13 SEO mythes die je nog dagelijks tegenkomt

de 13 seo mythes

Zit je er klaar voor? Dé SEO mythes die niet weg willen gaan? Ik heb er een paar gevonden. 

Je ziet zoveel grappige dingen voorbij komen over SEO dat ik er maar even een nieuwe blog aan besteed. Dit keer gaat het over SEO mythes die niet ik, maar andere mensen bestempelen omtrent SEO. 

Waarom houden mensen van mythes?

Iedereen in de SEO wereld is hier in meer of mindere mate gevoelig voor. De eens zegt dit, en de andere neemt dat aan voor waarheid. Die andere propageert dit weer door naar anderen, die op hun beurt deze tips omgeven met een gouden randje. 

Waarom dit gebeurt heeft denk ik te maken met de mysterieuze google ranking factors. Deze factoren geeft Google niet zomaar prijs, waardoor het voor de meeste alleen maar gokken is naar de effecten van aanpassingen op de zoekresultaten. 

1 manier die ik persoonlijk wel vertrouw is het gebruik van single-variable- testen en herhaalde testen. Hiermee probeer je te achterhalen of een bepaalde factoor duidelijk invloed heeft op de zoekresultaten. Bij een single variable test doe je dit door een 1 element aan te passen binnen een groep webpagina’s. Zodra de testresultaten positief zijn kun je ze gaan testen op echte websites. Toch zijn hier nog een paar nadelen aan verbonden, maar de opzet is veel beter dan alleen iemand nazeggen.

Als je zelf geen tijd hebt om te testen, wordt dan lid van een groep die dat doet. En volg mensen die deze testen doen en daar bewijs voor leveren. Deze mensen vertrouw ik persoonlijk wel.

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

De volgende mythes heb ik van een Facebook groep genaamd SEO Signal Labs gehaald. Altijd leuk om even bij stil te staan. 

Belangrijk: ik heb deze dingen niet getest, maar ze zijn puur en alleen bedoeld voor de fun:

