Wat zijn keyword clusters? Dé sleutel tot jouw SEO succes...misschien

wat zijn keyword clusters

Pagina’s optimaliseren kan een lastige klus zijn. Vooral als je niet verder komt dan 1 zoekwoord. Wat doe je dan? Misschien moet je dan maar eens kijken naar keyword clusters. Dé manier om jouw pagina voor meer zoekopdrachten te laten tonen én voor meer relevantie=hogere posities.

Een cluster is een groepje zoekwoorden die samen de basis van jouw pagina vormen.

Handmatig vs Automatisch


Na je zoekwoorden onderzoek heb je misschien een mooi lijstje met zoekwoorden waar je voor wilt gaan. Nu moet je alleen nog kiezen welke zoekwoorden je wilt gaan gebruiken. Je kan natuurlijk kiezen voor het zoekwoord met de meeste zoekvolume, maar je kan ook kiezen voor het keyword met de minste concurrentie of waar je de meeste kans maakt op een klik (zoekwoorden met niet te veel video’s, kaarten, advertenties etc) 

Het belangrijkste zoekwoord noemen we dan een Target Keyword

Maar hoe doe je dat? 

Het meest eenvoudige is gewoon handmatig te googlen op je zoekwoord. Zodra je op het zoekwoord zoekt verschijnen er (meestal) zoekopdrachten gerelateerd aan jouw zoekopdracht onderaan de pagina. Dus als je helemaal naar beneden scrolt zie je een groepje woorden staan. Dit groepje woorden zijn relevant! Met relevantie bedoelt ik dat de 10 top pagina’s in de zoekresultaten hiermee geassocieerd worden! 

Zodra je op 1 van die links klikt en weer naar beneden scrolt zie je weer een lijstje staan. 

Pas op dat je wel binnen hetzelfde topic blijft en niet de ‘verkeerde’ kant op gaat. 

Google geeft jou dus een groepje zinnen en woorden die jij weer kunt gebruiken als koptekst of body tekst om jouw relevantie te verhogen. Hoe hoger je relevantie is, des te meer kans je maakt om hoog te scoren. 

Een andere manier is om dit automatisch te laten doen door software. Als eerst kun je Google Ads hiervoor gebruiken. Deze groepeert zoekwoorden voor advertenties, maar deze kunnen net zo goed gebruikt worden voor SEO. Ze zijn namelijk gerelateerd aan elkaar. 

Ga naar de zoekwoordplanner in ads.google.com: https://ads.google.com/aw/keywordplanner/home?ocid= 

En kies voor Nieuwe Zoekwoorden Ontdekken

Vul je zoekwoord in en laat de tool draaien. 

Nu verschijnt er een overzicht met zoekwoorden. Aan de linkerkant heb je de optie: Gegroepeerde Ideeën. Zodra je daar op klikt groepeert de tool ze in relevante groepjes. Hier krijg je dus ook een mooi overzicht met keyword clusters. 

Veel SEO tools hebben ook een ingebouwde Keyword Clustering optie. Lees hier bijvoorbeeld de blog van Serpstat over het maken van clusters in hun eigen tool. https://serpstat.com/blog/rank-your-page-for-a-whole-group-instead-of-a-single-keyword-with-our-new-keyword-clustering-tool/

De zoekwoorden die je gaat gebruiken als clusters noemen we in het Engels: Secondary Keywords. Het zijn iets minder belangrijke zoekwoorden.

Wanneer je goed gebruik maakt van secundaire zoekwoorden, maak je veel kans om op tientallen andere zoektermen met veel zoekvolume goed te scoren. 

Keyword clusters en Keyword mapping


Mooi, je hebt een groep zoekwoorden die je kan gebruiken op je website. Maar hoe onthoud jij precies welke zoekwoorden je hebt gebruikt voor een bepaalde pagina? Na zoveel pagina’s te hebben geoptimaliseerd ben je de tel kwijt.

Je kunt gewoon niet blijven onthouden, welke zoekwoorden bij welke pagina horen. Daarom ontkom je er niet aan om een overzicht van je zoekwoorden te maken met keyword mapping

Als je later een nieuw blog of pagina toevoegt kun je eenvoudig dit overzicht gebruiken om interne links toe te voegen, met de juiste ankerteksten. 

Maar hoe bouw je dan een pagina op?


Het opbouwen van je pagina hangt af van jouw concurrentie. Wil je een pagina die echt concurreert, dan moet je echt even bij de buren gaan kijken. In principe is het belangrijk om het belangrijkste zoekwoord in de belangrijkste plaatsen te gebruiken. Titel, URL, H1, paragraaf tekst. En de secundaire zoekwoorden (dus de zoekwoorden van het cluster) kun je gebruiken als kopteksten, Image Alt teksten etc. 

Als je wilt weten hoeveel tekste je nodig hebt op je nieuwe pagina, lees dan ook ons blog: Hoe lang moet een SEO tekst zijn?

Clusters, LSI, entities en nieuwe content?


LSI keywords oftewel relevante, semantische zoekwoorden, komen ook vaak naar voren als je bezig gaat met clusters. Je zult er meerdere tegenkomen die relevant zijn, maar op zichzelf ook een los onderwerp zouden kunnen vormen.

Het is dan niet erg om deze woorden als secondary keywords te gebruiken en later een losse pagina speciaal aan dat zoekwoord te wijden. Pas dan wel op dat je de ankerteksten van je links naar de juiste pagina verwijst! Wanneer je dit niet doet kun je de zoekmachines in de war maken, en de verkeerde pagina associëren met het zoekwoord. 

Ter afsluiting: Wat zijn keyword clusters in een notendop?


Keyword clusters zijn groepjes zoekwoorden die gerelateerd zijn en de basis vormen voor een pagina. Deze zoekwoorden hebben een sterk verband waardoor de relevantie duidelijker wordt begrepen door de zoekmachines en daardoor niet alleen hoger kunnen ranken voor jouw Target Keyword, maar ook voor je Secondary Keywords

Hulp nodig bij het optimaliseren?

Optimaliseren is niet makkelijk en duurt lang. Geen kennis of geen tijd? Laat het aan Rankify over! Laat je gegevens achter zodat wij contact met je op kunnen nemen!

Veelgestelde vragen over keyword clusters

Clustering betekent eigenlijk groeperen of verzamelen. Je verzamelt een groep pagina's op je website die met elkaar te maken hebben. Dit zijn relevante onderwerpen die elkaar kunnen ondersteunen. 

Je linkt de pagina's samen door het gebruik van interne links.

Je kunt het gewoon uit de losse pols doen, maar dat zou ik niet aanraden. Het is handig om een Keyword overzicht te hebben waar je ook kan aangeven welke pagina's er geclustert zijn. Zo kun je eenvoudig de interne links toevoegen en beslissen welke pagina er naar welke andere pagina moet linken. 

Handig is dan wel om een spreadsheet te hebben. Zelf gebruiken we Screaming Frog om een overzicht te maken en te kijken welke pagina's bij elkaar passen.

Nee, het is niet heel moeilijk voor website met minder dan enkele honderden pagina's. Het kost wel wat tijd en moeite. 

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

frankwatching-logos
emerce-logo
marketingfacts-logo

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

SEO Software deals voor Black Friday en Cyber Monday

30-90% OFF