Wat zijn Keywords?

Wat zijn keywords

Een keyword kun je omschrijven als een kernwoord, zoekwoord, trefwoord of zoekterm. Het kan dus om 1 woord gaan, maar ook om een set woorden of zelfs een hele vraag. Deze woorden zijn dus de kern van de zoekopdracht van de zoeker, of de kern van de boodschap op de pagina.

Waarom zijn zoekwoorden dan zo belangrijk?

Zoals je hopelijk zult begrijpen zal een zoekmachine de pagina’s tonen die het meest gerelateerd zijn aan de opgegeven zoekterm. Dus om jouw website te laten zien is het belangrijk de juiste trefwoorden te gebruiken op de pagina zodat zoekmachines begrijpen waar de pagina over gaat, en die laten zien. Je zult er dus aan moeten denken wat de zoeker precies intypt! Gebruik de juiste bewoordingen die zoekers gebruiken en in veel gevallen helpt het om ook synoniemen en gerelateerde woorden te gebruiken om beter vindbaar te worden, dit zijn dus de best trefwoorden om voor te gaan.
Dit doe je aan de hand van een zoekwoorden onderzoek, hierbij neem je ook de concurrentie mee!

De Long tail keywords

Een keyword of zoekwoord kan zowel bestaan uit 1 woord of een reeks woorden. Wanneer het om meerdere woorden gaat spreken we niet automatisch van long tail keywords. Lees de uitleg waarom men spreekt over lange staart zoekwoorden… oftewel longtail keywords. Dit heeft meer met de zoekvolume te maken dan met de lengte van het zoekwoord, alhoewel ze wel met elkaar te maken hebben!

Keyword stuffing

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

De beste rode broeken, en rode korte broeken koop je bij de korte rode broeken winkel. De rode broeken zitten heel lekker. Rode broeken zitten beter dan andere broeken, omdat rode broeken rood zijn.

Wie wil dit lezen? Pas niet alleen op met zulke teksten te schrijven, maar let ook eens op je titels, en kopjes op je pagina. Gebruik ook hier weer POP voor, om te zien hoe je deze verschillende keywords per onderdeel het beste kan toepassen.

Wat zijn Seed keywords?

Je zal dit woord regelmatig voorbij zien komen als je Engelstalige websites en videos bekijkt over SEO. Het betekent eigenlijk niet meer dan het kortste kern zoekwoord. Dus de kortste vorm van de zoekopdrachten waar jij op gevonden wil worden met jouw artikel of blog. Andere bewoordingen voor de seed keywords zijn in het Engels: main keywords, of head keywords. Dus het hoofdonderwerp van de pagina.

Wanneer je veel met zoekmachine optimalisatie bezig bent zul je echt allerlei termen tegen komen die nieuw voor je zijn. Dat is niet raar, want heel veel SEO gurus verzinnen hun eigen termen. Google gewoon even om te zien wat ze bedoelen!

Pas OP: (keyword kannibalisatie / keyword cannibalization)

Dat gebeurt vaak wanneer mensen zelf SEO gaan toepassen, en/of technieken gebruiken uit 2012.

Het komt overeen met ‘duplicate content’. Dit resulteert er in dat meerdere pagina’s tegen elkaar opboksen voor dezelfde zoekterm. Wanneer je dit goed oplost is het geen onvanzelfsprekendheid dat juist 1 van deze 2 pagina’s een goede boost kan krijgen en hoger in Google kan komen. Oplossen van dit probleem kun je op meerdere manieren doen, waarvan ik er een paar uitlicht. Er zullen meerdere manieren zijn, maar hier enkele die helpen.

  1. Gebruik een Canonical URL voor de hoogst scorende pagina, zet dus een Canonical op de 2e pagina die naar de Canonical versie verwijst.
  2. 301 de 2e pagina naar de eerste pagina.
  3. Verander de keywords van de 2e pagina.

TIP: Echter moet je niet vergeten om EERST Google Search Console data te bekijken om te zien op welke woorden beide pagina’s ranken, en daarna kiezen welke optie het beste is. Kortom, je kunt dus een van de pagina’s aanpassen naar andere zoekwoorden, terwijl die JUIST goed werd gevonden op een zoekwoord die jij niet wist!

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.