Wat is een sitemap?

wat is een sitemap

Een sitemap kun je vergelijken met een inhoudsopgave. Een sitemap geeft een overzicht van verschillende URLs die te vinden zijn op je website. Zoekmachine gebruiken deze om te zien welke pagina’s er nieuw zijn, of wanneer ze geupdate zijn. Er zijn wel 2 verschillende sitemaps, en dat leggen we je uit.

Wat doen ze en waarom zijn ze nodig?

Welke soorten sitemaps zijn er?


Allereerst gaan we kijken naar de 2 verschillende soorten sitemaps. Wat zijn het, hoe kun je ze vinden, en wat doen ze voor je website. We hebben het in het algemeen over een sitemap voor gebruikers, ook wel en html sitemap genoemd, en een sitemap die speciaal bedoelt is voor zoekmachines, ook wel de sitemap.xml genoemd.

We bekijken de verschillen en de reden om ze allebei te gebruiken.

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

De sitemap.xml (voor zoekmachines)


Waarom is deze belangrijk voor Google?

Dat is een terechte vraag, en naar mijn mening is het een vraag die te weinig gesteld wordt, en soms wordt afgedaan als onnodig en onzinnig. In mijn mening zijn er voldoende redenen waarom je niet zonder een sitemap wil gevonden worden. Google grapje…

8 redenen waarom het handig is om een sitemap te hebben

  1. Een van de voornaamste redenen is wel dat je precies aan Google laat weten welke pagina’s er allemaal op jouw website te vinden zijn. Bij kleine websites is een sitemap misschien minder essentieel dan bij een grote website, maar voor beide soorten websites is het nuttig om er een te hebben. Je helpt dus zoekmachines jouw website beter te doorzoeken. Dit helpt vooral als je veel gebruik maakt van landingspagina’s zonder links.
  2. Zodra je een sitemap bestand hebt geüpload naar zoekmachines kun je eenvoudiger zien hoeveel pagina’s je totaal hebt, en in Google Search Console en Bing Webmastertools kijken of er eventueel problemen zijn met het vinden en indexeren van bepaalde pagina’s, video bestanden of afbeeldingen.
  3. Nieuwe en geüpdatet pagina’s. Wanneer je een automatische sitemap file generator gebruikt worden ook de datums van laatste wijzigingen getoond zodat zoekmachines dit kunnen zien en beslissen om de inhoud te her-indexeren. Als er regelmatig updates plaatsvinden en dit in de sitemap te zien is, zal de crawler ook vaker langskomen. Dit geld ook wanneer een website nieuwe pagina’s heeft toegevoegd. Hoe langer je websites onaangetast laat, hoe langer het zal duren voordat de internet crawler van Google of Bing je weer een bezoekje brengt en hier gebruiken ze sitemaps voor.
  4. Wanneer er orphaned pages zijn, worden ze toch gevonden en gecrawld door zoekmachines.
    (Orphaned pages zijn losse pagina’s op een website waar geen enkele link naar toe verwijzen. Dus een crawlbot kan die losse pagina’s nooit vinden zonder een verwijzing of een sitemap.
    Orphaned pages ontstaan soms doordat er in de loop van tijd pagina’s zijn verwijdert en er daardoor ook pagina’s tussen zitten die de enige schakel waren naar deze losstaande pagina’s. Je kunt dan bijvoorbeeld een tool zoals Screaming Frog gebruiken om deze pagina’s te vinden. Dit gebeurt zeker wel eens bij grotere websites. Een andere reden voor Orphan Pages is het gebruik maken van landingspagina’s waarbij de pagina niet via de normale navigatie te bereiken is.
  5. Je kunt eenvoudig zoekmachines instructies geven om jouw hele website opnieuw te analyseren door ze opnieuw de sitemap file te laten doorlezen.
  6. Google gebruikt de sitemap file bij het kiezen voor de juiste Canonicalization van pagina’s. Wanneer de eigenaar/webmaster/website bouwer van een website per ongeluk een fout heeft gemaakt een Canonical URL, gebruikt Google zoveel mogelijk informatie om te bepalen welke regel ze moeten volgen.
  7. Bij vernieuwing aan je website kun je eenvoudiger doorgeven welke veranderingen er zijn. Bijvoorbeeld bij een upgrade van http naar https. (Dus naar een beveiligde verbinding met je website).
  8. De laatste reden om een sitemap te hebben is dat je er alleen maar voordeel van kunt hebben en geen nadeel. Ten minste als je weet welke pagina’s geïndexeerd mogen worden.Het klinkt cliché, maar waarom zou je er niet gebruik van maken als het alleen maar in je voordeel werkt?

