Nofollow links hebben geen waarde voor SEO?

Als je jezelf richt op het hoger scoren in Google of Bing kom je een keer voor een keuze te staan. Linkbuilding of geen linkbuilding? Wanneer je dan de SEO forums en Facebook groepen gaat volgen kom je allerlei opmerkingen tegen omtrent linkbuilding. Soms gaat men zelfs zo ver om te zeggen dat Backlinks dood zijn. 

Maar kloppen deze geruchten of uitspraken wel? Wat denk jij?

Dit blog gaan we stil staan bij nofollow backlinks!

Mythe: Nofollow links hebben helemaal geen waarde


Als jij al langer meegaat in de SEO wereld ben je vast en zeker deze opmerking tegengekomen. “No follow links hebben geen waarde in de ogen van Google”. Ze zullen dus jouw pagina’s niet hoger in de zoekresultaten kunnen krijgen. Ze hebben geen effect op jouw rankings, dus hebben ze geen waarde. Maar dat klopt niet helemaal!

Waarom zijn er no-follow links?

No-follow links zijn in het verre verleden (2005) het leven ingeroepen door Google om het gebruik van comment spam in blogs tegen te gaan. Volgens Google geven ze geen paginawaarde/pagerank/link juice door naar de verwijzende pagina. In deze video maakt John Mueller dat nog eens duidelijk. 

Ik heb denk ik bijna alle Hangouts gevolgd tussen 2015 en 2018, daarna misschien voor 50%, vandaar de vele verwijzingen in mijn blogs. 

Case Study’s die het tegenovergestelde bewijzen

Maar of dat echt klopt? Genoeg case study’s die het tegenovergestelde stellen:

No-follow links correleren ook met goede rankings. Dit betekent niet dat correlation=causation, maar het hebben van no-follow links is juist een gezond teken! 

Wat het bewijs nog sterker maakt zijn de volgende tips van Google zelf.

Vanaf 1 maart 2020 gaat Google anders om met de nofollow tags, volgens dit artikel, en dat is interessant. Hier zeggen ze dat ze de nofollow tag gaan gebruiken als een hint. Dus ze kunnen zeker de link gaan volgen naar de betreffende pagina. Backlinks blijven een belangrijke factor voor zoekmachines.

Want opeens is volgens Google de Nofollow tag niet sluitend of definitief, maar een suggestie! Lees die zin nog maar eens heel goed. 


Ze geven dus eigenlijk aan dat het een hint is voor de zoekmachine en ze zelf gaan beslissen of ze de ‘aanwijzing’ accepteren of niet, of ze de link gaan volgen. Dat zegt inderdaad nog niets over het doorgeven van pagerank of link juice. 

Het kan dus puur en alleen te maken hebben dat ze de link ‘volgen’ en dat het niet op het doorgeven van waarde gaat. Maar uit de bovenstaande case study’s blijkt dat no-follow links zeker waarde kunnen hebben. 

En hier geeft Google zelf toe, dat ze nofollow nog steeds gebruiken voor ‘Ranking Purposes’. En dat artikel was van 10 september 2019. 

Link Scheme Penalties

Als laatst wil ik nog aanwijzen dat het hebben van no-follow backlinks juist goed kan zijn om niet op te vallen. Niet alleen op je eigen website, maar waarschijnlijk op van andere website naar die van jou toe. Het kan aangemerkt worden als black-hat SEO.

Waarom zou het ongewenst zijn om alle No-Follow links over 1 kam te scheren?


Als Google ze echt niet ‘waardeert’ dan zou het ook een beetje ‘raar’ zijn. Links op Wikipedia zijn bijvoorbeeld allemaal “nofollow”, maar ze geven wel een belangrijk signaal door aan zoekmachines. Want als bepaalde websites worden gebruikt als ‘bron’ voor een artikel, moeten ze wel waardevol genoeg zijn! Anders zouden ze niet gebruikt worden, toch? En zo zal het ook voor andere bronnen gelden die alle uitgaande links op no-follow zetten. Enkele voorbeelden zijn Forbes en Inc.com. Sommige forums en social media platforms doen het ook, maar ik kan je garanderen dat veel van die links gewoon ‘waardevol’ zijn voor de lezers!

Waarom zou een zoekmachine ze dan gaan negeren? 

Maak je niet te druk om nofollow links!


Het hebben van nofollow links is dus prima, en misschien zelfs gewenst. Zo zul je wellicht minder snel opvallen door het Google systeem die op zoek is naar spam. 

Plus, wat je niet moet vergeten is waar de link staat. Als je een PBN hebt waar geen bezoekers vandaan komen, maar alleen links die ‘follow’ zijn, dan heb je er indirect misschien wel iets aan. Maar als jouw website genoemd wordt op een druk bezochte website die jouw link op nofollow hebt staan, maar wel veel bezoekers oplevert? 


Jij mag kiezen welke je liever hebt! 

Laat in de comments weten wat jij zou doen? Liever een link op bekende website met bezoekers, maar nofollow, of een do-follow link van een website die niemand bezoekt.

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.