Stop met het kijken naar de gekleurde bolletjes in de Yoast SEO plugin!

Kap er nu mee! Serieus! Stop met het kijken naar het stoplicht in Yoast SEO! Echt waar! 

Wat zijn de stoplicht kleurtjes in Yoast?


Wanneer je met Yoast SEO werkt weet je waar ik het over heb. De gevreesde kleurtjes. Rood betekent gewoon dat je iets mist, oranje dat je redelijk goed zit en groen dat je het goed hebt gedaan. 

Op zich is dit allemaal geen probleem totdat mensen deze kleurtjes gaan gebruiken als argument of de reden van falen of slagen. En daar wringt de schoen. 

Bekijk hier maar eens een voorbeeld van de Yoast SEO kleurtjes voor een top presterende pagina: 

Enkele analyse onderdelen uitgelicht


Outbound links: (De pagina heeft uitgaande links)

Uitgaande links zijn verwijzingen naar andere websites op het internet. Je verwijst dan de bezoeker door naar een plek waar jouw informatie vandaan komt, of waar men meer kan lezen over het aangekaarte onderwerp. 

Voor de betreffende pagina lijkt het nu of we het niet goed doen. We moeten volgens Yoast uitgaande links toevoegen. 

Het probleem is dat je soms helemaal geen outbound-links wilt hebben op een pagina! Vergeet daarom gewoon of dit bolletje rood of groen is. De betreffende pagina gaat over een product in de outdoor niche, en krijgt op dit moment ongeveer 400 kliks per maand vanuit Google.

Als je het bolletje echt groen zou willen krijgen, zou je waarschijnlijk meerdere uitgaande links toe moeten voegen om van rood naar groen te gaan. En het grappige is dat het gewoon uitgaande links heeft, al zijn het knoppen en geen normale tekst. 

Keyphrase in introduction: (zoekterm komt voor in de eerste paragraaf)

Ik had in eerste instantie geen Focus Keyword toegevoegd, waardoor het overzicht een stuk korter was. Maar puur voor deze blog heb ik er 1 toegevoegd om alle onderdelen te kunnen tonen. 

Maar volgens de plugin heb ik de focus zoekwoord nergens in de eerste paragraaf staan. Het probleem is dat de opmaak van deze website niet in blogvorm is, waardoor de tool van slag raakt. Nogmaals een reden om niet naar de kleurtjes te kijken. 

Maar het zoekwoord staat als grote H1, en daarna ook in de eerste paragraaf van de website, al staan er nog een H2 en een inhoudsopgave tussen. 

Keyphrase in Subheading: (zoekwoord komt voor in ondertitels van de tekst)

Volgens Yoast SEO gebruik ik het zoekwoord niet in een subheading. Dat gebeurt overigens wel, omdat de 2e kop op de pagina weer de naam van het product noemt. 

Dus ook hier klopt het rode kleurtje niet met de werkelijkheid. En als je echt met on-page SEO bezig bent, kan ik je vertellen dat de meeste van deze bolletjes BS zijn, omdat je altijd naar de concurrentie moet kijken. Google zet niet voor niets bepaalde websites op de 1e pagina. Je kunt de subheading beter gebruiken voor gerelateerde zoekwoorden, bijvoorbeeld een meervoud van het zoekwoord of de technische term van het zoekwoord. 

Keyphrase Density (De zoekterm dichtheid)

De keyphrase density is het aantal keer dat jouw zoekwoord voorkomt in relatie tot het aantal woorden van je tekst. Als je 2 keer het zoekwoord gebruikt in 100 woorden, dan heb je een keyword density van 2%. 

Volgens de website van Yoast zelf wordt het bolletje groen als je onder de 3% dichtheid blijft. https://yoast.com/wordpress/plugins/seo/keyphrase-density-check/ 

Dit betekent dat per 100 woorden je maximaal 3 keer je zoekwoord mag gebruiken. 

Dit is natuurlijk grote onzin. 

Je moet altijd naar de concurrentie kijken. Als de top 10 posities allemaal een keyphrase density hebben van 10%, dan moet je niet proberen onder de 3% te gaan zitten. 

Text Length (de lengte van je tekst)

Yoast heeft ook een ingebouwde check waar het kijkt naar het aantal woorden van je tekst. Zodra je boven de 300 woorden uitkomt krijg je een groen bolletje.

Geweldig. 

Je hebt meer dan 300 woorden aan tekst toegevoegd. Knap hoor! 

Je snapt dat dit de grootste onzin is die er bestaat als je echt concurrerend wilt zijn in de zoekresultaten. Als je concurrentie allemaal artikelen hebben van meer dan 4000 woorden, kom je echt niet in de top 10, of top 30 met je 300 woorden. Google waardeert die pagina’s niet voor niets. 

Plus, hoe meer informatie je weggeeft, zoals in een lang artikel, des te meer kans je hebt dat je backlinks krijgt. Met 300 woorden kun je misschien uitleggen hoe je een eitje bakt, maar niet hoe SEO werkt. 

De conclusie die we uit deze kleurtjes kunnen trekken


Allereerst wil ik zeggen heel blij te zijn dat Yoast een SEO plugin heeft die je kunt gebruiken voor je website. Ze waren waarschijnlijk ook 1 van de eerste plugins speciaal voor SEO, en met meest bekend! En het ligt niet zozeer aan Yoast zelf dat dit te sprake komt, want ze proberen gebruikers het juiste pad op te sturen. Dus daar ligt het probleem niet.

Je kunt er handige dingen mee doen, zoals: 

  1. Titel aanpassen die Google in de zoekresultaten kan tonen
  2. Meta omschrijving aanpassen om in de zoekresultaten te tonen
  3. Je website eenvoudig koppelen met Google Search Console door de code in de header van de website te zetten
  4. De ingebouwde XML sitemaps die je kunt gebruiken om aan Google en Bing te geven.
  5. De Open Graph-data handmatig aanpassen zodat je in Facebook net weer een andere titel en omschrijving kan laten zien
  6. De Twitter cards die Twitter kan gebruiken om in hun feed te tonen
  7. De manier om een Canonical URL toe te voegen aan een bepaalde pagina
  8. Focus zoekwoord invullen zodat je die in het overzicht van alle pagina’s of posts kan zien, maar niet voor het verkeerslicht. 

Het probleem ligt bij de mensen die de plugin gebruiken. Alhoewel er ook wel eens probleempjes zijn geweest met de Yoast SEO Plugin. Toch snappen sommige gebruikers niet dat een pagina niet goed gevonden wordt terwijl alle kleurtjes groen zijn. Of juist andersom, dat een pagina wel goed gevonden kan worden met meerdere rode bolletjes. Het is geen SEO stoplicht dat Google gebruikt!

Soms gaat men zelfs zo ver dat ze mij, als SEO specialist, willen overtuigen dat iets wel of niet goed is, door de kleur van het bolletje. Dan gaan mijn haren recht overeind staan. Pun intended. 

Veelgestelde vragen over Yoast.

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

frankwatching-logos
emerce-logo
marketingfacts-logo

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

SEO Software deals voor Black Friday en Cyber Monday

30-90% OFF