Zoekresultaten verbeteren in Google?

Je wilt graag beter in Google gevonden, maar hoe je dat eigenlijk? En hoe makkelijk is dat? Om beter gevonden te worden moeten we Google gaan begrijpen, zowel hoe ze werkt als de manier waarop ze resultaten rangschikt.

Om een bepaalde zoekresultaat te verbeteren heb je met SEO te maken, oftewel Zoekmachine Optimalisatie.

hoger in google

1 - Gebruik 1 onderwerp per pagina

Al zou je alle tips vergeten die hier worden genoemd, probeer dan in ieder geval deze waardevolle tip te onthouden: gebruik 1 onderwerp per pagina.

Dit is waarschijnlijk 1 van de meest belangrijke tips om bovenaan in zoekmachines te komen!

Voordat je een nieuwe webpagina wilt gaan maken moet je vooraf goed nadenken over het hoofdonderwerp. Wat is de kern van de pagina, wat is de hoofd zoekopdracht, waar zoeken mensen naar, wat zoekt een potentiële klant? Zodra je dat weet moet je kijken of er al een pagina op jouw website staat die over dit onderwerp gaat! Zo ja, dan is het in de meeste gevallen handiger om de bestaande pagina uit te breiden! Zo nee, ga dan naar de volgende tips.

PRO TIP: Een bestaande webpagina uitbreiden/updaten/vernieuwen zal sneller hoger komen in Google dan een nieuwe pagina!

2 - Gebruik relevante zoektermen

Wanneer je weet welke zoekwoorden je wilt gaan gebruiken, zijn er een aantal plaatsen op jouw webpagina die je kan benutten met het zoekwoord die positief resultaat kunnen hebben op de vindbaarheid in google. Deze zijn keer op keer getest en zullen zeker verschuivingen in de organische zoekresultaten tot gevolg hebben.

Gebruik hiervoor wel de juiste zoektermen oftewel keywords die mensen gebruiken als ze zoeken naar het thema waar jij over schrijft. Het is belangrijk om te weten wie jouw bezoekers zijn. Wat zoekt iemand. Denk bijvoorbeeld aan marketing. Je kunt hier marketingtermen gebruiken die weinig mensen snappen, en eigenlijk niet naar zoeken. Wil je een "normale zoeker" bereiken, gebruik dan simpele woorden ipv geavanceerde marketingtermen, gebruik het woordje loopneus, of pijn in mijn hoofd, zonder de officiële medische termen als je daar over zou schrijven.. Dit geldt natuurlijk voor elke branche, marketing of niet.

De juiste marketingtermen door een Google Zoekwoorden onderzoek:

Zoekwoorden onderzoek is een van de belangrijkste onderdelen voor je een goed artikel kan gaan schrijven. Ten minste, als je wilt dat het artikel ook goed gevonden gaat worden, en met de juiste intentie. Enkele betaalde tools om zoekwoord onderzoek te doen zijn: Ahrefs, Moz Keyword explorer en Cognitive SEO. Deze keywordtools kosten helaas wel meer dan $100 per maand. Alhoewel ik er maar 3 heb genoemd, in werkelijkheid zal deze lijst wel een pagina lang kunnen worden.  Maar hoogstwaarschijnlijk zul je deze blog alleen lezen als je met zoekmachine marketing begint, en nog geen groot budget hebben.

Gratis zoekwoorden tools:

Gelukkig zijn er ook goedkopere en zelfs gratis tools om jou te helpen betere posities te bemachtigen.
Allereerst heb je natuurlijk Google Ads keyword planner, en Google search console. Als je een Gmail account hebt kun je die gratis activeren, en zou ik altijd aanraden als je bezig bent met online marketing. PS. Als je geen actieve Google Ads campagnes hebt lopen zul je helaas niet de "exacte zoekvolumes" kunnen bekijken, maar alleen de afgeronde getallen. Dus in plaats van een zoekvolume van 340 zie je nu 100-1000. Dat is erg jammer, en dat heeft Google expres gedaan. De agenda van zoekmachines draaien om en op geld.

Om meer te lezen over zoekwoord onderzoek, bekijk ons Zoekwoorden onderzoek artikel.

3 - Schrijf lange(re) content!

Wel eens een berg van een blog geschreven?
Als je ergens in gespecialiseerd bent zul je veel over een onderwerp kunnen schrijven. En dat is wat Google wil, unieke content waar de bezoeker wat aan heeft, en op kan vertrouwen. Probeer daarom de beste te zijn in 1 onderwerp waar je over schrijft, zodat jouw stukje content langer en beter is dan de resultaten die er nu te vinden zijn in de zoekresultaten.

De zoekmachine even een handje helpen

Google zal aan de bezoekers statistieken kunnen meten hoe bezoekers reageren op jouw content, en dat gebruiken als meetinstrument voor het rangschikken van alle zoekresultaten. Als jouw bezoekers vertrouwen hebben in jouw website, zal de zoekmachine dat kunnen merken!

5 - Update je content!

Als je al een website hebt met daarop veel informatie, kijk dan eerst of het nuttig is de huidige content te optimaliseren!

Schep vertrouwen door je content up-to-date te houden

Je kan al veel winnen als je content up-to-date houd. Stel dat je 5 jaar geleden een artikel over de 10 mooiste steden in Europa hebt geschreven, dan is het verstandig om die pagina nog eens goed te bekijken en de informatie waar nodig te updaten en op die manier nieuw leven in te blazen. Het is namelijk veel makkelijker en sneller om met een 'oudere' pagina bovenaan te komen dan met een nieuwe.

In de zoek resultaten zie je soms een datum. Wanneer jouw datum een paar jaar ouder is dan die van je concurrent, dan zal dat in jouw nadeel zijn!

