Wat is SEO?

Voor sommige pagina's kan het 1 jaar duren voor hij op de 1e pagina terecht komt..
Maar het kan ook binnen 1 dag.. wat is het verschil?

wat-is-seo

Search Engine Optimization

Laten we beginnen met een korte uitleg.

SEO betekent letterlijk Search Engine Optimization. In het Nederlands spreken we dan over: zoekmachine optimalisatie.  SEO is dus niets anders dan het optimaliseren van een website zodat zoekmachines webpagina's zal laten zien in de zoekresultaten.
Om SEO beter te begrijpen praten we vaak over de Bezoekers, de Boodschap en de Betrouwbaarheid, oftewel de 3 B's van SEO.

 

De top 10 meest voorkomende misvattingen over SEO

Pas op.. cynisme :--)

Hier staan enkele valkuilen en misvattingen die je regelmatig voorbij ziet komen.

Valkuilen en misvattingen:

  1. Als ik zoek op mijn bedrijfsnaam kom ik gewoon bovenaan in Google
    Dan heeft de zoekmachine zijn werk goed gedaan... Maar de vraag rijst dan, hoe weten ze van jouw naam af en waarom zoeken ze er op? DAT is SEO.
  2. Als ik zelf zoek naar mijn hoofdactiviteit sta ik gewoon goed in Google
    Google maakt standaard gebruik van Gepersonaliseerd zoeken. Dit betekent dat de websites waar je eerder bent geweest ook hoger komen dan de andere websites in de zoekresultaten. In 99% van de gevallen komen deze zoekresultaten niet overeen met de zoekresultaten van iemand anders! Het is ook belangrijk te weten dat de Locatie net zo belangrijk is voor het weergeven van zoekresultaten, en in dat geval zal jouw bedrijf ook hoger komen te staan als je lokaal zoekt.
    TIP! Gebruik een incognito venster om gepersonaliseerd zoeken uit te zetten..
  3. Ik heb geen SEO nodig, want al mijn klanten komen uit mijn netwerk
    Dat is netjes! Maar jouw klanten gebruiken geen internet? En jij hebt geen nieuwe klanten nodig? Dus als duizenden mensen zoeken naar iemand in jouw branche en jij bent niet te vinden, waar komen ze dan terecht? Weet jij zeker dat jouw klanten voor altijd klant zullen blijven. Wat gebeurt er als mensen gaan zoeken op internet en jou niet tegenkomen in de zoekresultaten?
  4. Als bedrijf heb je alleen Facebook nodig en geen (dure) website die je moet optimaliseren
    We hadden het over zoekmachine optimalisatie toch?
    Deze geniale tip kwam ik een tijdje terug tegen, geen website, maar alles via Facebook. Kuch kuch...
    Ja, Facebook is de nieuwe zoekmachine... toch? Of wilde jij zeggen dat jij Facebook niet gebruikt om te zoeken? En wat zou er gebeuren als morgen Facebook failliet gaat, of wanneer je "klanten" van Facebook afgaan omdat Cambridge Analytica wat gegevens heeft buitgemaakt. Natuurlijk is het goed om een Facebook pagina te hebben voor al je likes, shares en als marketingkanaal, maar het is en blijft een... kanaal!
  5. Ik kan niet programmeren, dus ik kan zelf geen SEO doen!
    Dan heb ik een verrassing voor je,
    Wordpress is gratis software om websites te maken en ideaal om te optimaliseren zonder kennis van programmeren. Ongeveer 40% van alle websites wereldwijd is gebouwd met Wordpess. Bekijk ook de WordPress SEO pagina die we hier dan speciaal voor jou hebben geschreven.
  6. SEO is dood.
    Klopt,
    maar dat was in 2014... Of  2017.. Ships, ik weet het niet meer omdat dit al zo vaak is gezegd. Zoek maar eens op "Wordpress SEO in 2018", en zie wie er op #1 staat. SEO werkt nog steeds!
  7. Ik adverteer al in Google (SEA), dus heb geen SEO nodig!
    Mooi!
    Wist je dat SEA en SEO broertjes waren, maar geen tweeling!
    Het is juist heel goed om ze samen te laten spelen en in de zoekresultaten. Het voordeel van SEO is dat het jou een autoriteit maakt, en dat de kliks gratis zijn, en dat mensen niet meer om je heen kunnen, ook voor mensen zoals ik die een adblocker gebruiken...
  8. Ik heb de Yoast plugin geinstalleerd op mijn website en alle bolletjes zijn groen, maar ik sta niet op de eerste pagina, hoe komt dat?
    Allereerst moet ik zeggen dat ik heel blij ben met Yoast.. het is een handig plugin!
    Je kunt er de titels en meta description heel eenvoudig mee aanpassen, de Canonical URL en pagina's op NoIndex zetten. Maar je moet niet teveel op de groene bolletjes letten.
    Maar...
    De belangrijkste tip die ik hier mee kan geven is dat je naar je concurrentie moet kijken! Hebben zij artikelen van 4000 woorden, en jij hebt een groen bolletje omdat je meer dan 300 woorden hebt, dan kun je niet verwachten dat je op de 1e pagina kan komen. Wil je wat meer weten over WordPress SEO kijk dan naar de pagina waar ik naar linkte bij # 5 in dit lijstje.
  9. Mijn website bouwer levert zelf ook SEO, en dit kost mij €50,- per maand, dus ik zit goed.
    Dan zit je zeker goed!
    Laten we even zeggen dat 50 euro een uurloon is. Dat betekent dat het onderzoeken van data in Google Analytics, Google Search Console, Backlink mogelijkheden, ranking posities, concurrentie analyse, finetunen en optimaliseren en rapportage ongeveer 1 uur kost.
    Dat zou ik ook wel willen!
    Waarschijnlijk is het tegenovergestelde, het enige wat ze doen is een overzichtje sturen met de huidige posities, wat analytics gegevens en als het mee zit even een titel aanpassen. Een uur werk per maand aan SEO is in mijn optiek net zoveel als op 50 kilometer afstand een foto maken van de Eiffeltoren. Ja, je hebt een foto, met daarop de eifeltoren.
  10. Ik heb een tekstschrijver ingehuurd voor mijn SEO teksten. Ze zijn werkelijk waar prachtig! Maar ik ben niet te vinden op de eerste 3 pagina's. 
    Dat is een van de dingen die ik ook graag zou willen kunnen. Mooiere teksten schrijven.
    Mooie teksten zijn heel goed voor bezoekers, maar als ze niet geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines zullen ze ook niet gevonden en gelezen worden.
    Dus..
    Het beste is om de mooie teksten ook te optimaliseren voor zoekmachines! Of lees Content is King.

