Wat zijn LSI keywords?

wat zijn LSI keywords

Ken jij het spel 30 seconds? Met dit gezelschapsspel probeer je binnen 30 seconden een woord uit te leggen zonder het woord zelf te noemen. Je gebruikt bekende woorden die een sterke relatie hebben tot het onderwerp. 

Hou dit even in je gedachten. 

LSI staat letterlijk voor: Latent Semantic Indexing. Het is een topic dat al flink wat stof heeft op doen opwaaien in de SEO wereld. Zelfs zo erg dat sommige SEO’s  je niet serieus meer nemen als je het woord gebruikt. 

Dat is wel een beetje jammer, want waarschijnlijk gebruiken die personen wel hetzelfde principe verborgen onder een andere benaming

‘LSI keywords worden niet gebruikt door Google’

Een van de bekendste tegenstanders van het gebruik van de term LSI keywords was Bill Slawsky (RIP). In 2018, toen het LSI principe een beetje zijn hoogtepunt bereikte in het aantal discussies, heeft hij er een blog over geschreven. Daarin gaat hij dieper in het principe van LSI en waarom Google er geen gebruik van maakt. 

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Even ter informatie: Bill Slawski was voornamelijk bekend in de SEO wereld vanwege zijn kennis van Google patenten. Hij verdiept zich als 1 van de weinigen, in Google patenten, en schrijft dan daar regelmatig zijn visie over. Dat doet hij voornamelijk op zijn website seobythesea.com 

De reden waarom Bill Slawski tot de conclusie komt dat Google geen LSI keywords gebruikt heeft vooral te maken met de oorsprong van LSI. LSI is namelijk een techniek die gebruikt werd voordat Google bestond. Maar is dat zo belangrijk? 

Alleen als er geen betere term bestaat.  

Maar LSI woorden werken wel om beter vindbaar te worden

In de opening van deze blog zei ik dat er veel discussies zijn geweest over de term LSI keywords. Ik moet toegeven dat het misschien niet de juiste benaming is, maar er is nog geen consensus over een betere naam. Officieel zal het nooit worden omdat er in de SEO wereld ontzettend veel zelfgemaakte vakjargon bestaat. En zelfs in de gevallen dat wij als SEO specialisten hetzelfde woord gebruiken, kan de betekenis verschillen.

Als we de Engelse term vertalen naar het Nederlands en de betekenis bekijken komen we tot een interessante conclusie. Het woordje Latent is lastig uit te leggen en goed te vertalen, maar het heeft te maken met iets verborgen of iets dat nog niet actief is. 

Semantic heeft te maken met de relatie of connectie tussen bepaalde woorden. In het Nederlands wordt het vertaald met semantisch. 

Indexing is eigenlijk niets anders dan documenten op volgorde zetten. Denk bijvoorbeeld maar aan een boek waar de inhoudsopgave (index) van een boek alle hoofdstukken op volgorde laat zien. 

LSI keywords kun je dus omschrijven met woorden die een connectie hebben met het belangrijkste zoekwoord. Het zijn woorden die kunnen opkomen in een gesprek als je over een bepaald onderwerp praat. In de trainingen die ik heb gevolgd kreeg ik vaak het voorbeeld van de keuken. Als je over de keuken praat zul je wellicht woorden gebruiken zoals koken, bakken, pannen, magnetron, oven, gootsteen, koelkast, afzuigkap etc. Dit zijn geen synoniemen van het zoekwoord, maar woorden met een sterke relatie en relevantie tot het onderwerp. 

Weet je nu waarom ik deze blog begon over het 30 seconds spel? 

Met dat spel gebruik je namelijk ook woorden die een sterke connectie hebben met het onderwerp, zonder dat je de naam van de persoon, plek of apparaat noemt. Het lijkt dus heel sterk op de betekenis die ik, en velen met mij, verlenen aan het woord LSI Keyword. Het mag dan misschien niet de officiële term zijn die Google intern gebruikt bij het indexeren van pagina’s, het principe mag duidelijk zijn. 

Hoe kun je LSI keywords vinden over jouw onderwerp?

Gewoon even brainstormen voor relevante woorden. 

Welke woorden hebben een relatie tot het onderwerp?  

Als je bijvoorbeeld schrijft over Fysiotherapie kun je het hebben over pijn, last, nek, praktijk, dry needling. 

Als je bijvoorbeeld schrijft over een Bouwbedrijf kun je het hebben over verbouwen, timmeren, metselen, aannemer, bouwput, nieuwbouw, renovatie.

