10 misverstanden over SEO weerlegd. Heb jij een bedrijf? Lees dit.

Pas op.. cynisme :–)
Hier staan enkele valkuilen en misvattingen die je regelmatig voorbij ziet komen als het gaat om SEO (zoekmachine optimalisatie). Dit is geen SEO.

Valkuilen en misvattingen:

1- Als ik zoek op mijn bedrijfsnaam komt mijn website gewoon bovenaan in Google, dus ik heb geen SEO nodig

Dan heeft de zoekmachine zijn werk goed gedaan… Maar de vraag rijst dan, hoe weten ze van jouw naam af en waarom zoeken ze er op? Het is logisch dat ze jou vinden op je naam. Het zou pas echt heel zorgwekkend zijn als dit niet zo was.
AFBEELDING TOEVOEGEN: zoeken-op-naam-seo

2- Als ik zelf zoek naar mijn hoofdactiviteit sta ik gewoon goed in Google


Google maakt standaard gebruik van Gepersonaliseerd zoeken en Lokaal zoeken. Dit betekent dat de websites waar je eerder bent geweest ook hoger komen dan de andere websites in de zoekresultaten.
In 99% van de gevallen komen deze zoekresultaten niet overeen met de zoekresultaten van iemand anders!
Het is ook belangrijk te weten dat de locatie net zo belangrijk is voor het weergeven van zoekresultaten, en in dat geval zal jouw bedrijf ook hoger in google komen te staan als je lokaal zoekt.
TIP! Lees ons blog: Zelf google posities controleren, om dit te omzeilen.

3- Ik heb geen SEO nodig, want al mijn klanten komen uit mijn netwerk

  • Dat is netjes! Toch heb ik dan enkele vraagjes voor je:
  • Gebruiken jouw klanten geen internet?
  • En jij hebt geen nieuwe klanten nodig?
  • Dus als duizenden mensen zoeken naar iemand in jouw branche en jij bent niet te vinden, waar komen ze dan terecht?
  • Weet jij zeker dat jouw klanten voor altijd bij jou zullen blijven?
  • Wat gebeurt er als mensen gaan zoeken op internet en jou niet tegenkomen in de zoekresultaten?

Het is inderdaad mogelijk dat je prima zit, en geen klanten nodig hebt, maar is het niet handig om in ieder geval ‘zichtbaar’ te zijn? Daarnaast is het ook veel goedkoper dan blijven betalen om in de krant te staan.

4- Als bedrijf heb je alleen Facebook nodig en geen (dure) website die je moet optimaliseren


Deze geniale tip kwam ik een tijdje terug tegen, geen website, maar alles via Facebook.
We hadden het over zoekmachine optimalisatie toch?
Ja, Facebook is de nieuwe zoekmachine… toch? Kuch kuch…
Of wilde jij zeggen dat jij Facebook niet gebruikt om te zoeken? Ik in ieder geval niet. En als mensen in Google zoeken naar iets kom je in 99 van de 100 gevallen geen enkele Facebook pagina tegen op de eerste 3 pagina’s aan zoekresultaten.


En wat zou er gebeuren als morgen Facebook failliet gaat, of wanneer je “klanten” van Facebook afgaan omdat Cambridge Analytica wat gegevens heeft buitgemaakt. Natuurlijk is het goed om een Facebook pagina te hebben voor al je likes, shares en als marketingkanaal.

Het is en blijft een… kanaal!

En geen website!

5- Ik kan niet programmeren, dus ik kan zelf geen SEO doen!

Dan heb ik een verrassing voor je.
WordPress is gratis software om websites te maken en ideaal om zelf te optimaliseren zonder enige kennis van programmeren. Volg een
Ongeveer 40% van alle websites wereldwijd is gebouwd met Wordpess. Bekijk ook ons WordPress SEO artikel ,die we hier dan speciaal voor jou hebben geschreven. Als je al de tips volgt die wij geven, dan zul je merken dat je meer kans maakt om hoger in Google te komen! Gegarandeerd. Volg simpelweg enkele tutorials op YouTube, en samen met onze WordPress SEO tips heb je binnen 1 week een leuke website!


