Case Study voor Amerikaanse E-com startup


Mantasleep groeide 419% met organische verkeer, en 486% omzet!

2.5 jaar geleden werd mijn ingeroepen voor een website die een neergaande trend constateerde. De website had sinds 1 jaar eerder ongeveer 30% minder organisch verkeer.

Can you help us with our SEO?

Door een warme aanbeveling van een klant, werd ik contact gebracht met Mark, de eigenaar van de Amerikaanse Startup Mantasleep. Een partij die mensen helpt beter tot rust te komen door het maken van slaapgerelateerde producten. Hun eerste product was de Manta Sleep Mask.

Mantasleep Intro

SEO als onderbelicht kindje binnen de marketing

Terwijl hun slaapmaskers gretig aftrek kregen over de hele wereld (inclusief Nederland), leek alles positief uit de was te komen voor deze Amerikaanse startup. Na hun populaire Manta Sleep Mask kwamen er nog een aantal maskers bij, en zo probeerden ze te groeien.

Mantasleep was dus al lekker aan de weg aan het timmeren met hun unieke slaapmaskers. Maar helaas resulteerde dat niet in de groei die men hoopte vanuit Google en de andere zoekmachines.
Sterker nog, de website was zelfs in een neerwaartse spiraal terechtgekomen, en er moest dus iemand te pas komen om het tij te keren.

De website kreeg 30% minder bezoekers dan een jaar eerder
De website kreeg 30% minder bezoekers dan een jaar eerder

De website kreeg 30% minder bezoekers dan een jaar eerder

De gebruikte SEO tools op een rijtje

  • Screaming Frog: Een onmisbare tool voor een SEO analyse. De belangrijkste tool om de problemen te localiseren.
  • Website Auditor: Een soortgelijke tool, maar iets minder 'diepgaand' en iets meer visueel.
  • Serpstat: SEO tool, en daarbij ook te gebruiken voor backlink onderzoek, zoekwoordenonderzoek. Een soort all-in-one SEO tool.
  • Google Analytics: Overzichtelijk zien waar de bezoekers naar toe gaan, welke pagina's er geen bezoekers krijgen etc.
  • Google Ads Keyword Planner vanaf 2023.. want alle masker gerelateerde zoekwoorden werden geblokkeerd door Google tussen 2021 en 2023
  • Google Search Console: Onmisbaar in elk SEO traject! De plaats om low-hanging fruit te vinden.
  • Moz: All-in-one SEO tool, maar vooral gebruikt om de moeilijkheidsgraad te zien van een bepaald zoekwoord.
  • Rank Tracker: voor het volgen van de posities in de zoekmachines
  • Looker Studio: voor de maandelijkse rapportages
  • Page Optimizer pro: De meest effectieve en tegelijk ook meest betaalbare on-page SEO tool die er bestaat!

3 fases 

Fase 1 - SEO analyse en problemen oplossen op website niveau

In het begin van elk SEO traject begin ik met een diepgaande SEO analyse. Want vooral met een website die een dalende trend laat zien, kan het zijn dat er meerdere dingen niet helemaal goed gaan.

En helaas slaan veel SEO partijen deze stap over, en gaan gelijk met de content aan de slag. Zonde, want vaak houden deze dingen de hele website tegen in prestaties.

Uit deze analyse kwamen tientallen punten naar voren die we aan moesten pakken, zodat Google de website beter kon crawlen, indexeren, en ranken. Deze werd in een Roadmap geplaats, zodat we precies wisten welke onderdelen aangepast moesten worden, en wie daar verantwoordelijk voor was.

Deze website analyse werd in mei 2021 uitgevoerd, en de roadmap vanaf juni 2021 uitgevoerd. En dat is het moment dat de website zijn dieptepunt had bereikt. Want een analyse an-sich verandert niets aan de website, want die moeten wel eerst uitgevoerd worden. En dat werd in de opvolgende weken goed aangepakt.

Omdat de website met Shopify was gebouwd hadden we regelmatig problemen met verschillende onderdelen om aan te pakken. Vooral de snelheid van de website bleef iets waar we weinig grip op hadden.

Gelukkig zagen we vanaf juli al een mooie stijgende lijn in het organische verkeer, zodat we eigenlijk alweer terug op het niveau waren van voor de daling.

mantasleep-roadmap

Fase 2 - problemen oplossen op pagina niveau

De website had al veel content in de vorm van blogs, maar helaas konden we daar niet heel erg veel mee. Deze blogs waren geschreven zonder zoekwoorden onderzoek, of basis SEO onderdelen. Daarom werd besloten om in totaal 40 pagina's te verwijderen waarvan we geen duidelijk zoekwoord konden ontdekken. Deze werden in de maanden daarna van de website verwijderd.

De stap na de analyse was het categorieseren van alle content. Door het groeperen van alle pagina's kwamen we op ongeveer 15-20 silos uit, waarbij we langzamerhand de silos af gingen werken.

In Lookerstudio (voorheen Datastudio) heb ik verschillende dashboards gemaakt, met daarin alle silo's zodat we goed kunnen zien welke silo extra aandacht nodig heeft.