Organische zoekresultaten vs betaalde resultaten

Bekende zoekmachine zoals Google, Duckduckgo, Bing en Yahoo proberen de meest relevante zoekresultaten te tonen voor een zoekopdracht. En dat doen ze door middel van controleren van honderden "signalen" die met webpagina's te maken hebben.  Deze organische zoekresultaten worden weergegeven onder de advertenties en in sommige gevallen, onder Google Maps, Google Nieuws en Google Shopping.

overzicht soorten zoekresultaten

Daarom is de opzet van een website ook erg belangrijk, zoals een duidelijke navigatie, voldoende tekst en het gebruik van de juiste woorden op de juiste pagina.

Daarom moet jij de content op jouw website relevant maken voor bezoekers! SEO Bureau's zoals Rankify helpen met het optimaliseren van de content.

Hoe weet de zoekmachine nu welke website of pagina hij moet tonen?

Een zoekmachine gebruikt verschillende (intelligente) manieren om de gegevens te verzamelen van miljarden websites die op het internet te vinden zijn.
Google gebruikt hiervoor de benamingen crawlen, indexeren en rangschikken. In het Engels is dit: crawling, indexing and ranking.

Aan de hand van de verzamelde gegevens van zowel het bekijken van  de inhoud van de pagina, de links op en naar de pagina , en het gedrag van bezoekers, proberen de algoritmes te bepalen welke pagina er op welke plaats getoond moet worden. Ook heeft de locatie waar de zoeker zich bevind hier een grote invloed op.

SEO zelf doen?

Algemene Optimalisatie tips:

  1. Weet wie je klanten zijn!
  2. Weet waar mensen op zoeken!
  3. Weet wat mensen willen lezen!
  4. Weet hoe je een lezer aan kan sporen actie te ondernemen.

Uitleg.

