SEO Specialist

Op zoek naar een zoekmachine optimalisatie specialist met 100% slagingspercentage? Lees dan verder...

Heb jij een website maar ben je niet goed vindbaar? Of wil je weten wat je zelf kan doen om hoger te komen?

Dan is waarschijnlijk een SEO specialist de persoon die je zoekt.

Wat klanten over ons zeggen:

R Vogelaar

Telefoonboek.nl review:
Rankify heeft ons super geholpen. De analyse die hij uitgevoerd heeft was erg gedetailleerd en we hadden er erg veel aan. Ook de aanbevelingen die hij deed waren erg goed en direct te implementeren. Het heeft ons enorm geholpen. Nogmaals bedankt Marco!

D Woestenenk

Google review:
Marco heeft mijn website snel en grondig geanalyseerd op SEO fouten en daar een uitgebreid rapport van toegestuurd. Erg blij met de service. Ga zo door!

E. Koole

Trustpilot review:
Marco heeft voor ons alle websites doorgelicht en adviezen gegeven. Mooi rapport, waarbij hij ook nog eens zelf de wijzigingen heeft aangebracht. Top service!

D Heijnsbroek

Google Review:
Snel, goed en fijn geholpen met onze website en bekendheid!

L Huizer

Google Review:
erg professioneel en bekwaam! je krijgt goede feedback en verbeter punten over je site.

Natasja R

Trustpilot Review:
Voor onze website/webwinkel De Haakschuur heeft Marco een uitgebreide analyse gemaakt. Deze hebben we snel ontvangen met veel bruikbare tips. Een pluspunt is de meegestuurde video waarin Marco stap voor stap de analyse toelicht. Kortom snel, veel tips en persoonlijk!

Combi Trip

Google Review:
Uitstekende SEO analyses en advies. Aanbevolen!

Wat is een SEO specialist?

Dat is iemand die gespecialiseerd is in het optimaliseren van websites zodat ze hoger in zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing komen, en zijn SEO kennis altijd up-to-date zal houden met de nieuwste technieken

Waarom ben jij er naar op zoek?

SEO specialist organic search

De meeste ondernemers hebben er nu eenmaal geen kaas van gegeten (om het organisch te houden), net zoveel als een SEO specialist verstand heeft van boekhouden of belastingaangiftes. Je hebt het voorbij horen waaien en denkt hé… dat is wat voor mij! Ik kan wel een zetje gebruik in Google om meer bekendheid te krijgen, meer bezoekers en een hogere omzet!

Ik heb ook zo een persoon nodig die eventjes mijn website bovenaan zet in Google. Dat zou niet meer moeten kosten dan een uurtje werk… toch?

De SEO specialist vs de eigen gemaakt elektrische auto
  1. Google zegt dat de snelheid van het laden van een website geen invloed heeft op de zoekresultaten. Maar tegelijk geven ze aan dat tevredenheidssignalen afkomstig van gebruikers wel belangrijk zijn voor de resultaten.
  2. Bij een langzame website zullen gebruikers sneller weer teruggaan naar de zoekresultaten, of van de website weggaan. Daarom is de snelheid zeker wel belangrijk en meegenomen in de gratis SEO analyse.

Je zou misschien denken dat zoiets maar een uurtje zou duren.

Eigenlijk is elke website uniek!
Uniek qua inhoud, maar ook uniek qua opmaak en techniek. Ter verduidelijking waarom je een SEO expert nodig hebt wil ik even een vergelijking gaan maken met een zelf ontworpen elektrische auto.

Elke Nederlandse auto heeft natuurlijk wielen, een paar spiegels, een nummerplaat en alle andere onderdelen die de RDW zegt dat een auto nodig heeft om op de Nederlandse openbare weg te rijden.  Het RDW heeft hiervoor een waslijst aan regels opgesteld waaraan jij moet voldoen, ook met je zelfgemaakte elektrische auto.

Ook al ziet jouw auto er heel erg mooi uit aan de buitenkant, met special paint en mooie kleuren, de RDW denkt daar anders over. Ook een automonteur die een APK moet doen kijkt alleen naar de aanwezigheid van bepaalde onderdelen. Missen ze of zijn ze kapot dan kost dat meestal meer dan een uur om te repareren, vooral als die auto niet volgens de standaarden is gemaakt.

Het internet heeft dat niet!  

Op het internet kan iedereen doen en laten wat die wil met zijn website. Maar als jij met je website hoog in de zoekresultaten van Google wil komen, dan moet je de regels van Google volgen. 90% van alle website bouwers houdt zich daar niet mee bezig, tenminste niet in details.