Ga gewoon even zitten en bedenken welke zoekwoorden je nog meer kunt gebruiken. 

Spiek bij de concurrenten voor terugkerende onderwerpen. 

Ik raad altijd aan de concurrenten te bekijken. Weten wie de concurrentie is voor een zoekwoord is cruciaal. Je moet namelijk weten wie jouw ‘tegenstanders’ zijn in de zoekresultaten. Als je niet weet wie je concurrenten zijn moet je niet eens beginnen met het optimaliseren voor een zoekwoord. Dat even allemaal terzijde. Je bezoekt gewoon hun website en bekijkt welke relevante woorden zij gebruiken. Vaak zie je aan de subkoppen op de pagina al welke onderwerpen ze belichten. Noteer deze woorden en gebruik ze ook in jouw tekst.  

Een andere 

Gebruik software. 

De makkelijkste manier is natuurlijk om gewoon even een tool aan te slingeren. De goedkoopste tools hiervoor zijn Ntopic en PageOptimizer Pro. Ntopic is overigens in het Engels. Maar Page Optimizer Pro kijkt naar woorden die jouw concurrenten ook gebruiken. Ze geeft dit als relevante woorden/LSI keywords weer. Hier komen natuurlijk niet alle LSI woorden voor maar alleen degene die de meeste concurrenten ook gebruiken. Als 1 concurrent een relevant woord gebruikt maar de rest niet, dan kan het zijn dat dit woord niet in de lijst voorkomt. 

Elke tool gebruikt een andere benaming, en SEO powersuite gebruikt bijvoorbeeld de term TF-IDF als het gaan om veel voorkomende zoekwoorden bij een onderwerp. Eigenlijk berekent ze net als Page Optimizer Pro het aantal keer een zoekwoord voorkomt bij de concurrenten. En hoe vaker die voorkomt hoe belangrijker die wordt gezien. 

Gratis tools

De tool die ik zelf soms gebruik is Content Optimizer van Cognitive SEO. Daar kun je jouw content testen op semantische zoekwoorden en geeft daar allerlei relevante woorden die je kunt toevoegen aan je tekst. Hoe meer tools je gebruikt hoe meer je te weten komt over mogelijke zoekwoorden. De tool is gratis voor 5 revisies per dag. Dit is niet veel moet ik zeggen. Maar beter dan niets.
Ga naar https://keywords.cognitiveseo.com/ en vul je zoekwoord in, ga dan naar het Tabblad Content Assistant. 

Voeg jouw content toe en hit Check Score. 

Aan de rechterzijde zie je allerlei woorden die je nog kunt toevoegen. Dit zijn relevante zoekwoorden, maar worden hier geen LSI keywords genoemd. Voeg deze toe en klik nogmaals op Check Score. Helaas werkt de score teller niet helemaal zoals je zou verwachten, maar je kunt hier wel een paar leuke woorden uithalen die relevant zijn voor je content.

Ik durf bijna te zeggen dat deze tool beter werkt dan alle andere gratis tools.

Andere gratis tools zoals Lsigraph en Lsikeywords.com zijn geen echte LSI tools. Ze laten gewoon een paar aangevulde zoekwoorden zien die Google Autocomplete of Google Ads Keyword planner gebruikt. Onzin dus. 

Conclusie 

Of je relevante woorden nu LSI keywords, Vectors, NLP, Entities of whatever, het gaat erom dat Google het onderwerp van jouw pagina begrijpt en daar een score aan kan hangen. Entities en NLP schijnen flink grond te winnen in de Engelse SEO wereld. Maar in principe zijn dit ook relevante woorden die een relatie hebben tot het onderwerp. 

Heb jij zin om hoger te scoren door het gebruik van relevante zoekwoorden? Neem dan contact op of laat je gegevens achter.

Veelgestelde vragen

Wat zijn LSI keywords?

Dit zijn woorden die heel sterk verband hebben met het zoekwoord. Als je over keukens praat, zijn het woorden als: koelkast, aanrecht, wasbak, vaatwasser etc.

Zijn entities hetzelfde?

Nee, niet echt, maar vaak komen ze wel overeen. En veel tools die LSI gebruiken, hebben ook entities in hun rapporten, en andersom ook.

Zijn er gratis tools om aan LSI zoekwoorden te komen?

Jazeker, alleen zijn die vaak beperkt. Ook worden ze soms op een andere manier aangegeven. Soms spreekt met van contextual terms.

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.