google analytics en google search console

Gratis SEO Tools voor beginners: deze 2 mag je niet missen

Wat heb je nodig als je gaat beginnen met SEO? Een website en veel tijd. Of een SEO specialist die het SEO werk voor jou doet natuurlijk ;–)
En we hebben ook een handig artikel over hoe je zelf een SEO specialist kan worden.

Ik raad je aan om te beginnen met deze 2 gratis SEO tools voor je aan de slag gaat met optimaliseren van jouw site of content. Het effect van jouw online marketing is pas zichtbaar als je het ook echt meet. Het liefst over een langere tijd.

Google Analytics (gratis tool van Google, voor alle data van jouw website)

Google Analytics laat zien wat er allemaal op jouw website gebeurt, en hoe bezoekers op jouw inhoud reageren. Met deze data kun je gaan bekijken wat er aangepast moet worden, maar ook welke onderdelen een lagere prioriteit hebben.

Voeg Google Analytics als eerst aan je website toe:

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

  1. Maak een account aan bij Google Analytics (Dit kun je eenvoudig doen met een Gmail account)
  2. Zet de tracking code in je “header” van jouw website, net voor de closing header tag </header>
    Wil je weten hoe je dat doet? Volg de online cursus van Google.

Zodra je dit installeert op je website kun je de bezoekers gaan volgen zodat je kan zien:

  • Hoeveel nieuwe vs terugkerende bezoekers heb ik gemiddeld (terugkerende bezoekers zijn heel

    Google Analytics Doelgroep Overzicht

    belangrijk!)
  • Welke pagina`s worden het meest /minst bekeken.
  • Hoe lang blijven bezoekers op een pagina
  • Hoeveel % gaan gelijk weer terug naar de zoekmachine zonder dat ze iets gedaan hebben op de website (bounce percentage)

Stel Goals in:

Wat is het belangrijkste dat er op jouw website moet gebeuren?

  • Contact opnemen?
  • Offerte aanvragen?
  • Een e-book downloaden?
  • Een video bekijken?
  • Een product kopen?
  • Dan zijn dit jouw goals die je op moet stellen in Google Analytics.

In Google Analytics stel je Goals in die je kunt gaan volgen, zodat je precies weet hoeveel mensen er tot de Goal zijn gekomen, maar ook kan zien hoeveel mensen er in dat proces zijn afgehaakt. Op die manier kun je bepaalde pagina`s aanpassen om dit proces te optimaliseren. Wat ik hiernaast zou aanraden, om gebruik te maken van Google Tag Manager. Daarmee kun je tags instellen, waarmee je aan Google Analytics doorgeeft wat er allemaal gecontroleerd moet worden. Hier is overigens ook andere software voor, maar deze is gratis en werkt goed.

Zonder deze gegevens is het lastig om voortgang te zien en te analyseren zodra je SEO toe gaat passen. 

Wil je zelf aan de slag met Google Analytics, volg dan de online cursus.

Google Search Console (Beste gratis Google SEO tool)

Als tweede stukje software zou ik aanraden een account aan te maken in Google Search Console (voorheen Google Webmasters).

Zonder Google Search Console kun je echte SEO wel vergeten! 

GSC (afgekort) laat precies zien met welke zoekwoorden bezoekers op jouw website terecht zijn gekomen. Op die manier kun je precies achterhalen welke zoekwoorden iemand precies intypt. En dat is goud!

Hieronder wat dingen die belangrijk zijn, en waar Google Search Console jouw marketing dus bij helpt:

  • Welk zoekwoord heeft een klik opgeleverd.
  • Hoeveel keer is op dat zoekwoord gezocht (volume)
  • Welke pagina’s scoren er goed in Google
  • Wat is de CTR voor een bepaalde pagina, zoekwoord, of de hele site
  • Op welke positie rankt een zoekwoord
  • etc

Hier een overzicht met zoekwoorden, aantal klikken en vertoningen. De rood omlijste data komt uit een betaalde tool, genaamt Keywords Everywhere.

search console keywords everywhere data

Daarnaast is het een tool waarmee Google communiceert met jou, over jouw website.  Heeft Google problemen gevonden, dan vind je die hier. Ook kun je hier zien op welke zoekwoorden je allemaal gevonden wordt. Bekijk deze info en weet hoe goed jouw pagina’s scoren in Google. Super belangrijk dus.

Daarnaast kun je in Google Search Console (voorheen Google Webmasters) kun je ook je sitemap toevoegen. Een Sitemap is een overzicht van alle pagina`s en media bestanden op je website. Zo kan Google precies weten wat ze moet indexeren, en welke pagina’s er gerankt moeten worden.

BONUS: Andere gratis software (handig voor SEO)

Google data studio (volledig marketing overzicht)

Een nog mooiere manier om een overzicht te krijgen van jouw website is Google Data Studio. Hiermee combineer je data uit bijvoorbeeld Google Analytics en Google Search Console in 1 overzicht.

WordPress SEO plugins: SEOpress, Yoast SEO, Rankmath, All in one SEO.

Als je werkt met WordPress, dan zou ik allereerst een SEO Plugin installeren. De meest bekende is misschien wel Yoast SEO, maar die zou ik nu niet echt meer aanbevelen. Ga dan eerder voor Rank Math, die inmiddels ook een betaalde versie heeft, of SEOpress.

Ubersuggest, Google Keyword Planner (zoekwoorden onderzoek)

Ubersuggest is een tool om bijvoorbeeld zoekwoorden onderzoek te doen. Helaas is de gratis versie super beperkt, maar je kan er best wat dat uithalen. Ook al zou ik dan liever de data uit bijvoorbeeld Google Keyword Planner gebruiken. Die is ook gratis, als je een Gmail account hebt. deze zoekwoorden planner is gratis toegangelijk in Google Ads. Het is bedoelt voor adverteerders, maar voor SEO is het ook handig.

Rank tracker

Als je je eigen rankings bij wilt houden, kun je hier tools voor kopen zoals Wincher, Rank Tracker, Accuranker etc. Maar je zou het eventueel ook gratis, handmatig kunnen controleren. Met een gratis account van Serpstat of SEMrush kun je trouwens een tiental zoekwoorden invullen, en de tool geeft dan eens in de zoveel tijd aan op welke positie je staat met jouw website.

Complete SEO tools (Betaald: ahrefs, moz, majestic, mangools, serpstat)

Er zijn genoeg andere tools op de market, maar dat zijn allemaal betaalde tools, zoals Ahrefs, Moz, Majestic, Mangools etc. Sommige zijn duurder dan de andere, maar dit zijn vaak wel de beste SEO tools die er bestaan. Helaas kosten ze honderden euro’s per jaar. Hiermee kun je backlinks vinden, je concurrentie bekijken etc. Toch krijg je vaak wel waar voor je geld. Je betaald voor een service waar een professionele SEO echt niet zonder kan.

On-Page SEO tools (content)

Wanneer je nog dieper gaat, en je content een boost wilt geven, dan kun je dat met on-page SEO tools doen. De goedkoopste is Page Optimizer Pro, en andere bekende zijn: Surfer SEO en CORA SEO. De laatste is erg duur vergeleken met andere tools.

Bing webmasters

Bing webmasters is eigenlijk hetzelfde als Googel Search Console, maar dan voor Bing. Bing heeft wel weer een aantal andere snufjes zoals een zoekwoorden onderzoekstool en nog meer. Zeker instellen, want ook al komt het bezoek niet zo veel van Bing vandaan, het kan toevallig net wel die ene klant of opdrachtgever zijn.

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.