Wat zijn Orphan pages? En zijn ze goed of slecht voor SEO?

Als je een diepgaande analyse doet van een website ontdek je allerlei interessante dingen. Dingen die je niet wist. En het grappige daarvan is vaak dat het ooit wel eens bekend was, maar dat het nu onder een laag stof is gekomen. Een van deze dingen zijn bijvoorbeeld Orphan Pages.

Maar wat zijn orphan pages? 

Hoe ontstaat een orphan page?


Veel websites zijn opgebouwd in de vorm van een piramide. De homepagina staat dan bovenaan de piramide en daaronder komen de categorieën. Onder deze categorieen komen weer de subcategorieën, en als laatste komen de pagina’s over de producen of diensten.. In een latere blog ga ik hier nog verder op in, maar voor de illustratie geef ik je het volgende overzicht mee. 

Een URL voor zo een website zou er dus zo uit kunnen zien: mijnsite.nl/hondenvoer/subcategorie2/pagina

Veel partijen kiezen dan liever voor nog meer subcategorieën zodat het er ongeveer zo uitziet:

Een URL voor zo een website zou er zo uit kunnen zien: mijndierenwinkel.nl/honden/hondenvoer/droogvoer/royal-canon-15kg 

Maar in sommige gevallen zie je zelfs zulke URL structuren

mijndirerenwinkel.nl/huisdieren/honden/hondenvoer/droogvoer/honden-tot-15kg/royal-canin-zooplus

Het probleem met een piramide websitestructuur begint vaak bij het gebruik van interne links. In veel gevallen zul je vanuit een hoofd categorie doorverwijzen naar de onderliggende sub categorieën. Bij een webwinkel gaat dat vaak automatisch, maar bij standaard websites vaak niet. En op de pagina van een sub categorie zul je weer een verwijzing moeten maken naar pagina’s die daaronder hangen. 

Maar wat gebeurt er nu als je in een subcategorie de verwijzing naar een onderliggende pagina verwijderd? 

Dan zal de betreffende pagina geen verwijzing (interne link) meer hebben en daardoor als het ware alleen komen te staan. Dat is in de kern een Orphan Page. Een pagina zonder menu links of interne links.

Daarom is het gebruik van interne links zo ontzettend belangrijk. Niet alleen van categorie naar sub categorie en weer naar de pagina’s, maar ook van pagina naar pagina onderling, of van sub categorie naar sub categorie.  

In veel gevallen zullen bedrijven nieuwe pagina’s onder een categorie of subcategorie hangen, maar vergeten een verwijzing te maken van de subcategorie naar de nieuwe pagina! 

Hoe langer een website bestaat, hoe meer kans je hebt dat je orphan pages op je site hebt staan.

Waarom kunnen orphan page problematisch zijn?


Als het goed is weet je dat backlinks waardevol zijn voor een website? Nu, dat betekent hetzelfde voor interne links. Interne links kunnen de waarde doorgeven die ze zelf ontvangen. 

In de meeste gevallen krijgt de homepage de meeste backinks. Daardoor krijgt de homepage de meeste waarde van de site. Het probleem is echter dat, wanneer er geen links naar andere pagina’s aanwezig zijn, de waarde ook niet doorgegeven kan worden. En hoe dieper de productpagina verwijderd is van de homepage, des te minder ‘waarde’ ze ontvangt van de bovenliggende lagen of paden.

Dus als er geen enkele verbinding bestaat tussen pagina’s en een (orphan) pagina, kan er ook geen waarde doorgegeven worden. Het is dus een beetje zonde om pagina’s zonder interne links op je site te hebben!

Daarnaast kunnen sommige zoekmachines de pagina’s niet vinden omdat er niet naar verwezen wordt. Als je geen goedwerkende XMP sitemap hebt, is dit een bekend resultaat.

Hoe los je het op?


De snelste oplossing is om een HTML sitemap te maken. In WordPress heb je hier verschillende Plugins voor. Dit maakt een aparte pagina op jouw site met verwijzingen naar alle andere pagina’s op je site, dus inclusief de orphan pages. In de footer van je website link je bijvoorbeeld naar deze pagina om de zoekmachines eenvoudig bij alle pagina’s te brengen op je site, waardoor ze allemaal gevonden en geindexeerd kunnen worden. 

Als je geen WordPress gebruikt kun je gebruik maken van Screaming Frog of Website Auditor. Deze tools crawlen de hele website crawlen, inclusief XML sitemaps, waar vaak de orphan page in wordt weergegeven. Website Auditor gaat nog een stapje verder, en bekijkt alles pagina’s die Google heeft geïndexeerd, en kan op die manier nog meer pagina’s vinden. 

Zodra je de pagina’s gevonden hebt kun je kijken of ze belangrijk zijn en ze wilt behouden. Verwijs naar deze pagina’s vanaf andere pagina’s om de pagina’s meer waarde te geven in de zoekmachines. 

Wat zijn orphan pages nog eens in het kort?


Orphan pages zijn pagina’s op de website zonder enkele verwijzing binnen de website. Niet vanuit het menu en ook niet door interne links. De pagina krijgt dus geen waarde doorgegeven van andere pagina’s op de website en moet dus eigenlijk helemaal op eigen voeten staan. Alleen met behulp van backlinks zou deze pagina hoog in de zoekresultaten kunnen komen voor een zoekwoord met sterke concurrentie.

Het is daarom geen aanbevolen manier om SEO te bedrijven!

Heb je hulp nodig om orphan pages te vinden en op te lossen?


Neem even contact op of laat je gegevens achter

Veelgestelde vragen:


Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

frankwatching-logos
emerce-logo
marketingfacts-logo

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

SEO Software deals voor Black Friday en Cyber Monday

30-90% OFF