Wat is zoekmachine optimalisatie?

Website optimaliseren voor zoekmachines

Zoekmachine optimalisatie wordt in de vaktermen SEO genoemd. S E O staat voor Search Engine Optimization. Als je een website hebt, dan wil je natuurlijk dat deze goed gevonden wordt in de zoekmachines. Jouw website moet je dus optimaliseren voor de zoekmachines (en bezoekers) om hoog te kunnen scoren.

Welke onderdelen vallen onder zoekmachine optimalisatie?

Helaas begrijpen veel mensen niet wat zoekmachine optimalisatie dan eigenlijk inhoud. Ze denken dan al gauw dat het om de advertenties gaat bovenaan de zoekresultaten of de advertenties die ze op andere websites zien. Zoekmachine optimalisatie (SEO) en Zoekmachine adverteren (SEA) zijn 2 verschillende dingen. 

Als je het verschil niet helemaal begrijpt, lees dan ons blog: Wat is het verschil tussen SEO en SEA?. 

De technische kant van jouw website

Oh nee, hier gaat het vaak al fout. Wat is SEO?

Voordat ik als SEO specialist een website ga optimaliseren begin ik met een website checkup. Niet zomaar met 1 automatische tool zoals de veel SEO bureaus, maar met meerdere tools + mijn eigen ogen (en kennis). 

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Beginnen met een SEO audit is zo ontzettend belangrijk dat ik hier altijd op blijf hameren wanneer iemand wil beginnen met het uitbreiden alvorens te kijken naar de technische kant.

Een van onze klanten is hiermee van gemiddeld 100-150 bezoekers binnen 1 jaar met 1000% gegroeid. Bekijk daarvoor onze SEO case study’s.

Ik maak zelf soms de vergelijking met een snelle auto als het om goede SEO basis gaat. Je kunt een auto wel helemaal overspuiten (website design) nieuwe velgen er onder zetten (nieuwe content/contentmarketing), met foto’s in de krant komen te staan (advertenties/backlinking), dan betekent het nog niet dat je auto ook daadwerkelijk snel is, of uberhaupt rijdt.

Want als deze auto een kapotte versnellingsbak heeft, of een kapot koelingssysteem, dan ga je ook geen race winnen. En SEO kun je best wel vergelijken met een race. Begin daarom altijd bij de basis. Je gaat toch ook geen huis op zand bouwen, of een boot met gaten verven.

Maak dat je website goed in elkaar steekt.

Een handgreep uit de 150+ dingen waar ik naar kijk in een SEO check. 

  1. Worden de titels goed ingevuld
  2. Werkt de website goed op mobiel?
  3. Hoe snel is de website?
  4. Staan er onnodige pagina’s op de website?
  5. Worden afbeeldingen wel goed gebruikt?
  6. Is er sprake van keyword kannibalisatie?
  7. Zijn er problemen met het vinden van content op de website?
  8. Staan alle pagina’s wel in de index van Google en Bing?
  9. Zijn er indexatie problemen?
  10. Werken alle redirects goed
  11. Is er een 404 pagina, en hoe ziet die eruit?

De content op jouw website (on-page SEO)

De content op jouw website is super belangrijk. Maar content is zeker geen king! Op het gebied van content voor SEO valt er nog heel veel te vertellen. Maar ik hou het even kort. 

Wat wel belangrijk is?

Het juist opstellen van een pagina, met de juiste zoekwoorden op de juiste plaatsen. Deze zoekwoorden worden ook vaak keywords genoemd in ons vakjargon. Ze vormen een samenhangend geheel van de pagina die een zoekmachine kan begrijpen. Om te weten welke zoekwoorden je moet gebruiken dien je eerst een zoekwoorden onderzoek te doen. 

Google is wel slim, maar nog niet zo heel erg slim. 

Google begrijpt zoekopdrachten veel beter dan eerst. Dus een vraag kan Google nu beter begrijpen en het antwoord laten zien. Bijvoorbeeld de vraag: wie is de president van Amerika. Google laat dan informatie zien over de huidige president met naam en foto. Maar met de komst van AI zien we dat Google wel meer foutjes maakt.

De belangrijkste onderdelen voor het optimaliseren van een pagina (met SEO content) voor een zoekopdracht zijn de volgende: 

  • Titel
  • Meta Description
  • H1
  • H2-H4
  • Anker teksten (hyperlinks)
  • Gestructureerde data zoals Schema (JSON-LD)
  • Afbeeldingen en Alt teksten
  • Content

Wanneer je zelf weinig content op je site hebt staan maak je ook minder kans om goed gevonden te worden. Breid je website zodanig uit dat mensen je op alle zoekwoorden kunnen vinden die met jouw bedrijf te maken te hebben. Daar is ook zoekwoorden onderzoek voor nodig.

