SEO voor het MKB. MKB bedrijven laten groeien door SEO

Benieuwd wat jouw MKB bedrijf kan hebben aan SEO? En waarom zou je SEO serieus moeten nemen als bedrijf zijnde? Wellicht val jij precies tussen wal en schip. Net niet voldoende medewerkers voor een apart (online) marketing team en net te groot om zelf jouw website optimaal te houden! 

Laat je SEO uitbesteden!

Waar(om) zou je moeten beginnen?


Je komt het als online marketeer zo vaak tegen. MKB bedrijven huren een webdesigner in en betalen 20.000 euro voor een mooie website. Dit komt omdat men net te groot is om zelf de dingen op te pakken en te klein om een volwaardig online marketing team te hebben die ook hun website onderhoud. Toch weten ze dat online marketing en SEO belangrijk zijn voor hun onderneming!

In principe val je dan net tussen wal en schip. 

Een nieuwe website kost veel geld. En helaas gaat het grootste gedeelte van een nieuwe website op in design en het bouwen zelf. Helaas wordt er niet gedacht aan het inschakelen van een SEO expert, zodat de website een goede start heeft in de zoekmachines. 

Een SEO traject moet altijd beginnen met een analyse. Steekt de website nog wel goed in elkaar. Kloppen de dingen nog wel, staan er geen onnodige pagina’s online, om maar even een paar punten te noemen. 

Het grootste probleem wat ik, als SEO specialist, tegenkom, is een probleem met crawlen en veel problemen met indexatie. Teveel pagina’s worden getoond in de zoekresultaten die van te lage waarde zijn.

De volgende stappen naar een goede SEO strategie. 


Met de uitkomst van zo een diep onderzoek kun je werk gaan verzetten. Je begint met het oplossen van de problemen met de hoogste prioriteit. Dit zijn dus voornamelijk de problemen die jouw hele website beïnvloeden. 

Als deze problemen zijn opgelost kun je gaan kijken naar de inhoud, oftewel de content van de website

Niet eerder…

Stap 2 is dus het optimaliseren van de huidige content. Dit gebeurt aan de hand van een zoekwoorden onderzoek. Als de pagina goed in de zoekresultaten gevonden kan worden kun je gaan A/B testen. Welke elementen verhogen de conversies. Want hoe meer conversies des te beter toch?

Als de website goede content heeft, die goed gevonden wordt in Google, kun je gaan kijken naar Off-Page SEO. Off-page SEO is het optimaliseren van elementen buiten jouw website om jouw bekendheid te vergroten. Denk hier aan vermeldingen op bekende website, en gewoonweg meer bezoekers krijgen vanaf andere platformen. Dit kunnen ook Social Media platformen zijn. 

Lokaal of nationaal?


Als MKB kun je vooral lokaal leuke slagen maken. Lokaal wordt door de meeste bedrijven helemaal over het hoofd gezien. Of ze zijn te klein en te druk, of te groot en te weinig kennis.

Zoek maar eens naar een dienstverlening in jouw branche. In de meeste gevallen komen lokale partijen bovenaan in de zoekresultaten te staan. Omdat de concurrentie op lokaal niveau lager ligt dan nationaal, kun je hier de snelste winst behalen

Lokale MKB bedrijven doen er goed aan om gebruik te maken van Google Mijn Bedrijf. Google Mijn Bedrijf is als het ware een bedrijfsvermelding binnen Google die je zelf onder controle kunt hebben. Je kunt zelf je gegevens invullen, foto’s toevoegen, verhaaltjes toevoegen en video’s. Je kunt je openingstijden bijhouden, de manieren om contact op te nemen en nog veel meer. 

Als je als MKB bedrijf die lokaal werkzaam is geen gebruikmaakt van Google Mijn Bedrijf, mis je al een belangrijk deel van potentiële klanten of cliënten.  

Monitoren van de voortgang met Live Vertoningen


Als je een SEO traject gaat beginnen, begin dan ook met het maken van een SEO rapportage. In Rankify werken we met Live rapporten. Je kunt dagelijks de omzet zien, het aantal verkochte producten, hoeveel mensen de website hebben gebruikt om contact op te nemen en ga zo maar door. 

De meeste ondernemers kiezen echter voor een maandelijkse rapportage en dat is ook slim. Als je van dag tot dag de statistieken bijhoud, verlies je al snel het overzicht! 

Het beste kun je een overzicht gebruiken die laat zien wat de statistieken waren voor de aanvang van het SEO traject, en de huidige statistieken. Op die manier heb je een veel beter overzicht en zul je minder stressen. 

Een maandelijkse groei van 10% kun je eigenlijk niet goed terugzien in jouw dagelijkse statistieken. Helaas kan dit wel de overweging zijn van de MKB onderneming om te stoppen met SEO.

Zin om jouw MKB bedrijf te laten groeien met SEO? Bekijk dan onze onze SEO diensten, of neem contact op. Laat je gegevens hieronder achter en we nemen z.s.m. contact met je op.


Veelgestelde vragen

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.