Alles wat ze doen en willen is een mooie en goedwerkende website afleveren aan de klant! En dat heeft nog niets met de regels en de manier waarop Google kijkt naar websites, en ze rangschikt.

De 3 B's van SEO

de 3B's van SEO

Waar zal een SEO specialist dan naar kijken?

Zelf praten we over de 3B`s.
Hoger in Google komen heeft te maken met de Bezoekers, de Boodschap en de Betrouwbaarheid!

  1. Laten we even met de laatste beginnen, de Betrouwbaarheid. Wanneer jij een nieuwe website maakt is het onmogelijk om dezelfde dag nog op #1 te staan in Google. Waarom? Omdat ze niet weet of jij te vertrouwen bent, of dat jij geen spammer bent etc.
    Verglijk het met iemand die je niet persoonlijkt kent. Als jij iemand tegenkomt waar jij op veel plaatsen over hebt horen spreken, zul je die persoon bij de eerste ontmoeting sneller vertrouwen en geloven. En dat is precies de reden waarom Google backlinks gebruikt als een manier om te meten of jij betrouwbaar bent. Als je meer wilt weten over backlinks kun je daar verder over lezen in de blog.
    De SEO specialist zal kijken of de website geen problemen heeft met de betrouwbaarheid. Hier moet je niet alleen denken aan backlinks, maar ook aan bijvoorbeeld de aanwezigheid van contactpagina, de over-ons pagina en bijvoorbeeld de algemene voorwaarde en social media.
  2. Ten tweede hebben we het over de Boodschap.
    Een SEO specialist zal kijken of de boodschap juist wordt weergegeven op de pagina`s. Je kunt hier ook denken aan het “onderwerp” van een webpagina.
    Google rangschikt geen websites maar individuele pagina`s. Ook dit wordt heel vaak verkeerd begrepen.De zoekopdracht die iemand invult in een zoekmachine moet overeenkomen met de Boodschap op 1 van jouw pagina`s.
    Voorbeeld:
    Jij hebt een hele mooie website gemaakt over jouw eerste liefde, de Volkswagen T2. Een ontzettend leuk busje, en intussen ook een echte oldtimer.  Omdat jouw website over een oldtimer gaat denk je dat je ook gevonden wordt als iemand op Oldtimers zoekt.Mis.

    Google begrijpt niet dat jouw hele website die alleen over de Volkswagen gaat, dus eigenlijk over een oldtimer gaat.
    Een zoekmachine is geen autoexpert!
    Jouw boodschap moet dus gaan over het onderwerp waar jij voor gevonden wil worden. Als jij dus gevonden wilt worden op Oldtimers, dan moet je niet alleen praten over Volkswagen, maar over “oldtimers”!
    Een SEO kan dit snel genoeg zien, maar bij meer complexe websites zal dit langer kunnen duren, en dat vergt expertise.

  3. Als laatste kom ik nu bij de eerste B, van Bezoekers.
    Google heet als doel om (be)zoekers het beste antwoord te geven op hun zoekopdracht. Ze kan heeeeeel goed zien of bezoekers tevreden worden gesteld op jouw website!
    Hoe?
    Simpel.
    Door onder andere de bouncerate.. Yep, dat is weer een B.
    Een bounce is wanneer een bezoeker vanuit de zoekresultaten naar jouw website gaat, het antwoord niet kan vinden, en gelijk weer teruggaat naar de zoekresultaten. (Dat een bezoeker teruggaat naar Google is nog niet zo erg overigens).
    MAAR Als de bezoeker dan vervolgens naar een andere website gaat en niet meer terugkeert, dan zal hij waarschijnlijk daar wel zijn antwoord hebben gevonden. Dus als bezoekers geen bevredigend resultaat kunnen vinden op jouw website, dan zal ze een andere website hoger kunnen plaatsen indien die meer bezoekers tevreden stelt! Dit aan de hand van signalen die Google volgt.
    Wat hier ook mee te maken heeft is de CTR (click through rate) dit is het percentage kliks dat een website krijgt in de zoekresultaten. Stel dat jij op positie 1 staat, maar iedereen klikt op positie 2, dan zal het niet zo heel lang meer duren voor jij op positie 2 komt te staan.
    De CTR kun je bijvoorbeeld in Google Search Console zien.

Een expert met 100% slagingspercentage bestaat niet!

Oh, sorry dat was ik even vergeten. Dacht jij dat de titel van deze pagina waarheid bevatte? Waarom zou jij geloven dat een SEO expert ELK zoekwoord op de eerste plaats kan zetten, voor iedereen? Elke ondernemer weet dat niet elke advertentie in de krant een nieuwe klant oplevert, evenmin zal elke optimalisatie aan een website geen eerste plek in Google opleveren.

Waarom niet?

