Kijk, eindelijk is jouw website helemaal SEO proof, en nu wat?
Meet jij de voortgang van SEO al? Of heb je geen idee wat je nu moet doen of waar je naar moet kijken?
Een maandelijks SEO rapport is essentieel om de voortgang te meten. Vergelijk je de veranderingen van dag op dag, dan mis je het grootste effect van jouw SEO campagne.
Waarom een maandelijkse SEO rapportage?
Als jullie de SEO uitbesteden willen jullie natuurlijk weten wat de resultaten zijn. Welke pagina’s hebben meer bezoekers gekregen, en welke zoekwoorden staan nu hoger in Google.
Data komt pas tot leven als je weet waar je naar moet kijken, en waarmee je het moet vergelijken. Als je de data bekijkt over een te korte periode verlies je het overzicht!
En dat is belangrijk om te onthouden!
“Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.“
Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!
Hierbij even een kort voorbeeld:
Stel dat je aan het optimaliseren bent voor een zoekwoord met een zoekvolume van 100. Dit betekent dat ongeveer 100 mensen zoeken naar dit onderwerp per maand, wat dus neerkomt op ongeveer 3 zoekopdrachten per dag. Stel dat jouw pagina op de 4e plaats in de zoekresultaten staat voor dat zoekwoord. Volgens deze tool maak jij daarmee 6% kans om een klik te krijgen. En wat is 6% van 3? Reken maar uit.
Volgens dezelfde tool maak je 15% kans op een klik als je op de 2e plaats staat. Een 2e positie in de zoekresultaten is overigens heel goed. Maar wat is 15% van 3. Het verschil zul je dus niet echt zien als je een week vergelijkt met de voorgaande.
Als je het daarentegen het aantal per maand vergelijkt, en uitgaat van 6% en 15%, dan zie je al gauw dat er een verdubbeling van het aantal klikken is ontstaan. In plaats van te kijken naar een dagelijkse of wekelijkse verbeteringen, kijk liever naar een maandelijkse voortgang. Je zult dan verandering veel beter kunnen zien, en het succes van jouw/jullie SEO campagne beter kunnen inschatten.
Wat moet je in een SEO rapport kunnen zien?
Als je producten verkoopt in een webwinkel, zul je veel meer gegevens willen inzien dan voor een website van een tandarts. Een standaard SEO rapport bestaat daarom niet. Voor de klanten van Rankify maken we gepersonaliseerde rapporten. De een wil zien welke pagina’s de meeste conversies hebben opgeleverd, terwijl de ander graag zou willen zien welke interne links het meest geklikt zijn. Doe je aan Affliliate SEO, dan wil je graag zien welke uitgaande links zijn geklikt. Ben je veel met linkbuilding bezig, dan zou het aantal backlinks, DA of PA handig zijn.
Een voorbeeld van een E-commerce overzicht dat we gebruiken kun je hieronder vinden:
Waar ik zelf meestal wel een voorstander voor ben is een algemeen overzicht van de prestaties van de website, en daarnaast prestaties op pagina niveau.
Hoe langer je met een project bezig bent, des te meer je het overzicht van de hele website uit het oog kan verliezen!
Hier is een voorbeeld van een pagina voor de hele website:
Hoe maak je SEO rapportages?
Google looker Studio all the way
Zelf gebruik ik Google Looker Studio (voorheen Google Datastudio)in combinatie met Google Analytics, Search Console, YouTube en Google Mijn Bedrijf. Daarnaast gebruik ik soms Google sheets met informatie uit andere tools.
Een SEO rapportage is meestal 5-10 pagina’s lang, en kan uitgebreid en ingekort worden zoals men zelf wil.
Met de bovenstaande integraties kun je een gratis overzicht bouwen die zeer degelijk werkt! Het ontwerpen van een looker studio overzicht kost je wel meerdere dagen. Wil je alles simpel houden met een paar grafiekjes, dan kun je binnen een paar uurtjes klaar zijn.
Daarnaast kun je Google Looker Studio ook gebruiken om allerlei data in te laden zoals Ads, FaceBook, MailChimp en uit nog honderd andere databronnen. Sommige Rank Trackers, zoals Accuranker, hebben ook een integratie met Google Looker Studio, waardoor je heel veel informatie kunt weergeven in de rapportage die je zelf handig vindt.
Informatie uit de bekende SEO tools zoals Ahref of SEMrush kun je ook in laten laden zoals DR en aantal backlinks en dergelijke. Natuurlijk moet je hier wel een betaald account voor hebben.
Welke data is belangrijk om te laten zien?
In 1 van de overzichten maak ik een baseline. Hier laat ik de data zien van de maand voor aanvang van de SEO campagne. Zonder een baseline blijft het lastig de uiteindelijke voortgang te meten. Als je alleen data vergelijkt met voorgaande maand kan een stijging van 8% nauwelijks zichtbaar zijn. Terwijl dit toch neerkomt op 25% in 3 maanden. Dan is het verschil opeens wel groot.
Dus welke gegevens je ook wilt volgen, probeer een Baseline toe te voegen aan de rapportage! Zo een baseline is een ideaal punt om te laten zien hoeveel effect SEO heeft gehad op de website, en daarom hoe belangrijk SEO is voor de onderneming.
Hieronder volgt een kort lijstje met onderdelen die handig kan zijn voor jouw rapportage. Je kan zelf kiezen of je de gegevens per maand, per dag, per week, per kwartaal of per pagina wilt zien. De mogelijkheden zijn oneindig.
- Omzet (totaal, of per bron/kanaal)
- Meest verkochte producten
- Producten met hoogste omzet
- Aantal producten naar winkelwagen
- Aantal producten afgerekend (transacties)
- Conversies (bijvoorbeeld per pagina, conversie percentage of waarde van conversies)
- Aantal bezoekers per pagina
- Aantal bezoekers website
- Aantal kliks per zoekwoord
- Gemiddelde Tijdsduur per bezoeker
- Aantal sessies per kanaal (google, ads, social etc)
- Aantal sessies met conversie
- Posities in zoekresultaten
- Aantal routebeschrijvingen opgevraagd (Google Mijn Bedrijf)
- Aantal views per dag (YouTube)
- DR score (Ahrefs)
Benieuwd naar jouw SEO Rapportages?
Als je gebruik maakt van InCompany SEO, zullen we deze rapportages klaarzetten
Laat jouw gegevens hieronder achter.
Vragen over SEO rapportage
Waarom is het hebben van een SEO rapportage zo belangrijk?
SEO is een langetermijn strategie. Het effect van SEO kan pas na enkele maanden pas echt worden gezien. Maar als je geen goede rapportage hebt zul je dingen vaak over het hoofd zien. De voortgang moet je met SEO dus niet dag op dag of week op week doen, maar maand op maand of kwartaal op kwartaal. Hoe langer de periode des te beter je de veranderingen kan zien.
Wat kun je allemaal laten zien?
Oei, daar kun je wel een hele waslijst van maken. Kijk maar in het blog. Enkele belangrijke zijn omzet, conversies etc. Maar er zijn ook andere die bijvoorbeeld belangrijk zijn om problemen op te sporen. Lees maar verder.
Waarom Google Lookerstudio?
Google Looker Studio kan probleemloos worden gekoppeld aan Google Analytics en Google Search Console om eenvoudig mooie en duidelijke overzichten te maken. En het is nog gratis ook.