Wat is keyword mapping? En waarom is het belangrijk?

Wat is keyword mapping

Na je zoekwoorden onderzoek heb je een waslijst met zoekwoorden. Je wilt aan de slag maar weet niet waar je moet beginnen. Misschien is het dan handig om een overzicht te hebben met alle pagina’s en de bijbehorende zoekwoorden? 

Ps. keyword is de Engelse vertaling voor zoekwoord, trefwoord of zoekterm.

 

Maak je er 1 voor of na je zoekwoorden onderzoek?


Als je een SEO campagne gaat opzetten is het naar mijn inzien altijd het beste om te beginnen met een diepgaande analyse van de website zelf. Daarna kun je de website pas gaat ‘optimaliseren’.

Het kan handig zijn om na de analyse te beginnen met keyword mapping voor je het zoekwoordenonderzoek doet. Dit overzicht zal na je onderzoek van pas komen omdat je gelijk kunt zien welke keywords bij welke pagina’s horen.

Dit voorkomt dat je een zoekwoord dubbel gaat gebruiken voor 2 verschillende pagina’s. Het nadeel is echter dat dit wel meer (handmatig) werk is. 

Of..

Je kan dit soort overzicht ook maken na je zoekwoorden onderzoek. Dan kun je eenvoudig het hele overzicht in 1 keer doen met bijvoorbeeld een tool zoals Website Auditor.

Er zitten dan wel enige nadelen aan. Ten eerste zullen de zoekresultaten de pagina kiezen waar het zoekwoord bij kan horen. Ten tweede krijg je maar 1 zoekwoord per pagina. Als je een groep zoekwoorden (keyword cluster) wilt gebruiken voor 1 pagina, dan moet je ze alsnog handmatig toevoegen.

Al met al ontkom je er niet aan om een gedeelte van dit werk zelf te doen i.p.v. met een tool. 

Wil je alleen een overzicht met de basis onderdelen?


De eenvoudigste manier om te beginnen met keyword mapping is door alle URL's te downloaden vanuit Google Search Console en in een spreadsheet te zetten. Een voordeel hier is dat je een eenvoudig overzicht hebt zonder al te veel statistieken.

Hoe bepaal je wat belangrijk is?


Zelf gebruik ik deze lijst om een begin te maken met het optimaliseren van de huidige content. Bestaande content optimaliseren levert sneller winst op in de zoekresultaten dan het toevoegen van nieuwe content. Maar hoe bepaal je nu waar je moet beginnen.

Sorteren

Om jouw lijst met pagina's te ordenen van belangrijk naar minder belangrijk kun je kiezen om te sorteren op het aantal impressies, het aantal klikken, de CTR of de gemiddelde positie.
Ik zou alle 4 kolommen laten staan. Zelf sorteer ik meestal op het aantal impressies. Welke pagina krijg wordt het meest getoond in de zoekresultaten.

Deze pagina verder optimaliseren kan resulteren in sneller meer verkeer! Low-hanging fruit.

Waar je ook naar moet kijken om prioriteiten te stellen voor je optimalisatie is het aantal klikken en de gemiddelde positie. Als de gemiddelde positie voor een pagina rond 6-10 is, kun je vaak sneller een verandering zien dan een pagina die al gemiddeld op de 2e positie staat. Hoe lager je staat hoe sneller de resultaten kunnen veranderen. Het is aan jezelf om te beslissen welke pagina's je als eerste wilt optimaliseren.

 

Je kan ook kiezen voor 1 uitgebreid overzicht


Wanneer je nog een stap verder gaat kun je de gegevens die je hebt nog verder uitbreiden. Bepaalde tools zoals Website Auditor kunnen je hierbij helpen.

Je hoeft alleen de zoekwoorden in te vullen waar je graag voor gevonden wordt en de tool laat allerlei data zien voor die zoekwoorden.

Zoekvolume en meer.

Het laat bijvoorbeeld het zoekvolume zien voor dat zoekwoord, de concurrentie moeilijkheidsgraad voor dat zoekwoord en de huidige positie in de zoekresultaten. 

Zelf vind ik dit een beetje overbodig. 1 reden daarvoor is dat deze gegevens vaak wijzigen en je dan een overzicht met oude data hebt. Daarnaast moet je bij nieuwe content opnieuw de tool laten draaien om deze statistieken te krijgen.

Een benchmark.

Zelf maak ik een benchmark van elke site tijdens de SEO check met een tool die Screaming Frog heet.

Screaming frog laat ontzettend veel data zien. In het overzicht zie je bijvoorbeeld de titels van alle pagina's, de meta omschrijvingen, of de pagina's op no-index staan, of ze 404 errors hebben, hoeveel backlinks ze hebben en nog 50+ statistieken voor elke pagina.

De reden dat ik deze uitdraai maak tijdens de SEO analyse is omdat ik eerst de problemen op wil lossen en dan pas de content optimaliseren.

Deze benchmark gebruik ik in combinatie met de keyword mapping spreadsheet zodat we sneller de eerste stappen kunnen zetten in het hele optimalisatieproces. 