10 Reden waarom het onmogelijk is om altijd voor 100% op de eerste positie te komen:

 

  1. Zoekresultaten zijn regio gebonden! Wanneer jij zoekt voor een garage, dan zal Google al gauw doorhebben dat jij in een bepaalde regio zit en de relevante garages in de buurt laten zien. Dus op #1 staan in jouw buurt betekent niet dat je ook op #1 staat in een andere buurt.

  2. Ten tweede werkt Google met gepersonaliseerde zoekresultaten. Dit betekent dat website die je al eerder hebt bezocht nu automatisch hoger in de zoekresultaten komen. Dit is een hulpmiddel van de zoekmachine voor jou als gebruiker.

  3. Zoekwoord, zoekterm of zin? Het is eenvoudiger om op langere zoektermen bovenaan te komen. Hoe minder woorden de zoekopdracht bevat, hoe moeilijker het wordt of onmogelijk wordt.

  4. Ten vierde is het apparaat dat je gebruikt ook van invloed. Een mobiele telefoon gebruikt andere factoren om een website te rangschikken dan een desktop. Dit was al actief maar nog sterker vanaf juni 2018. Een groot verschil is bijvoorbeeld de mobiele snelheid van de website, die minder belangrijk was bij een desktop.

  5. Ten vijfde is ook de datum of tijdstip van invloed! Denk bijvoorbeeld maar aan nieuwsartikelen! Wanneer jij over een bepaald onderwerp hebt geschreven en het is een hot topic, dan heb je heel veel kans dat de zoekresultaten kunnen verschillen van uur tot uur. En dan hebben we het niet eens over seizoensgebonden producten en diensten zoals zomer, winter of kerst.

  6. Ten zesde zijn er onderwerpen waarmee je nooit op nummer 1 zou kunnen komen. Medische websites worden namelijk redelijk goed en handmatig gefilterd door Google medewerkers! Je zou namelijk niet willen dat Pietje Knor de kippenboer jou gaat vertellen hoe bepaalde medicijnen werken.

  7. De concurrentie zit waarschijnlijk niet stil. De dag dat je een mooi artikel over een nieuw product op het internet plaatst kan het binnen 1 maand wel ver-tien-dubbelen. En misschien doen zij wel reclame spots op TV, Radio en drukbezochte websites.

  8. Als achtste zijn er nog de zoekmachines zelf die regelmatig updates uitrollen. Deze updates kunnen bepaalde factoren zowel meer als minder waarde geven. Een goed voorbeeld is het gebruik van https (SSL certificaat) dat sinds april 2018 nog meer waarde heeft gekregen.

  9. Google test welke websites er op welke positie horen, dit noemen ze ook wel eens soort a/b testen. Ze doen dit door af en toe een pagina hoger te zetten en dan de signalen te meten en te vergelijken met de andere websites in de resultaten. Dit wordt ook wel eens de Google Dance genoemd. Zodra ze duidelijker kunnen zien welke website de sterkste gebruikers signalen hebben, zullen de verschuivingen een beetje tot rust komen.

  10. Als laatste noem ik nog de downtimes van servers, fouten van website bouwers en gewoonweg menselijke fouten zoals het per ongeluk instellen van een no-index op bepaalde pagina`s etc.

Een specialist inhuren

Als ondernemer heb je het vaak te druk.
Te druk om je met de nieuwste trends op het gebied van zoekmachine optimalisatie op de hoogte te houden. Elke dag worden er updates uitgevoerd, en telkens komen er nieuwe technieken om de hoek kijken. De producten van Google zijn ook continu onderhevig aan vernieuwingen, verbeteringen en in sommige gevallen worden ze stopgezet.

SEO specialist affiche

Een SEO specialist blijft up-to-date en volgt al het nieuws in de industrie, en vooral vanuit het land waar alles als eerst uit wordt gerold, Amerika. De laatste updates en nieuwste technieken worden altijd als eerst in Amerika uitgerold, dus als je de rest van de SEO experts voor wil zijn, moet je daar op letten. Zo kun je inspelen op de komende updates. Als men het heeft over de vernieuwingen op bijvoorbeeld het GMB (Google Mijn Bedrijf) gebied, dan moet je vooral San Francisco en San Diego in de gaten houden.

Waarom zit er zoveel tijd in het optimaliseren van websites?

We proberen hier even globaal te kijken naar een aantal dingen die een SEO specialist in zijn werk doet, en wat het allemaal kost qua tijd.

SEO specialist agenda

Allereerst zal een specialist beginnen met een website analyse, oftewel een SEO check. Zo een SEO analyse begint bij het bekijken van de technische kant van de website. Een analyse voor een kleine website (tot 30 pagina`s) kan al makkelijk 4+ uur in beslag nemen, maar waarom?

