Zoekresultaten verbeteren in Google doe je zo!

Je wilt graag beter in Google gevonden, maar hoe je dat? En hoe makkelijk is het?

Om beter gevonden te worden moeten we Google gaan begrijpen, zowel hoe ze werkt als de manier waarop ze resultaten rangschikt.

Om een bepaald zoekresultaat te verbeteren heb je met SEO te maken, oftewel Zoekmachine Optimalisatie.

zoekresulaten verbeteren

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Inhoudsopgave: 10 tips voor betere zoekresultaten

Spring naar de volgende onderdelen:

  1. Gebruik 1 onderwerp per pagina
  2. Gebruik de juiste zoektermen
  3. Maak lange(re) content om hoger in Google te komen
  4. Optimaliseer je navigatie
  5. Verbeter/Update je bestaande content
  6. Maak en ontvang backlinks
  7. Optimaliseer je website snelheid voor Google
  8. Ga voor mobiel
  9. Gebruik Google Mijn Bedrijf
  10. Doe het beter dan je concurrentie

1 – Gebruik 1 onderwerp per pagina

Al zou je alle tips vergeten die hier worden genoemd, probeer dan in ieder geval deze waardevolle tip te onthouden: gebruik 1 onderwerp per pagina.

Dit is waarschijnlijk 1 van de meest belangrijke tips om bovenaan in zoekmachines te komen!

Voordat je een nieuwe webpagina wilt gaan maken moet je vooraf goed nadenken over het hoofdonderwerp. Wat is de kern van de pagina, wat is de hoofd zoekopdracht, waar zoeken mensen naar, wat zoekt een potentiële klant? Zodra je dat weet moet je kijken of er al een pagina op jouw website staat die over dit onderwerp gaat! Zo ja, dan is het in de meeste gevallen handiger om de bestaande pagina uit te breiden! Zo nee, ga dan naar de volgende tips.

2 – Gebruik relevante zoektermen

Wanneer je weet welke zoekwoorden je wilt gaan gebruiken, zijn er een aantal plaatsen op jouw webpagina die je kan benutten met het zoekwoord die positief resultaat kunnen hebben op de vindbaarheid in google. Deze zijn keer op keer getest en zullen zeker verschuivingen in de organische zoekresultaten tot gevolg hebben.

Gebruik hiervoor wel de juiste zoektermen oftewel keywords die mensen gebruiken als ze zoeken naar het thema waar jij over schrijft. Het is belangrijk om te weten wie jouw bezoekers zijn. Wat zoekt iemand. Denk bijvoorbeeld aan marketing. Je kunt hier marketingtermen gebruiken die weinig mensen snappen, en eigenlijk niet naar zoeken. Wil je een “normale zoeker” bereiken, gebruik dan simpele woorden ipv geavanceerde marketingtermen, gebruik het woordje loopneus, of pijn in mijn hoofd, zonder de officiële medische termen als je daar over zou schrijven.. Dit geldt natuurlijk voor elke branche, marketing of niet.

De juiste marketingtermen door een Google Zoekwoorden onderzoek:

Zoekwoorden onderzoek is een van de belangrijkste onderdelen voor je een goed artikel kan gaan schrijven. Ten minste, als je wilt dat het artikel ook goed gevonden gaat worden, en met de juiste intentie. Enkele betaalde tools om zoekwoord onderzoek te doen zijn: Ahrefs, Moz Keyword explorer en Cognitive SEO Keyword explorer. Deze keywordtools kosten helaas wel meer dan $100 per maand. Alhoewel ik er maar 3 heb genoemd, in werkelijkheid zal deze lijst wel een pagina lang kunnen worden.  Maar hoogstwaarschijnlijk zul je deze blog alleen lezen als je met zoekmachine marketing begint, en nog geen groot budget hebben.

Gratis zoekwoorden tools:

Gelukkig zijn er ook goedkopere en zelfs gratis tools om jou te helpen betere posities te bemachtigen.
Allereerst heb je natuurlijk Google Ads keyword planner, en Google search console. Als je een Gmail account hebt kun je die gratis activeren, en zou ik altijd aanraden als je bezig bent met online marketing. PS. Als je geen actieve Google Ads campagnes hebt lopen zul je helaas niet de “exacte zoekvolumes” kunnen bekijken, maar alleen de afgeronde getallen. Dus in plaats van een zoekvolume van 340 zie je nu 100-1000. Dat is erg jammer, en dat heeft Google expres gedaan. De agenda van zoekmachines draaien om en op geld.

3 – Schrijf lange(re) content!

Wel eens een berg van een blog geschreven?
Als je ergens in gespecialiseerd bent zul je veel over een onderwerp kunnen schrijven. En dat is wat Google wil, unieke content waar de bezoeker wat aan heeft, en op kan vertrouwen. Probeer daarom de beste te zijn in 1 onderwerp waar je over schrijft, zodat jouw stukje content langer en beter is dan de resultaten die er nu te vinden zijn in de zoekresultaten.