De lijst met SEO mythen

  1. SEO is dood
    1. Dit wordt volgens mij al sinds het ontstaan van Google geroepen, maar de praktijk laat nog steeds wat anders zien. 
  2. Content is King: Schrijf goede content en de rest komt vanzelf
    1. Dit is een beetje wat Google probeert te propageren in de Google hangouts. Schrijf goede content waar gebruikers wat aan hebben. En voor de rest zeggen ze niets, dus je kunt dit doen zonder zelfs maar een backlink te hebben. Google praat eigenlijk nooit over backlinks! Heel interessant. 
  3. Backlinks werken niet meer
    1. Dit kwam in de afgelopen maanden meerdere keren ter sprake. Maar de persoon in kwestie kreeg daardoor wel veel aandacht, waardoor zijn bekendheid groeide. Soms kan het een goed idee zijn om een mythe te vertellen zodat je de aandacht krijgt! 
  4. Spam links werken niet
    1. Het lijkt er dus op dat links van Spam websites je wel kunnen helpen, maar het is niet aan te bevelen. Waarschijnlijk als je veel met dit soort linkbuilding bezig bent dat je onderscheid kunt maken tussen slechte en ‘goede’ spam sites. Wie weet. 
  5. Nofollow links hebben geen nut.
    1. Ik kan de zin aanpassen naar: geen waarde. Maar dan doe je jezelf een beetje tekort. Op 1 van mijn websites heb ik 2 verwijzingen van Wikipedia waar nog steeds regelmatig bezoekers vandaan komen. Je moet geen nofollow links links laten liggen. Dat was een woordgrapje. Maar je doet jezelf dan echt te kort als je puur en alleen naar follow en nofollow kijkt. Ik heb er een blog over geschreven waar ik nog iets dieper op het onderwerp in ga. https://rankify.nl/blog/nofollow-links-hebben-geen-waarde-voor-seo/
  6. PBN’s werken niet 
    1. Ook dit is zo een raar concept. Je hebt allerlei verschillende PBN’s waar je gebruik van kunt maken. Waarschijnlijk heeft elke linkbuilder in Nederland een paar blogs die hij gebruikt voor puur en alleen linkbuilding. Dan is het eigenlijk gewoon een PBN. Dat deze niet werken slaat nergens op. Er zullen vast wel wat spam websites tussen zitten, maar dat scheer je echt alles over 1 kam. Genoeg PBN’s die wel werken. 
  7. Een website kan #1 ranken zonder enige backlinks. 
    1. Als je een website kan vinden die geen enkele backlink heeft, en #1 scoort voor een zoekwoord met een zoekvolume van 2000+ dan kun je $1000 verdienen hier: https://www.facebook.com/groups/SEOSignalsLab/permalink/2255854634731986/ Het is voor 50.000 SEO’s nog niet mogelijk geweest om 1 website aan te wijzen met 0 backlinks. Heb je die wel, dan mag je 1000 dollar in je zak staken.  (website moet trouwens wel in het Engels zijn)
  8. Schrijf voor je lezers en niet voor zoekmachines
    1. Ook dit heeft een kleine waarheid in zich. Op zich kan ik er nog wel bij komen dat je voor je lezers moet schrijven, maar dat heeft alleen zin als je al genoeg mensen hebt die jouw website kennen of je volgen. Als je al niet eens de basis van SEO gebruikt om jouw teksten te schrijven, dan mis je een heleboel mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van de juiste zoekwoorden, kopteksten, interne links etc. 
  9. Aantal woorden op een pagina is geen ranking factor. 
    1. Dit was een uitspraak van John Mueller. Hij doet uitspraken die inderdaad een halve waarheid bezitten. Deze woorden worden echter weer gebruikt tegen SEO’s die weten dat het aantal woorden en zoekwoorden belangrijk is. Het aantal woorden en het aantal zoekwoorden op een pagina hebben zeker wel invloed op de zoekresultaten. Het is misschien geen ranking factor in het Google Algoritme, maar het heeft wel invloed op de zoekresultaten. Als iedereen op pagina 1 staat met pagina’s van 3000 woorden of langer, dan kun je het wel vergeten om er te komen te staan met 500 woorden. Behalve als je misschien flink bezig gaat met linkbuilding.. wie weet. 
  10. Grammatica en typefouten zijn slecht voor SEO
    1. Grammatica en typefouten hebben echt zo weinig invloed dat je nog beter een hele pagina vol met Lorem Ipsum kunt zetten dan correcte grammatica en spelling. Ik verwijs nog maar eens naar een online contest waar de winnaar de pagina helemaal gevuld had met lorem ipsum behalve de juiste plekken voor een zoekwoord. 
  11. Wij doen alleen white hat SEO/linkbuilding
    1. Dit zag ik op een website van linkbuilders staan, en daaronder stond zoiets als: 10 linkpartner blogs, 20 startpagina’s 5 homepage blogs, 5 startpagina blogs etc. Dit was zo grappig omdat ze eigenlijk aangeven dat het allemaal zelfgebouwde links waren, die dus tegen de regels van Google ingaan. Daarnaast zou ik nooit geen 500 euro uitgeven voor dit soort links. Het is eigenlijk zo goed als onmogelijk om echte pure white hat SEO te doen. 
  12. Keyword (density) gebruik is onbelangrijk
    1. Veel programma’s werken met een soort keyword density, of het nu gaat om TF IDF of hoe ze het ook berekenen, het aantal keywords is belangrijk. Gebruik maar eens On Page SEO software zoals PageOptimizer Pro, Cora SEO of Surfer SEO. Je zult zien dat het aantal zoekwoorden is zeker wel belangrijk en kunnen je een boost geven! Dus grote onzin dat het aantal zoekwoorden op een pagina niet belangrijk is. 
  13. Ik kan je garanderen dat je op #1 komt 
    1. Helaas is dit inderdaad onmogelijk te beweren. Er gebeuren zoveel dingen op het internet dat je positie 1 gewoon niet kan garanderen. Als je wat meer wilt weten waarom niet, lees dan ook ons blog: Nummer 1 in Google? 

Zin om hoger te scoren dan de concurrenten?

Heb jij ook zin om jullie website hoger in de zoekmachines te krijgen? Neem dan contact op, of laat je gegevens achter.

Veelgestelde vragen over SEO Mythes

  • Wat is de bekendste SEO Mythe

    Content is King.

  • Zijn alle mythes 100% onzin?

    Nee, net als met andere SEO onderdelen zijn ze iets genuanceerder dan het lijkt. Sommige mythes hebben een kern van waarheid in zich, maar gaan toch scheef als het gaat om de betekenis van de zin.

  • Hoe kun je weten dat een uitspraak een mythe is?

    Soms is het lastig, maar je kunt veel van de uitspraken testen. Dit soort testen kun je doen in een single-variable omgeving, maar sommige uitspraken zijn gewoon niet te testen. Denk bijvoorbeeld maar aan: Ik kan alle websites op #1 krijgen. Dat is natuurlijk de grootste onzin.

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.