  1. Probeer duidelijk te krijgen wie je bezoekers zijn. Denk hier bijvoorbeeld aan de leeftijd, maar ook aan welke manier zij gebruiken om op je website te komen. Gebruiken ze vooral de desktop of mobiel. In veel gevallen is er veel mobiel verkeer waardoor je vooral moet letten op een optimaal werkende Mobiele website.
    TIP: Met WordPress heb je al eenvoudig een website die goed op desktop als laptop kan werken. Dit wordt ook wel responsive design genoemd.
  2. Als je Google Analytics installeert kun je zien welke pagina's ze bekijken. Maar met Google Search Console kun je ook nog eens zien waar mensen precies op zoeken.
    Een voorbeeld uit de praktijk is dat een pagina geoptimaliseerd was met vooral woorden in het meervoud, terwijl de meeste mensen zochten op enkelvoud, en dit eenvoudig aanpassen hielp de pagina enkele plaatsen hoger op pagina 1.
  3. Met Google Analytics kun je zien welke pagina's het meest bekeken zijn, maar ook hoe lang ze op de pagina zitten. Je kan dan zien welke pagina's het interessantst zijn. Een hulpmiddel hierbij is om software te installeren met heatmaps zo kun je eenvoudig zien welke plekken op de pagina bekeken worden. In sommige gevallen komen de meeste lezers niet verder dan de eerste paar alinea's.
  4. Als je koffiezet apparaten verkoopt en je hebt een mooie blog over de lekkerste koffiebonen of de beste manier van koffiemelk maken zonder een call-to-action, dan mis je iets. Probeer daarom met bijvoorbeeld knopjes of links mensen ergens naartoe te sturen of actie te ondernemen.
    Dit valt eigenlijk onder het onderwerp Conversion Optimization, oftewel CRO. Conversie optimalisatie. Dus eigenlijk toch weer een vak apart :--)

Specifieke SEO Optimalisatie stappenplan per pagina

Bekijk de volgende onderdelen voor je gaat beginnen met het opzetten van een pagina.

  1. Hoofdonderwerp (allesomvattend zoekwoord, bijvoorbeeld SEO WordPress)
  2. Sub onderwerpen (dus de kleinere kopjes)
    gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google Suggest, Google trends of Mensen zoeken ook... in Google of gewoon de keyword planner... maar je kunt ook andere tools gebruiken, maar die kosten geld!)
  3. Bekijk welke websites met welke informatie op pagina 1 staan. Als dit allemaal grote jongens zijn zoals Amazon, Coolblue, Bol.com, Mediamarkt, Kieskeurig, Beslist dan wordt het van te voren al lastig om daar tussen te komen mits je veel tijd en energie hebt... en misschien wat geld voor advertenties etc...
  4. Kijk naar de User Intent.. Als jij een review hebt over een product en op de 1e pagina staan alleen maar websites van winkels, dan kun je beter richten op een long-tail keyword, dus bijvoorbeeld Review dit of dat.
    Wat voor soort pagina's staan er.. wat doen mensen er. Staan er veel Vergelijkingssites, dan wil jij ook een vergelijking doen.
  5. Gebruik een tool zoals Moz backlinks om te zien hoeveel links de andere webpagina's hebben die op de 1e pagina staan. En kijk hoeveel moeite het zou kosten ook zoveel backlinks te ontvangen. Hebben de andere pagina's geen directe links, dan is het misschien de moeite waard om te kijken of dat een focus kan zijn.
  6. Gebruik Adwords Keyword planner of Kwfinder om te zien welke zoekopdrachten relatief zijn aan jouw hoofdonderwerp. Bekijk welke webpagina's hiervoor op de 1e pagina staan (gebruik die ook als subkopjes/paragrafen).
  7. Gebruik pageoptimizer om te zien hoeveel woorden je nodig hebt om gelijk te zijn aan alle andere websites op pagina 1. Deze tool kost geld, maar je kunt er voor $1 per uitdraai al gebruik van maken.
  8. Maak de pagina met de koppen die je hebt gekozen. Begin bij de titel en de H1 kop, die beiden zo goed als gelijk moeten zijn. Gebruik Page Optimizer om te zien hoeveel kopjes je nog moet toevoegen, of de keywords/zoekwoorden op de juiste plek staan.
  9. Laat de pagina indexeren door Google en wacht...
  10. Gebruik Google Search Console om te zien op welke zoekwoorden de pagina getoond wordt en analyseer of je nieuwe zoekwoorden kan gebruiken of juist de pagina kan verbeteren door te focussen op een (totaal) ander keyword. Vooral voor technische begrippen is het soms goed om te zien

Hoe lang duurt website optimalisatie?

Dit eindigt eigenlijk niet. Zodra er weer een nieuwe update uitrolt, of een nieuwe soort techniek, dan is het verstandig die toe te passen. Kijk bijvoorbeeld naar de Mobile First Indexing, waar Google gaat kijken naar de mobiele website signalen meer dan de desktop signalen. Dan doe je er goed aan om te kijken of je mobiele site nog optimaal werkt en alles overeenkomt met de desktop site.

Is jouw mobiele site ongeveer de helft van je desktop site, dan heb je kans dat je desktop site minder te zien zal worden in de zoekresultaten omdat Google daar niet meer naar gaat kijken. SEO stopt daarom niet zo gauw!

SEO laten uitvoeren? Laat je gegevens achter...

Invalid Email

← Terug naar het SEO Woordenboek