De zoekmachine even een handje helpen

Google zal aan de bezoekers statistieken kunnen meten hoe bezoekers reageren op jouw content, en dat gebruiken als meetinstrument voor het rangschikken van alle zoekresultaten. Als jouw bezoekers vertrouwen hebben in jouw website, zal de zoekmachine dat kunnen merken!

4 – Optimaliseer navigatie en sitestructuur

Niet alleen de bezoeker houdt van een duidelijke navigatie, ook zoekmachines waarderen dit. Als je

broodkruimels (breadcrumbs) kunt gebruiken op je website, gebruik ze dan ook. Helaas werkt het niet altijd even makkelijk met alle thema’s van WordPress.

Probeer daarom gebruik te maken van een URL structuur die bezoekers kunnen begrijpen en zien en lezen waar ze op de website zich bevinden. Dus bijvoorbeeld: www.mijneigenwebsite.nl/hardloopschoenen/dames.html Dan weet je precies dat je nu naar de hardloopschoenen kijkt voor dames. Een goed overzichtelijk voorbeeld dat Google zelf geeft zie je hiernaast. Zorg voor een goede structuur.

Helaas is dit soms lastig met e-commerce websites uit te voeren, waar het CMS systeem dit gedeeltelijk voor je invult, en dat is niet handig. Probeer in ieder geval zoveel mogelijk generieke benamingen en nummers te voorkomen zoals /category/item10-30398df. Mijnwebwinkel is bijvoorbeeld een bekend systeem dat naar mijn inzicht niet ideaal met zoekmachineoptimalisatie werkt!

Extra TIP Link vanaf je homepage:

Als er 1 of enkele pagina’s het belangrijkste voor de bezoekers of jou zelf zijn, maak een internet link vanaf de homepage naar de pagina!

Extra TIP 2 Gebruik tekst-links:

Als je van de ene pagina naar de andere wilt linken, gebruik dan geen plaatjes als link. Plaatjes zeggen namelijk niets over de pagina waar naar verwezen wordt! Google houdt van tekst, omdat ze die kan lezen foto’s niet. Gebruik dus zoveel mogelijk TEKST als je verwijst naar andere pagina’s op je website, zodat de link “context” geeft.

5 – Update je content!

Als je al een website hebt met daarop veel informatie, kijk dan eerst of het nuttig is de huidige content te optimaliseren!

Schep vertrouwen door je content up-to-date te houden

In de zoek resultaten zie je soms een datum. Wanneer jouw datum een paar jaar ouder is dan die van je concurrent, dan zal dat in jouw nadeel zijn!

6 – Gebruik en ontvang gerelateerde links (relevante links)

Wanneer je linkt van de ene pagina naar een andere webpagina op je website, gebruik dan omschrijvende teksten als ankertekst (anchor text) voor je hyperlinks. In de tekst kan ik daarom veel betere een link maken naar de SEO Specialisten pagina met de tekst SEO specialist , dan met een tekst klik hier. Of met nog een ander voorbeeld: SEO Cursus ipv: meer lezen.

“Klik hier” wordt niet door Google gewaardeerd. Dit kun je overigens gewoon teruglezen in de Google Webmaster Guidelines die ze op hun website hebben staan. Probeer niet teveel tekst te selecteren en te gebruiken als link. Dit geld overigens ook voor backlinks. Dus als jij een link naar je website maakt, probeer de link dan omschrijvend te maken.

Lees ook het artikel over backlinks in ons woordenboek voor meer informatie. Goede kwalitatieve links helpen bij betere vindbaarheid in zoekmachines. Veel bedrijven bieden ook linkbuilding aan, maar dit vergt erg veel tijd en is nog moeilijker aan te tonen dan al het werk dat in zoekmachineoptimalisatie zit.

Tip: probeer backlinks op relevante pagina’s te krijgen, en niet op websites en webpagina’s die niets met de inhoud van de webpagina te maken hebben! Liefst vanaf pagina’s die al hoog in de ranking staan!

inkomende link

7 – Optimaliseer je website snelheid !

Het is nu NOG belangrijker om de snelheid van je website te verbeteren. Als je SEO voor WordPress doet, kun je hier eenvoudig een paar plugins voor gebruiken. Hier volgen enkele tips om je snelheid te verbeteren:

  1. Optimaliseer je afbeeldingen! Dit kun je doen je in 3 stappen.
    1. Verklein de bestandsgrootte van de afbeeldingen. Als indicatie zou ik proberen het bestand beneden de 100kb te houden. Indien je hoge resolutie nodig hebt, gebruik dan lage resolutie op de website, en een link naar de grote resolutie.
    2. Gebruik de juiste bestandstype. PNG bestanden zijn veel groter dan JPG bestanden. Daarom is het voor gewone afbeeldingen veel beter om .jpg te gebruiken.
    3. Gebruik een lazy loader zoals A3 Lazy Loader. Vooral als je website veel gebruik maakt van afbeeldingen is dit heel erg aan te raden. Normaal gesproken zou je browser alle afbeeldingen laden als je de pagina opent, maar een lazy loader zal pas de afbeeldingen laden als ze daadwerkelijk in je scherm komen bij het scrollen.
  2. Gebruik een caching plugin.
    1. Als je een WordPress website hebt, heb je keuze uit heel veel caching plugins. Sommige zijn gratis, en sommige betaald. Ik zelf gebruik WP Fastest Cache in combinatie met A3 Lazy Loading. WP rocket is een hele bekende, maar betaalde plugin. Een andere die super populair is onder de speed nerds,  is Swift Performance.
https://d2ddoduugvun08.cloudfront.net/items/0T0V0Z2O1j1m3T1i450z/Screen%20Recording%202019-01-31%20at%2011.57.38.52%20AM.gif

Om jouw snelheid te testen kun je gebruik maken van een Speed Analyzer. Een gratis tool is Webpagetest.org, en bekijk de waterval aan informatie om te zien welke onderdelen lang duren om te laden. Zet in de instellingen 3G fast, kies een Nederlandse server, en Emulate mobile browser met een Nexus 5.

TIP: Met alle snelheidstesters moet je de server selecteren die het dichtst bij je bezoekers staat. Anders zullen de getallen erg veel afwijken van wat de bezoekers zelf ervaren.

8 – Maak je website mobielvriendelijk! 

Al vanaf de 2e helft van 2018 maakt de zoekmachine van Google gebruik van de Google Mobile First Indexing methode. Ze bezoekt de de website in een mobiele browser en gebruikt die gegevens om te crawlen, indexeren en te ranken! En vanaf mei 2021 zijn daar de Core Web Vitals bijgekomen.

Heb je nog geen mobiel vriendelijke website? Dan mis je een groot deel van potentiële klanten. Want tegenwoordig zijn meer dan 70% van de zoekopdrachten gedaan op een mobiel apparaat.

Gebruik de tool van hen zelf om meer te weten te komen hoe jouw website presteert op mobiele apparaten: https://testmysite.withgoogle.com/intl/nl-nl. Google geeft aan dat de snelheid onder 5 seconden goed is, en langzamer dan 5 seconden slecht. Je zult met een langzame website ook bezoekers verliezen.

test resultaat van test je site met google

9 – Maak gebruik van GMB om lokaal hoger te ranken

Waar je ook bent, en hoe je ook zoekt, Google kijkt altijd of het nuttig is om lokale websites te laten zien, en laat resultaten zien op basis van personalisatie. Als jij een website hebt voor je bedrijf, doe je er altijd goed aan om een speciale Google Mijn Bedrijf pagina te krijgen.

Aanmelden voor Google Mijn Bedrijf

Ga hier naar de website van Google Mijn Bedrijf en meld je aan!

Dus als men lokaal zoekt naar een bedrijf in jouw branche, zoals bijvoorbeeld fysiotherapeut, dan wil jij met je fysiotherapie praktijk daar wel tussen gevonden worden. Ben jij de enige in de buurt, dan heb je kans dat jij een mooi plekje aan de rechterzijde krijgt, zoals bijgaande afbeelding. Dit is een belangrijke plek om gevonden te worden.

Wanneer er meerdere bedrijven zijn die in jouw branche werken in de buurt, maak dan dat jij meer goede reviews hebt door jouw klanten uit te nodigen een review achter te laten. Zo zal je meer kans hebben bovenaan het lijstje te komen in de google maps door jouw tevreden klanten. En daardoor beter zichtbaar worden voor de lokale zoeker. Dus ranken in Google Maps kan soms nog belangrijker zijn dan ranken in de zoekmachine.. Allemaal afhankelijk van de industrie/product/dienst. Bovenaan staan in de maps kan dus veel voordeel opleveren.

Probeer daarom ook gebruik te maken van al je social media kanalen!

Helaas heeft Bing nog geen business locations geactiveerd voor de Nederlandse markt, maar zodra die worden geactiveerd kun je ook weer precies hetzelfde doen voor de bedrijfsgegevens in Bing, zodat je laat zien dat jouw website er toe doet.

Rankify Google Mijn Bedrijf

10 – Doe het beter dan de concurrentie:

Ken jouw concurrent!
Wil je hoger scoren, dan moet je het beter doen dan je concurrentie. Dus bestudeer de andere resultaten op pagina 1 van de zoekopdrachten.

Bekijk al hun online marketing activiteiten

Bekijk de backlinks, bekijk hun social media volgers. Bekijk op welke andere kanalen ze aanwezig zijn. Misschien zijn ze wel in radio spotjes te horen. Of doen ze veel aan sponsoren.

Weet wat je concurrent doet, en doe het dan beter!

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.