Onze aanpak wijzigde enkele keren tijdens het traject, afhankelijk van de vraag van de klant. Hierdoor hebben we de volgende strategies gebruikt.

  1. Silo voor silo uitbouwen (handig om 100% te concentreren, en te tracken)
  2. Focus op low-hanging fruit met pagia's die al okay rankten, maar nog niet in de top
  3. Focus op bottom of funnel zoekwoorden
  4. Focus op verversen van bestaande content

Fase 3 - on-page SEO (optimaliseren content)

De On-Page optimalisatie is altijd het meest tijdrovende onderdeel van het optimaliseren. En omdat we werken met silo's werd al snel duidelijk wat de focus moest zijn binnen de silo, en daardoor begonnen we met het optimaliseren van bestaande content, en ondertussen zoeken naar nieuwe content (zoekwoorden onderzoek) die binnen de silo pastte. Nadat de silo was afgerond begonnen we aan de volgende silo.

In dit SEO traject zijn ongeveer 40 pagina's verwijdert die niet goed presteerden. Daarentegen hebben we ook ongeveer hetzelfde aantal pagina's toegevoegd. Dus we zien dat de kwaliteit van pagina's enorm belangrijk is. En niet het aantal pagina's.

Tijdens het optimaliseren van zowel technische zaken als content, kwamen we enkele dingen tegen die niet meehielpen.

Enkele moeilijkheden:

  1. Enorm sterke concurrentie voor bepaalde zoekwoorden, met CNN, NYTimes, Forbes aan de top
  2. Google combineert veel zoekwoorden onder 1 paraplu. Daardoor bleef dezelfde concurrentie aan de top staan
  3. Google Ads Keyword planner blokkeerde alle zoektermen met het woordje Mask, vanwege de pandemie tot en met eind 2023. Vanaf toen kregen we weer toegang tot deze data.
  4. De shopify blog die we gebruiken was niet optimaal voor SEO. Zo hadden we meerdere H1's, die we niet uit konden zetten.
  5. Shopify liet niet eenvoudig toe om canonical tags toe te voegen, de robots.txt aan te passen etc.
  6. Belangrijke blog was per ongeluk op noindex gezet voor meerdere weken, en Google vertikte het om de blog naderhand nog te indexeren of ranken.
mantasleep-siloes

Dubbele omzet in 2 jaar tijd vanuit organisch kanaal


2 jaar na aanvang bleek het organische verkeer goed te zijn voor een verdubbeling van de omzet, ook al blijf het betaalde verkeer de meeste omzet genereren. De omzet van het organische verkeer was door onze aanpak binnen 2 jaar verdubbeld, maar de groei ging nog door.

Hieronder is de groei te zien me het organische verkeer. Helaas stopte het Google Analytics data te verzamelen vanaf oktober 2023, zodat de grootste piek van dat jaar niet te zien is helaas. En GA4 werkt helaas niet mee om een zelfde soort grafiek te tonen.

En de opbrengsten kunnen ook niet vergeleken worden met december 2021 en 2023, want in december 2021 was er nog helaas geen GA4. Dus daarom hieronder alleen de opbrengst verschillen tussen mei 2021 en mei 2023.

mantasleep-voortgang
Mei 2021 vs mei 2023
Mei 2021 vs mei 2023

419% meer organisch verkeer, 486% meer omzet


Alhoewel Google de meeste bezoekers binnenbracht voor het organische kanaal, was het totaal aan organische groei in december 2023 419% hoger dan mei 2021. Dit is inclusief Bing, Duckgo, en andere zoekmachines.

Hier moeten we opletten, want de organische groei van 419% heeft voornamelijk te maken met de laatste maanden van het jaar. Dit is het drukste seizoen voor deze startup, ivm de feestdagen. Daarnaast is het belangrijk om erbij te vermelden dat de blogs juist veel sterker stegen dan de product pagina's tijdens dit SEO traject. Zie hieronder de vergelijking over de afgelopen 16 maanden. (Google Search Console gaat niet verder terug dan 16 maanden)

Omzet verdrievoudigd in drukste maand

In vergelijking met december 2021 was de omzet via het organische kanaal voor december 2023 met 324% hoger. En als we het vergelijken met de stijging ten opzichte van mei 2021, toen we startten, dan komt het op een omzet groei van 486%.

mantasleep-blogs-organic
mantasleep-organic
Marco: seo specialist

Marco Logmans

Eigenaar Rankify

Als Incompany SEO specialist help ik uw bedrijf te groeien. Heeft jouw onderneming ook hulp nodig met online vindbaarheid, neem dan contact op!

Wat zijn de key takeaways?

Wat zijn nu eigenlijk de key takeaways die jij hier uit kan meenemen?

  • Start elk SEO traject met een grondige website analyse
  • Werken met silo's helpt de focus te houden
  • Content verwijderen kan juist goed uitpakken
  • Meer content toevoegen aan een dalende website helpt niet, zonder SEO
  • SEO is onmisbaar voor een succesvolle marketing strategie!
  • Zonder SEO had Mantasleep deze langzame, maar gestage groei in organisch verkeer niet meegemaakt

Wil jij ook groeien?

Laat hier je gegevens achter!

Invalid Email
ik-ga-je-helpen