Can you help us with our SEO?
Door een warme aanbeveling van een ander klant, werd ik contact gebracht met Mark, de eigenaar van deze Amerikaanse startup, Mantasleep. Een onderneming die mensen helpt beter tot rust komen door het maken van slaapgerelateerde producten. Hun eerste product was de Manta Sleep Mask, en intussen zijn er een aantal nieuwe producten toegevoegd.
Mantasleep Intro
SEO als onderbelicht kindje binnen de marketing
Terwijl hun slaapmaskers gretig aftrek kregen over de hele wereld (inclusief Nederland), leek alles positief uit de was te komen voor deze Amerikaanse startup. Na hun populaire Manta Sleep Mask kwamen er nog een aantal maskers bij, en zo probeerden ze te groeien.
Mantasleep was dus al lekker aan de weg aan het timmeren met hun unieke slaapmaskers. Maar helaas resulteerde dat niet in de groei die men hoopte vanuit Google en de andere zoekmachines.
Sterker nog, de website was zelfs in een neerwaartse spiraal terechtgekomen, en er moest dus iemand te pas komen om het tij te keren.
3 fases
Fase 1 - SEO analyse en problemen oplossen op website niveau
Elk SEO traject begin ik met een diepgaande SEO analyse. Want vooral met een website die een dalende trend laat zien, kan het goed zijn dat er meerdere dingen aan de hand zijn.
Helaas slaan veel SEO bureaus deze stap over, en gaan gelijk aan de slag met het toevoegen van nieuwe content. Jammer, want vaak beinvloeden technische problemen juist de prestaties van de hele website.
Er kwamen bij deze analyse tientallen punten die opgelost moesten worden, zodat Google de website beter kon crawlen, indexeren, en ranken. Deze werd vervolgens in een Roadmap verwerkt, zodat we precies wisten welke onderdelen aangepast moesten worden, en wie daar verantwoordelijk voor was.
De SEO analyse werd in mei 2021 uitgevoerd, en in juni 2021 begonnen met het oplossen van de problemen. En dat is ook het moment dat de website zijn dieptepunt had bereikt. Want een SEO analyse an-sich verandert niets aan de website, want die taken moeten nog wel uitgevoerd worden voordat er een verandering te zien is.
Omdat de website op het Shopify platform draaide, hadden we best wat problemen die we niet zo eenvoudig op konden lossen. Vooral de snelheid van de website bleef iets waar we weinig grip op konden krijgen.
Maar gelukkig zagen we vanaf juli een mooie stijgende lijn in het organische verkeer, zodat we snel weer terug waren op het niveau van een jaar eerder.
Fase 2 - problemen oplossen op pagina niveau
De website had veel content in de vorm van blogs, maar helaas konden we daar niet heel erg veel mee. Ze waren geschreven zonder zoekwoorden onderzoek, en zonder een SEO strategie. Daarom hebben we besloten om pagina's te verwijderen die niet goed presteerden, en geen duidelijke zoektermen gebruiken. Dit waren er 40 in totaal, die we in de eerste maanden van dit traject hebben verwijderd.
Een van de belangrijke stappen na de analyse was het categorieseren van alle content. Door het groeperen van alle pagina's kwamen we op ongeveer 15 silos uit, waarbij we langzamerhand de silos af gingen werken.
In Lookerstudio (voorheen Datastudio) heb ik verschillende dashboards gemaakt, met daarin de verschillende silo's zodat we kunnen zien welke silo er extra aandacht nodig heeft.
Tijdens het traject veranderde onze aanpak een paar keer. Dit had vooral te maken met de wensen van de klant. Hier staan de strategies die we hebben gebruikt:
- Focus op low-hanging fruit met pagia's die al okay rankten, maar nog niet in de top
- Focus op BOFU (bottom of funnel) zoekwoorden
- Focus op verversen van bestaande content
- Silo voor silo uitbouwen (handig om 100% te concentreren, en te tracken
Fase 3 - on-page SEO (optimaliseren content)
De On-Page optimalisatie is altijd het meest tijdrovende onderdeel van het optimaliseren. En omdat we werken met silo's werd al snel duidelijk wat de focus moest zijn binnen de silo, en daardoor begonnen we met het optimaliseren van bestaande content, en ondertussen zoeken naar nieuwe content (zoekwoorden onderzoek) die binnen de silo pastte. Nadat een silo was afgerond begonnen we aan de volgende silo.