7 - Optimaliseer je website snelheid !

In juli 2018 heeft Google de nieuwe Speed Update uitgerold. Daarom is het nu NOG belangrijker om de snelheid van je website te verbeteren. Als je SEO voor WordPress doet, kun je hier eenvoudig een paar plugins voor gebruiken. Hier volgen enkele tips om je snelheid te verbeteren:

  1. Optimaliseer je afbeeldingen! Dit kun je doen je in 3 stappen.
    1. Verklein de bestandsgrootte van de afbeeldingen. Als indicatie zou ik proberen het bestand beneden de 100kb te houden. Indien je hoge resolutie nodig hebt, gebruik dan lage resolutie op de website, en een link naar de grote resolutie.
    2. Gebruik de juiste bestandstype. PNG bestanden zijn veel groter dan JPG bestanden. Daarom is het voor gewone afbeeldingen veel beter om .jpg te gebruiken.
    3. Gebruik een lazy loader zoals A3 Lazy Loader. Vooral als je website veel gebruik maakt van afbeeldingen is dit heel erg aan te raden. Normaal gesproken zou je browser alle afbeeldingen laden als je de pagina opent, maar een lazy loader zal pas de afbeeldingen laden als ze daadwerkelijk in je scherm komen bij het scrollen.
  2. Gebruik een caching plugin.
    1. Als je een WordPress website hebt, heb je keuze uit heel veel caching plugins. Sommige zijn gratis, en sommige betaald. Ik zelf gebruik WP Fastest Cache in combinatie met A3 Lazy Loading. WP rocket is een hele bekende, maar betaalde plugin. Een andere die super populair is onder de speed nerds,  is Swift Performance.

Om jouw snelheid te testen kun je gebruik maken van een Speed Analyzer. Een gratis tool is Webpagetest.org, en bekijk de waterval aan informatie om te zien welke onderdelen lang duren om te laden. Zet in de instellingen 3G fast, kies een Nederlandse server, en Emulate mobile browser met een Nexus 5.

Goals: Probeer een Loadtime met deze instellingen onder 10 seconden te krijgen!

 

TIP: Met alle snelheidstesters moet je de server selecteren die het dichtst bij je bezoekers staat. Anders zullen de getallen erg veel afwijken van wat de bezoekers zelf ervaren.

resultaat website snelheid voor cache
resultaat website snelheid na cache

8 - Maak je website mobielvriendelijk! 

Al vanaf de 2e helft van 2018 maakt de zoekmachine van Google gebruik van de Google Mobile First Indexing methode. Ze bezoekt de de website in een mobiele browser en gebruikt die gegevens om te crawlen, indexeren en te ranken!

Heb je nog geen mobiel vriendelijke website? Dan mis je een groot deel van potentiële klanten. Want tegenwoordig zijn meer dan 70% van de zoekopdrachten gedaan op een mobiel apparaat.

Gebruik de tool van hen zelf om meer te weten te komen hoe jouw website presteert op mobiele apparaten: https://testmysite.withgoogle.com/intl/nl-nl. Google geeft aan dat de snelheid onder 5 seconden goed is, en langzamer dan 5 seconden slecht. Je zult met een langzame website ook bezoekers verliezen.

test resultaat van test je site met google

9 - Maak gebruik van GMB om lokaal hoger te ranken

Waar je ook bent, en hoe je ook zoekt, Google kijkt altijd of het nuttig is om lokale websites te laten zien, en laat resultaten zien op basis van personalisatie. Als jij een website hebt voor je bedrijf, doe je er altijd goed aan om een speciale Google Mijn Bedrijf pagina te krijgen.

Aanmelden voor Google Mijn Bedrijf

Ga hier naar de website van Google Mijn Bedrijf en meld je aan!

GMB afbeeldingen voor hoger in Google te komen

Dus als men lokaal zoekt naar een bedrijf in jouw branche, zoals bijvoorbeeld fysiotherapeut, dan wil jij met je fysiotherapie praktijk daar wel tussen gevonden worden. Ben jij de enige in de buurt, dan heb je kans dat jij een mooi plekje aan de rechterzijde krijgt, zoals bijgaande afbeelding. Dit is een belangrijke plek om gevonden te worden.

Wanneer er meerdere bedrijven zijn die in jouw branche werken in de buurt, maak dan dat jij meer goede reviews hebt door jouw klanten uit te nodigen een review achter te laten. Zo zal je meer kans hebben bovenaan het lijstje te komen in de google maps door jouw tevreden klanten. En daardoor beter zichtbaar worden voor de lokale zoeker. Dus ranken in Google Maps kan soms nog belangrijker zijn dan ranken in de zoekmachine.. Allemaal afhankelijk van de industrie/product/dienst. Bovenaan staan in de maps kan dus veel voordeel opleveren.

Probeer daarom ook gebruik te maken van al je social media kanalen!

Helaas heeft Bing nog geen business locations geactiveerd voor de Nederlandse markt, maar zodra die worden geactiveerd kun je ook weer precies hetzelfde doen voor de bedrijfsgegevens in Bing, zodat je laat zien dat jouw website er toe doet.

10 - Doe het beter dan de concurrentie:

Ken je concurrent!
Wil je hoger scoren, dan moet je het beter doen dan je concurrentie. Dus bestudeer de andere resultaten op pagina 1 van de zoekopdrachten.

Bekijk al hun online marketing activiteiten

Bekijk de backlinks, bekijk hun social media volgers. Bekijk op welke andere kanalen ze aanwezig zijn. Misschien zijn ze wel in radio spotjes te horen. Of doen ze veel aan sponsoren.

Weet wat je concurrent doet, en doe het dan beter!

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.