De backlinks naar jouw website (Off-page SEO)

Backlinks zijn verwijzingen van de ene website naar de andere. Als je niet weet wat backlinks zijn, bekijk dan even ons artikel over backlinks hier.

Waarom zijn backlinks zo belangrijk?

Elke backlink die naar een website verwijst geeft waarde door. Vroeger sprak men voornamelijk over PageRank (vernoemd naar meneer Larry Page). Elke webpagina die in de index van een zoekmachine staat heeft een bepaalde waarde. Deze waarde wordt opgebouw door bijvoorbeeld het aantal links dat verwijzen naar deze pagina/website.

Een voorbeeld: 

Je hebt een mooi artikel geschreven over SEO. 5 mensen vinden het artikel interessant en maken een verwijzing (backlink) naar jouw nieuwe artikel. Dit betekent even gezegd dat jouw artikel 5 punten heeft verdiend. Als jouw concurrent er 4 heeft, dan kun jij dus hoger staan in de zoekresultaten.

Zoekmachine zijn natuurlijk veel complexer.

Niet elke backlink is even waardevol. En Google of Bing kijkt ook niet alleen naar het aantal backlinks, maar ook naar de kwaliteit er van. Daarnaast kijken ze ook naar de inhoud van de pagina, de opmaak, en de technische kanten. Al deze onderdelen krijgen een aantal punten. Hoe meer punten je hebt hoe hoger je kan komen te staan. Elk onderdeel heeft meer of minder waarde. Dit is afhankelijk per keyword.

Wil je zelf met backlinks aan de slag, begin dan eerst met al je sociale media kanalen zoals Facebook, YouTube, Instagram, Pinterest etc. Hier kunnen je eerste linkjes op gezet worden. Vervolgens kun je kijken naar blogs of websites in jouw branch waar je misschien een blog voor kunt schrijven. Dit wordt gastbloggen genoemd. Hier kun je wellicht een verwijzing naar je eigen website maken. In veel gevallen worden gastbloggers gelinkt met hun naam en soms bedrijfsnaam onderaan de blog. Dit is ook een vorm van linkbuilding.

Wil je linkbuilding uitbesteden?

Linkbuilding kost ontzettend veel tijd om goed te doen. Dan heb ik het niet over startpagina’s, pbn’s en web2.0. Ik heb het over backlinks ontvangen zonder dat je er om vraagt bijvoorbeeld. Het is goed om samenwerkingen aan te gaan zodat je automatisch een link kan ontvangen. Of stiekem toch vragen…

Google Mijn Bedrijf (GMB)

Zonder hier al te diep op in te gaan wil ik toch nog even iets zeggen over Google Mijn Bedrijf.

Als je lokaal beter gevonden wilt worden, maak dan gebruik van GMB. Het is (nog) gratis en helpt ontzettend veel bij het vindbaar zijn in de lokale zoekresultaten. Wil je meer weten over Google Mijn Bedrijf, bekijk dan ons blog: Wat is Google Mijn Bedrijf?

Conclusie: zoekmachine optimalisatie in het kort 

Wat is zoekmachine optimalisatie in het kort?

Het gaat om het optimaliseren van je website om hoger in Google te komen. De website moet goed in elkaar steken en de juiste zoekwoorden gebruiken op de juiste plaatsen. Als laatst wil je dat mensen over je praten zodat Google en Bing jouw website meer punten geven dan de concurrent. 

Hoger in google scoren begint dus met een goed basis!

Veelgestelde vragen in het kort:

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Met zoekmachine optimalisatie optimaliseer je een website om hoog in de zoekmachines te scoren. Hoe beter jouw website presteert hoe meer bezoekers je kunt krijgen. Dit resulteert in meer klanten, cliënten of opdrachtgevers. 

Kun je zelf Zoekmachine Optimalisatie doen?

Jazeker. Je kunt zelf heel veel doen als je daar de tijd in steekt. Helaas kun je het ook heel erg verpesten zoals we bij veel websites zien. Besteed een paar honderd uur aan lezen, kijken en proberen, en dan heb je de nodige basiskennis om te beginnen.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Het verschil tussen SEO en SEA is groot. Je kunt ze echter heel goed naast elkaar gebruiken. SEA heeft te maken met bestaalde advertenties, terwijl SEO te maken heeft met de organische zoekresultaten. Lees meer in onze blog: https://rankify.nl/blog/wat-is-het-verschil-seo-en-sea/

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.

Laat een reactie achter