat deze ten goede komen voor de gebruikers of voor Google zelf is nog maar de vraag. Toch wil ik hier even 1 kritiek puntje leveren. 

Kijk maar eens naar onderstaande afbeelding. Aan de linkerzijde zie je de oude weergave op mobiel, en aan de rechterkant zie je de weergave met icoontjes. 

Mijn vraag aan jouw is: op welke van deze 2 kun je duidelijker zien dat het bovenste resultaat een advertentie is? En in welke afbeelding is die onderscheid bijna niet meer te zien? 

Dus voor wie zijn de zoekresultaten nu eigenlijk beter? Voor de advertenties waar ze geld aan verdienen of voor de gebruikers van hun zoekmachine?

Favicon instellen op je WordPress website


Het hebben van Favicons is 1 onderdeeltje van onze uitgebreide seo check. En daar heb ik wel eens een beetje commentaar op gekregen, maar mensen vergeten dat juist deze kleine dingetje invloed kunnen hebben op jouw zichtbaarheid in Google!  

WordPress websites domineren het internet. 

Ongeveer 30-40% van alle websites worden gebouwd met het WordPress CMS systeem. Als je geïnteresseerd bent in WordPress SEO, lees dan ook zeker ons artikel over hoe je WordPress kan gebruiken om beter vindbaar te worden in Google.

Zodra je in het dashboard van WordPress zit ga je naar Weergave – Customizer. 

Elke customizer ziet er iets anders uit, maar meestal moet je bij Site Identity zijn. Daar moet je ergens de optie vinden voor het instellen van een Favicon. Je moet dan wel zelf al een Favicon gemaakt hebben. Omdat ik WP Astra gebruik voor mijn websites, zie het er ongeveer zo uit:

WordPress is geen WordPress als er ook geen plugin voor bestaat. Een bekende favicon generator is deze: https://nl.wordpress.org/plugins/favicon-by-realfavicongenerator/

Het voordeel van deze Favicon generator is dat ze ook favicons maakt die speciaal voor Android en IOS maakt. Dus als iemand jouw website opslaat in zijn startscherm, dan krijgt die jouw mooie Favicon ook te zien. Handig toch? 

Zijn Favicons belangrijk voor SEO?


Elk beetje helpt. 

Een favicon toevoegen zal je (waarschijnlijk) geen hogere rankings opleveren, maar het kan zeker wel een indirect effect hebben. Denk maar eens aan het scenario waar iemand op zoek is naar iets, en hij of zij jouw website bezoekt en het antwoord vindt, daarna een backlinks maakt naar jouw website omdat je zijn of haar vraag super hebt beantwoord.

Dat was een lange zin. Maar het kan ook dat ze toch jouw product kopen!

Maar om het nogmaals in het kort te zeggen: 

Het niet hebben van een Favicon doet je zeker geen voordeel en het wel hebben van een Favicon kan je meer bezoekers opleveren

Het is aan jou of je het pure onzin vindt of dat kleine icoontje toevoegt aan je site. 

Wil jij ook beter vindbaar worden in Google, neem even contact op.

Veelgestelde vragen

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.