Verouderde tools en rapporten niet toegankelijk in GSC, wat nu?

Als SEO specialist werk je veel met Google Search Console. Ten minste, dat mag ik hopen. Als je een nieuwe website via de nieuwe domein eigendom methode hebt toegevoegd heb je vast gemerkt dat de verouderde tools en rapporten niet toegankelijk meer zijn in Google Search Console

Als je bijvoorbeeld URL’s wilt verwijderen uit de index of parameters wilt wijzigen heb je een probleem. 

Waarom zou je deze tools en rapporten nog willen gebruiken?


Tijdens diepgaande SEO analyses van websites kom ik vaak indexatie problemen tegen. Ik kan met grote overtuiging zeggen dat dit het geval is bij de meeste websites. Vooral websites waar een Web Designer aan heeft gewerkt. Meestal hebben die absoluut geen verstand van crawling, indexing en rankings. 

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Deze problemen kunnen jouw website flink beïnvloeden qua vindbaarheid in de zoekmachines! 

Maar wat heeft dat dan met deze verouderde tools en rapporten te maken? 

Als eerste kun je zelf URL’s verwijderen uit de index van Google met deze oude tools. Stel dat je een hele groep filters of tags hebt gebruikt, en dat die nu allemaal 1 voor 1 als losse pagina in de index staan. Dit kunnen wel honderden low-quality, thin pages zijn. Ze hebben absoluut 0 waarde voor de Google zoekmachine en voor bezoekers. En met deze tools kun je zelf deze URL’s laten verwijderen om alles snel op te schonen. 

stap 5: verwijder URL uit Google zoekresultaten

Als tweede kun je met deze oude tools de parameters aanpassen die google gebruikt om websites te indexeren. Het komt heel vaak voor dat Google niet precies weet hoe ze met bepaalde parameters op de website om moeten gaan en daardoor problemen veroorzaken met crawlen en indexatie. Deze parameter instellingen kun je vinden bij de optie: URL-parameters bij de verouderde tools.

Een voorbeeld van een overzicht is dit: 

Als derde wil ik nog even de crawl statistieken laten zien. Ook al heeft de nieuwe Google Search Console een aantal mooie en bruikbare rapporten, toch wil je vaak toch nog iets meer weten te komen tijdens een diepgaande analyse. Het overzicht met crawl statistieken geeft soms interessante informatie. Denk hier bijvoorbeeld aan de Tijd voor het downloaden van een pagina (in milliseconden), maar ook pieken in het aantal gedownloade pagina’s. In sommige gevallen kun je een Rank Tracker naast deze grafiek zetten en kom je tot de conclusie dat tijdens een piek in het aantal gecrawlde pagina’s overeenkomt met ranking drops.  

Als er mogelijke problemen zijn met de snelheid zou je dit ook in de grafieken kunnen zien. Sommige websites lijken snel te laden, maar in deze grafieken zie je dat het toch veel te lang duurt om ze te downloaden. Dit kan op een probleem duiden. Het mooie hiervan is dat je de grafieken kunt vergelijken met andere sites die wel goed presteren. 

Kun je echt geen toegang krijgen tot deze tools? 


Gelukkig is er nog steeds een manier om toegang te krijgen tot deze tools. Het enige wat je hoeft te doen is nogmaals het domein toe te voegen in de nieuwe Google Search Console. En in plaats van te kiezen voor Domein kies je in het volgende scherm voor URL-voorvoegsel. 

Dat is ook nog eens makkelijker als je (tijdelijk) geen toegang hebt tot de server. Je hoeft alleen de code in de header van de website te plaatsen om de site te verifiëren. En als je WordPress gebruikt, kun je eenvoudig je WordPress SEO plugin daarvoor gebruiken! Die hebben vaak een optie om Google Search Console codes toe te voegen. 

Pas op dat je wel de juiste URL voorvoegsel gebruikt. Als jouw website https://rankify.nl is, dan hoef je alleen die toe te voegen, precies zoals hij staat ingesteld. Je hoeft dus geen www en http toe te voegen. Die zijn onnodig. Later kun je deze property gewoon weer verwijderen. 

Hulp nodig bij het optimaliseren?

Neem contact op! Of bekijk de pagina: Incompany SEO specialist

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.

Laat een reactie achter