Hoe werkt SEO?

Seo werkt zo!

Search Engine Optimization

Laten we beginnen met een korte uitleg: Wat is SEO?

SEO staat in het (Amerikaans) Engels letterlijk voor Search Engine Optimization. In het Nederlands spreken we over: zoekmachine optimalisatie. SEO is dus niets anders dan het optimaliseren van een webpagina zodat zoekmachines deze laten zien in de zoekresultaten voor een bepaald zoekwoord of keyword.

Wat is SEO en SEA? Organische zoekresultaten vs betaalde resultaten

Google, Duckduckgo, Bing en Yahoo proberen de meest relevante zoekresultaten te tonen voor een zoekopdracht. Dat doen ze door middel van hun algoritme, die met honderden “signalen” beslissen welke pagina’s er getoond moeten worden. Deze organische zoekresultaten worden weergegeven onder advertenties, en in sommige gevallen, onder Google Maps, Google Nieuws en Google Shopping.

overzicht soorten zoekresultaten

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Daarom is de opzet van een website erg belangrijk, zoals een duidelijke navigatie, voldoende tekst en het gebruik van de juiste woorden op elke pagina. Daarom moet jij de content op jouw website relevant maken voor bezoekers!

SEO marketing: Hoe weet Google nu welke pagina hij moet tonen?

Zoekmachines gebruiken intelligente manieren om zoveel mogelijk webpagina’s te verzamelen en in hun bibliotheek op te slaan. Google gebruikt hiervoor crawlen, indexeren en rangschikken. In het Engels is dit: crawling, indexing and ranking.

Door deze informatie op te slaan in hun ‘geheugen’ kunnen ze makkelijker hun algoritmes gebruiken om te bepalen hoe alle pagina’s gerangschikt moeten worden. Dit door ze door de inhoud van de pagina’s op te slaan, en door verwijzingen van andere websites te berekenen welke pagina’s er getoond moeten worden in de zoekresultaten. Deze algoritmes zullen ook kijken naar andere belangrijke dingen zoals het gedrag van de zoeker, en waar de zoeker zicht bevindt, etc.

Algemene Optimalisatie tips:

  1. Weet wie je klanten zijn!
  2. Weet waar mensen op zoeken!
  3. Weet wat mensen willen lezen!
  4. Weet hoe je een lezer aan kan sporen actie te ondernemen.
  1. Probeer duidelijk te krijgen wie je bezoekers zijn.
    Denk bijvoorbeeld aan de leeftijd, maar ook hoe zij op het internet surfen. Gebruiken ze voornamelijk een desktop oplossing of juist een mobiel. In veel gevallen is er veel mobiel verkeer waardoor je vooral moet letten op een optimaal werkende Mobiele website.
    TIP: Met WordPress heb je al eenvoudig een website die goed op desktop als laptop kan werken. Dit wordt ook wel responsive design genoemd.
  2. Als je Google Analytics installeert kun je zien welke pagina’s ze bekijken. Maar met Google Search Console kun je ook nog eens zien waar mensen precies op zoeken.
    Een voorbeeld uit de praktijk is dat een pagina geoptimaliseerd was met vooral woorden in het meervoud, terwijl de meeste mensen zochten op enkelvoud, en dit eenvoudig aanpassen hielp de pagina enkele plaatsen hoger op pagina 1.
  3. Met Google Analytics kun je zien welke pagina’s het meest bekeken zijn, maar ook hoe lang ze op de pagina zitten. Je kan dan zien welke pagina’s het interessantst zijn. Een hulpmiddel hierbij is om software te installeren met heatmaps zo kun je eenvoudig zien welke plekken op de pagina bekeken worden. In sommige gevallen komen de meeste lezers niet verder dan de eerste paar alinea’s.
  4. Als je koffiezet apparaten verkoopt en je hebt een mooie blog over de lekkerste koffiebonen of de beste manier van koffiemelk maken zonder een call-to-action, dan mis je iets. Probeer daarom met bijvoorbeeld knopjes of links mensen ergens naartoe te sturen of actie te ondernemen.
    Dit valt eigenlijk onder het onderwerp Conversion Rate Optimization, oftewel CRO. Conversie optimalisatie. Dus eigenlijk toch weer een vak apart :–)

En nu? SEO kennis

Bekijk de volgende onderdelen voor je gaat beginnen met het opzetten van een pagina.

  1. Hoofdonderwerp (allesomvattend zoekwoord, bijvoorbeeld SEO WordPress)
  2. Sub onderwerpen (dus de kleinere kopjes)
    gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google Suggest, Google trends of Mensen zoeken ook… in Google of gewoon de keyword planner… maar je kunt ook andere tools gebruiken, maar die kosten geld!)
  3. Bekijk welke websites met welke informatie op pagina 1 staan. Als dit allemaal grote jongens zijn zoals Amazon, Coolblue, Bol.com, Mediamarkt, Kieskeurig, Beslist dan wordt het van te voren al lastig om daar tussen te komen mits je veel tijd en energie hebt… en misschien wat geld voor advertenties etc…
  4. Kijk naar de User Intent. Stel dat je met een productreview graag wilt scoren op de product naam. Als de huidige zoekresultaten voor dat product allemaal webwinkels laten zien, heb je weinig kans met je review daartussen te komen. Dan is het beter om jezelf te richten op Review van X, want die zoekresultaten zullen waarschijnlijk gevuld zijn met andere websites met reviews over dat product. De zoekresultaten laten dus de intentie zien van het zoekwoord. Want als je zou zoeken voor een product, en er staan allemaal reviews, dan zou jij daar ook tussen komen te staan.
  5. Gebruik een tool zoals Moz om te zien hoeveel links de andere webpagina’s hebben die op de 1e pagina staan. En kijk hoeveel moeite het zou kosten zelf zoveel backlinks te krijgen. Als de andere pagina’s in de zoekresultaten allemaal geen backlinks hebben, dan is het misschien wel de moeite waard om voor te optimaliseren.
  6. Gebruik Adwords Keyword planner om te zien welke zoekopdrachten verwant zijn aan jouw hoofdonderwerp. Bekijk welke webpagina’s hiervoor op de 1e pagina staan.
  7. Gebruik Pageoptimizer Pro om te zien hoeveel woorden de concurrenten hebben met hun pagina’s op de 1e pagina in Google. Als jij ook ongeveer net zoveel woorde hebt, met de juiste titel, kopteksten etc, maar je meer kans daar ook getoond te worden. Deze tool kost wel geld, maar is voor de paar tientjes per maand het zeker waard.
  8. Vul de pagina met kopteksten die je hebt gevonden. Begin bij het invullen van de titel en de H1 kop, en probeer ze op elkaar te laten lijken, of gewoon hetzelfde te maken. Gebruik Page Optimizer Pro om te zien hoeveel kopteksten je nog moet toevoegen, en of de zoekwoorden op de juiste plek staan.
  9. Laat je pagina indexeren door Google en wacht…
  10. Gebruik Google Search Console om te zien op welke zoekwoorden de pagina getoond wordt en analyseer of je nieuwe zoekwoorden kan gebruiken of juist de pagina kan verbeteren door te focussen op een (totaal) ander keyword.

Wil je weten hoe je WordPress websites optimaliseert? Lees dan 1 van de volgende blogs:

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.