Wat zijn organische zoekresultaten

Organische zoekresultaten zijn de zoekresultaten die verschijnen op een zoekmachine zoals Google, Bing of Yahoo zonder dat er voor deze plaatsing betaald wordt.

Het verschil met advertenties

Het is je misschien wel opgevallen dat de zoekresultaten er anders uit kunnen zien, afhankelijk van de zoekopdracht. De ene keer staat er een video bovenaan, de andere keer zie je allemaal fototjes, en weer een andere keer zie je allerlei knopjes en vragen naar voren komen.

Al die onderdelen hebben een eigen naam, maar voor het grote gedeelte zijn ze op te splitsen in 2 soorten, namelijk Advertenties en Organische zoekresultaten.

Advertenties komen eerst

Zodra je een zoekopdracht hebt ingetypt komen de resultaten tevoorschijn. Bovenaan deze resultaten staan vaak de advertenties. Deze worden telkens op andere manieren weergegeven, omdat Google continu aan het testen is wat het beste is. Soms staan er groene letters voor de advertenties zoals Adv. En de andere keer staat er met zwarte dikke letters: advertentie.

Bedrijven die hier te zien zijn betalen wanneer iemand op de advertentie klikt.

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Daaronder komende de (gratis) organische resultaten

Onder deze advertenties staan de organische zoekresultaten. Het aantal was vroeger eigenlijk altijd 10 zoekresultaten per pagina, maar met de komst van allerlei andere soorten zoekresultaten zoals video’s, afbeeldingen, Google shopping, Google maps etc zijn het er vaak minder dan 10!

Google beslist zelf welke pagina’s daar worden getoond. Om daar zelf te komen staan moet je je website optimaliseren.

zoekresulaten advertentie en organisch zoekresultaat

Titel, URL (permalink), Meta Description en sitelinks

De titel:

In elke zoekresultaat zie je dat de tekst blauw gekleurd is. Dit is een hyperlink waar je op kan klikken om de pagina te bezoeken.

Tip: probeer daarom de titel zo duidelijk mogelijk te maken. En schrijf de tekst op zo’n manier dat je als het ware de zoeker uitnodigt om jouw website te bezoeken.

URL (permalink)

Onder de blauwe tekst zie je een groene tekst. Tegenwoordig ziet het er ietsje anders uit. Maar dit is het adres (URL) waar de pagina op gevonden kan worden. Als je deze tekst in je adresbalk van je browser typt kom je op dezelfde pagina terecht.

Tip: wanneer je zelf de URL kiest, probeer deze dan zo duidelijk mogelijk te maken, zonder gekke tekens of onduidelijke woorden. Probeer ook hier weer het zoekwoord te gebruiken waarop jij wilt dat deze pagina gevonden zal worden.

Meta omschrijving (Meta description)

De zwarte tekst daaronder is de omschrijving van de pagina, en wordt ook wel meta omschrijving of meta description genoemd. Ook deze kun je zelf invullen op je website, zodat die tekst getoond kan worden in Google.

Tip: Probeer hier weer een uitnodigende tekst te schrijven, zodat mensen sneller geneigd zijn om op jouw zoekresultaat te klikken.

Sitelinks

Onderaan de zoekresultaat zie je nog enkele blauwe woordjes! Zie afbeelding hieronder. Deze zijn ook klikbaar en zijn dus ook hyperlinks. Deze linken direct naar de plek op de pagina waar jij daar over schrijft. Deze extra links worden ook wel sitelinks genoemd. Google beslist zelf of ze die wil laten zien of niet. Hier heb je dus minder controle over, maar je kunt wel ‘helpen’ om dit mogelijk te maken. Dit doe je door gebruik te maken van jumplinks die naar je eigen pagina verwijzen.

Bij het optimaliseren van je website zul je dus vooral bezig zijn je organische zoekresultaten te verbeteren. Om een goed overzicht te krijgen van welke pagina’s er nu eigenlijk allemaal in Google te vinden zijn kun je een speciale zoekopdracht uitvoeren.

Zoek in Google op je domeinnaam met het woordje site: er voor. Dus in het geval van rankify wordt het dan “site:rankify.nl”. Zo kun je zien hoe jouw titels, meta omschrijvingen etc er uit zien. Zo kun je ook zien of er mogelijk pagina’s tussen staan die je eigenlijk niet aan zoekers zou willen laten toen. Dan kun je onderzoeken of je deze webpagina’s beter uit google kan verwijderen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.