Waarom moet je sommige pagina's op no-index zetten?

waarom zou je een pagina op no-index zetten?

Sommige pagina’s van jouw website hoeven helemaal niet vertoond te worden in de zoekresultaten van zoekmachines. Sterker nog, bepaalde pagina’s kun je daar beter niet eens laten zien. Het kan namelijk eens nadelig werken voor jouw vindbaarheid in Google! Maar wanneer doe je dat?

We gaan hier niet zozeer kijken hoe je een pagina op no-index zet, maar waarom je dat doet. In een volgende blog hebben we het nog over ‘Disallow’ voor bepaalde zaken. Dit is niet hetzelfde als no-index. 

Laat geen onnodige pagina’s in de zoekresultaten verschijnen.


Weet jij welke pagina’s er allemaal geindexeerd zijn in Google? En weet je ook welke pagina’s er niet hoeven te staan? 

Dit zijn 2 vragen die je bij website optimalisatie moet stellen. Want niet elke pagina is het waard om getoond te worden in de zoekresultaten. 

Eerst moet je weten hoe je hier precies achter komt. 

Gelukkig is dat heel eenvoudig. Je gaat naar Google toe, en zoekt op jouw domeinnaam met het woorde SITE: ervoor. Dus als voorbeeld kun je typen: site:frankwatching.com 

Nu verschijnen alle pagina’s die Google heeft geïndexeerd voor dat domein. 

Zo heb je een goed overzicht om te zien hoeveel pagina’s er geïndexeerd zijn en of dat overeenkomt met het aantal webpagina’s van je website. Daarnaast kun je door de hele lijst scrollen om te zien of alle pagina’s daar wel moeten staan. 

Extra tip: als je op site:domeinnaam.nl zoekt, kun je daarachter nog een zoekopdracht typen. Bijvoorbeeld site.domeinnaam.nl 2015.

Dan verschijnen alle berichten waar het woordje 2015 in voor komt. Handig dus om te zien of er nog oude pagina’s staan. De zoekopdracht kun je natuurlijk aanpassen en zoeken op mogelijk andere problemen: 

  • PDF
  • Jaargetal
  • Tag
  • Author
  • Archief / archieven / archives
  • Filter
  • Datums
  • Test
  • Hello

Als onderdeel van een SEO website analyse kijken we altijd of er geen rare pagina’s in de index aanwezig zijn. Hoe die we hier gaan is afhankelijk van de grootte van de website. 

Maar deze zoekopdracht is gewoon ontzettend handig en belangrijk om er achter te komen welke onnodige pagina’s er allemaal geindexeerd zijn. 

Waarom is dit zo belangrijk?


Laten we het bekende voorbeeld nemen van het bekende Yoast SEO probleem van een tijd geleden. De plugin liet per ongeluk alle afbeeldingen indexeren alsof het gewone pagina’s waren. Met als gevolg dat het aantal pagina’s die in de index stonden opeens met honderden groeide. 

Het probleem was echter dat al die nieuwe pagina’s gewoon geen ‘nut’ hadden en dus geen waarde. Geen enkele bezoeker had er iets aan als hij zocht in Google op een zoekwoord en werd geconfronteerd met 1 afbeelding, zonder enige tekst. 

Dit waren dus pagina’s die onnodig in de index stonden. 

Het gevolg? 

Veel minder bezoekers en lagere rankings. 

Kijk hier maar wat er gebeurde. Ik verloor 30% van de bezoekers binnen 1 maand tijd. De rode pijl laat zien wanneer het probleem ontstond. 

 

Wat je dus eigenlijk wilt, is dat geen onnodige, niet-interessante pagina’s worden geïndexeerd door de zoekmachines. Dit doe je (bijvoorbeeld) door een No-Index tag aan de betreffende pagina te geven. 

(In het geval van de problemen met de Yoast plugin moesten we het via een extra plugin doen, die een 410 error gaf aan de zoekmachines en daardoor aangaf dat de betreffende pagina niet meer bestond en daardoor automatisch uit de zoekresultaten verdween)

Alle WordPress SEO plugins hebben de mogelijkheid pagina’s op no-index te zetten. Onderaan een pagina of post die je uit wilt sluiten voor indexatie, heb je een optie om deze op No-Index te zetten. 

Zo ziet het er uit in SEOPress

Zo ziet het er uit in Yoast SEO

Zodra je deze noindex-tag hebt toegevoegd moet je nog wel even wachten tot Google de pagina bezoekt op ze ook daadwerkelijk uit hun index te halen. Je kan dit zelf op enkele manieren doen: 

Als het maar om enkele pagina’s gaat, kun je ze 1 voor 1 laten crawlen via Google Search Console

Als het er meerdere zijn, maak je 1 nieuwe pagina aan op je website, met daarin alle pagina’s die uit de index verwijdert mogen worden, en laat die ene pagina inspecteren door Google via de URL-Inspectie tool in Google Search Console. 