Voor mij, als seo specialist is het belangrijk om een goed overzicht van de gehele website te hebben voor je ook maar een ding aan gaat passen. Waarom? Omdat je dan niet probeert de stoelverwarming te repareren als de auto total-loss is. Bij zo een grondig onderzoek wordt er naar  50-100 verschillende factoren gekeken. 

Zonder in de echte details te treden kijken we bijvoorbeeld naar de snelheid van de website. Hier gebruiken we software voor zoals Google Lighthouse, GT Metrix, Webpagetest etc. Elke tool geeft weer een iets ander beeld, en zo kun je een globaal idee krijgen hoe een website in elkaar steekt en of hij vlot laadt, welke onderdelen de website vertragen. Dit analyseren op zich kan al gauw 10-30 minuten duren.

Om nog een aantal onderdelen te noemen voor je ook maar iets gaat optimaliseren zijn de volgende.. Ik geef er ook gelijk even een korte uitleg bij:

  • Is Google analytics goed ingesteld met filters en eventueel goals?
  • Is Google Search Console ingesteld, en kun je daar problemen in terugvinden, zoals html errors, http foutcodes, problemen met indexatie. En als die aanwezig zijn, hoe kunnen we die oplossen.
  • Worden er onnodige pagina`s geindexeerd die invloed hebben op de zoekresultaten? Welke kunnen we het beste verwijderen en hoe.
  • Zijn er pagina`s die niet kunnen worden geïndexeerd omdat deze door de Robots.txt wordt geblokkeerd? Hoe kunnen we dat oplossen.
  • Is de website goed gestructureerd, en werkt die goed voor zowel mobiel als desktop. Gebruik hier verschillende tools voor, en bekijk of alle onderdelen aanwezig zijn en op de juiste plaats staan.
  • Zijn de URLs wel optimaal gebruikt? Zo niet, kunnen we die mogelijk aanpassen, en wat voor gevolg zal dat hebben op de zoekresultaten?
  • Is de gehele inhoud van de website eenvoudig te bereiken. Zo niet, hoe kunnen we de structuur aanpassen dat de belangrijkste pagina's goed gevonden worden.
  • Missen er bepaalde belangrijke pagina`s? Of kunnen we meer pagina's toevoegen voor relevantie. Wordt de inhoud wel duidelijk genoeg weergegeven?
  • Worden er foto`s en videobestanden gebruikt op de website, en zijn die optimaal? Zijn ze niet te groot, waar staan ze, hoe zijn ze genaamd etc.
  • Missen er titels of tekstkoppen op de website, of staan ze soms dubbel. Hoe kunnen we die aanpassen, welke zijn het belangrijkst, is voor elke pagina keyword research voor nodig?
  • Zijn er pagina`s die heel veel op elkaar lijken? Kunnen we die niet beter combineren, hoe gaat de pagina er dan uit zien, welke gevolgen zullen dit kunnen hebben op de zoekresultaten en de internet linking en eventuele errors.
  • Welke concurrenten staan er voor dat zoekwoord op de 1e pagina, en waar worden zij op gevonden, en waarom stan ze op die en die positie.
  • Hoe ziet hun website er uit, en hoe is hun site gestructureerd, en hoeveel content hebben ze.
  • Welke soort backlinks hebben de concurrenten, en kunnen wij kans maken op dat soort links, hoe gaan we te werk, en is er eventueel samenwerking nodig met andere partijen zoals een reclamebureau om eventuele reclameuitingen op tv/radio/krant te maken.
  • En worden over het algemeen alle Google richtlijnen gevolgd over de gehele website?
  • Zijn de resultaten waarop je gevonden wil worden ook daadwerkelijk de zoekwoorden waar mensen een actie op ondernemen?

Waarom zou je een SEO specialist als Rankify inhuren?

100% Passie

Soms komen ze niet uit hun woorden, soms begrijpen ze de taal niet, maar het resultaat is overduidelijk! Ze staan op de eerste pagina!

Techneuten met verstand van zaken weten tot in de details te vertellen wat ze doen en hoe ze het doen. Ze zijn eerlijk en open, soms een tikkeltje eigenwijs. Ook zijn ze niet altijd even rooskleurig in hun verwachtingen, zien soms beren op de weg, maar weten als geen ander wat het kost om een klus te klaren! En dat kenmerkt Rankify, verstand van zaken!

We zullen proberen de woorden te gebruiken die ondernemers willen horen,
we zullen proberen de taal te gebruiken die Jip en Janneke kunnen begrijpen,
maar waar het bij ons om gaat is het resultaat!

Of liever eerst een gratis SEO Check ?