Bij grotere website met duizenden of honderd duizenden kun je echt niet zonder een sitemap. Echter zit er wel een limiet aan de sitemap file. Deze kan maximaal 50.000 URL’s bevatten. Heb je er meer, dan maak je meerdere sitemaps. En een best-practice is dat je sitemaps verdeelt in bijvoorbeeld categorieën.

Een pagina in een sitemap garandeert niet automatisch dat die ook daadwerkelijk wordt geïndexeerd en in Google te vinden is!

Hoe maak je een sitemap?


  • Met een sitemap generator
    • Er zijn verschillende websites die automatisch een sitemap.xml bestand voor je genereren. Dit bestand wordt dan gegenereerd door een crawler die alle links volgt op je website.
      Het nadeel hiervan is dat ze geen verborgen pagina’s vinden, waar geen links naartoe staan.
      Voorbeelden hiervoor zijn
  • Sitemap maken in WordPress
    • In WordPress kun je plugins gebruiken die automatisch een sitemap voor je genereren. Denk bijvoorbeeld hier aan Google XML Sitemaps en Yoast. Hierbij kun je ook aangeven welke pagina’s je juist NIET in de sitemap wilt hebben.
  • Handmatig
    • Je kunt natuurlijk een sitemap handmatig maken, maar dan moet je het wel zo kunnen maken dat ze de juiste datums etc oppakken. Sommige mensen doen een automatische datum update elke X aantal dagen. Dat is niet waar het voor bedoelt is, en dat is ook niet iets dat zoekmachines leuk vinden.
      Als voorbeeld kun je hier kijken https://www.sitemaps.org/protocol.html ALs je wilt weten wat Google precies wilt hebben in een sitemap bestand dan kun je hier even kijken: https://support.google.com/webmasters/answer/183668?hl=en . Je moet dus oppassen om geen session ID’s te gebruiken in de URL, en altijd de Canonical URL gebruiken.
    • Dan kun je nog in je robots.txt bestand op je website aangeven waar de URL precies te vinden is.

 Hoe geef je een sitemap aan Google?


De stappen voor Google:

  1. Controleer waar de sitemap staat, en via welke URL.
  2. Ga naar https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=nl
  3. Kies de website waar je de sitemap voor door wilt geven
  4. Ga in het linkerscherm naar “Crawlen”
  5. Ga naar “Sitemaps”
  6. In het rechterscherm klik je rechtsbovenin op SITEMAP TOEVOEGEN/TESTEN
  7. In het nieuwe scherm vul je de URL in van de sitemap.

Zodra je een sitemap hebt vertel je aan zoekmachines waar dit bestand op jouw website bevindt. Als voorbeeld noem ik de sitemap van Rankify, deze kun je vinden door naar de domeinnaam + sitemap.xml te gaan. Het is geen vereiste om een sitemap bestand daar te plaatsen, maar het helpt wel om het bestand, of bestanden eenvoudiger te vinden. Je ziet ons bestand als je naar https://rankify.nl/sitemap.xml gaat.

De zoekmachines kunnen nu eenvoudig de inhoud van je website lokaliseren en indexeren.

De html sitemap (voor bezoekers)


Zoals we hierboven hebben vermeld zijn er eigenlijk 2 verschillende soorten sitemaps. 1 voor de zoekmachines en 1 voor de website bezoekers.

In de SEO starters Guide van Google wordt de sitemap voor gebruikers ook genoemd als best-practice. Je geeft hiermee namelijk een overzicht van je website aan je bezoekers. Dit is dus nog een reden om te werken met categorieen in de URL structuur.

Het toevoegen van deze sitemap is afhankelijk van de grootte van je website en het type website. Heb je een webshop met tienduizenden artikelen, dan kan het rommelig overkomen. Heb je een website met 10 of 100 pagina’s, dan kan het juist wel weer nuttig zijn. Bij een website

In WordPress heb je plugins die deze taak voor jou uitvoeren, welke dit zijn kun je hier lezen: https://nl.wordpress.org/plugins/tags/html-sitemap/ . Persoonlijk hou ik niet van weer een extra plugin, dus kun je de plugin installeren. Kopieer de uitgespuugde HTML code, en plak deze in een zelf aangemaakte pagina, en verwijder de plugin.

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.