In het begin van het SEO traject zijn ongeveer 40 pagina's verwijderd die niet goed presteerden. En tegelijk hebben we ongeveer hetzelfde aantal pagina's toegevoegd tijdens het traject. Dit laat maar weer zien dat het AANTAL pagina's niet zo belangrijk is, als ze niet optimaal zijn, en zonder strategie.
Tijdens het optimaliseren van zowel technische zaken als content, kwamen we enkele dingen tegen die niet meehielpen.
Enkele moeilijkheden:
- Enorm sterke concurrentie voor bepaalde zoekwoorden, met CNN, NYTimes, Forbes aan de top
- Google combineert veel zoekwoorden onder 1 paraplu. Daardoor bleef dezelfde concurrentie aan de top staan voor meerdere keyword variaties
- Google Ads Keyword planner blokkeerde alle zoektermen met het woordje Mask, vanwege de pandemie tot en met eind 2023. Vanaf toen kregen we pas weer toegang tot deze data in de Keyword Planner.
- De shopify blog app die we gebruiken was helemaal niet optimaal voor SEO. Zo hadden we meerdere H1's, die we niet uit konden zetten.
- Shopify liet niet eenvoudig toe om canonical tags toe te voegen, de robots.txt aan te passen etc.
- Een belangrijke blog stond per ongeluk op noindex voor meerdere weken, en Google vertikte het om de blog naderhand nog te indexeren of ranken.
Dubbele omzet in 2 jaar tijd vanuit organisch kanaal
2 jaar na aanvang bleek het organische verkeer goed te zijn voor een verdubbeling van de omzet, ook al bleef het betaalde verkeer de meeste omzet genereren. De omzet van het organische verkeer was door onze aanpak binnen 2 jaar verdubbeld, maar de groei ging nog door.
Hieronder is een afbeelding waarin de groei te zien is van het organische verkeer. Helaas stopte het Google Analytics data te verzamelen vanaf oktober 2023, zodat de grootste piek van dat jaar niet te zien is helaas. En GA4 werkt helaas niet mee om een zelfde soort grafiek te tonen. Oh ja.. ik ben helemaal geen fan van GA4.
En de opbrengsten kunnen we ook niet vergeleken tussen december 2021 en 2023, want in december 2021 was er nog helaas geen GA4. Dus daarom hieronder alleen de opbrengst verschillen tussen mei 2021 en mei 2023.
419% meer organisch verkeer, 486% meer omzet
Alhoewel Google de meeste bezoekers binnenbracht voor het organische kanaal, was het totaal aan organische groei in december 2023 419% hoger dan mei 2021. Dit is overigens inclusief Bing, Duckgo, en overige zoekmachines.
De organische groei van 419% heeft voornamelijk te maken met de laatste maanden van het jaar, want dit zijn de drukste maanden voor deze klant, vanwege de feestdagen. Het is ook nog eens belangrijk om erbij te vermelden dat de blogs juist sterker stegen dan overige pagina's. Zie hieronder de vergelijking over de afgelopen 16 maanden. (Google Search Console gaat niet verder terug dan 16 maanden).
Omzet verdrievoudigd in drukste maand
In vergelijking met december 2021 was de omzet via het organische kanaal voor december 2023 (dus 2 jaar) met 324% hoger. En als we het vergelijken met de stijging ten opzichte van mei 2021, toen we startten, dan komt het op een omzet groei van 486%.
Wat zijn de key takeaways?
Wat zijn nu eigenlijk de key takeaways die jij hier uit kan meenemen?
- Start elk SEO traject met een grondige website analyse
- Werken met silo's helpt de focus te houden
- Content verwijderen kan juist goed uitpakken
- Meer content toevoegen aan een dalende website helpt niet, zonder SEO
- SEO is onmisbaar voor een succesvolle marketing strategie!
- Zonder SEO had Mantasleep deze langzame, maar gestage groei in organisch verkeer niet meegemaakt
Wil jij ook groeien?
Laat hier je gegevens achter!