Waarom staat mijn titel verkeerd in Google?

Het zal je wel eens opgevallen zijn: die mooie titel die je hebt geschreven is helemaal niet zichtbaar in Google. Sterker nog, er staat een verkeerde titel in de zoekresultaten. De titel is heel anders dan je had verwacht. 

Komt dat omdat jij een fout hebt gemaakt? Ben jij vergeten een vinkje aan te klikken? 

Titels in WordPress


Als je SEO voor WordPress websites doet, en beter gevonden willen worden in de zoekmachines zul je wel een SEO plugin gebruiken. Het kan voorkomen dat je bent vergeten de juiste titel in te vullen. Je hebt namelijk 2 titels die je in kunt vullen.

De titel die het systeem gebruikt, en de titel die via de SEO Plugin in de html code gezet wordt en de standaard titel overschrijft. 

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Dit is de plek waar je normaal de titel invult voor een nieuwe blog. 

Deze titel zul je dus ook over de hele website zien. Als je categorieën gebruikt zul je deze titel daar zien. 

Als je een SEO plugin gebruikt heeft die nog een optie om de SEO titel, oftewel de titel die Google ziet, in te vullen. De plek waar je dit invult kun je onderaan je dashboard vinden. Dus onder de blogteksten. Deze ziet er ongeveer zo uit: 

Titels in SEO Plugins


Titels die je hier in opgeeft zul je niet zien op je website zelf. 

Stel dat je een categorie hebt met een aantal blog posts. Zodra jij naar de pagina gaat van de categorie zul je daar de titel zien die je bovenaan de blog hebt opgegeven. NIET de titel die je voor de SEO plugin hebt geschreven.

Grappig genoeg komt het regelmatig voor dat ik er pas later achter kom dat een bepaalde titel niet klopt in de zoekresultaten, omdat ik was vergeten de SEO titel aan te passen. 

Daarom moet je altijd even kijken of de titel in de SEO plugin goed staat ingevuld. 

Nog een extra tip: maak elke titel uniek. Laat niet de plugin zelf de titel voor jou kiezen! 

Toch staat de SEO titel niet goed weergegeven in de zoekresultaten


Als je zeker weet dat de titel wel goed staat ingevuld kun je nog een een laatste check doen. Bekijk de broncode van de pagina om te zien of het daar ook wel goed wordt weergegeven. Dit kun je redelijk eenvoudig doen. In Google Chrome kun je een sneltoets gebruiken: Ctrl+U.
Je kunt ook met een rechtermuisknop op de pagina klikken en kiezen voor kies broncode. 

Als dat allemaal niet lukt, of het is nog niet duidelijk, kun je nog op een andere manier proberen. Vul de URL in na view-source:  in je adresbalk. 

Dus zoiets: view-source:https://rankify.nl/blog/waarom-verkeerde-titel-in-google/ 

Nu zie je de broncode van jouw pagina in HTML. Hierin vind je alle informatie die de zoekmachines ook zien. UIt deze data halen ook Facebook en andere Social Media hun gegevens vandaan. Als jij een pagina deelt op Facebook, zal deze de informatie uit de broncode halen, en niet van wat jij ziet op de pagina. Als er dus iets verkeerd staat ingesteld in de broncode wordt het bericht verkeerd getoond. Bijvoorbeeld met een verkeerde titel. .

In de broncode kun je zoeken naar de titel. Zie onderstaande afbeelding.

Als deze ook de juiste informatie laat zien is er nog 1 reden waarom Google een andere titel laat zien in de zoekresultaten. 

Google wijzigt de paginatitel!


Google heeft al vaak toegegeven dat zij ook de titel aanpassen in de zoekresultaten voor je. Dit doen ze als ze denken dat hun titel beter bij de zoekopdracht hoort. Wel een beetje gek zou je denken, maar zo proberen ze toch jou een beetje te helpen. 

Waarom wijzigt Google jouw titels?


Google heeft ook weer in hun richtlijnen een aantal punten staan omtrent paginatitels. 

https://support.google.com/webmasters/answer/35624

Zo zeggen ze dat paginatitels kort en beschrijvend moeten zijn. Ze willen niet dat je vage beschrijvingen zoals Homepage of Home gebruikt. Vermijd daarom onnodige- of te lange pagina titels. Lange titels passen niet in de zoekresultaten en worden daarom afgekapt. Het kan dus zijn dat jouw titel niet wordt weergegeven in de zoekresultaten omdat hij simpelweg veel te lang is. 

Een andere reden zou kunnen zijn dat jouw titel teveel zoekwoorden bevat. Dit is een vorm van keyword stuffing. Als je bijvoorbeeld een online fietsenwinkel hebt, wil je niet dat de titel volgepropt wordt met zoekwoorden. Een voorbeeld: 2ehands fietsen, tweedehands fiets, tweede hands fietsen en gebruikte fietsen te koop.

Een derde reden die ze noemen is het herhalen van titels of het gebruik maken van boiler plate titels. Dit zijn titels die telkens dezelfde (gedeeltelijk) titels weergeven. Een voorbeeld: 

  • Giant fietsen: Fietswinkel: de goedkoopste fietswinkel van Nederland en België
  • Trek fietsen: Fietswinkel: de goedkoopste fietswinkel van Nederland en België
  • Merida fietsen: Fietswinkel: de goedkoopste fietswinkel van Nederland en België

Of gewoon alle titels: Fietswinkel: de goedkoopste fietswinkel van Nederland en België

Als vierde reden vragen ze je om jouw Merk of Titel te gebruiken in je titel. Het liefst dan wel in het kort. Dus dan zou het kunnen zijn: Giant Ease-E+ 1 2020 Damesfiets kopen? Fietswinkel

Als laatste pakken ze wel eens een titel voor een pagina die eigenlijk wordt geblokkeerd voor de crawlers. Het kan zijn dat een bepaalde pagina via de robots.txt wordt verboden te crawlen.

Google kan echter de pagina wel indexeren als er bijvoorbeeld interne- of externe links naartoe verwijzen. Aangezien ze de inhoud van de pagina niet lezen zullen ze zelf opkomen met een titel en omschrijving. Het is dan aanbevolen om je pagina op no-index te zetten. Als je meer wilt weten waarom je een pagina op no-index zou moeten zetten, lees dan onze blog: Waarom moet je sommige pagina’s op no-index zetten?

Dus even in het kort: 


Google kan zelf de titel aanpassen op basis van linktekst, tekst op de pagina of andere bronnen. Dit verschilt per zoekopdracht! Het is dus zeker niet het geval dat jij iets vergeten bent!


Bekijk dus goed bij welke zoekopdracht de titel wordt aangepast, en welke titel Google gebruikt! 

Het zou kunnen zijn dat Google jou een tip geeft om jouw titel verder te optimaliseren! 

Soms is het verstandig wel naar de tips van Google te luisteren. 

Ook zin om hoger in Google te scoren?


Neem contact op!

Veelgestelde vragen

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.

Laat een reactie achter