Wat zijn organische zoekresultaten?

organische-zoekresultaten

Het verschil met advertenties

Het zal je misschien wel zijn opgevallen dat de zoekresultaten er telkens anders uitzien, afhankelijk van de zoekopdracht. De ene keer staat er een video bovenaan, de andere keer zie je allemaal fototjes, en weer een andere keer zie je allerlei knopjes en vragen naar voren komen.

Al die onderdelen hebben een eigen naam, maar voor het grote gedeelte zijn ze op te splitsen in 2 soorten, namelijk Advertenties en Organische zoekresultaten.

Advertenties komen eerst


Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Zodra je een zoekopdracht hebt ingetypt komen de resultaten tevoorschijn. Bovenaan deze resultaten staan vaan de advertenties. Deze worden telkens op andere manieren weergegeven, omdat Google continu aan het testen is wat het beste is. Soms staan er groene letters voor de advernties zoals Adv. En de andere keer staat er met zwarte dikke letter: advertentie.

Bedrijven die hier te zien zijn betalen wanneer iemand op de advertentie klikt. Ze betalen dan voor elke klik.

Daaronder komende de (gratis) organische resultaten


Onder deze advertenties staan de organische zoekresultaten. Het aantal was vroeger eigenlijk altijd 10 zoekresultaten per pagina, maar met de komst van allerlei andere soorten zoekresultaten zoals de video’s, afbeeldingen, Google shopping, Google maps etc zijn het er vaak minder dan 10!

Google beslist zelf welke webpagina’s daar worden getoond. Om daar zelf te komen staan moet je je website optimaliseren.

zoekresulaten advertentie en organisch zoekresultaat

Titel, URL (permalink), Meta Description en sitelinks


De titel:

Bovenaan een zoekresultaat zie dat de tekst blauw gekleurd is. Dit is eigenlijk de standaard kleur voor een link waar je op kan klikken. Zodra je op de blauwe tekst klikt wordt je doorgestuurd naar de website, of beter gezegd, naar de pagina.
Tip: probeer de titel zo duidelijk mogelijk te maken, zodat iemand die de tekst ziet als het ware uit wordt genodigd er op te klikken. Probeer deze daarom aantrekkelijk te maken om mensen naar je website te krijgen.
Als je meer wilt weten over URL’s, lees dan onze uitleg: Wat is een URL?

URL (permalink)


De groene tekst is de URL van de pagina. In sommige gevallen ziet het er iets anders uit. Maar dit is het adres waar de pagina op gevonden kan worden. Als je deze tekst in je adresbalk van je browser typt kom je ook op dezelfde pagina terecht.
Tip: wanneer je zelf de URL kiest, probeer deze dan zo duidelijk mogelijk te maken, zonder gekke tekens of onduidelijke woorden. Probeer ook hier weer het zoekwoord te gebruiken waarop jij wilt dat deze pagina gevonden zal worden.

Meta omschrijving (Meta description)


De zwarte tekst is de omschrijving van de pagina. Deze omschrijving kun je zelf invullen op je website. Hier kun je in het kort omschrijven waar de pagina over gaat.
Tip: Probeer ook hier een uitnodigende tekst te schrijven, zodat mensen eerder geneigd zijn om op jouw zoekresultaat te klikken.

Sitelinks


Onderaan deze zoekresultaat zie je nog enkele blauwe woordjes! Deze zijn ook klikbaar en zijn dus ook hyperlinks. Deze linken direct door naar de plek op de pagina waar jij daar over schrijft. Deze extra links worden ook wel sitelinks genoemd. Google zal ook hier zelf beslissen of ze die wil laten zien of niet. Hier heb je dus geen controle over, maar je kunt wel ‘helpen’ om dit mogelijk te maken.
Dit doe je door gebruik te maken van ankerlinks die naar je eigen pagina verwijzen.

Bij het optimaliseren van je website zul je dus vooral bezig zijn je organische zoekresultaten te verbeteren. Om een goed overzicht te krijgen van welke pagina’s er nu eigenlijk allemaal in Google te vinden zijn kun je een speciale zoekopdracht uitvoeren. Zoek in Google op je domeinnaam met het woordje site: er voor. Dus in het geval van rankify wordt het dan “site:rankify.nl”. Zo kun je zien hoe jouw titels, meta omschrijvingen etc er uit zien. Zo kun je ook zien of er mogelijk pagina’s tussen staan die je eigenlijk niet aan zoekers zou willen laten toen. Dan kun je onderzoeken of je deze webpagina’s beter uit google kan verwijderen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.