Handmatig is het best.

Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar een (handmatig gemaakte) zoekwoorden overzicht met een beperkt aantal gegevens. Puur en alleen om een soort Master Keyword Sheet te hebben die altijd eenvoudig is te bekijken. Daarbij laat ik Screaming Frog regelmatig de website bezoeken om dit overzicht te vernieuwen en nieuwe problemen op te lossen. 

Bekijk de afbeelding hieronder als voorbeeld. Zoals je ziet gebruik ik vooral Engelse termen omdat mijn informatie omtrent SEO altijd vanuit het Engels komt. 

 

 

Wat ik persoonlijk wel nuttig vindt is om de Titels en Meta Descriptions hier terug te laten komen. Op die manier kun je met meerdere mensen vanuit 1 overzicht werken.

Je kan dan bijvoorbeeld de H2 kopjes ook toevoegen waar de secondary keywords in voorkomen.

Mijn tabel sorteer ik op het aantal vertoningen. Dit is gewoon 1 manier om je zoekmachine optimalisatie aan te pakken. Het gaat er dan om dat je ook de andere statistieken bekijkt zoals de huidige positie en het aantal klikken. Als de gemiddelde positie voor die pagina al op 1 staat kun je deze overslaan bijvoorbeeld. 

Het beste is om hier een workflow van te maken die bij jou past. Je zou eventueel ook kunnen beginnen met optimaliseren van pagina's die op dit moment de meeste conversies hebben. Dan komt de spreadsheet vanuit Screaming Frog weer goed van pas.

 

De intentie van het zoekwoord toevoegen?


Zodra je de zoekwoorden hebt gekoppeld aan pagina URL’s kun je ook nog eens kiezen om de zoekwoorden in groepen te arrangeren.

Je kunt dit bijvoorbeeld doen door de zoekwoorden in te delen per zoekintentie, (in het Engels is dit de Search Intent). Hieronder zie je enkele zoekwoord intenties die je kan gebruiken om het zoekwoord te ‘omschrijven’. En hoe langer de zoekopdracht is, des te eenvoudiger deze zoekopdrach in een van de ‘hokjes’ te zetten.

  • Direct (de zoekopdracht is bijvoorbeeld jouw merk)
  • Informatief (zoekopdrachten zoals  Hoe, Wat is, Waarom)
  • Aankoopintentie

8 redenen waarom jij een zoekwoorden overzicht wilt hebben?


  1. Het voorkomt dubbele content. Je voorkomt dat er nieuwe pagina’s worden gemaakt voor zoekwoorden die al geoptimaliseerd zijn. (Keyword kannibalisatie)
  2. Je kan beter met meerdere teams werken. Je kan bijvoorbeeld een pagina aanduiden als Advertentie Landingspagina zodat je die niet hoeft te optimaliseren voor SEO. Zo kun je met meerdere teams werken vanuit 1 algemeen overzicht terwijl elk team afzonderlijk weer hun eigen overzicht kan gebruiken. 
  3. Je kunt het overzicht gebruiken om aan te geven welke pagina’s er al geoptimaliseerd zijn. Zie daarvoor ook bovenstaand voorbeeld met de selectievakjes. Het hele team kan dan zien waar jij bent gebleven, en welke pagina’s er inmiddels al zijn aangepakt. 
  4. Het helpt met prioriteiten stellen. Wanneer je de extra gegevens zoals keyword difficulty, zoekvolume, impressies, huidige positie of het aantal kliks er bij hebt staan, kun je dit gebruiken om prioriteiten te stellen. De ene pagina kan belangrijker zijn om te optimaliseren dan de ander. Denk bijvoorbeeld maar aan low-haning fruit. 
  5. Je kunt keyword ideeën toevoegen aan de lijst voor het content team. Zo zie je in hetzelfde overzicht aan welke pagina's het content team nu bezig is. En het overzicht met de nieuwe zoekwoorden helpen ook om sneller nieuwe content te genereren. 
  6. Het versnelt jouw linkbuilding proces. Wanneer je actief aan het linkbuilden bent kun je hier snel zien welke zoekwoorden je kan gebruiken voor je ankerteksten.  
  7. Het versnelt het interne linking proces. Zodra je een overzicht hebt met alle zoekwoorden kun je eenvoudiger een zoekopdracht uitvoeren op je site en de zoekwoorden die overeenkomen met de zoekwoorden omzetten in een interne link. 
  8. Je kunt het uitbreiden met zoveel informatie als je maar wilt. Je kan met meerdere teams samenwerken vanuit hetzelfde overzicht zonder allemaal losse documenten te gebruiken. Het is heel eenvoudig een extra kolom toe te voegen voor advertenties, het aantal backlinks etc. 

Conclusie:

Er zijn veel manieren om een zoekwoorden overzicht te maken. Maar het gebruik en de voordelen van zo een overzicht moge nu duidelijk zijn. Keyword mapping is geen optie voor een SEO campagne maar een noodzaak.

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.
Scroll naar top