Waarom zou je eigenlijk een pagina op no-index zetten?


Het aantal low-quality pagina’s op jouw website zijn een indicatie voor jouw hele site. Zodra een zoekmachine ziet dat jij 1.000 pagina’s in de index hebt staan waarvan er 900 onnodig zijn, heb je grote kans dat de overige 100 ook laag worden gewaardeerd. Een bekend probleem van low-quality pagina’s is Thin content (te weinig content).

Probeer daarom dat elke pagina die je in de zoekmachines wilt laten zien iets ‘toevoegt’ of in ieder geval voldoende tekst bevat voor bezoekers en zoekmachines.  

Waarom, welke en wanneer zou je een pagina op no-index zetten.  

  1. Je hebt meerdere pagina’s die over hetzelfde onderwerp gaan waardoor keyword kannibalisatie ontstaat. Je kan dan kiezen om de pagina die het minst goed presteert op no-index te zetten. 
  2. Je wilt een bepaalde pagina alleen gebruiken voor advertenties.
  3. Het is een onderdeel van jouw salesfunnel en niet handig om gevonden te worden in de zoekresultaten
  4. Een bedankpagina.
  5. Een download pagina, waar je alleen mensen naartoe stuurt vanuit een sales funnel
  6. Je winkelmandje /winkelwagentje kun je beter op no-index zetten, want dit geeft vaak problemen met indexatie.
  7. De wenslijstjes /wishlists in webshops geven vaak problemen met indexatie. Dus altijd op no-index zetten.
  8. Een inlogpagina kun je beter ook uitzetten
  9. Je Hello World pagina die automatisch is aangemaakt door WordPress
  10. Test pagina’s op je site. Deze kom ik veel tegen tijdens seo analyses.
  11. Losse Reviews / Testimonials die via plugins werken worden vaak geïndexeerd als losse pagina’s. 
  12. Pagina’s met veel afbeeldingen en te weinig tekst met toegevoegde waarde, dit is vooral een groot probleem bij fotografen. 
  13. Tag pagina’s die WordPress automatisch aanmaakt. Deze hebben geen toegevoegde waarde. 
  14. Author pagina’s. Het overzicht met alle artikelen die een bepaalde author heeft geschreven. Dit is een veelvoorkomend probleem bij WordPress website. 
  15. Filters in e-commerce sites. Dit is een bekend probleem, en is vaak de oorzaak van indexatie problemen voor zoekmachines. Vaak maken bepaalde filters een aparte pagina aan, die weer geïndexeerd kunnen worden door de zoekmachines.
  16. Blog archives / archieven. Dit is ook weer een WordPress probleem. Zet ze gewoon op no-index. 
  17. Je Zoek pagina oftewel Search pagina. Het kan voorkomen dat Google deze gaat indexeren zonder dat ze een toegevoegde waarde hebben, plus dat de bot in een loop terecht kan komen en niet de rest van de site kan bezoeken. 
  18. Pagina’s met parameters. (www.blog.chop/productx?kleur=groen&sort=newest)  Het kan voorkomen dan pagina’s met parameters worden geïndexeerd, dit gebeurt vaak in webshops met filters. 
  19. Paginated pages. Bijvoorbeeld een categorie die meerdere pagina’s heeft, maar weinig waarde toevoegt. Dit zie je meestal in de URL www.mijndomeintje.nl/category-1/page11/

In sommige gevallen kun je de problemen voorkomen door gebruik te maken van een Canonical URL. Je zou pagina’s ook kunnen redirecten of verwijderen. Dit is afhankelijk van de data die je moet gebruiken om hier een beslissing over te nemen.

Hulp nodig met het onderzoeken naar mogelijke indexatie problemen?


Vul je gegevens in hieronder en we nemen z.s.m contact op. 

Veelgestelde vragen:

Dit zijn de eerste 6 van de 19 redenen waarom je een pagina op no-index zou willen zetten: 

  1. Het wordt alleen gebruikt voor advertenties naartoe te linken
  2. De winkelwagen van een webshop
  3. De inlogpagina van een webshop
  4. De hello-world pagina van een WordPress website
  5. Test pagina's van een website
  6. Onnodige Tag pagina's
  7. Lees de andere 13 op de site.....

Pagina's die geen waarde bieden kunnen beter niet geïndexeerd worden. Hoe meer low-quality pagina's er worden geïndexeerd hoe meer kans je hebt om slecht vindbaar te worden. 

Met een noindex tag laat je aan de zoekmachine weten dat de pagina niet geïndexeerd moet worden, en daardoor niet getoond in de Google zoekresultaten. 

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

frankwatching-logos
emerce-logo
marketingfacts-logo

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

SEO Software deals voor Black Friday en Cyber Monday

30-90% OFF