Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Een korte inleiding
Google, Bing en DuckDuckGO zijn waarschijnlijk de 3 meest bekende zoekmachines op deze aardbol. Wat ze op mars gebruiken weet ik overigens niet. Met deze 3 zoekmachines worden er dagelijks miljarden zoekopdrachten gedaan. Dit betekent dat een zoekmachine moet beslissen welke webpagina (dus geen website) hij aan deze zoekers moet laten zien.
De resultaten die deze zoekmachine dan laten zien worden organische zoekresultaten genoemd. Door het algoritme van de zoekmachine beslist deze wie er bovenaan moet komen te staan en de winnaar is, en wie de verliezer is op pagina 2.
Het is best lastig om bovenaan de zoekmachine te kopen, maar gelukkig kun je ook gewoon betalen om bovenaan te komen. En dat is SEA.

De grootste verschillen
Hier zijn de 2 belangrijke verschillen
- Je betaalt niet om hoog in de organische zoekresultaten te staan d.m.v. SEO (gratis bezoekers)
- Je betaalt WEL als je advertenties gebruikt die boven de organische zoekresultaten worden getoond (elke bezoeker kost geld)
De voordelen van SEO
- Het aantal bezoekers groeit over de loop der tijd zonder dat de kosten voor een SEO bureau hoeven op te lopen. Een goed voorbeeld is een fitness klant die binnen 1 jaar 1000% meer bezoekers ontving terwijl het aantal uur steeds minder werden. Zodra de basis goed staat en er een gedegen SEO campagne is opgezet heb je voor een langer termijn meer en meer succes.
- Jouw bedrijf wordt serieuzer genomen als je voor veel zoekwoorden bovenaan de zoekresultaten staat. Vooral wanneer een gedegen zoekwoorden onderzoek is gedaan. Zodra je meer zichtbaar wordt, zal een potentiële koper of bedrijfspartner jouw bedrijf ook serieuzer nemen. Dit wordt ook wel een Autoriteit genoemd. Het verhoogt de ‘waarde’ van je bedrijf in de ogen van zoekers.
- Je ontvangt meer bezoekers. Een goed SEO pagina heeft meer kans om voor honderden andere zoekwoorden gevonden te worden, met nog meer gratis bezoekers als gevolg. Elke pagina die bovenaan de zoekresultaten staat wordt voor meerdere zoekwoorden getoond. Hoe beter de pagina presteert des te hoger je staat voor meer zoekwoorden.
- SEO heeft een langdurig effect. Wanneer een SEO campagne in volle vaart is, en er een goede strategie is opgezet blijft het aantal bezoekers groeien ook al wordt de campagne stop gezet.
- Pagina’s die goed vindbaar zijn in de zoekresultaten krijgen meer backlinks dan pagina’s die alleen in de advertenties te zien zijn.
- Je kunt je website groeien zonder grenzen
- Bespaart je geld wanneer je goed gevonden wordt. Deze kosten kun je eenvoudig meten door het aantal kliks op zoekwoorden te vermenigvuldigen met de kosten die een klik in een advertentie hiervoor zou kosten.
Voordelen SEA
- Snel succes. Met advertenties kun je gelijk op de 1e pagina gevonden worden door potentiële klanten.
- Kies zelf je zoekwoorden. Beslis zelf op welke zoekwoorden jouw pagina’s gevonden mogen worden. Je hebt zelf de controle over welke zoekwoorden of groepen de advertenties getoond mogen worden.
- De targeting (doelgroep) van je advertenties heb je meer onder controle. Je kan kiezen om een bepaalde advertentie alleen aan mensen in een bepaalde regio te laten zien. Maar je kunt ook kiezen om bepaalde advertenties alleen aan mannen, vrouwen of een bepaalde leeftijd te laten zien.
- Kies zelf de tijd wanneer ze getoond moeten worden. Een pagina in de organische zoekresultaten is daar altijd te zien. Met SEA kun je zelf kiezen op welke dagen en uren jouw advertenties getoond mogen worden.
- Je kan zien welke zoekwoorden belangrijk zijn of vaak gezocht worden. Google Keyword Planner laat zien hoeveel keer op een zoekwoord wordt gezocht, maar het laat niet alle zoekwoorden zien.
De nadelen van SEO op een rijtje:
- SEO is een langdurig proces. Het kost meer tijd om beter gevonden te worden.
- Er is geen garantie op nummer 1 posities.
- SEO is niet eenvoudig en kost veel werkervaring. De concurrentie kan heel erg lastig zijn. Hierdoor is een SEO professional nodig.
- SEO is een continu proces omdat de zoekmachine algoritmes van Google, Bing etc onderhevig zijn aan veranderingen. Dit kan resulteren in minder zichtbaarheid en mogelijkheid van manuele acties.
- De kosten voor het opstarten van een SEO campagne zijn vrij hoog in vergelijking met advertenties.
- Zoekmachines verdienen geld met advertenties waardoor ze alles proberen om meer geld te verdienen ten koste van de organische zoekresultaten.
- Veel websites zijn niet goed opgezet voor SEO waardoor het meer tijd kost om problemen op te lossen voordat men daadwerkelijk beter vindbaar kan worden.
Nadelen SEA
- Zodra je stopt met de advertenties komen er geen bezoekers meer.
- De kosten voor een klik zijn afhankelijk van de concurrentie en je eigen webpagina. Dit kan tot enkele euro’s oplopen per klik.
- Om de beste resultaten te krijgen is een professional nodig die precies weet op welke manier je het meeste ‘rendement’ uit je klikken kan krijgen.
- Je weet niet wie er op jouw advertenties klikken. Dit kunnen robots zijn of concurrenten, waardoor de kosten oplopen.
Een eenvoudig antwoord is: kies een combinatie. Ze hebben allebei hun voordelen en nadelen. Benieuwd wat SEO met jouw website kan doen? Neem even contact op.
Nee, en dat kun je ook berekenen door het aantal klikken van organische resultaten te vermenigvuldigen met de kost per klik voor die zoekopdracht in Google.
Misschien niet het grootste verschil, maar wel 1 van de grootste is dat bezoekers ophouden te komen zodra je SEA stopt, en bij SEO juist doorgaat.