1 extra tip: geloof NIET wat deze tutorials zeggen over de webhosting. Daar ben ik zelf ook in getrapt en zat dus 3 jaar vast aan een hostingpartij (Hostgator) die verre van optimaal was! Ga voor buitenlandse hosting partijen dus niet voor Hostgator, Bluehost of Godaddy. Ga liever voor WPX hosting, Cloudways in het buitenland of in Nederland. Siteground blijkt ook een goede te zijn, maar bij mij werd het 2e jaar opeens 3* zo duur. Dus doe goed onderzoek naar goede hosting. Ik ben erg blij met Cloudways voor mijn Nederlandse en buitenlandse sites!

6- SEO is dood.

Klopt,maar dat was toch al in 2014… of  2016…of toch 2020.. Ships, ik weet het niet meer omdat dit al zo vaak is gezegd. 

Zo lang Google al bestaat werkt zoekmachine optimalisatie. Dit betekent niet dat het net zo makkelijk is als voorheen. Dat SEO nog steeds werkt blijkt uit onze resultaten!

Tegenwoordig komen er zoveel meer dingen bij kijken, en is het echt een specialisme geworden. Je komt tot 80% met generieke SEO informatie, de overige 20% is echte specialisme. On-page SEO is veel lastiger dan menigeen denkt.

Als je zoekt op SEO is dead, komen er 36 miljoen resultaten… hmmm

7- Ik adverteer al in Google (SEA), dus heb geen SEO nodig!

Mooi!

Wist je dat SEA en SEO broertjes waren, maar geen tweeling!
Het is juist heel goed om ze samen te laten spelen in de zandbak van zoekresultaten. Het voordeel van SEO is dat het jou een autoriteit maakt, en dat de kliks gratis zijn, en dat mensen niet meer om je heen kunnen, ook voor mensen zoals ikzelf die een adblocker gebruiken en geen advertenties zien.

Daarnaast heeft SEO een langdurig effect. Als jouw SEA een poosje stopt of je hebt even geen geld meer, kun je nog wel in de zoekresultaten gevonden worden. Lees hier meer als je wilt weten wat het verschil tussen SEO en SEA is.

8- Ik heb de Yoast plugin geinstalleerd op mijn website en alle bolletjes zijn groen, maar ik sta niet op de eerste pagina, hoe komt dat?

Allereerst moet ik zeggen dat ik best blij ben met Yoast.. het is een handig plugin!

Je kunt er de titels en meta description heel eenvoudig mee aanpassen, de Canonical URL en pagina’s op NoIndex zetten. 

Maar je moet niet op die groene bolletjes letten.

De belangrijkste tip die ik hier mee kan geven is dat je naar je concurrentie moet kijken! Hebben zij artikelen van 4000 woorden, en jij hebt een groen bolletje omdat je meer dan 300 woorden hebt, dan kun je niet verwachten dat je op de 1e pagina kan komen. Wil je wat meer weten over WordPress SEO kijk dan naar de pagina waar ik naar linkte bij # 5 in dit lijstje.

9-Mijn website bouwer levert zelf ook SEO, en dit kost mij €50,- per maand, dus ik zit goed.

Dan zit je zeker goed!

Laten we even zeggen dat 50 euro een uurloon is. 

Dat betekent dat het onderzoeken van data in Google Analytics, Google Search Console, Backlink mogelijkheden, ranking posities, concurrentie analyse, finetunen en optimaliseren en rapportage ongeveer 1 uur kost.

Snelle jongen!

Dat zou ik ook wel willen.

Waarschijnlijk is het tegenovergestelde, het enige wat ze doen is een klein overzichtje sturen met de huidige posities, wat analytics gegevens en als het meezit even een titel aanpassen. Een uur werk per maand aan SEO is in mijn optiek net zoveel als op 50 kilometer afstand een foto maken van de Eiffeltoren. Ja, je hebt een foto, met daarop de Eiffeltoren. 

Marketing voor 1 uur per maand.. gaat niet.

10- Ik heb een tekstschrijver ingehuurd voor mijn SEO teksten. Ze zijn werkelijk waar prachtig! Maar ik ben niet te vinden op de eerste 3 pagina’s. 

Dat is een van de dingen die ik ook graag zou willen kunnen. Mooiere teksten schrijven.
Mooie teksten zijn heel goed voor bezoekers, maar als ze niet geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines zullen ze ook niet gevonden.

Dus..

Het beste is om de mooie teksten ook te optimaliseren voor zoekmachines!

Dit waren 10 dingen die ik als SEO specialist wel eens tegenkom. 

Wil jij beter gevonden worden in de zoekmachines? 

Laat het ons weten. Wij helpen je! Laat je gegevens achter zodat we contact op kunnen nemen.

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.
Scroll naar top